Kontrollrummet

HasseFX - The Riemann Hypothesis - preview

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Riemann Hypothesis - preview
ARTIST/GRUPP: Arcane Measure
GENRE: Progressive Rock, Ambient
LÅTLÄNGD:7,32
KOMPOSITÖR:Arcane Measure
PRODUCENT:Arcane Measure
EV. MEDVERKANDE: Arcane Measure
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3


...lättar på förlåten till mitt nystartade "progressive" rock/metal/ambient-projekt "Arcane Measure" med några klipp från demomaterialet till konceptalbumet "The Riemann Hypothesis". Mycket nöje (efter behag) ;)


« Senast ändrad: 27.12.2013, 00:55:05 by HasseFX »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det verkar vara ett fantastiskt projekt rikt på olika ljud och nyanser. "The war is unsm" fick jag det till i början vilket förmodligen är fel. Men som sagt sköna ljud även om jag tycker det brusar för mycket men det finns väl en anledning till det gissar jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
grymt!

Snyggt bygge so far. Saknar lite maskinelement dock, men det är väl bara jag. Vilka är ni som lirar, eller bara du? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul experimenterande med ljudpaletten! Får lite installationsmusiksvibbar. Nice THX-liknande pryl 3/4-delar in t.ex.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Rafflande start som bara fortsätter förvåna... det här kan inte riktigt bedömas som "vanlig" musik utan mer som något slags konstverk med musik och ljud som målarduk. Som det är det mycket spännande och intressant. kanske skulle bild (video) ackompanjera detta, kanske inte. Tack för en spännande lyssning!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Blir lite ljudcolleage av det hela, man sitter och väntar att det ska braka loss s.a.s. Men jag anar att detta är att slags Intro/Presentation av vad som kumma skall..
Spännande ljud i alla fall.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Mycket intressant och läckert! Hur långt har du kommit? :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vilken teaser! Låter mycket som snuttar från ett soundtrack. Orkesterarren och harmisarna imponerar väldiga. Proffsigt hantverk i mitt öra. (Som gammal DX-are tycker jag ju att det var kul med en snutt mellanvågsradio.) Låter helt klart som något för de stora scenerna eller vita duken?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tusen tack för lyssning och kommentarer :)

Jag satte ihop en liten "trailer" för albumet med några korta klipp ur tre av styckena som ska vara med, på en bakgrund av radiobrus, ungefär som om någon rattar in musiken på kortvågsradion... Nåja, lite kul får man ha ibland :P  Inledande "miljöljuden" är faktiskt introt på ett av styckena. "The Riemann Hypothesis" är inspirerat på försöken att finna bevis för denna matematiska hypotes om primtalens relation till varandra, som drivit ett antal matematiker till mer eller mindre galenskap (t ex John Nash - A beautiful Mind).

Musikaliskt blir det en soppa av snart 40 års samlade intryck från progressiv rock och experimenterande - jag vet precis vad jag vill, sedan får man väl se hur det lyckas. Ambitionerna (pretentionerna?) är höga men tid är som alltid den största bristvaran  :unsure:

Jag hoppas kunna få till en del väl valda samarbeten IRL/remote också - ni känner väl igen sångrösten?  :rolleyes:

Tänker mig att posta ett par tre "riktiga låtar" från albumet "på vägen"

Det verkar vara ett fantastiskt projekt rikt på olika ljud och nyanser. "The war is unsm" fick jag det till i början vilket förmodligen är fel. Men som sagt sköna ljud även om jag tycker det brusar för mycket men det finns väl en anledning till det gissar jag.

...ja risken är väl att man spretar för mycket i ambitionen att få med "allt" - från sångbart till avantgarde :blink: Men det får väl bli fler album istället  ^_^  Men du får allt öva på din morsekod-läsning ;)

grymt!

Snyggt bygge so far. Saknar lite maskinelement dock, men det är väl bara jag. Vilka är ni som lirar, eller bara du? :D

Tack! De blir nog en del maskiner också, far out there.... ;)

Kul experimenterande med ljudpaletten! Får lite installationsmusiksvibbar. Nice THX-liknande pryl 3/4-delar in t.ex.

Ja jag har gjort en del ljudläggning tidigare i livet - ränderna sitter i :)

Rafflande start som bara fortsätter förvåna... det här kan inte riktigt bedömas som "vanlig" musik utan mer som något slags konstverk med musik och ljud som målarduk. Som det är det mycket spännande och intressant. kanske skulle bild (video) ackompanjera detta, kanske inte. Tack för en spännande lyssning!

