Forum > Färdiga produktioner

HasseFX - The Riemann Hypothesis - preview

<< < (3/7) > >>

Bribedant:
Man kan inte bli annat än nyfiken på det här. Blir det ett Spotify släpp så småningom eller?

Mein:
Låter som du haft kul oavsett! Grävt djupt i samplingsbibblan och varvat med idag fyrtioårstaggares våta drömmar. Allt blir lite spretigt men jag antar att det är meningen. Jag gillar oavsett och ser fram emot fortsättningen.

/Mein

HasseFX:

--- Citat från: Asti skrivet 28.12.2013, 17:20:35 ---Känns som att det här hade passat fint som filmmusik!
För mig är det mest ett ljudkollage fram till ca 315 sekunder, men därefter börjar det hända saker!
Snygga stråkar och harmonier i slutdelen. Skön gitarr som kommer in vid ca 165 sekunder...
Snyggt producerat, men för min del känns det inte så musikaliskt spännande som helhet.
Jag vill att det ska hända mer vad gäller rytmer, harmoniövergångar och melodier.
/Asti

--- Slut citat ---

Inledningen är ju ett ljudspår på sätt och vis :) Den är ihopsatt av en mängd separata ljudobjekt som jag skapat en scen/historia med. Det är ju inte tänkt att lyssna på just detta som ett stycke musik, lika lite som en filmtrailer är mer än brottstycken för att ge en känsla av filmen som helhet. "Musikaliskt spännande" är givetvis en smaksak. Det blir någon slags smältdegel av snart 40 års intryck från genren - det kommer att vara en hel del som händer vad gäller rytmer, harmoniövergångar och melodier, av typen jag själv gillar - står betydligt närmare Debussy än Bach när det gäller vad som är viktigt i musiken - klanger, harmonier och "miljöer" hellre än mängder av toner och kontrapunkt :)

--- Citat från: Bribedant skrivet 28.12.2013, 19:17:00 ---Man kan inte bli annat än nyfiken på det här. Blir det ett Spotify släpp så småningom eller?

--- Slut citat ---

...formen för släpp har jag ingen aning om just nu - kan tänka mig allt från rent digitalt ala Spotify/iTunes/Bandcamp till dubbelvinyl B) (inte för att jag alls är nostalgiskt över vinyl-soundet men skivomslagen däremot  :P) Men då måste jag göra en crowdfunding av det...

--- Citat från: Mein skrivet 28.12.2013, 22:01:22 ---Låter som du haft kul oavsett! Grävt djupt i samplingsbibblan och varvat med idag fyrtioårstaggares våta drömmar. Allt blir lite spretigt men jag antar att det är meningen. Jag gillar oavsett och ser fram emot fortsättningen.

/Mein

--- Slut citat ---

Det lär väl spreta en del, men det är inget "tribute"-stuk jag är inne på utan försöker helt enkelt göra den musik själv jag längtat efter att få höra. Om det sedan blir "likt något" här och där - må så vara  :rolleyes:

MaxB:
Alldeles underbart!
Du kan verkligen skapa atmosfär och bygga en story med enbart ljud! Musiken blir jag också nyfiken på.
Vad är det för typ av ljudläggning du gjort tidigare i livet?
Ser fram mot vad du vill släppa till oss, att lyssna på!

HasseFX:

--- Citat från: MaxB skrivet 01.01.2014, 11:55:49 ---Alldeles underbart!
Du kan verkligen skapa atmosfär och bygga en story med enbart ljud! Musiken blir jag också nyfiken på.
Vad är det för typ av ljudläggning du gjort tidigare i livet?
Ser fram mot vad du vill släppa till oss, att lyssna på!

--- Slut citat ---

Tack för kommentar :) Jag hamrar vidare på detta så får vi se vad det blir av!
Konceptet tarvar liknande angreppssätt som en musikal/opera (inbillar jag mig) :lol:

På 90-talet gjorde jag en del musik till bildmedia - reklam, informationsfilmer och TV-dokumentärer, och av olika anledningar tog jag ofta över också "postprodktionen" dvs även övrig ljudläggning, inklusive "Foley" (konstgjorda "naturliga" ljud). Bland det roligaste
jag har gjort  :rolleyes:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion