Kontrollrummet

The Lamia - Genesis cover med Bribbe, MaxB å hagis

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN: The Lamia (Genesis, The Lamb Lies Down On Broadway)
GENRE: Progressive Rock
LÅTLÄNGD: hyfsat kort för genren
SÅNG: MaxB
TRUMMOR: hagis
RESTEN: Bribedant 2013-14


The Lamia från Genesis The Lamb plattan.
Blev inspirerad till detta av MaxB's ambitiösa experiment att ta ut The Lamia på piano och dessutom dokumentera vedermödorna på video. Delar av Max's pianolir finns faktiskt med i detta arr som ett hommage till en tapper man  :D
Gjort covern med ett kalkylpapper emellan, är alltså inte mycket som skiljer denna från originalet förutom det individuella personinsatserna vilket i sig sätter sin prägel på summasumarum liksom. Tack för att ni tar er tid MaxB och hagis.
Lägger denna på halvklart, öppen för kritisk input alltså.


Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, oj. Vilket jobb! Vilka insatser, inte minst av sångaren! I det första avsnittet när instrumenten är mer "på" dränks Max röst men inte i de andra (så mycket). Var väl det enda jag kunde komma på. Låter närmast Per Fäkt juh!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
JAha

Dom gånger jag har  hört dig riktigt glänsa är i just sådana hära låtar   du gör det så djävla bra helt enkelt

LIte f ljud o hårda s

men det går ju o fixa i Melodyn

Kram
Tony
att leva är att dö


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Skulle gärna vilja lyssna på denna men ser ingen låt i IPad:en ??? /. karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skulle gärna vilja lyssna på denna men ser ingen låt i IPad:en ??? /. karl

Dumma paddor...

 https://soundcloud.com/bribedant/the-lamia-bribedant-genesis
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaha då har den fötts äntligen - så länge som ni har arbetat med denna - klart imponerande.

Det var 36,5 år sedan jag hörde den för första gången - då med Phil som leadsinger. Och skulle Peter och Phil fått ett barn så hade det hetat MaxB tror jag.

Jag har ingen lust just nu att komma med kritik på innehåll utan bara säga att det här har ni gjort otroligt bra. tack för de dryga 6 minuterna :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag känner inte till orginalet men tycker att detta
är en bra låt med starka och fina insatser från er alla....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
mmm...;) tack för lyssningen.... Du har gjort ett fantastiskt jobb där mer än essensen finns med. Inget att klaga på direkt då soundet känns genuint taltidning med ett undantag... Dom två små pianodelarna ( den andra med Arp på toppen) där pianoklangen inte är som det begav sig men kanske mer när dom körde live... satt och tänkte på trummorna hur du hade programmerat dom till jag fatta att Hagis satt bakom kit:et ;)
Max gör bra ifrån sig men har den svåraste biten att återskapa och kanske han ska upp aningen då jag känner texten alltför väl och hör kanske mer än vad jag hör egentligen....
Hög klass på allt ;) 10 av 6 möjliga :))
Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hur fan kunde soundmässigt bli taltidning i IPhonen ??;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Otäckt (troget orginalet) och fantastiskt (genomfört) på samma gång! Tack för att ni finns!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
De här herrarna har verkligen gjort bra ifrån sig och jag vill tipsa om den förra låten Firth of Fifth som också finns här på KR om nu någon missat den:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29314.0

Just wonderful :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det här var imponerande bra! Vilket jättejobb att arra och spela in detta.
Har aldrig hört MaxB sjunga bättre än här!
Det enda jag har att anmärka på är väl också att sången är lite låg en bit in i början av låten.
Kanon!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack för att ni tog er tid. Verkar som det låter rätt ok. Skönt. då slipper jag ta med DAWen ut i trädgården och slå ihjäl den med en yxa, en tanke jag hade häromdan. Bra med lite påpekande också, jag är rätt insnöade på den här just nu. Hör inte bristerna eftersom de blivit en del av ljudbilden och så vänjer man sig vid eländet.
soundet känns genuint taltidning
Nej nu jävlar har jag klantat till det ordentligt. Taltidning, vilken härlig sågning (min först tanke)  :lol:
Ljudmässigt är nog The Lamia den sista där jag jagat runt på nätet efter info om vilka grejer som låter på originalet och varför det lät som det gör. Har varit väldigt lärorikt att försöka kranan ljudet så där en 40 år bakåt i tiden i en helt digital miljö men det är lite som att slåss mot grejerna istället för utnyttja fördelarna. Har ytterligare en liten trave 70 tals proggressive som jag vill sätta, förhoppningsvis får jag med mig samma crew på några till  :wub:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken underbar låt att sjunga!
Sången ska nog upp lite i volym i intersiva partiet från 1.28 och en liten bit framåt.
Minska volym på något sätt på det som sticker ut i "sign of warning" c:a 1.38 in
Läspar jag 3.36 in i  början av  "ffffsilent sorrow"?

Min dotter sa tidigare att hon gillade min sång i sista delen (vid 5.27) så mycket att hon fick en liten tår i ögat.  :wub:

Det är underbart att vara med på ett sånt här projekt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Girly

Har inte alls koll på originalet men det här va väldans snyggt jobbat av alla inblandade  :wub:
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra jobbat, tycker denna var stråt vassare än eran förra.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Lazarus

  • Gäst
Kanonbra jobbat av alla inblandade!!

Jag är dock inte så förtjust i pianosoundet. Jag skulle föredragit ett lite "träigare" piano.

/Lazarus


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hatten av för ett ambitiöst projekt, och det fina resultatet :)

Har kommenterat förut (då angående Suppers Ready) att jag gillar hur Max (i sina försök att härma orginalet) får till något som inte låter tributeband utan något eget  :wub:  Lyckas bra även i denna - en av de mer inspirerade/engagerade sånginsatserna jag hört på KR. "Kompet" är mycket bra förvaltat, och ger rätt kontrast, med det där liite distanserade Genesis-kompet, som exploderar i instrumentalpartierna :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte alls koll på originalet men det här va väldans snyggt jobbat av alla inblandade  :wub:

Trodde alla kände till originalet?  B)

Bra jobbat, tycker denna var stråt vassare än eran förra.. B)

Hmm Suppers Ready? Den är ju också bäst!
Samarbetsprojekt - cover på Genesis "Suppers Ready" - Bribedant, Hagis och MaxB

Kanonbra jobbat av alla inblandade!! Jag är dock inte så förtjust i pianosoundet. Jag skulle föredragit ett lite "träigare" piano.

Själv vet jag inte mycket om alternativa pianon - kanske hade Genesis annat piano på originalplattan än vid live-spelningar? Jag tror Bribedant gjort utförlig research innan val av pianoljud...

Hatten av för ett ambitiöst projekt, och det fina resultatet :) Har kommenterat förut (då angående Suppers Ready) att jag gillar hur Max (i sina försök att härma orginalet) får till något som inte låter tributeband utan något eget  :wub:  Lyckas bra även i denna - en av de mer inspirerade/engagerade sånginsatserna jag hört på KR. "Kompet" är mycket bra förvaltat, och ger rätt kontrast, med det där liite distanserade Genesis-kompet, som exploderar i instrumentalpartierna :)

Det är en kär lek att sjunga dessa gamla Genesis-låtar, stort tack  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst

Kanonbra jobbat av alla inblandade!! Jag är dock inte så förtjust i pianosoundet. Jag skulle föredragit ett lite "träigare" piano.

Själv vet jag inte mycket om alternativa pianon - kanske hade Genesis annat piano på originalplattan än vid live-spelningar? Jag tror Bribedant gjort utförlig research innan val av pianoljud...

?? Tanken är att det skall låta som Genesis live??

Ok. Sorry, det hade jag missat.

/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Kanonbra jobbat av alla inblandade!! Jag är dock inte så förtjust i pianosoundet. Jag skulle föredragit ett lite "träigare" piano.

Själv vet jag inte mycket om alternativa pianon - kanske hade Genesis annat piano på originalplattan än vid live-spelningar? Jag tror Bribedant gjort utförlig research innan val av pianoljud...

?? Tanken är att det skall låta som Genesis live??
Ok. Sorry, det hade jag missat.

Jag tror takten och hastighetsändringarna i bpm, som hela tiden ändras genom låten, är hämtat från en livespelning, kanske pianoinfluenser också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kul att det uppmärksammas lite om själva soundet. Jo jag researchar rätt mycket om de här gamla progg plattorna. Prylar, teknik, supernördiga fan sajter där folk faktiskt plågat gråhåriga bandmedlemmar med begäran om detaljer i ordningen på effektboxar och modell på stärkaren på just den eller den plattan från -74  :D Finns t.ex en amerikan som gett sig fan på att spela in hela "The Lamb" plattan i hemmastudion med exakt rätta soundet. Dvs lära sig lira alla instrument stämmor på "The Lamb", införskaffa så mycket av den riktig hårdvara han kan hitta, stålar verkar inte vara något problem. De grejer han inte hittar åker han runt och samplar av. Det bästa är att där finns en mängd information om vad som låter och varför det lät som det gjorde. Hursomhelst har jag en svag punkt för det där lite grumliga nära och varma soundet från vinylplattorna från 70 talet.

Men pianot ja, ta The Lamia originalet t.ex. Sunkigare piano sound är svårt att hitta. Ostämt, murrigt, ingen attack men fan vad sweeet det låter. Frågan jag ställde mig med Lamia covern var om och hur mycket jag skulle sunka ned den Bosendorfer flygeln jag har till Kontakt samplern. Det är en kompromiss på covern, ville ha lite av den atmosfär som finns på originalet men slippa peta i Cubase i timmar för att planka Banks sound så mycket det går. Den vandalism jag utsatt min samplade Bosendorfer för är att jag snedstämt ett antal toner över hela klaviaturet så att den inte låter så jäkla perfekt. Det är ofta ett problem med samplade intrument, de brukar vara alldeles för exakta. Perfekt och tråkigt. Precis det jag inte vill att det ska låta om de här gamla styckena.

prylporr




 
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Lazarus

  • Gäst
Ok. Det låter som om du lagt någon flangereffekt på det. Jag tror det är det jag "stör" mig på... Det får pianot att låta lite som ett gammalt Yamaha CP 70/80.

Bösendorfer borde ju annars vara en lämplig utgångspunkt för att få det att låta gammalt och dammigt. Det kanske hade räckt att skära lite i EQ på dom högre frekvenserna.

/Lazarus