Forum > Demolåtar
MaxB - Marias lidande
MaxB:
Tufft med hostan på slutet. Kan låtsas att det är inlevelse... B)
Här en version dagen efter, utan Captain och utan kameran. Texten finns i första inlägget.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_MariasLidande.mp3[/mp3]
--- Citat från: Wernborg skrivet 31.12.2013, 11:12:10 ---Såg den på fejjan istället. Sött ostämd gitarr. Spriten gjorde dig gott då du sjunger ut på ett sätt jag inte hört tidigare. Hitta den självsäkra känslan i nyktert tillstånd framöver. Otroligt trist låt dock. Både utgången i historien samt det musikaliska :lol:
--- Slut citat ---
Ostämd ja... tänkte inte på det... :rolleyes:
Trist? Det var en av få visor som fick mig att lyfta på ögonbrynet och reagera, då jag var liten och hörde massor av visor som pappa och andra sjöng.
Jag gillar också det osannolika i hela storyn, samtidigt som den låter som en av alla andra mer trovärdiga visor.
En sjuåring som har hand och allt inklusive att hon kör timmer i skogen, att alla trillar av pinn och allt blir bra för de goda men fadern får sona i helvetet.
Så varnade och skrämdes religionsutövarna på den tiden och se så det gick för pappan... :P
--- Citat från: tigersoul skrivet 31.12.2013, 12:20:58 ---Mycket vackert!! Stor känsla utan att vara det minsta överdrivet. Kan inte säga något dåligt om det här och det är helt underbart ackompanjerat på nylonaren. Ska jag hitta NÅGONTING så finns det små pauser av osäkerhet på vissa små återkommande ställen, men nu talar vi småskräp. Mycket bra!
--- Slut citat ---
Små pauser av osäkerhet finns det och orsaken är dels att jag inte är säker på texten, dels att jag ändrat tonart mot vad jag skrev på pappret med texten (som hänger bredvid kameran B))
tigersoul:
Ajja bajja o pilla med tonarten live sådär, man blir mäkta förvirrad. Min sångpedagog gör det där jämt o jag tror fan aldrig han kommer mästra det helt. Men men man får bra träning att hålla sin stämma oberoende av tillfälligt felaktiga ackord :P
Tycker du gör den kanon, musik man vill sitta stilla i en fotölj och verkligen lyssna på!
MaxB:
Har en liten fundering på andra ackordet i visan. Ibland spelar Bengt Sändh ett annat andra-ackord.
Kan nån med kunnande berätta vilket första och andra ackordet är här?
http://grooveshark.com/#!/search/song?q=Bengt+S%C3%A4ndh+Marias+lidande
cykeln:
Härligt Max!
Längesen jag hörde denna Bengt Sändhska drift med skillingtryck
ang ackordet - kanske:
första
A# Minor
andra
Cm#5add4
Plinka:
Bra visa, vet inte om jag hört den förr, men du gör den bra! Dock kommer du närmre micken mot slutet än i början ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida