Kontrollrummet

Alatar - The Frozen Shore (Rattlesnake Cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
LÅTNAMN: The Frozen Shore
GENRE: Piano
LÅTLÄNGD: 5:15
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
INSPELNINGSÅR: 2014-01-04

Innan jul la Rattle upp sin låt "Frozen Shore". Jag tyckte att den var mycket fin och intressant och bestämde att jag ville lära mig den. Och snällt nog så skickade Rattle mig midi-filen. Så nu under mellandagarna satte jag mig och spelade in en egen version. Det var faktiskt riktigt kul. :-)
Är lite osäker, ifall pianot är för hårt. Å andra sidan tycker jag att det kan vara ganska tjusigt....

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2014/Frozen_Shore_8_1.mp3[/mp3]
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innan jul la Rattle upp sin låt "Frozen Shore". Jag tyckte att den var mycket fin och intressant och bestämde att jag ville lära mig den. Och snällt nog så skickade Rattle mig midi-filen. Så nu under mellandagarna satte jag mig och spelade in en egen version. Det var faktiskt riktigt kul. :-)
Är lite osäker, ifall pianot är för hårt. Å andra sidan tycker jag att det kan vara ganska tjusigt....

Jag kommer inte ihåg hur den gick men lyssnar på det här då jag läser andra kommentarer på kr och jag gillar det här muciserandet. Det är behagligt att lyssna på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj,
vad häftigt att höra den så här, på riktigt piano, spelad av en riktig pianist. Jag fuskade ju rätt bra när jag gjorde min version, spelade inte vänsterhandens ackord samtidigt som melodin då jag inte klarade det, och rättade och slipade snubblingar rätt duktigt. Kollade inte ens om fingrarna räckte till att spela alla toner samtidigt. Men du fixar ju det.  :D
Jag tycker din version är jättebra. Lite hårdare anslag än min men inte för hårt. (Det är ju jättesvårt att spela med jättemjukt anslag på ett riktigt piano med dess trögare mekanik, man missar ju lätt tonen helt då...)

Tempot lite lägre och kanske ännu mer flytande till en början, några drillar har du lagt till som kryddar din anrättning, och mittenpartiet i friare i takten. Jag tror jag spelade det i endast 6/4. Men inte fel, bara annorlunda. Ditt slut är betydligt mer känslosammare än mitt.

Återigen, en sån häftig känsla att få uppleva melodin tolkad av en annan musiker! Så kul!  :wub:
Tack Alatar.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja den var kul att höra live så att säga. Jag känner väl igen början sedan tror jag att Alatar tar lite egna vägar på några ställen men det är ju helt klart samma låt.
Bra att lära sig utifrån midi tycker jag och att komma ihåg melodien och harmonierna för det är helt klart inte de lättaste speciellt med hoppen mellan dur och moll som förekommer. (jo Rattle jag accepterar hoppen bättre nu)
Bra gjort bägge :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Coolt !!!! :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack!
Kul att höra att ni gillar den.
Men jag får erkänna, att det är en VST och inget riktigt piano (Galaxy Vintage D). Allting är spelat live dock (två olika tagningar iofs). Men i och med att det är en VST så kunde jag fixa några felspelningar. :lol:
Och jo, jag spelar en hel del långsammare. Det bara blev så :-) Det svåraste var att lära sig mittenpartiet, eftersom den har så många hopp. Tror det hörs, eftersom jag inte är lika säker på den som första och sista delen.
« Senast ändrad: 05.01.2014, 13:17:16 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Men jag får erkänna, att det är en VST och inget riktigt piano (Galaxy Vintage D).
Haha, där blev man grundlurad!  :lol: Trodde inte det fanns samplade knarr...
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fortfarande jävligt mysigt stycke.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Men jag får erkänna, att det är en VST och inget riktigt piano (Galaxy Vintage D).
Haha, där blev man grundlurad!  :lol: Trodde inte det fanns samplade knarr...

Hehe.... jodå... de har tänkt på allt  :P
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket mysigt och snyggt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack! Roligt att ni gillar min version :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fin tolkning! Verkligen!
https://soundcloud.com/user7789882