Albumet blir inte riktigt så här udda ljud/mix-mässigt men jag hade faktiskt tänkt göra någon video till - när jag lärt mig hur man gör :)

Blir lite ljudcolleage av det hela, man sitter och väntar att det ska braka loss s.a.s. Men jag anar att detta är att slags Intro/Presentation av vad som kumma skall..
Spännande ljud i alla fall.. :)

Spot on! :)

Mycket intressant och läckert! Hur långt har du kommit? :)

Jag har tre stycken som håller på gång att spelas in och idéer till tre till, Det är ju ett konceptalbum så allt ska hänga ihop med temat :) Klart "under 2014", eller senare om jag kör fast...

Lite rörigt... ;)

Jo...  :unsure:  så skärp dig nu :angry:  :P

Oj vilken teaser! Låter mycket som snuttar från ett soundtrack. Orkesterarren och harmisarna imponerar väldiga. Proffsigt hantverk i mitt öra. (Som gammal DX-are tycker jag ju att det var kul med en snutt mellanvågsradio.) Låter helt klart som något för de stora scenerna eller vita duken?

Tack för det! :) Ambi/preten-tiöst som sagt!  ^_^ Orkesterdelarna är äldre material som jag tycker passar in i konceptet. Kommer att blanda in lite "rocksättning" i materialet om idén jag har fungerar.
« Senast ändrad: 28.12.2013, 15:09:13 by HasseFX »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Känns som att det här hade passat fint som filmmusik!
För mig är det mest ett ljudkollage fram till ca 315 sekunder, men därefter börjar det hända saker!
Snygga stråkar och harmonier i slutdelen. Skön gitarr som kommer in vid ca 165 sekunder...
Snyggt producerat, men för min del känns det inte så musikaliskt spännande som helhet.
Jag vill att det ska hända mer vad gäller rytmer, harmoniövergångar och melodier.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Man kan inte bli annat än nyfiken på det här. Blir det ett Spotify släpp så småningom eller?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Låter som du haft kul oavsett! Grävt djupt i samplingsbibblan och varvat med idag fyrtioårstaggares våta drömmar. Allt blir lite spretigt men jag antar att det är meningen. Jag gillar oavsett och ser fram emot fortsättningen.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Känns som att det här hade passat fint som filmmusik!
För mig är det mest ett ljudkollage fram till ca 315 sekunder, men därefter börjar det hända saker!
Snygga stråkar och harmonier i slutdelen. Skön gitarr som kommer in vid ca 165 sekunder...
Snyggt producerat, men för min del känns det inte så musikaliskt spännande som helhet.
Jag vill att det ska hända mer vad gäller rytmer, harmoniövergångar och melodier.
/Asti

Inledningen är ju ett ljudspår på sätt och vis :) Den är ihopsatt av en mängd separata ljudobjekt som jag skapat en scen/historia med. Det är ju inte tänkt att lyssna på just detta som ett stycke musik, lika lite som en filmtrailer är mer än brottstycken för att ge en känsla av filmen som helhet. "Musikaliskt spännande" är givetvis en smaksak. Det blir någon slags smältdegel av snart 40 års intryck från genren - det kommer att vara en hel del som händer vad gäller rytmer, harmoniövergångar och melodier, av typen jag själv gillar - står betydligt närmare Debussy än Bach när det gäller vad som är viktigt i musiken - klanger, harmonier och "miljöer" hellre än mängder av toner och kontrapunkt :)

Man kan inte bli annat än nyfiken på det här. Blir det ett Spotify släpp så småningom eller?

...formen för släpp har jag ingen aning om just nu - kan tänka mig allt från rent digitalt ala Spotify/iTunes/Bandcamp till dubbelvinyl B) (inte för att jag alls är nostalgiskt över vinyl-soundet men skivomslagen däremot  :P) Men då måste jag göra en crowdfunding av det...

Låter som du haft kul oavsett! Grävt djupt i samplingsbibblan och varvat med idag fyrtioårstaggares våta drömmar. Allt blir lite spretigt men jag antar att det är meningen. Jag gillar oavsett och ser fram emot fortsättningen.

/Mein

Det lär väl spreta en del, men det är inget "tribute"-stuk jag är inne på utan försöker helt enkelt göra den musik själv jag längtat efter att få höra. Om det sedan blir "likt något" här och där - må så vara  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Alldeles underbart!
Du kan verkligen skapa atmosfär och bygga en story med enbart ljud! Musiken blir jag också nyfiken på.
Vad är det för typ av ljudläggning du gjort tidigare i livet?
Ser fram mot vad du vill släppa till oss, att lyssna på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Alldeles underbart!
Du kan verkligen skapa atmosfär och bygga en story med enbart ljud! Musiken blir jag också nyfiken på.
Vad är det för typ av ljudläggning du gjort tidigare i livet?
Ser fram mot vad du vill släppa till oss, att lyssna på!

