Kontrollrummet

Hur arbetar man med akustiska solomidiinstrument?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag skaffade nyligen ett flertal EastWestplugar med akustiska instrument för att slippa ha de utrymmeskrävande midisyntharna runt datorn.

Lyssnar man på demos från EastWest på exempelvis en soloviolin så låter det som en riktig fiol med alla naturliga nyanser av glissandon, vibraton mm. Här undrar jag hur arbetsgången är för att uppnå detta. För en soloviolin finns en stor uppsättning varierande samplingar. Men laddar man in en av dem tex med mjuk attack till ett spår så får ju melodins alla toner mjuk attack.  Spelar man in en melodistämma så vill man tex ha första tonen med mjuk attack andra tonen med vibrato tredje tonen glissando till nästa ton osv. I princip skulle man då ladda in uppsättningen mjuk attak-samplingar på spår 1, vibrato-samplingar på spår 2, glissando-samplingar på spår 3 osv. Kopierar man då melodin till de olika spåren med olika samplingsuppsättningar och mutar midinoter som inte ska använda just samplingarna från det spåret?  I detta exempel är midinot 2 och 3 mutad på spår 1, midinot 2 och 3 mutad på spår 2 osv. Eller hur är arbetsgången?


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...det finns olika sätt att ta sig an detta, och ett antal "hjälpmedel" att ta till, för att få ett naturligt musicerande.

- Key-switchar: Samplern laddar in ett antal nyanser av t ex en violin, sedan växlar man mellan dessa med ett antal "på/av-omkopplare" via MIDI-noter, t ex C0 för marcato, D0 för legato, eller hur EW valt att lägga upp programmet.

- MIDI-kanaler, samma spår: Läs in ett antal nyanseringar i samplern, som får MIDI-kanal 1, 2, osv... Sedan, i t ex pianorullen, så ändrar man ton för ton till önskad MIDI-kanal (för rätt nyansering).

- MIDI-kanaler, olika spår: Samma som föregående, men du har varje nyansering på eget spår med egen MIDI-kanal (dvs samma metid du själv var inne på).

Det finns fler varianter som EW programmerat in, t ex velocity-switchade ljud eller via modulationshjul och after touch.

"Bara" att hitta det sätt som verkar smidigast för dig :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med anslagskänsliga tangenter händer det väl också en del? Jag har EWQL men inte tänkt på det faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
...det finns olika sätt att ta sig an detta, och ett antal "hjälpmedel" att ta till, för att få ett naturligt musicerande.

- Key-switchar: Samplern laddar in ett antal nyanser av t ex en violin, sedan växlar man mellan dessa med ett antal "på/av-omkopplare" via MIDI-noter, t ex C0 för marcato, D0 för legato, eller hur EW valt att lägga upp programmet.

- MIDI-kanaler, samma spår: Läs in ett antal nyanseringar i samplern, som får MIDI-kanal 1, 2, osv... Sedan, i t ex pianorullen, så ändrar man ton för ton till önskad MIDI-kanal (för rätt nyansering).

- MIDI-kanaler, olika spår: Samma som föregående, men du har varje nyansering på eget spår med egen MIDI-kanal (dvs samma metid du själv var inne på).

Det finns fler varianter som EW programmerat in, t ex velocity-switchade ljud eller via modulationshjul och after touch.

"Bara" att hitta det sätt som verkar smidigast för dig :)

Att ha melodin på ett spår och låta tonerna ha olika midikanaler låter ju smidigt. Jag använder Cubase 5, får kolla upp hur man gör för att ange midikanal per ton. Annars har jag just börjat plöja igenom manualer för EWQL-plugarna - inte alls lätt.

Vilken EWQL är det du har Eddi?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter som ett otroligt pilljobb?  :(
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låter som ett otroligt pilljobb?  :(
Att göra musik nuförtiden på dator är ett jäkla pilljobb, vilket man tyvärr har vant sej vid. Förr räckte det med att trycka på rec på rullbandaren, sen var det klart. Att ha en hel symfoniorkester i ryggen var inte och tänka på.  :lol:

Jag har i alla fall hittat i Cubase hur man låter varje midinot få egen midikanal. Men ett annat problem är att efter 5 - 6 inladdningar av instrument (ett instrument kan ju ett tjugotal olika versioner av ljud) så säger datorn ifrån. Den klarar inte spela upp, det blir hackigt och avbrutna ljud. Det blir ju i så fall en väldig begränsning att ha vst-instrument i stället för externa synthar. Är datorn verkligen för klen? Jag har Intel Core i7 2,67 GHz, Minne 14GB, Vista Ultimate och prestandaklassifieringen visar 5,9 över hela skalan.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj 14Gb det låter som mer än tillräckligt jag har 4.
Du känner väl till att du kan frysa spår så att du frigör datorkraft. Märk spåret du anser vara klart och tryck på snöflingan i inspector till vänster.

Gold tror jag ang. Ewql
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har för mig att L A Score Strings har ett annat sätt att modulera stråkarna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Detta blir inte lätt....

Men såhär fungerar det hos mig....man laddar in en session på en kanal och där väljer man vilka olika uttryck man vill ha igång (legato, staccato osv)
När man sen spelar och vill variera så använder man C0 D0 E0....

C0 då spelas legato om man växla till ett staccato så lägger man in en D0 ton i midifönstret så byter prg själv uttryck.

Kanske helt onödigt att jag förklarar eftersom jag inte har prg ni pratar om men trodde nog andra också jobbade på samma sätt.

I O f s får man ha en ny session om man vill ha cello som spelar något, men det blir mindre än en kanal till varje uttryck.

/Palm


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Detta blir inte lätt....

Men såhär fungerar det hos mig....man laddar in en session på en kanal och där väljer man vilka olika uttryck man vill ha igång (legato, staccato osv)
När man sen spelar och vill variera så använder man C0 D0 E0....

C0 då spelas legato om man växla till ett staccato så lägger man in en D0 ton i midifönstret så byter prg själv uttryck.

Kanske helt onödigt att jag förklarar eftersom jag inte har prg ni pratar om men trodde nog andra också jobbade på samma sätt.

I O f s får man ha en ny session om man vill ha cello som spelar något, men det blir mindre än en kanal till varje uttryck.

/Palm

Är C0, D0 osv låga bastoner på tangentbordet du menar, så låter tillvägagångssättet bekant. Virtuel guitar och Broomstick Bass använder det vad jag minns. I EWQL, när man väljer ett  instrument, får man ett antal val, lång ton, kraftig attack, glissando i början, mjuk start osv, det kan vara upp till ett tjugotal variationer på vissa instrument. Inte nog med det, väljer jag ett av dem tex lång ton, så finns det en hel drös variationer att välja mellan här också - en lång ton kan spelas på många olika sätt. Att ladda in alla dessa variationer för ett enda instrument för att sen kunna sitta och prova sig fram går helt enkelt inte då datorn säger stopp efter bara en handfull laddningar.

Oj 14Gb det låter som mer än tillräckligt jag har 4.
Du känner väl till att du kan frysa spår så att du frigör datorkraft. Märk spåret du anser vara klart och tryck på snöflingan i inspector till vänster.

Gold tror jag ang. Ewql
Jag känner till att det går att frysa spår men har aldrig använt det. Blir det samma sak som att exportera till audiofil och sen muta midikanalen? Jag har Cubase men hittar ingen snöflinga i inspektorn. Jag vet att jag har sett det i tidigare Cubase. Jag får öppna manualen.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Jag har i alla fall hittat i Cubase hur man låter varje midinot få egen midikanal. Men ett annat problem är att efter 5 - 6 inladdningar av instrument (ett instrument kan ju ett tjugotal olika versioner av ljud) så säger datorn ifrån. Den klarar inte spela upp, det blir hackigt och avbrutna ljud. Det blir ju i så fall en väldig begränsning att ha vst-instrument i stället för externa synthar. Är datorn verkligen för klen? Jag har Intel Core i7 2,67 GHz, Minne 14GB, Vista Ultimate och prestandaklassifieringen visar 5,9 över hela skalan.

...antingen inte läsa in alla varianter i datorn, eller spela in efter hand och mixa ihop stämmorna.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Jag har i alla fall hittat i Cubase hur man låter varje midinot få egen midikanal. Men ett annat problem är att efter 5 - 6 inladdningar av instrument (ett instrument kan ju ett tjugotal olika versioner av ljud) så säger datorn ifrån. Den klarar inte spela upp, det blir hackigt och avbrutna ljud. Det blir ju i så fall en väldig begränsning att ha vst-instrument i stället för externa synthar. Är datorn verkligen för klen? Jag har Intel Core i7 2,67 GHz, Minne 14GB, Vista Ultimate och prestandaklassifieringen visar 5,9 över hela skalan.

...antingen inte läsa in alla varianter i datorn, eller spela in efter hand och mixa ihop stämmorna.
Ja, jag får prova mig fram. Att frysa spåren var ett bra alternativ. Och vill man testa olika instrumentsammansättningar kan man frysa spåren då man kommit upp till 5-6 spår och öppna en ny Instruments i VST Instrument och fylla på ett antal spår och sen frysa dem om man vill fortsätta med mer.