Forum > Demolåtar

Cykeln - The Cockroach v2

(1/6) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: The Cockroach
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Kåtlåt
LÅTLÄNGD: 2 kanske
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2014-01-02
FORMAT: mp3

I min strävan att lägga ner så lite tid som möjligt på produktion och så mycket som möjligt på känsla och uttryck kommer här årets första
Ja, KR är väl inte rätt forum för detta då det är just produktion och teknik som står i fokus här
men tänkte va fan ...

Synpunkter på:
Vad är det för känsla som förmedlas?
Förstår man texten - Vad handlar det om? - textanalys alltså
Är det öh lyssningsbart med tanke på den enkla prodden?

23.30 OK synpunkter på slutet - oförståeligt och på gitarr för tunn
1. Avlägsnat lite tunnhet - tack till eq
2. Lagt in en väckarklocka för att tydliggöra uppvaknandet ur drömmen - tack miss A
Tack för feed!

The Cockroach
Stefan Olsson, 2014-01-02

I dreamt I was a cockroach
Running down the beach
Looking for my lady
But she was out of reach

She was driving down the highway
With some news for everyone
I went down to the crossroads
But she was far and gone

I had a kiss to give her
I had some words to say
I stood there sweetly smiling
But she had gone away

Was swollen and a dripping
Like a newer fired gun
Looking for salvation
But she was on the run

Plinka:
Var det din dröm du sjunger om?  :rolleyes:

Snyggt sound och du sjunger med fin känsla, dock längtar jag nog efter att arret ska komma igång i andra versen med bas och trums som pumpar (ska jag säga med min första låt på året nästan utan arr alls). Jag tycker gitarren som den är fungerar bra och är snygg en bit in, men sen får ngt hända ;)

MaxB:

--- Citera ---I min strävan att lägga ner så lite tid som möjligt på produktion och så mycket som möjligt på känsla och uttryck kommer här årets första
Ja, KR är väl inte rätt forum för detta då det är just produktion och teknik som står i fokus här
men tänkte va fan ...
Synpunkter på:
Vad är det för känsla som förmedlas?
Förstår man texten - Vad handlar det om? - textanalys alltså
Är det öh lyssningsbart med tanke på den enkla prodden?
--- Slut citat ---

Känslan att du inte fattar att hon tröttnat och dragit. Kanske har du varit för "på", så hon inte pallat.
Så förstår jag texten
Handlar om att hon drog innan du fattade det
Det är lyssningsbart. Konstigt avklippt slut nu men den här enkelheten fungerar.
Jag tror en del kan välja att sätta på den här låten, i den där situationen och vara jäkligt nöjda med att den är så enkelt framförd!

cykeln:

--- Citat från: Plinka skrivet 04.01.2014, 13:47:40 ---Var det din dröm du sjunger om?  :rolleyes:

Snyggt sound och du sjunger med fin känsla, dock längtar jag nog efter att arret ska komma igång i andra versen med bas och trums som pumpar (ska jag säga med min första låt på året nästan utan arr alls). Jag tycker gitarren som den är fungerar bra och är snygg en bit in, men sen får ngt hända ;)

--- Slut citat ---
Ja jag är en kackerlacka som drömmer om en kvinna som är ute och levererar tdiningar på natten

Tack för det - det är känslan jag är ute efter
Låten vill förmedla känslan av den där pockande önskan som aldrig tar slut och som inte får sitt utlopp - Det händer alltså ingenting
förutom att kackerlackan vaknar abrupt

--- Citat från: MaxB skrivet 04.01.2014, 14:14:36 ---
Känslan att du inte fattar att hon tröttnat och dragit. Kanske har du varit för "på", så hon inte pallat.
Så förstår jag texten
Handlar om att hon drog innan du fattade det
Det är lyssningsbart. Konstigt avklippt slut nu men den här enkelheten fungerar.
Jag tror en del kan välja att sätta på den här låten, i den där situationen och vara jäkligt nöjda med att den är så enkelt framförd!

--- Slut citat ---
Det avklippta slutet är tänkt att illustrera att kackerlackan vaknar abrupt utan att ha fått sin önskan uppfylld
Det handlar om längtan, åtrå, kåthet ...

Gurano:
Tycker om denna - skönt stuk. Men kan du inte slänga in ett kakfoni i mitten som illustrera frustration och sedan återgår till gitarrplocket - det skulle väcka lyssnaren :D

Sedan är slutet för abrupt - men det är ju så du vill ha det :)
/Gurano

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion