Forum > Demolåtar
equality - Mellandagsjam 2014
Wernborg:
Lite "svår" rytm i början när trummorna och basen kommer in. Det snubblar lite liksom. Syntfiguren är, tycker jag, tillräckligt raffinerad i sig så trummor och bas kunde nog vara lite enklare arrat där.
Kompositionen är fullständigt briljant. Hur stark som helst. Lite som skurktemat i nån Hasselfilm från 1989.
Jag tycker inte du ska vara rädd för att skruva lite ytterligare på kvantiseringsratten. Har alltid hävdat och gör det fortfarande att 95% av svänger sitter i anslaget. Inget stort problem att det är otajt på något sätt, men det kunde limma lite, lite bättre för perfektion. Och det är ju lite denna genres kännetecken, perfektion. Alla möjliga fina referenser har redan nämts och där slarvas det inte på skivinspelningarna direkt. Live en annan sak, men nu är du i "studion".
Lite snöpligt slut möjligen.
Fjärde lysningen nu…
Kan tycka att låten tål ett lite torrare klimat också.
Undrar om det inte är congasen som spökar i det röriga i introt?
Kring minuten tycker jag introsynten snor fokus lite för mycket av pianot som spelar förstafiolen en stund.
Och femte vändan….
Jo, tycker du ska skruva upp attacken på syntleadljudet. Alltså så att det starta lite långsammare. Bara för att slipa av lite av den brutala startpunkten. Tror det kan funka fint till arret i övrigt.
Liten aning "rördist" på pianot kommer sitta som en sportmössa.
Snygga små basfigurer när kommer upp till ytan då och då.
Ett absolut måste är att rätta till synten vid 148-150. Speciellt eftersom det infaller precis innan låten tar slut. Måste lämna med en snortajt känsla.
Mycket angenämt. Jobba för perfektion!!!
palm:
Hej Eq....
Såg att det stod Jazz....i huvudet och tänkte...attans detta blir drygt.
Men va f*n måste ju försöka skriva något, det bara är så.
MEN sen, precis som Henric skrev, dyker Toto upp. (husgudar hos mig för längesedan) Vilket intro....den slingan vill jag SNO (är sånt okej :-)
Nej men detta var klart läckert gillar den totala blandningen på fräcka syntljud men ändå med känslan av jazz i botten. När walking basen drar igång och pianot tar över...då ler jag *hm* Sen sitter jag och bara hoppas på att riffet av Toto skall komma tillbaka och att Steve "the best" Lukather kommer med något riktigt härligt chorus solo. Jag fick en del av min längtan uppfylld. You can´t get it all.
Trodde du spelade gitarr och nu vet jag inte vad du spelar för detta var bra på alla håll och kantor (piano, synt, bas och du spelar säkert trummor också)
Jag hade förlängt avslutningen och frågat om inte någon vettvilling till gitarrist skulle kunna lägga lite solo, kanske inte mitt i syntgången men typ ändå. Gurano har lite Toto sound ibland på sina alster. Han hade passat bra.
/Palm
Emulator:
--- Citat från: Wernborg skrivet 05.01.2014, 21:41:28 ---Lite "svår" rytm i början när trummorna och basen kommer in. Det snubblar lite liksom. Syntfiguren är, tycker jag, tillräckligt raffinerad i sig så trummor och bas kunde nog vara lite enklare arrat där.
Kompositionen är fullständigt briljant. Hur stark som helst. Lite som skurktemat i nån Hasselfilm från 1989.
Jag tycker inte du ska vara rädd för att skruva lite ytterligare på kvantiseringsratten. Har alltid hävdat och gör det fortfarande att 95% av svänger sitter i anslaget. Inget stort problem att det är otajt på något sätt, men det kunde limma lite, lite bättre för perfektion. Och det är ju lite denna genres kännetecken, perfektion. Alla möjliga fina referenser har redan nämts och där slarvas det inte på skivinspelningarna direkt. Live en annan sak, men nu är du i "studion".
Lite snöpligt slut möjligen.
Fjärde lysningen nu…
Kan tycka att låten tål ett lite torrare klimat också.
Undrar om det inte är congasen som spökar i det röriga i introt?
Kring minuten tycker jag introsynten snor fokus lite för mycket av pianot som spelar förstafiolen en stund.
Och femte vändan….
Jo, tycker du ska skruva upp attacken på syntleadljudet. Alltså så att det starta lite långsammare. Bara för att slipa av lite av den brutala startpunkten. Tror det kan funka fint till arret i övrigt.
Liten aning "rördist" på pianot kommer sitta som en sportmössa.
Snygga små basfigurer när kommer upp till ytan då och då.
Ett absolut måste är att rätta till synten vid 148-150. Speciellt eftersom det infaller precis innan låten tar slut. Måste lämna med en snortajt känsla.
Mycket angenämt. Jobba för perfektion!!!
--- Slut citat ---
+1 på i princip allt. När det är lite bruten takt, synkoper som far och melodier som ibland tangerar takten, ibland har en egen taktart, så måste det limma 100%.
Nära, mycket nära nu :)
Kvantisera lite hårdare som w skriver. Kanske något ackord som får klinga länge i slutet ihop med några rides....eller inte :)
gött mos so far.
Eddi:
Inte min bäg det här men temat sätter sej som en smäck ändå på nåt vis. Man hör att det är du på elpianot BTW vete sjutton vad du kör med för nedgångar men det är ditt patent i alla fall. Trummorna inte lika aviga som vid tidigare lyssning (eller så har jag vant mig) basen låter superbra.
Och javisst stilen är jazzfusion verkligen och trogen det epitetet, av någon anledning tänker jag Quincie Jones fast han gjorde väl inget sånt här, hm.... :)
equality:
Tack som f.. goa gubbar med Wernis i spetsen för en otrolig analys!!
Försökt följa åtgärdsprogrammet. Återkommer med bättre svar.
Slänger upp en ny verre så länge, puh! Bear with me... :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida