Kontrollrummet

equality - Mellandagsjam 2014

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att vara ledig och få ägna sig åt sina hobbies!  :D Detta blir nog det sista jag hinner under julledigheten och skall jag inte spamma er med låtar på ett tag. Några loopade takter som ju behöver fortsättas. Om någon vill bygga vidare på denna, varsågod! 


140104:   Ny version: Gjort om rhodessolot och pianosolot, särskilt basen där helt. Nu en walking bass och lite bättre struktur förhoppningsvis.
140105: Ny verre efter expertråd.
140106: Ytterligare förändringar (se #31). Alternativlänk: https://app.box.com/s/c1ptiawwpikitxd0hcqx


LÅTNAMN: Mellannattsjam
ARTIST/GRUPP: eq
GENRE: melodiös(?) jazzfusion
LÅTLÄNGD: över tre minuter
KOMPOSITÖR: eq
PRODUCENT: eq
EV. MEDVERKANDE: gärna  :)
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 09.01.2014, 00:50:53 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Herrn borde ta sig en djupdykning ner i howard jones samlade alster. Får riktiga såna vibbar.

jag hade fimpat orgeln till förmån för mer elektronika. annars så är det en trevlig skapelse.

kanske lite långsammare för att få en mer laid back känsla?

....å så ber du W lägga lite jazzräkor så blir det fint. jag kan tänka mig att arret dras ner och du behåller sparsamt spelade synthar, nån matta och bas, och kör en sångdel i stil med den där schyssta låten du gjorde förut. Glömt titeln men texten är nåt i stil med:

" i find myself in lonelyness, i cant even make a call "

skulle bli nånform av trevlig jazzfusion av det hela.


Ja, och howard Jones: plattan dream into action, samt humans lib är vad du söker.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :wub:
Ja, det var tider det...
Orgeln förstår jag din tveksamhet inför och själv hade jag också dubier och kände mig så där lagom mossig.  :rolleyes:
Tempot går ju att ändra lätt då allt är midi.
Howard Jones skall genast kollas.
Måste till något break också. Mr W absolut!
Vem som som vill får greja med denna, hinner inte nu på tag iaf.
Thnx emulatorn. Fin läsning!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
howard Jones: plattan dream into action,

Får Nick Kershaw-vibbar. Häftigt minimalistisk med den nanometer-kvantifierade basen. Bra! 
Vad hade du valt ist f orgeln förresten?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm, antingen nån analogsynthpreset. Fast om vi tänker oss lite mer nujazz-ish eller så, så kanske en rhodes kan funka fint?

Länkat lite på din fblänk. Howard är nästan underskattad låtsnickrare och producent. Låtarna är riktigt bra, och om du kikar på hans senare konserter där han spelar gammalt material så ltåer det rätt fräscht även 30 år senare.

lyssnar igen. Kanske första synthljudet skulle ha en mindre markerad attack.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK. Jo ett Rhodes har jag väl nånstans.
Howard är Kershaw från samma epok gillar jag starkt.
Ja lite mindre transient kanske.
Ny version uppe nu MEN HJÄLP sista partiet med temat igen limmar inte alls. Fattarinteettskit, ser bra ut på pappret (skärmen) men låter ju apa i takten!  :( :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo hä gungar fint runt dina syntljud!
Men nu måste jag fortsätta tapetsera klart.
Det blir såå fiint.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier och snygga teman! Orgeln är snygg, men känns lite malplacerad.  :)
Har lyssnat några gånger på slutdelen (från ca 124 sekunder) och försökt hitta problemet.
Första tonen i temat i slutdelen betonas lite för länge och liksom "fastnar" en bråkdel för
länge i stället för att de fyra första tonerna ska behandlas lika och betoningen komma på femte tonen...
Kommer nog också in lite för sent...? Så uppfattar jag det i alla fall.
Justera första och ev andra tonen, så tror jag flytet blir bättre där.
Kan du inte bara kopiera temat från början av låten?
/Asti
« Senast ändrad: 28.12.2013, 19:22:57 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Long time since last time... :D
Mannen har då tydligen satsat på jazzbottnad musik och lyckats rätt bra!
Det som denna sorts genre lever på är en väldigt tajt orkester och det kunde du titta över en gång, följ trummisen så sitter det bäst. Informera basisten åxå :P

Snyggt orgelsoolo och organisten sitter med i swinget, good!
Så svarva på en gång till med tajtningen så laddar jag ner låten
(dte stod nåt om SISTA, hoppas du menar "senaste")

h.     johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
MaxB: att tapetsera är väl lite som att göra musik? Takterna (våderna) är kanske mer förutsägbara och svårt att jobba nondestruktivt. Kul att du hann lyssna mellan dessa och evigt tacksam för pålitlig feedback.
Asti: samma sak, tack för osviklig feedb och trumhjälpen! Igår, i bilen till Arvika, hörde jag precis hur detta skulle fixas till. Tror att da capot skall börja med basnedgången från slutet av takten isf för inledande synthfigur. Lite frustrerande att köra allt längre och längre från redigeringsmöjligheterna i studion! En sån nörd man har blivit!  :blink: Håller med om att orgeln är en anakronism och lutar åt Emus råd om att Rhodes skulle passa bättre och pianoklinket skulle kompliceras mer. Lite för mycket pekfingervals nu.
Mahan: Mahan! Så kul att se dig här igen! Bli kvar och jag handlar på K-Rauta resten av livet! En trummis ljuger aldrig om han säger att något är otajt. Självklart skall jag se över det du påpekar mer stor träffsäkerhet. Faran att göra musik i dator är bl a att ögat lurar örat. Det som ser bra ut på skärmen låter inte alltid rätt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt jazzigt åt det moderna hållet och det svänger, gillas. Sköna instrument.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön bas ...Skulle sitta fint med en stötande Miles Davies"... Diggart" :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Roffe och Marsall!
Ett Miles Davis-trumpetande vore nåt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ytterligare förlängd. Bytt ut orgeln mot ett Rhodes. Jag har svårt att höra otajtheter nu men det har jag annars också. Klar?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Mycket fräckt med helrätt sound! Älskar Fender Rhodes ljudet!  :wub: Synthriffet i början ger mej lite Toto-vibbar!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det är till att vara uppe på nätterna och jamma!  :)
Lite Donald Fagen-vibbar?
Basen låter finemangs  :wub:= ?
Även trummorna låter bra
Rhodsens ljud är jag sådär halvförtjust i överhuvudtaget - inte min favvo direkt
och den har ju huvudnumret här så det är väl inget jag riktigt går igång på musikaliskt
men bra hantverk
och kul med utflykter i andra trakter
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Spännande alster  :)
Jazzfusion ja...skulle vara intressant att höra om du slog ihop dig med pxm vart det skulle bära hän?  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket fräckt med helrätt sound! Älskar Fender Rhodes ljudet!  :wub: Synthriffet i början ger mej lite Toto-vibbar!  :wub:

Kul! Totos bästa är hur bra som helst. Fantastiska musiker.


Det är till att vara uppe på nätterna och jamma!  :)
Lite Donald Fagen-vibbar?
Basen låter finemangs  :wub:= ?
Även trummorna låter bra
Rhodsens ljud är jag sådär halvförtjust i överhuvudtaget - inte min favvo direkt
och den har ju huvudnumret här så det är väl inget jag riktigt går igång på musikaliskt
men bra hantverk
och kul med utflykter i andra trakter

På första frågan(?) svarar jag: "ja"
På andra frågan svarar jag: "Ja, Donald Fagen har varit en av husgudarna ända sedan "Do it again". Men kanske än mer Weather Report i denna genre."
På tredje frågan svarar jag: "Trilian och den har du också."
Nu är första ljudet en synth, z3ta+, Rhodesen kommer ju bara in med ett litet solo.
Jo det är kul att pröva nya ljud, ger upphov till kanske lite annorlunda musik än tidigare. Tack för lyssning, frågor och kommentarer!

Spännande alster  :)
Jazzfusion ja...skulle vara intressant att höra om du slog ihop dig med pxm vart det skulle bära hän?  :D

Ja, kanske nåt för pxm!? Kul att du tycker det är spännande! Tack för att du gav musikstilen ett namn. Kom inte på... :rolleyes: :)


Gjort om rhodessolot och pianosolot, särskilt basen där helt. Nu en walking bass och lite bättre struktur förhoppningsvis.
« Senast ändrad: 04.01.2014, 19:03:19 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat en gång till och det jag hör gillar jag. Jazzfarbror är hemma hos Chick Corea, Billy Cobham och gänget där omkring!
!
« Senast ändrad: 04.01.2014, 20:20:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tusen tack Max för återhörning! Fina farbröder du nämner!  ^_^
Fortfarande inte riktigt nöjd med Rhodessolot (grötigt?) annars tycker jag väl att den närmar sig hyllvärmen...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice, kan droppa massvis av sköna band du kanske inspirerats av genom åren men avstår... i slutänden är det ju din mix av influenser som kommer fram.... Nice och innovativt :)

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hallå Karl! Jomen det är kul med namedropping. Hoppas Weather Report är på din lista. Joe Zawinul tycker jag är en given polarpsrisvinnare!
Kul att du tycker den är innovativ.

Nu har jag sanerat ytterligare i solona och nivåer. Nu får den baske mej vara klar!  :o :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här är helt klart något av det häftigaste jag hört !!!!!! :)
Gillar det-JÄTTEmycket !!! :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det här är helt klart något av det häftigaste jag hört !!!!!! :)
Gillar det-JÄTTEmycket !!! :wub:

mvh

Tycker du verkligen det?
Kul!  :wub: Tack så jättemycket!
Får se vad Plinka har renseln också.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu funkar det bättre!
Snygga synthljud och fina harmoniglidningar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite "svår" rytm i början när trummorna och basen kommer in. Det snubblar lite liksom. Syntfiguren är, tycker jag, tillräckligt raffinerad i sig så trummor och bas kunde nog vara lite enklare arrat där.

Kompositionen är fullständigt briljant. Hur stark som helst. Lite som skurktemat i nån Hasselfilm från 1989.

Jag tycker inte du ska vara rädd för att skruva lite ytterligare på kvantiseringsratten. Har alltid hävdat och gör det fortfarande att 95% av svänger sitter i anslaget. Inget stort problem att det är otajt på något sätt, men det kunde limma lite, lite bättre för perfektion. Och det är ju lite denna genres kännetecken, perfektion. Alla möjliga fina referenser har redan nämts och där slarvas det inte på skivinspelningarna direkt. Live en annan sak, men nu är du i "studion".

Lite snöpligt slut möjligen.

Fjärde lysningen nu…

Kan tycka att låten tål ett lite torrare klimat också.

Undrar om det inte är congasen som spökar i det röriga i introt?

Kring minuten tycker jag introsynten snor fokus lite för mycket av pianot som spelar förstafiolen en stund.

Och femte vändan….

Jo, tycker du ska skruva upp attacken på syntleadljudet. Alltså så att det starta lite långsammare. Bara för att slipa av lite av den brutala startpunkten. Tror det kan funka fint till arret i övrigt.

Liten aning "rördist" på pianot kommer sitta som en sportmössa.

Snygga små basfigurer när kommer upp till ytan då och då.

Ett absolut måste är att rätta till synten vid 148-150. Speciellt eftersom det infaller precis innan låten tar slut. Måste lämna med en snortajt känsla.

Mycket angenämt. Jobba för perfektion!!!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej Eq....

Såg att det stod Jazz....i huvudet och tänkte...attans detta blir drygt.
Men va f*n måste ju försöka skriva något, det bara är så.
MEN sen, precis som Henric skrev, dyker Toto upp. (husgudar hos mig för längesedan) Vilket intro....den slingan vill jag SNO (är sånt okej :-)
Nej men detta var klart läckert gillar den totala blandningen på fräcka syntljud men ändå med känslan av jazz i botten. När walking basen drar igång och pianot tar över...då ler jag *hm* Sen sitter jag och bara hoppas på att riffet av Toto skall komma tillbaka och att Steve "the best" Lukather kommer med något riktigt härligt chorus solo. Jag fick en del av min längtan uppfylld. You can´t get it all.

