Nu har jag lyssnat ett antal gånger, så nu börjar jag känna igen det! 
Nej tyvärr Eq, har aldrig varit nå´n synthsnubbe, så det här kan jag inte
hjälpa dig med....även om jag minns Metropol.
God Jul!
/Asti
Hi, hi. Ja, vi får gå en Hermodskurs i Synthologi. God Jul själv och alla andra!
Juno 1 kom senare än 1983.
DX7 var den första synten med FM syntes som man hade råd att köpa.
Den kunde göra extrema sound jämfört med gammal analog subtraktiv syntes. Mitt första studiojobb var at programrea DX7.
Ett mer klassiskt ljud är detta, kombon JX8P och DX7 igen, nu har DX7an fått hjälp av en Eventide H3000 Harmonizer.
H3000 är en grym burk för alla möjliga coola effekter.
Precis som Clemens redan sagt så kan en TX816 låta fet själv. Det är 8 stycken DX7 i ett rack, en bladesynt.
Jag hade ett 816 rack, har åmgrat många gånger att jag sålde det. Men tur som det är har jag köpt mig en mjukis som fixar mitt 816 rack igen. Jag kan till och med ladda in mina gamla 816 patchar i denna grunka.
Senare modeller av DX7 kunde låta mjukt och fett som en analog synt.
En av mina syntfavoriter, fast den är hopplös att göra ljud på. 
Den och just Rolands JX8P.
Bitley har gjort en cool demo som rätt bra ger en bild vad JX8P klarar av. Den är min favorit analoga polysynt.
Uj, blev lite carried away verkar det som...
Jättesnygga demos. Är det du som spelar?
Jättekul att få tips från er som kan era saker. Får ju en drös synthar med Sonar (Dimension Pro, z3ta+, Pentagon, Psyn II) med en hudratals presets och har väl inte orkat igenom alla men tycker jag hittar inte något som låter som i den låten jag la upp i trådhuvudet (vad tycker ni om den förresten?) som skulle passa till lead. Hur är Jupiter 8 i sammanhanget. Har möjlighet att komma över den, öh billigt...

z3ta+ tycker jag hittills verkat mest intressant och tycker t ex det här ljudet är ganska maffigt:
https://app.box.com/s/brc7ddq5glvan50zxm2t