Kontrollrummet

Roffe H - Alla Känner Apan (högmod, dryghet)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Alla känner Apan, Apan känner inte nå’n, ja texten talar väl för sig själv, men jag kan ändå inte låta bli att nämna att när låten skrevs ägnade jag en och annan tanke åt alla dom som alltid bara måste synas och höras i media...  :wacko:


Alla känner Apan…

Viker ut mig i veckopressen närhelst det går
och visar gärna upp mitt vackra leende om jag får.
Kan jag hjälpa att jag e’ så underbar
får jag säga det själv ett prakt-exemplar.

Bryr mig intet dugg om va’ folk tycker för egen del         
jag kan väl inte lastas för att andra har så fel!

Alla känner Apan, Apan känner inte nån’
men det är inte lätt för Apan att förstå.
Alla känner Apan, Apan känner inte nån’ ,
men det vet inte Apan nånting om.

Syns i "TV-soffan" lite då och då,
vill dom göra hemma hos  e’ det bara att stå på!
Somliga tycker jag är uppblåst, stursk och dryg
Avundsjukt  så viskar man om mig i smyg.

Bryr mig intet dugg om vad folk tycker för egen del               
jag kan väl inte lastas för att andra har så fel!

Alla känner Apan, Apan känner inte nån’
men det är inte lätt för Apan att förstå.
Alla känner Apan, Apan känner inte nån’,
men det vet inte Apan nånting om.


mvh Roffe H  :)


« Senast ändrad: 27.01.2014, 14:48:02 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt mys i tv-soffan!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Trevligt mys i tv-soffan!

Absolut, och jag blir så lycklig varje gång en "kändis" dyker upp i TV-tutan och ler eller skrattar... :rolleyes:

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jättefint. Kul att höra dig sjunga. Låter bra. Men jag tycker du ska höja sången några snäpp. Får lite igenkännande av Svante Thuresson, och på den kvinnliga sidan Sylvia Vrethammar, kanske också Lil Lindfors när det begavs sig.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefint. Kul att höra dig sjunga. Låter bra. Men jag tycker du ska höja sången några snäpp. Får lite igenkännande av Svante Thuresson, och på den kvinnliga sidan Sylvia Vrethammar, kanske också Lil Lindfors när det begavs sig.

Kul att du gillar Tokai,  :) tror kanske du här rätt när det gäller sången, men menar du leadsången, eller hela klabbet med stämmor...?

mvh Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha tänkte du på Per Morberg. Skönt mys.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jättefint. Kul att höra dig sjunga. Låter bra. Men jag tycker du ska höja sången några snäpp. Får lite igenkännande av Svante Thuresson, och på den kvinnliga sidan Sylvia Vrethammar, kanske också Lil Lindfors när det begavs sig.

Kul att du gillar Tokai,  :) tror kanske du här rätt när det gäller sången, men menar du leadsången, eller hela klabbet med stämmor...?

mvh Roffe H



Mest huvudsången men förmodligen stämmorna också eftersom de hänger ihop.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Svante Thuresson nämnd och tänkte också på honom (ja inte som apa alltså). Bra text och sång. Tajt lir och snyggt arr. Lite väl kallt reverb, tydligast i det snygga saxsolot på slutet. Testa ett annat lite diskretare eko. Annars topp.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker du jag ska testa på både sång och sax? Tack för responsen, alltid trevligt och lärorikt med goda råd.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker du jag ska testa på både sång och sax? Tack för responsen, alltid trevligt och lärorikt med goda råd.

mvh Roffe H  :)



Reverben till alla spår. Antar att du har samma typ av reverb till alla spår, via en bus till mastern? Hur mycket "vått" och "torrt" som skall till mastern kan man då ställa in vid de individuella spåren. Akkegitarr ganska mycket reverb, sång lite mindre, trummor än mindre och bas minst. Ungefär så brukar jag ställa reglagen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker du jag ska testa på både sång och sax? Tack för responsen, alltid trevligt och lärorikt med goda råd.

mvh Roffe H  :)

Tack equality, jag testar.

mvh Roffe H :)



Reverben till alla spår. Antar att du har samma typ av reverb till alla spår, via en bus till mastern? Hur mycket "vått" och "torrt" som skall till mastern kan man då ställa in vid de individuella spåren. Akkegitarr ganska mycket reverb, sång lite mindre, trummor än mindre och bas minst. Ungefär så brukar jag ställa reglagen.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lyssnar på era goda råd. Tack för dessa...
Lägger upp en ny version med lite annat reverb på sång och sax, tycker att detta gör att hela låten får en något "mjukare" karaktär. Dessutom har jag höjt volymen på sången.

mvh Roffe  :)
« Senast ändrad: 19.09.2012, 11:22:36 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kul låt,visst är det väl lite svante i det hela,fast väldigt vad svagt den ligger,sången alltså!! ;)
Annars svänger det på fint här..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack bjurte: Jag höjde sången senast. Skulle vara intressant att höra var den är för låg. Det kanske är mina lurar som "luras" , mina högtalare är kass, så där kan jag inte lyssna just nu.

mvh Roffe H  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker den är för låg överlag..Eller kansk är det att den blir för otydlig
Prova att 'vässa' den lite och leta efter ett tydligare reverb
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker den är för låg överlag..Eller kansk är det att den blir för otydlig
Prova att 'vässa' den lite och leta efter ett tydligare reverb

Tack för tipset. Här kommer en ny version där jag har vässat sången något. Har också dragit ner lite reverb på leadsången.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra låt. Du har helt klart hittat ett eget sound även om du använder "Band in box".
Med ditt material kan du uppträda var som helst som one-man-band...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnade och läste sen vad andra skrivit och det är faktiskt rätt mycket samma som jag tänkte .
Riktigt bra "standardlåt" - Tänkte på Lill Ls röst - skulle vara riktigt fränt.Tror också min basspelande kompis G:son stämma skulle göra sig bra. Men jag tycker också du sjunger den bra själv.
och bra sax förstås!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håkan: Det var ett fint betyg det där med "one man band" särskilt när det kommer från ett proffs ..

cykeln: Det är ju roligare att sjunga själv, så länge det låter något så när. Ibland skulle jag nog kunna tänka mig annan "hjälp" som tex, trummor eller bas som ibland kan bli, inte dåligt men, lite enahanda med BIB.
 
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bara en liten undring. Just denna låt och ev. någon till av mina låtar går inte att spela upp i min iPhone. Har kollat en del andra låtar jag har lagt upp och de fungerar. Gör jag nåt tokigt som jag inte vet om, tycker inte att det är skillnad på filstorleken, om jag jämför med andra låtar,och det är ju mp3 format? Det blir en svart uppochnedvänd , överstruken pil när jag försöker. Någon som vet?

mvh Roffe H  :wacko: :wacko: :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Upptäckte att jag faktiskt glömt att lägga upp denna låt från 2012, som färdig demo. Tyckte gott jag kunde göra det eftersom jag hänvisar till den i en annan låt som jag tänker lägga upp som halvfärdig (Lustan) och som ev. skulle kunna ingå, i en på längre sikt, tänkt svit om "de sju dödssynderna". ( Apan får stå för högmod och fåfänga)  :unsure:
/Roffe H
« Senast ändrad: 20.01.2014, 11:36:35 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra detta, Roffe !!!
Har lyssnat på "lustan" idag....skall bli spännande att
följa din svit om de sju dödssynderna... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Texten! Är ju både rolig och lite sorglig, den är bra  :) Och din musik, sång och sax kanonbra med den där sköna lunken som just du brukar få till  :wub:

Du kan inte spela den i din iphone skrev du...undrar om det har att göra med att där finns ett "ä" i filnamnet? Sånt där kan strula till det ibland...
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack pxm och Plinka, alltid roligt med uppskattning. Du kan ha rätt i det där med "å,ä,ö" kan strula till det...ska tänka på det.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)