Tack för kommentar :) Jag hamrar vidare på detta så får vi se vad det blir av!
Konceptet tarvar liknande angreppssätt som en musikal/opera (inbillar jag mig) :lol:

På 90-talet gjorde jag en del musik till bildmedia - reklam, informationsfilmer och TV-dokumentärer, och av olika anledningar tog jag ofta över också "postprodktionen" dvs även övrig ljudläggning, inklusive "Foley" (konstgjorda "naturliga" ljud). Bland det roligaste
jag har gjort  :rolleyes:
« Senast ändrad: 02.01.2014, 11:17:50 by HasseFX »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Blir som en 3-4 rätters middag  :).. En video till det hela skulle smaka som efterätt.. Nice! B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst tidigare inlägg.
Personligen har jag lite svårt för sådana här långa (7,32 min) ljudkollage/ljudlandskap som inte riktigt mynnar i en låt. Pink Floyds ljudkollage tycker jag dock mycket om för de har sköna landskap som bygger upp en stämning tills låten börjar liksom. Jag vet inte hur du tänker med dina landskap - kanske ska de bygga upp en stämning till en kommande låt?

Men det låter bra och proffsigt i mitt öra - du vet vad du gör!

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
GTA möter fripp

trevligt

Kul och oväntad vinkling (GTA är coolt) :)  Har själv inte "tänkt Fripp", men det sitter antagligen mer i ryggmärgen  (knepiga arpeggion och gitarr-mattor) än jag vill erkänna...  :P


Blir som en 3-4 rätters middag  :).. En video till det hela skulle smaka som efterätt.. Nice! B)

Jag hoppas kunna utveckla rätterna fullt ut vad det (jag) lider! :) Jag hade ambitionen att göra en video till detta men vet inte riktigt hur jag ska komma igång  :unsure:


Har inte läst tidigare inlägg.
Personligen har jag lite svårt för sådana här långa (7,32 min) ljudkollage/ljudlandskap som inte riktigt mynnar i en låt. Pink Floyds ljudkollage tycker jag dock mycket om för de har sköna landskap som bygger upp en stämning tills låten börjar liksom. Jag vet inte hur du tänker med dina landskap - kanske ska de bygga upp en stämning till en kommande låt?

Men det låter bra och proffsigt i mitt öra - du vet vad du gör!

/Gurano

Tack för att du tog dig tid! :) Tanken med collaget var att ge lite korta "smakprov" från albumet på ett annorlunda sätt, och att det skulle låta som någon "tunade förbi" de olika styckena på en kortvågsradio, men å andra sidan smakar inte proven så bra med kortvågssound, så det blir nog mest konstigt...  :wacko:  En video skulle nog göra ljudspåret mer konsekvent. Det inledande "äventyret" är faktiskt "stulet" från introt till en av låtarna - det  faller förhoppningsvis bättre på plats i rätt sammanhang!
« Senast ändrad: 03.01.2014, 13:18:34 by HasseFX »


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jäkligt ballt hursom. Jag blir alltid så imponerad över all denna tanke kring musiken som jag aldrig fixar. Jag sätter mig ned med nåt i knät och spårar ur, jammar lite till det som kom och sen sätter jag nån omogen, instinktiv titel på låten. Att jag skulle göra en serie låtar med eftertanke och sammanhållning är i prinicip helt uteslutet.

Jag planerar aldrig musik och har svårt för planering. 98% av allt jag gjort är första tagningen och får ofta vara kvar trots spelfel. Säkert nån ADHD längre bak i släkten som smittat. :)

Ballt Hasse, och jag ser fram emot vad som kommer!

/Mein

www.soundcloud.com/meter


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skriver som jag hör...

Jag spelar mycket spel på dator. Det här låter direkt som ett sådant i början.

Intressant collage.

Vet inte syftet med det hela. Varför bry sig...
 
Lyssnar bara..

Har inte Beatles gjort nåt liknande?

Oj, det den dramatiska nergången till symfomiorkestern var trevlig.

Vill poängtera att jag lyssnar i mina hifi Cambridge högtalare så inga skavanker där vad gäller det ljudtekniska.
Detta var resultatet av min lyssning ofiltrerad

Vad ska jag säga? Låter väldig bra. Men varthän? En musikal, rock opera?


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja det låter onekligen som ljudet till en film  :D Många spännande inslag detta projekt får, det hör man ju redan nu!
Plinkar på en låt...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jäkligt ballt hursom. Jag blir alltid så imponerad över all denna tanke kring musiken som jag aldrig fixar. Jag sätter mig ned med nåt i knät och spårar ur, jammar lite till det som kom och sen sätter jag nån omogen, instinktiv titel på låten. Att jag skulle göra en serie låtar med eftertanke och sammanhållning är i prinicip helt uteslutet.

Jag planerar aldrig musik och har svårt för planering. 98% av allt jag gjort är första tagningen och får ofta vara kvar trots spelfel. Säkert nån ADHD längre bak i släkten som smittat. :)

Ballt Hasse, och jag ser fram emot vad som kommer!

/Mein

Hehe, spontanjam tillhör livets glädjeämnen, liksom känslan i förstatagningar - med mina rötter i jazz så är det där "första" ganska centralt. Jag är inte alls förtjust i "över-arrad" musik, som behöver spelas så "exakt" att det finns lite/ingen plats för spontanitet. Jag tillhör inte dem som tycker att "fel" eller "misstag" i sig tillför spelandet så mycket - det blir bara slarvigt och oengagerat IMHO. Däremot spontana infall och avsteg... :wub:  I skapandeprocessen och studioarbetet får det gärna bli knas ibland - det är ju så man utvecklas :)

Angående tankar - den musik som ger mig mest är sådan som växer med antalet lyssningar - där man upptäcker nya "saker" gång på gång - och som håller för att lyssna koncentrerat - och jag försöker nå dit med mitt eget skapande - ibland kanske bara jag som "begriper" vad jag menat  :lol:  Jag försöker "få ner" och förmedla det jag har/hör i huvudet. Nu är detta projekt på många sätt det mest ambitiösa (pretentiösa för en del) musikaliska projekt jag gett mig in i, på mången god dag - får väl se vart det landar :)


Skriver som jag hör...

Jag spelar mycket spel på dator. Det här låter direkt som ett sådant i början.

Intressant collage.

Vet inte syftet med det hela. Varför bry sig...
 
Lyssnar bara..

Har inte Beatles gjort nåt liknande?

Oj, det den dramatiska nergången till symfomiorkestern var trevlig.

Vill poängtera att jag lyssnar i mina hifi Cambridge högtalare så inga skavanker där vad gäller det ljudtekniska.
Detta var resultatet av min lyssning ofiltrerad

Vad ska jag säga? Låter väldig bra. Men varthän? En musikal, rock opera?

Tack för lyssning och kommentarer, Tokai! Jag spelar som sagt knappt något mer avancerat än patiens själv så jag tänker mer "filmljudspår". Kanske får ge mig in och konkurrera i spelbranschen... :P  Syftet var annars att vara någon slags trailer eller preview, men det blir lite för lösryckt antar jag. Skit samma :D Kul att du tycker det låter bra, samt att du uppmärksammade "finessen" med transponeringen till orkestern  ^_^  Musikal eller rock-opera? Kanske!! Koncept-album är väl egentligen bara ett annat uttryck för någon slags sammanhållen historia. Sedan kanske det är väldigt få som hittar något sammanhang  :rolleyes:

Ja det låter onekligen som ljudet till en film  :D Många spännande inslag detta projekt får, det hör man ju redan nu!

Ja första delen är rena "Radioteatern ger..."  :lol:  Risken är att jag vill för mycket med detta, så det blir lika "begripligt" som en tvåminutersversion av "Krig och Fred".
« Senast ändrad: 04.01.2014, 17:02:16 by HasseFX »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
J-ligt snygg titel!
också riktigt snygga ljud
Musikaliskt blir det lite intressant vid sådär 5.20 och 6.00
Jag får känslan av soundtrack där filmens intro och avslutande texter rullar förbi
Någon slags thriller - lite komplicerad sådär
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
J-ligt snygg titel!
också riktigt snygga ljud
Musikaliskt blir det lite intressant vid sådär 5.20 och 6.00
Jag får känslan av soundtrack där filmens intro och avslutande texter rullar förbi
Någon slags thriller - lite komplicerad sådär

...kul att titeln tilltalar :P  Har (oväntat) fått många reaktioner på titeln! Gäller att svara upp mot förväntningarna nu  :unsure: :rolleyes:

Komplicerad thriller - inte helt fel tänkt!!  B)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är en resa... av många genrer som samsas. Lite orkestralt wagnerianskt på ett par ställen t o m :)

Sångarna borde nog sjunga i lägre tonart (?).

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det är en resa... av många genrer som samsas. Lite orkestralt wagnerianskt på ett par ställen t o m :)

Sångarna borde nog sjunga i lägre tonart (?).


Tack :) ja det blir lite spretigt som sagt - det orkestrala har du nog fått ta del av tidigare.

Det är ännu en demo inte det slutliga sångpålägget, så det ordnar vi till i den riktiga versionen - jag är inte orolig - det är en av de skarpare sångarna på KR som jag har förmånen att samarbeta med :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...trådgrävning ;)  Nu är det snart två år sedan jag startade tråden/annonserade detta projekt. Först nu i somras gav jag mig möjlighet att komma igång ordentligt och ambitionerna är högre ställda än någonsin!

Ny tidsplan: Något slags släpp till slutet av 2016. På nätet, på CD och om gudarna vill - vinyl (dubbel-LP)  :P

Jag har grunderna i stort sett klara till en av de 4 LP-sidorna (plus det som presenterats i "previewen" i första inlägget). Hoppas att kunna dela med mig hyfsat generöst av en del förproduktion "inom kort" och gärna bolla idéer med några av de KRare som gillar materialet... så... Stay Tunded  :rolleyes:

/Många ord men liten verkstad? ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riemann hypotesen är väl fortfarande inte löst.

Låter bra, som vid förra lyssningen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riemann hypotesen är väl fortfarande inte löst.

...inte förrns jag släppt skivan givetvis!!  :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket snyggt. Lite Revolution 9, som Tokai nog också var inne på. Fast det här är så mycket bättre och roligare att lyssna på. Lystrade naturligtvis till lite extra när det blev klassiskt.
Några små detaljer då.
Stegen i början lät lite väl mycket "foley".
När första låtfragmentet kom reagerade jag på lite digitaldist på sången, och lite på uttalet.
Det klassiska stycket var häftigt, du måste nästan vara skolad för att veta hur man arrar blås på det sättet... Stråkarna lät dock inte helt naturliga i mina öron, tror det är samplingarna i sig.

Häftig trailer, ser fram emot slutresultatet.
DON'T PANIC


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mycket snyggt. Lite Revolution 9, som Tokai nog också var inne på. Fast det här är så mycket bättre och roligare att lyssna på. Lystrade naturligtvis till lite extra när det blev klassiskt.
Några små detaljer då.
Stegen i början lät lite väl mycket "foley".
När första låtfragmentet kom reagerade jag på lite digitaldist på sången, och lite på uttalet.
Det klassiska stycket var häftigt, du måste nästan vara skolad för att veta hur man arrar blås på det sättet... Stråkarna lät dock inte helt naturliga i mina öron, tror det är samplingarna i sig.

Häftig trailer, ser fram emot slutresultatet.


Tack, Rattle! Kul att du gillar! Projektet rullar på mot halvvägs och det kommer mera att höra på "inom kort" :)

Bra kommentar kring foley, inte lätt att få till - en balans mellan trist naturtrohet och för skruvad fantasi - det senare är att föredra i filmbranschen varifrån jag hämtat kunskap och inspiration :P

Jag har viss enklare skolning, men det mesta "kunskapen" när det gäller att skriva för orkester kommer från ett nära samarbete med en "riktig" kompositör på 90-talet. Kan lätt bli lite klyschigt ala filmmusik om man inte lägger ner mycket tid på detaljerna. I orkesteravsnitten har jag jobbat med EWQL Gold, som är sådär - ska se vad jag kan göra till slutproduktionen.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Underbart, vilka kontraster här :rolleyes:

Detta stycke innehåller allt man kan önska, tex  från 170 sek till 190 sek, från 200 sek och till slutet, det klassiska stuket.
Fast jag gillar allt, ett mycket vackert musikaliskt collage med de flesta ingredienser :wub:

Spännande.

Följer denna  :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbart, vilka kontraster här :rolleyes:

Detta stycke innehåller allt man kan önska, tex  från 170 sek till 190 sek, från 200 sek och till slutet, det klassiska stuket.
Fast jag gillar allt, ett mycket vackert musikaliskt collage med de flesta ingredienser :wub:

Spännande.

Följer denna  :)

/Marre

Tack Marre!  ^_^ Hoppas fortsättningen blir lika uppskattad! Snart halva albumet "skrivet" och fjärdedelen inspelat...
« Senast ändrad: 02.01.2016, 19:08:23 by HasseFX »


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Coolish !!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/