Gurano: jag tänker mig att eq är ute och far efter värdet av kritiken, och syftet med uppladdningen av demos. MAn kan ju tänka sig ett par anledningar:
1. Det är kul att dela med sig vad man gjort och man vill få lite positiva kommentarer.
2. Man vill verkligen få relevant kritik för att förbättra sin musikproduktion, eller få hjälp att bli bättre.
3. Man vill glänsa hur bra man är.
4. Man vill öva sig att publicera för att komma över nån viss rädsla att tex sjunga offentligt, och mjukstartar på forum.
Alla är ju såklart hur legitima som helst. Däremot så tror jag att de som postar i huvudsak för att få tips och kritik lessnar lite när en person skriver "fantastiskt! genialt! brilliant! på en ren slaskide som alla andra hör brister i, och skriver samma sak i typ yllets eller jonnerstones korea-låtar eller Ydderfs i princip CD-klara mixar av Gränslandet.
Givetvis kan ju kritikern tycka att allt är lika brilliant, men som mottagare så undrar man nog hur ärlig och relevant kritiken egentligen är.
jag har ju själv varit i blåsväder för att ha uttryckt samma sak som eq skriver här. Och läser lite som att du med kursiva markeringar försöker få eq's text att framstå som elitistisk och elak, som om han skall bedöma vad som får postas eller liknande.
Men, vi tycker ju så som han skriver, att vi vill ha kritik, och att det inte alltid ges ärlig kritik. Att du skriver att det är trams, är ju också att säga att vi inte får tycka så?
Hur som haver, jag tycker alla skall få posta precis vad de vill, och ge och ta vilken kritik man vill. Men jag har efterlyst, och kommer alltid efterlysa rak och ärlig kritik. Det vinner alla på.
Jag tycker eq's inlägg är vitaliserande framförallt för att han tar upp ett problem som många uppfattar, men få vågar ta upp. Han hoppara inte på någon, han bara påpekar hur han upplever situationen.
Ett tråkigare sätt än att öppet tycka att det blir tråkigt med samma samma, är ju de som menar "jag kommernterar inte musik som jag inte gillar" eller "jag kommenterar inte din musik, för jag förstår den inte".
men såklart, det är ju upp till var och en. Jag blir glad när folk lyssnar till min musik och totaltsågar den för att de ogillar mangeltrummor, MEN ger en konstruktiv kommentar om att sången bör läggas om, eller gitarren är ostämd, eller..tja, låten skulle vinna på att ha ett stsick eller så.
Vi kommer nog aldrig att hålla med varandra allihop, men man behöver inte skriva det som att eq är en elak person

Du skrev det inte ordagrant, men tonen är lite sådan.
och....nu är säkert min ton att DU är en elak person

men det menar jag inte