Kontrollrummet

Att spela in akustisk gitarr - får det aldrig bra

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag gör sällan några låtar där akustisk gitarr är det dominanta instrumentet ty jag lyckas aldrig spela in det så att det låter tillräckligt bra för detta ändamål. Har kämpat sedan jag började skriva låtar med just detta, att spela in den förbannade akustiska gitarren, men det blir aldrig bra o får sällan duga till annat än bakrundsinstrument.

Tänkte därför nu höra med er mer bevandrade inom detta vad jag eg gör för fel?

Gitarren är ingen lyxyxa precis, det är en yamaha cpx 700 II, men jag tycker den låter till synes helt okej när man spelar den.
Mikrofonen oftast använd, o även i exemplet nedan, är en Rode NT5. Ljudinterface är knappast problemet men det är ett RME babyface.
Mic-position är vid 12:e bandet ungefär något riktad inåt gitarren, avstånd ca 2 dm.

Resultatet av lite fingerspel för en låt jag jobbar med blir enl testklippet nedan. Obs det är abs ingenting gjort, varken eq eller kompressor. Jag tycker inspelningen låter ren jävla apa så det osar katt om det. Det låter som en gammal trött skolgitarr spelad av en inspelningstekniker med åldern 12 ungefär... kan inte tänka mig jag kunde processa den här smörjan med eq o komp till att låta klockrent som enda instrument till vocals. Jag har provat andra micpositioner o visst låter det lite annorlunda men aldrig aldrig BRA.

Förslag?

Länk till okomprimerad ljudinspelning: http://d.pr/a/PHep
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Hänger nog mycket på mikrofonen! En dynamisk oriktad (så lite riktverkan som möjligt) mikrofon är nog det bästa. Nu för tiden kan man "fuska" med att ha en inbyggd mikrofon i gitarren typ Yamaha FX-serien. Själv har jag en Cataluña westerngitarr med inbyggda mikrofon. Den har ett skönt ljud både rent akustiskt och vid inspelning.  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag gör sällan några låtar där akustisk gitarr är det dominanta instrumentet ty jag lyckas aldrig spela in det så att det låter tillräckligt bra för detta ändamål. Har kämpat sedan jag började skriva låtar med just detta, att spela in den förbannade akustiska gitarren, men det blir aldrig bra o får sällan duga till annat än bakrundsinstrument.

Tänkte därför nu höra med er mer bevandrade inom detta vad jag eg gör för fel?

Gitarren är ingen lyxyxa precis, det är en yamaha cpx 700 II, men jag tycker den låter till synes helt okej när man spelar den.
Mikrofonen oftast använd, o även i exemplet nedan, är en Rode NT5. Ljudinterface är knappast problemet men det är ett RME babyface.
Mic-position är vid 12:e bandet ungefär något riktad inåt gitarren, avstånd ca 2 dm.

Resultatet av lite fingerspel för en låt jag jobbar med blir enl testklippet nedan. Obs det är abs ingenting gjort, varken eq eller kompressor. Jag tycker inspelningen låter ren jävla apa så det osar katt om det. Det låter som en gammal trött skolgitarr spelad av en inspelningstekniker med åldern 12 ungefär... kan inte tänka mig jag kunde processa den här smörjan med eq o komp till att låta klockrent som enda instrument till vocals. Jag har provat andra micpositioner o visst låter det lite annorlunda men aldrig aldrig BRA.

Förslag?