Trodde du spelade gitarr och nu vet jag inte vad du spelar för detta var bra på alla håll och kantor (piano, synt, bas och du spelar säkert trummor också)

Jag hade förlängt avslutningen och frågat om inte någon vettvilling till gitarrist skulle kunna lägga lite solo, kanske inte mitt i syntgången men typ ändå. Gurano har lite Toto sound ibland på sina alster. Han hade passat bra.

/Palm



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lite "svår" rytm i början när trummorna och basen kommer in. Det snubblar lite liksom. Syntfiguren är, tycker jag, tillräckligt raffinerad i sig så trummor och bas kunde nog vara lite enklare arrat där.

Kompositionen är fullständigt briljant. Hur stark som helst. Lite som skurktemat i nån Hasselfilm från 1989.

Jag tycker inte du ska vara rädd för att skruva lite ytterligare på kvantiseringsratten. Har alltid hävdat och gör det fortfarande att 95% av svänger sitter i anslaget. Inget stort problem att det är otajt på något sätt, men det kunde limma lite, lite bättre för perfektion. Och det är ju lite denna genres kännetecken, perfektion. Alla möjliga fina referenser har redan nämts och där slarvas det inte på skivinspelningarna direkt. Live en annan sak, men nu är du i "studion".

Lite snöpligt slut möjligen.

Fjärde lysningen nu…

Kan tycka att låten tål ett lite torrare klimat också.

Undrar om det inte är congasen som spökar i det röriga i introt?

Kring minuten tycker jag introsynten snor fokus lite för mycket av pianot som spelar förstafiolen en stund.

Och femte vändan….

Jo, tycker du ska skruva upp attacken på syntleadljudet. Alltså så att det starta lite långsammare. Bara för att slipa av lite av den brutala startpunkten. Tror det kan funka fint till arret i övrigt.

Liten aning "rördist" på pianot kommer sitta som en sportmössa.

Snygga små basfigurer när kommer upp till ytan då och då.

Ett absolut måste är att rätta till synten vid 148-150. Speciellt eftersom det infaller precis innan låten tar slut. Måste lämna med en snortajt känsla.

Mycket angenämt. Jobba för perfektion!!!

+1 på i princip allt. När det är lite bruten takt, synkoper som far och melodier som ibland tangerar takten, ibland har en egen taktart, så måste det limma 100%.

Nära, mycket nära nu :)

Kvantisera lite hårdare som w skriver. Kanske något ackord som får klinga länge i slutet ihop med några rides....eller inte :)

gött mos so far.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte min bäg det här men temat sätter sej som en smäck ändå på nåt vis. Man hör att det är du på elpianot BTW vete sjutton vad du kör med för nedgångar men det är ditt patent i alla fall. Trummorna inte lika aviga som vid tidigare lyssning (eller så har jag vant mig) basen låter superbra.
Och javisst stilen är jazzfusion verkligen och trogen det epitetet, av någon anledning tänker jag Quincie Jones fast han gjorde väl inget sånt här, hm....  :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack som f..  goa gubbar med Wernis i spetsen för en otrolig analys!!
Försökt följa åtgärdsprogrammet. Återkommer med bättre svar.
Slänger upp en ny verre så länge, puh! Bear with me...  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja sådan här jazzfusion är inte våran grej heller, men visst tusan är det välgjort.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Bjurte och ni andra för kommentarer! Ledsnat lite på denna då Sonar av någon outgrundlig anledning lägger på ca 30% mer i ena kanalen (höger) då man renderar mixen. Dessutom har programmet crashat några gånger.  :wacko: Försöker kompensera för imbalansen mellan kanalerna och lägger upp en ny mix med det mesta av Wernis fantastiska analys i tankarna och åtgärdsidéer infogade. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
.. lägger upp en ny mix med det mesta av Wernis fantastiska analys i tankarna och åtgärdsidéer infogade. 
:wub: