Kontrollrummet

[Palm] Något annat....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej igen....

SÅ då är nästan mitt nyårslöfte klart :-) Efter denna post har jag lagt ut två låtar på KR. Denna är inte någon rocklåt utan något jag filat på. Det finns en melodi till versen men inget jag klarar att sjunga.... i den såkallade Refr ligger en distad gitarr som melodislinga - tror jag.
Man får ju en tanke i huvudet när man skriver men det är ju inte direkt hugget i sten.

Tyck gärna till och kommentera både kring mix och låt. Jag vet att det inte är optimalt utan sång. Men man gör vad man kan.



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt och välproducerat detta du! Fixa en text och sång så är den hemma  ;)
...och du är ju en sådan duktig gitarrist  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tack för dina tankar...

Blev glad när du gillade produktionen - har läst och lyssnat här och försökt lära mig. You made my day :-)
Det där med text och sång är ju inte direkt min grej. Men visst jag inser om man skall nå en helhet så behövs dessa bitar - biter ihop och jobbar vidare. Skall fundera kring ett avslut också på låten.

Duktigt gitarris...  :wub:

/Palm



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Rent, snyggt och välspelat är det, appselut !!
Men det blir lite Bingolotto-pausmusik så här utan sång och melodi..
Lite skitigare kunde man kanske önska sig, blir lite 'sterilt'
Fråga någon av damerna eller förlåt 'Flickorna' här på Forumet om sånghjälp vetja !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tack för tankarna...

Jo, svårt med helheten utan sång, det känner jag också. Jag hör ju något i mitt huvud när jag lyssnar (inga röster) utan en sångslinga.
Det här med renheten, det sterila - jag spelar bara med pluggar förutom gitarren då. Kanske är det en sak som gör att det blir lite städat. Har inte kvantifiserat eller flexat något. Men ja kan göra om ett moment till det *sitter* många tagningar ibland :-) blir kanske lite överarbetat och tappar livet?

Får fundera vidare kring detta....

/Palm


Utloggad Girly

Så ljuvt och fiiint...får lite känslan av att vara nyförälskad av själva soundet och feelingen  :wub:
Lite sång om längtande eller brustna hjärtan och den blir en härligt smäktande 'gråta-i-kudden-hit'  ;)
/Girly  :)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Gillade detta. Snygg distgitarr. Se upp med hihaten, känns väldigt mycket trummaskin nu.
/Hagis


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt! Passar såklart bra med sång till detta. Det som behövs är nån kreativ som kan skriva text och hitta på melodi eller att du själv skriver text om du vill.
Har du redan en klar melodi i verserna, hur du vill att sången ska gå?
Annars håller jag med Bjurte - det finns flera som både kan skriva text och sjunga. Girly är en men det finns fler. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fint, jag gillar stilen och harmonierna..
 :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej på er....hur f*n gör man för att lyfta in flera olika texter i ett svar...

Så ljuvt och fiiint...får lite känslan av att vara nyförälskad av själva soundet och feelingen  
Lite sång om längtande eller brustna hjärtan och den blir en härligt smäktande 'gråta-i-kudden-hit'  
/Girly


Kul att du gillar soundet för det var ju dit jag ville...är ingen virtuos på något instrument men låtar vill jag skriva och de får gärna fungera för någon annan än mig. Denna mannen älskar brustna hjärtan och smärta det är i ångesten man lever :-) Får kanske tillägga att jag är gift och har två barn.
Härligt att du fick en känsla av låten - gillas!  :wub:

Gillade detta. Snygg distgitarr. Se upp med hihaten, känns väldigt mycket trummaskin nu.
/Hagis


Tack! Detta tar jag till mig...alltså gitarrljudet. Jopp hihaten är klart trummaskin (eller pluggmaskin) men det är så den vara just nu. Jag är ingen trummis utan kör på filerna som finns i pluggen, ändrar lite så de passar mina låtar. Det finns någon humanize funktion i logic men den har jag inte koll på. Det finns kanske någon som kan berätta hur det fungerar....då lyssnar jag gärna.
Tack för tyck!  :D

Skönt! Passar såklart bra med sång till detta. Det som behövs är nån kreativ som kan skriva text och hitta på melodi eller att du själv skriver text om du vill.
Har du redan en klar melodi i verserna, hur du vill att sången ska gå?
Annars håller jag med Bjurte - det finns flera som både kan skriva text och sjunga. Girly är en men det finns fler.

Tackar och bugar.... Jo nog har jag en tänkt melodi i hövvet, den kommer av sig själv när man sitter och skriver. MEN det är inte alls säkert den är den som passar bäst. Jag är ju som sagt lite begränsad i mitt eget sjungande och därmed också begränsad i melodimöjligheterna ibland. Jag har en tanke men är KLART öppen för förändringar. När det gäller text blir det ännu värre. När jag själv lyssnar på musik så är det melodin, små finesser, arr och helheten som väcker mig. Texten hamnar lixom i skymundan. Visst måste stavelserna vara rätt och betoningen finnas på rätt ställe. Men vad som egentligen sägs faller ofta bort och så har det blivit när jag själv skriver också....jag sjunger vad som helst när jag skriver och egentligen är det bara soundet i ordet eller stavelserna jag är ute efter. Så MINA texter :-) är nog inte något att hänga i granen....så här i slutet på hjulen! Gillar ditt och Bjurtes förslag så det är något jag får ta tag i :-)
Tack för tyck och tänk.

/Palm


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg ljudbild! Välproducerat, fint arrat och bra framfört!
Det enda jag reagerade lite på var den envetna hi-haten, som är lite för
konstant i anslaget. Variera och dämpa anslaget, så tror jag den smälter in bättre.
Men det är ju en småsak i sammanhanget! Inget att haka upp sig på.
Be någon av de skönsjungande kvinnliga KR-medlemmarna om hjälp med sång,
om du inte känner för att fixa det själv.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra komponerat! Gillar arr och prodd och det där udda ackordet som ger låten karaktär. Trummorna låter lite konstiga, tunna och det är kanske den där hi hat:en men spelet annars är fint varierat. Hela verket skriker efter sång.  Skriv en text och be någon av tjejerna som sagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

Infoga citat
Fint, jag gillar stilen och harmonierna..
 
mvh pxm


Tack så mkt pxm kul att harmonier och stil gick hem.

Snygg ljudbild! Välproducerat, fint arrat och bra framfört!
Det enda jag reagerade lite på var den envetna hi-haten, som är lite för
konstant i anslaget. Variera och dämpa anslaget, så tror jag den smälter in bättre.
Men det är ju en småsak i sammanhanget! Inget att haka upp sig på.
Be någon av de skönsjungande kvinnliga KR-medlemmarna om hjälp med sång,
om du inte känner för att fixa det själv.
/Asti


Tackar för dina positiva åsikter. De gillas. Jo, den där hi-haten. Får ta en funderare på åtgärder. Det enklaste borde vara att dra i volymspaken, men den skall ju inte försvinna helt. Skall kolla till nästa version - för den kommer även om det tar ett tag.

Infoga citat
Jättebra komponerat! Gillar arr och prodd och det där udda ackordet som ger låten karaktär. Trummorna låter lite konstiga, tunna och det är kanske den där hi hat:en men spelet annars är fint varierat. Hela verket skriker efter sång.  Skriv en text och be någon av tjejerna som sagt.


Kul att du gillar kompositionen och arr. Det udda ackordet, kan det vara ett Bb maj, kanske :-) såna konstigheter som ligger dig varmt om hjärtat. Är mer en moll-gubbe här. Är det själva trumljudet på ALLA pukor, kagge och bastrumma du tycker låter tunna? Ja, den där hi-haten skall jag titta på. Sång skall till innan nästa version det tror jag att jag kan lova :-)


Tack för för er tid!

/Palm



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För att svara smart - gå till inlägget och tryck på citat uppe i högra hörnet. Skriv sedan ditt svar under (efter quot). Rolla ner till nästa du vill svara och tryck på "citat" så hamnar den under ditt tidigare svar etc.

Låten - hörde den på lappen igår och trodde att det var BIB och midigura fast bra harmonier. Nu hör jag ju att det är äkta vara och det är synd att drumsen är som de är - sök hjälp av någon trummis på KR så blir det en mycket bättre anrättning och något för någon att sjunga på. Den kan bli hur bra som helst den här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
För att svara smart - gå till inlägget och tryck på citat uppe i högra hörnet. Skriv sedan ditt svar under (efter quot). Rolla ner till nästa du vill svara och tryck på "citat" så hamnar den under ditt tidigare svar etc.

Låten - hörde den på lappen igår och trodde att det var BIB och midigura fast bra harmonier. Nu hör jag ju att det är äkta vara och det är synd att drumsen är som de är - sök hjälp av någon trummis på KR så blir det en mycket bättre anrättning och något för någon att sjunga på. Den kan bli hur bra som helst den här :D

DÅ har nog fått koll på den jobbiga biten...slipper sitta och kopiera och kursivera texterna. I-landsproblem men ditt sätt blir klart smidigare. TACK för hjälpen.
Jaså BiB!? Det prg spelar rätt tight så det tar jag som en komplimang :-)
Trummorna - det är nog det som flest har kommenterat här. Får väl fundera på dem... Men ärligt i min lyssning låter de rätt tunga och distinkta *hm* Någon som kan sätta mer ord på vad som saknas för att det skall passa!? Hi-haten har jag fattat att den bör sänkas och ev följa Astis råd med lite laboration med volymerna på varje anslag.