Länk till okomprimerad ljudinspelning: http://d.pr/a/PHep


Shit vad jag är med dig här. Har precis samma problem med akken. Din tagning låter iallfall snäppet bättre än vad jag kan prestera. Röde micken är nog av bättre kvalité än min Behringer men har en känsla av att det inte är micken som är det stora problemet. Jag lutar åt att det är en kombination av extremt riktad mick, tar alltså inte upp "hela" gitarren plus min studion som är rätt stor och har hårda ytor vilket ger reflexer och kamfilter effekt på tagningarna. Gissar det som sabbar en akustisk tagning mest är korta reflexer och kamfilter effekten.  :(
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Pat Metheny använder både den inbyggda micken och en stormembranare när han spelar akustiskt....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dIN GITARR I INSPELNINGEN låter bra tycker jag.
Skär bort låga frekvenser till nån lämplig punkt.
Lägg på ett litet reverb (som gärna ger lite stereospridning på efterklangen)
Kanske, kanske eq upp något i nån frekvens högre upp som tar fram gitarrsträngarnas karaktär.
Den här gitarren blir nice med din sång!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Håller med Max - så dår låter din gitarr när du spelar helt enkelt! :)  Du spelar försiktigt och med fingrarna (utan naglar) vilket gör att främst de spunna strängarna inte får så mycket lyster. Kanske inte helt nya strängar heller? Hur som helst - inspelningen skulle fungera bra som grund för sologitarr. För sång-komp skulle du mika någon decimeter högre upp på halsen, men det kan gå att EQa bort en del bas, även om EQ alltid bör betraktas som en "nödlösning" ;) Du kan också höja urnt 4-6 kHz för mer lyster eller t.o.m. lägga på lite enhancer/exciter för att "trolla fram" mer övertoner (risken är att du får obalans dock eftersom de ljusa strängarna redan har en hel del övertoner). Lägg på en "försiktig" kompressor som jämnar ut dynamiken och lyfter det "träiga" i ljudet. Reverb givetvis, men exakt vad/hur bygger på hur du vill att sången ska låta.

Inbyggda mikar, främst stallmikar, är lätta att spela in och mixa, men nackdelen är att de alltid låter mer eller mindre artificiellt, "plastigt" ala Ovation. En kombo inbyggd/"riktig" mik kan vara en bra kompromiss.


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Ser inget fel alls med ljudet på klippet, använd eq, reverb, comp. Så kommer det låta väldigt bra. Jag tror det är fel på dig  :lol:
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hänger nog mycket på mikrofonen! En dynamisk oriktad (så lite riktverkan som möjligt) mikrofon är nog det bästa. Nu för tiden kan man "fuska" med att ha en inbyggd mikrofon i gitarren typ Yamaha FX-serien. Själv har jag en Cataluña westerngitarr med inbyggda mikrofon. Den har ett skönt ljud både rent akustiskt och vid inspelning.  :rolleyes:

Dynamisk låter ju kanske inte som det bästa för gitarr, blir inte mkt till lyster där tror jag, rätta mig om jag har fel gott folk? Skulle nog inte ta en dynamisk i första hand iaf!

Inbyggda mickar jodå det finns på min gura också, och det låter väl okej genom ett PA när man lirar live, men på en inspelning låter det inte realistiskt. Kanske kan man mixa DI och mic, men fy vilket bök för att inte släcka ut vissa frekvenser *burr*

Shit vad jag är med dig här. Har precis samma problem med akken. Din tagning låter iallfall snäppet bättre än vad jag kan prestera. Röde micken är nog av bättre kvalité än min Behringer men har en känsla av att det inte är micken som är det stora problemet. Jag lutar åt att det är en kombination av extremt riktad mick, tar alltså inte upp "hela" gitarren plus min studion som är rätt stor och har hårda ytor vilket ger reflexer och kamfilter effekt på tagningarna. Gissar det som sabbar en akustisk tagning mest är korta reflexer och kamfilter effekten.  :(

En till i acke helvetet, tråkigt att höra höhö. Ja jag tror inte det är micken för jag har då hört gitarr inspelningar med dessa mickar som låter superbt, det måste handla om inspelningsteknik el dålig gitarr.

Dina tankar där om extremt riktad mikrofon är inte helt otänkbart. Jag kanske har den för nära gitarren så att jag bara zoomar in på en del av den te.x? Jag har faktiskt ett NT45 huvud (omni) till den här micken, kanske skulle prova det?
Annars kan man ju köra med stormembranare det har jag inte testat, har en NT1'a som kunde vara till tjänst ev.

Pat Metheny använder både den inbyggda micken och en stormembranare när han spelar akustiskt....


mvh

- Hur syncar han ihop det eländet så man inte släcker ut vissa frekvenser?

dIN GITARR I INSPELNINGEN låter bra tycker jag.
Skär bort låga frekvenser till nån lämplig punkt.
Lägg på ett litet reverb (som gärna ger lite stereospridning på efterklangen)
Kanske, kanske eq upp något i nån frekvens högre upp som tar fram gitarrsträngarnas karaktär.
Den här gitarren blir nice med din sång!

Ser inget fel alls med ljudet på klippet, använd eq, reverb, comp. Så kommer det låta väldigt bra. Jag tror det är fel på dig  :lol:

Dessa svar var nog bland de mest förvirrande. Jag tycker verkligen det låter S.K.I.T om det om jag jämför med valfri slumpmässig professionel acke+vocals inspelning. Det finns ingen lyster, det finns ingenting skönt i ljudet i huvud taget. Det är totalt oinspirerande, är det mina öron det är fel på tro? :P

Håller med Max - så dår låter din gitarr när du spelar helt enkelt! :)  Du spelar försiktigt och med fingrarna (utan naglar) vilket gör att främst de spunna strängarna inte får så mycket lyster. Kanske inte helt nya strängar heller? Hur som helst - inspelningen skulle fungera bra som grund för sologitarr. För sång-komp skulle du mika någon decimeter högre upp på halsen, men det kan gå att EQa bort en del bas, även om EQ alltid bör betraktas som en "nödlösning" ;) Du kan också höja urnt 4-6 kHz för mer lyster eller t.o.m. lägga på lite enhancer/exciter för att "trolla fram" mer övertoner (risken är att du får obalans dock eftersom de ljusa strängarna redan har en hel del övertoner). Lägg på en "försiktig" kompressor som jämnar ut dynamiken och lyfter det "träiga" i ljudet. Reverb givetvis, men exakt vad/hur bygger på hur du vill att sången ska låta.

Inbyggda mikar, främst stallmikar, är lätta att spela in och mixa, men nackdelen är att de alltid låter mer eller mindre artificiellt, "plastigt" ala Ovation. En kombo inbyggd/"riktig" mik kan vara en bra kompromiss.

Här hade vi lite bra förslag på efterbehandlingen jag ska prova! Jag brukar inte lyckas bra där heller. Brukar sluta med att jag bara skär av lite bas o slänger på en lätt kompressor o sen får skiten vara o låta vedervädigt  :lol:

Att gitarren helt enkelt inte låter bättre är en tänkbar tanke... det är ju ingen lyxgitarr, kanske inte ens en bra modell att spela in. Men vadå, måste man ha en Martin för att det ska låta riktigt bra, har lite svårt att köpa det också? Kanske fungerar vissa gitarrer bättre för inspelning än andra? Den jag har är ju uppenbarligen lite inriktad på att kopplas till pa med den inbyggda micken då den är lite grundare o mer lätthanterad. Tycker dock att soundet rakt ut i rummet är klart trevligt så det blir så konstigt att det låter skit på en inspelning.

Strängarna är inte direkt nya nej, men de är inte lastgamla heller direkt. Kanske kan ha en inverkan ändå.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Om någon bevandrad är sugen får denne gärna slänga på lite eq+komp+ev annat så man får höra hur pass det kan låta med en mer professionell behandling av eländet :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Om någon bevandrad är sugen får denne gärna slänga på lite eq+komp+ev annat så man får höra hur pass det kan låta med en mer professionell behandling av eländet :P

...det finns något "fult" i gitarrinspelningen som lyfts fram när signalen komprimeras. Är det enbart Röde-mik via Babyface till inspelning? Ingenting överstyrt? Vilken DAW? Finns det något liknande Cubase True Tape aktiverat?

Det låter som fel i inspelningen, men kan även vara gitarren... Hör du något som (mekaniskt) vibrerar - som ett "buzz" i gitarren - stämskruvar eller lösa strängändar? Lös träribba under locket?


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Om någon bevandrad är sugen får denne gärna slänga på lite eq+komp+ev annat så man får höra hur pass det kan låta med en mer professionell behandling av eländet :P

...det finns något "fult" i gitarrinspelningen som lyfts fram när signalen komprimeras. Är det enbart Röde-mik via Babyface till inspelning? Ingenting överstyrt? Vilken DAW? Finns det något liknande Cubase True Tape aktiverat?

Det låter som fel i inspelningen, men kan även vara gitarren... Hör du något som (mekaniskt) vibrerar - som ett "buzz" i gitarren - stämskruvar eller lösa strängändar? Lös träribba under locket?

Hörde även det själv, något metalliskt ljud.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det är väl kombinationen rum, mick karaktär och placering som avgör hur det låter i slutändan oavsett lösa delar i guran  :D. Frågan är var man ska lägga krutet. Min gissning är att rummet (reflektioner) är det som har störst påverkan på soundet. Skulle vara intressant om du bytte till omni huvud och satte akken igen med samma förutsättningar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Själv använder jag bara stormembran mickar på akustisk gitarr.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Själv använder jag bara stormembran mickar på akustisk gitarr.
Är de alltid omni eller finns det mer eller mindre riktade stormembranare? Gäller väl att ha ett hyfsat neutralt rum om micken tar upp mycket ambience.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Själv använder jag bara stormembran mickar på akustisk gitarr.
Är de alltid omni eller finns det mer eller mindre riktade stormembranare? Gäller väl att ha ett hyfsat neutralt rum om micken tar upp mycket ambience.

Vet inte finns väl olika, min SE 5600 a ll kan man ställa in olika  "omni, cardioid and figure of eight patterns" väldigt bra mick. Enda nackdelen med den är att den är en Rörmick, kan ta ett litet tag innan den blir gosig.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Billigare stormembran brukar vara fast njure, om de inte är ställbara.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Hänger nog mycket på mikrofonen! En dynamisk oriktad (så lite riktverkan som möjligt) mikrofon är nog det bästa. Nu för tiden kan man "fuska" med att ha en inbyggd mikrofon i gitarren typ Yamaha FX-serien. Själv har jag en Cataluña westerngitarr med inbyggda mikrofon. Den har ett skönt ljud både rent akustiskt och vid inspelning.  :rolleyes:

Dynamisk låter ju kanske inte som det bästa för gitarr, blir inte mkt till lyster där tror jag, rätta mig om jag har fel gott folk? Skulle nog inte ta en dynamisk i första hand iaf!

Menade kondensator-mic! Blandar som vanligt ihop dem fast det bara finns två typer.  :wacko:   :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Citat från: MaxB
1) Skär bort låga frekvenser till nån lämplig punkt.
2) Lägg på ett litet reverb (som gärna ger lite stereospridning på efterklangen)
3) Kanske, kanske eq upp något i nån frekvens högre upp som tar fram gitarrsträngarnas karaktär.

Dessa svar var nog bland de mest förvirrande.

1) För sång-komp skulle du mika någon decimeter högre upp på halsen, men det kan gå att EQa bort en del bas
2) Reverb givetvis, men exakt vad/hur bygger på hur du vill att sången ska låta.
3) Du kan också höja urnt 4-6 kHz för mer lyster
4) lägga på lite enhancer/exciter för att "trolla fram" mer övertoner (risken är att du får obalans dock eftersom de ljusa strängarna redan har en hel del övertoner).
5) Lägg på en "försiktig" kompressor som jämnar ut dynamiken och lyfter det "träiga" i ljudet.

Här hade vi lite bra förslag på efterbehandlingen jag ska prova!


1) till 3) är lika - mina tips förvirrande, HasseFX tips var bra förslag...  :P
Det är okej, jag kan ta det!  :lol:

« Senast ändrad: 29.12.2013, 13:17:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har inte förstått om det gäller nylonsträngat eller stålsträngat?
Nylonsträngat tycker jag är mycket svårare att få till en bra ljudbild utan "rumble"...
Där bör man ha långa naglar att spela med för att få ett klart och "krispigt" sound.
När jag spelar in stålsträngat använder jag en Röde NT2A (liknande din tror jag),
riggar micken så som du anger och spelar med fingrarna, inte naglarna.
Jag använder en preamp med lite compressor, samt ofta en tube emulator för att få
lite varmare och distinktare ljud. Brukar eq:a några db under 125Hz ungefär.
När jag "ackordskompar" med plektrum kör jag utan tube emulatorn, så blir det inte
så mycket rassel från strängarna och ett lite softare ljud.
Vet inte om det här hjälpte dig... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har inte förstått om det gäller nylonsträngat eller stålsträngat?
Nylonsträngat tycker jag är mycket svårare att få till en bra ljudbild utan "rumble"...
Där bör man ha långa naglar att spela med för att få ett klart och "krispigt" sound.
När jag spelar in stålsträngat använder jag en Röde NT2A (liknande din tror jag),
riggar micken så som du anger och spelar med fingrarna, inte naglarna.
Jag använder en preamp med lite compressor, samt ofta en tube emulator för att få
lite varmare och distinktare ljud. Brukar eq:a några db under 125Hz ungefär.
När jag "ackordskompar" med plektrum kör jag utan tube emulatorn, så blir det inte
så mycket rassel från strängarna och ett lite softare ljud.
Vet inte om det här hjälpte dig... :)

Jodå det hjälpte allt! Jag har en NT2A också, den sitter dock "fast" i sånghörnet o är inte en mic jag gärna plockar bort från stora sång stativet för att spela in något annat så jag brukar köra på NT1A'arn istället som dessutom har tyckte om sig att vara bättre på just gura, fast som sagt, mer ofta användare jag en SMC som NT5'an istället. Ja rummel är tydligen det jag främst har problem med nu efter mycket pillande. Vet inte om det är rummet eller mic position... jag satt inte o spelade in i sånghörnet direkt så det är inte optimal dämpning av ljudreflexer. Kanske är lämpligt att spela in i sånghörnet istället.

Tube är ju lämpligt kanske, jag kör en exciter nu bland annat på den inspelningen jag jobbar med, du har hört den, "New years eve".

Max: jaja men det bjuder vi på, alla råd är bra, man får koka ihop det o få fram sina favoriter. Är jäkligt klurigt det här med akustisk gitarr, eller gitarr i huvud taget, men att spela in elgitarr är inte svårt sound mässigt, där är det tekniken istället.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...kom du fram till vad det var som gjorde  de störande "bi-ljuden"?


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
...kom du fram till vad det var som gjorde  de störande "bi-ljuden"?

Visst ja, glömde det! Det jag vet är att jag har en batterilucka som kan "buzza" en aning i vissa toner, tror dock inte det är denna som är problemet i detta fallet. Något annat löst eller rasslande tror jag inte att jag har o den är så förb... trögspelad att det knappast är bandstavarna heller som ligger bakom. Ingenting överstyrt i övrigt o inga konstiga effekter, toppar på -10 i inspelningen så ingenting sådant. Kan någon peka ut en exakt punkt i tiden på inspelningen där det är mest markant?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...kom du fram till vad det var som gjorde  de störande "bi-ljuden"?

Visst ja, glömde det! Det jag vet är att jag har en batterilucka som kan "buzza" en aning i vissa toner, tror dock inte det är denna som är problemet i detta fallet. Något annat löst eller rasslande tror jag inte att jag har o den är så förb... trögspelad att det knappast är bandstavarna heller som ligger bakom. Ingenting överstyrt i övrigt o inga konstiga effekter, toppar på -10 i inspelningen så ingenting sådant. Kan någon peka ut en exakt punkt i tiden på inspelningen där det är mest markant?

Bifogar en SC-länk  där jag EQat, komprimerat och kapat transienter för att lyfta fram "skräpet".

Toner som följer de kraftigare bastonerna distar - det "frasar".

Vid andra ackordet hörs också ett "hopp" i nivå, som tyder på något som inte är riktigt i rätt i signalvägen.
Fel i mik/kabel/ljudkortsingång, men kan vara mekaniskt (truss rodd kan vara lös).






Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
...kom du fram till vad det var som gjorde  de störande "bi-ljuden"?

Visst ja, glömde det! Det jag vet är att jag har en batterilucka som kan "buzza" en aning i vissa toner, tror dock inte det är denna som är problemet i detta fallet. Något annat löst eller rasslande tror jag inte att jag har o den är så förb... trögspelad att det knappast är bandstavarna heller som ligger bakom. Ingenting överstyrt i övrigt o inga konstiga effekter, toppar på -10 i inspelningen så ingenting sådant. Kan någon peka ut en exakt punkt i tiden på inspelningen där det är mest markant?

Bifogar en SC-länk  där jag EQat, komprimerat och kapat transienter för att lyfta fram "skräpet".

Toner som följer de kraftigare bastonerna distar - det "frasar".

Vid andra ackordet hörs också ett "hopp" i nivå, som tyder på något som inte är riktigt i rätt i signalvägen.
Fel i mik/kabel/ljudkortsingång, men kan vara mekaniskt (truss rodd kan vara lös).







Prova att spela något annat instrument eller sjung i micken och hör om det är samma fel då.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror mer på en interfereringsfrekvensial som har med övertoner att göra - du har samma fenomen fast något mindre i sista harmonien också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tror mer på en interfereringsfrekvensial som har med övertoner att göra - du har samma fenomen fast något mindre i sista harmonien också.

Instämmer, jag tror nog på det också. Ska prova att sjunga en skvätt i micken i fråga men jag vet att jag har testat den när jag köpte den och då använde sång bland annat utan att höra något konstigt så är väldigt tveksam på mick i det här fallet. Ska göra en test också framöver att spela in gitarr i sånghörnet istället för att få maximal dämpning på rummet.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se