Är det någon som har något råd kring trummorna så upp med det på bordet...tar tacksamt till mig!

Tack för tyck Eddi - det kommer att bli riktigt bra, sanna mina ord :-)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
låter bra spelad provat

lyssnar aldrig på sådanhär musik
så jag har inte så mycket mer att tillföra

Tony
att leva är att dö


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra lirat, kanske är gitarrerna lite svaga i förhållande till resten...(men det ska ju ev. till sång "so what"!)  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej

låter bra spelad provat

lyssnar aldrig på sådanhär musik
så jag har inte så mycket mer att tillföra

Tony

Tack för att du gav det tre minuter av ditt liv. Du gillade spelet och det är ju att tillföra en positiv känsla, gillas :-)

/Palm


Bra lirat, kanske är gitarrerna lite svaga i förhållande till resten...(men det ska ju ev. till sång "so what"!)  :)
/Roffe H

Skall se över nivåerna när sången är på plats, svårt nu innan, eftersom de säkert ligger i samma område. Tack för lyssning.

/Palm


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det låter bra på det hela taget.
Låten kanske är något för "snäll" i mina öron, men det är ju en smaksak.
Bra gitarrspel!
Om du har eller får till en melodi/text till detta och en lite raspig eller hes röst
så minskar säkert "snällhetsfaktorn"
Bra jobbat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Det låter bra på det hela taget.
Låten kanske är något för "snäll" i mina öron, men det är ju en smaksak.
Bra gitarrspel!
Om du har eller får till en melodi/text till detta och en lite raspig eller hes röst
så minskar säkert "snällhetsfaktorn"
Bra jobbat!

Hej hej...
Kul att du gillar gitarrspelet. Jo nog är den snäll - ingen tuffare låt. Men det beror nog på att jag är så väldans snäll oxå :-)
Text och sång är på gång...

Tack för lyssning

/Palm


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oklanderligt spelat och mixat. Det blir ju lite tamt och sterilt såhär, fast det är en mix som få hobbyister får till ändå. bra!

Kan man mixa så kan man ju även skita ner det hela i ett senare läge, när sång har kommit på.

Kanske kunde du köra än mer trummaskinskomp istället, så är det inget snack om att det inte är äkta trummis?

Och det blir aldrig tråkigt eller sterilt för att det kvantiseras eller görs perfekt. just kvantisering är tokviktigt för att det skall låta bra. allt annat är fel, Om man inte kan spela såhär bra såklart, då behövs det inte!

tummen upp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
oklanderligt spelat och mixat. Det blir ju lite tamt och sterilt såhär, fast det är en mix som få hobbyister får till ändå. bra!

Kan man mixa så kan man ju även skita ner det hela i ett senare läge, när sång har kommit på.

Kanske kunde du köra än mer trummaskinskomp istället, så är det inget snack om att det inte är äkta trummis?

Och det blir aldrig tråkigt eller sterilt för att det kvantiseras eller görs perfekt. just kvantisering är tokviktigt för att det skall låta bra. allt annat är fel, Om man inte kan spela såhär bra såklart, då behövs det inte!

tummen upp!

Hej och tack för lyssningen...
Kul att du gillade mixen, det är ju en vetenskap att försöka förstå allt. Jag lär och tar lärdom :-)

Skulle du bytt trummorna mot konstgjorda ljud tänker du? Förstår jag dig rätt då? Alltså typ, vad heter den nu Battle 4 eller RMX ....????

Tackar för tummen - känns bra!

/Palm


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar det här. Kanske lite väl polerat och soft, nästan hissmusik, men med en bra sångare kan det lyfta. Hör mig själv sjunga, som en fejkat Rod Stewart, vilken melodi som helst, allt passar. Men vad är det som gör det oförglömligt? Det ligget nånstans i dina enkla harmonier. Det gäller att plocka fram det.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Jag gillar det här. Kanske lite väl polerat och soft, nästan hissmusik, men med en bra sångare kan det lyfta. Hör mig själv sjunga, som en fejkat Rod Stewart, vilken melodi som helst, allt passar. Men vad är det som gör det oförglömligt? Det ligget nånstans i dina enkla harmonier. Det gäller att plocka fram det.

Hej Token...

Kul att du gillar det  :P Hissmusik, ni har väl inga hissar i Osby  :lol: Men jag tror jag förstår vad du menar, lite snällt och polerat. Håller med dig om harmoniera. Jag jobbar vidare...

Tack för tyck

/Palm