Kontrollrummet

Nån som känner igen synthljudet i början?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokdiggade denna tillsammans med Metropolgubbarna (legendariskt P3-program) när det begav sig.
Förtjust i synthljudet i introt. Nån som vet?

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Prophet V ?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Eddi! Skall kolla den.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan vara en Prohet. Fast jag fick Yamaha CS80 vibbar av det där lite vingliga soundet. Vangelis och Eddie Jobson fetingen från 80 talet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det är inte Prophet V hur som helst. Det som hörs i klippet är att den är anslagskänslig, vilket inte P5an är, inte heller någon tidigare Roland-synt typ Juno eller Jupiter 6 eller d:o 8. CS80 är anslagskänslig men jag tror snarare på något "modernare" typ Roland JXP-8. Oberheim var rätt vanliga i amerikanska studiosvängen så kanske Matrix-6 eller 12.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för intressanta svar! Hade nån Arturiasynt i datorn, minimoog, den är väl monofonisk så just den kan inte vara. Kollar vidare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låten är från 1987 skulle jag kanske tillagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..DX7 i kombo eller TX816 som kan låta så här helt på egen hand  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jupiter 8 polykit eller jx8p igop med dx7 låter som min egen setup
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar! Här dyker det upp namn jag aldrig har hört förutom DX7:an då. Kul med ljudexemplet. Thnx Drloop, låter ju väldigt nära. Är det DX7:an  med det feta paddet och JX8P med nylonguresimuleringen?

edit: hittade JX8P på youtube. Gav sig självt.  :)
« Senast ändrad: 23.12.2013, 19:15:50 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Japp, got that!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Var det DX7:an som var alternativet till Rolands Juno 1, som jag köpte 1983 och fortfarande har kvar.
Har ett svagt minne att jag valde Juno 1 för sina feta ljud och att jag tyckte den andra var för plonkig...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med kuriosa och utsvävningar. Jag trodde jag köpte min Juno 1 då jag flyttade till Stockholm men tydligen var det två år senare jag investerade i den synten. Innan hade jag en enkel Yamaha något riktigt enkelt, med autokomp och små tangenter.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu har jag lyssnat ett antal gånger, så nu börjar jag känna igen det!  :)
Nej tyvärr Eq, har aldrig varit nå´n synthsnubbe, så det här kan jag inte
hjälpa dig med....även om jag minns Metropol.
God Jul!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Juno 1 kom senare än 1983.
DX7 var den första synten med FM syntes som man hade råd att köpa.
Den kunde göra extrema sound jämfört med gammal analog subtraktiv syntes. Mitt första studiojobb var at programrea DX7.
Ett mer klassiskt ljud är detta, kombon JX8P och DX7 igen, nu har DX7an fått hjälp av en Eventide H3000 Harmonizer.
H3000 är en grym burk för alla möjliga coola effekter.

Precis som Clemens redan sagt så kan en TX816 låta fet själv. Det är 8 stycken DX7 i ett rack, en bladesynt.
Jag hade ett 816 rack, har åmgrat många gånger att jag sålde det. Men tur som det är har jag köpt mig en mjukis som fixar mitt 816 rack igen. Jag kan till och med ladda in mina gamla 816 patchar i denna grunka. 
Senare modeller av DX7 kunde låta mjukt och fett som en analog synt.
En av mina syntfavoriter, fast den är hopplös att göra ljud på. :)
Den och just Rolands JX8P.

Bitley har gjort en cool demo som rätt bra ger en bild vad JX8P klarar av. Den är min favorit analoga polysynt.

Uj, blev lite carried away verkar det som...

Eventide :wub: körde tx816 lite, och ensoniq. Sen köptes EMU-samplers och med de filtren och h3000 fanns inga gränser :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu har jag lyssnat ett antal gånger, så nu börjar jag känna igen det!  :)
Nej tyvärr Eq, har aldrig varit nå´n synthsnubbe, så det här kan jag inte
hjälpa dig med....även om jag minns Metropol.
God Jul!
/Asti
Hi, hi. Ja, vi får gå en Hermodskurs i Synthologi. God Jul själv och alla andra!


Juno 1 kom senare än 1983.
DX7 var den första synten med FM syntes som man hade råd att köpa.
Den kunde göra extrema sound jämfört med gammal analog subtraktiv syntes. Mitt första studiojobb var at programrea DX7.
Ett mer klassiskt ljud är detta, kombon JX8P och DX7 igen, nu har DX7an fått hjälp av en Eventide H3000 Harmonizer.
H3000 är en grym burk för alla möjliga coola effekter.

Precis som Clemens redan sagt så kan en TX816 låta fet själv. Det är 8 stycken DX7 i ett rack, en bladesynt.
Jag hade ett 816 rack, har åmgrat många gånger att jag sålde det. Men tur som det är har jag köpt mig en mjukis som fixar mitt 816 rack igen. Jag kan till och med ladda in mina gamla 816 patchar i denna grunka. 
Senare modeller av DX7 kunde låta mjukt och fett som en analog synt.
En av mina syntfavoriter, fast den är hopplös att göra ljud på. :)
Den och just Rolands JX8P.

Bitley har gjort en cool demo som rätt bra ger en bild vad JX8P klarar av. Den är min favorit analoga polysynt.

Uj, blev lite carried away verkar det som...

Jättesnygga demos. Är det du som spelar?
Jättekul att få tips från er som kan era saker. Får ju en drös synthar med Sonar (Dimension Pro, z3ta+, Pentagon, Psyn II) med en hudratals presets och har väl inte orkat igenom alla men tycker jag hittar inte något som låter som i den låten jag la upp i trådhuvudet (vad tycker ni om den förresten?) som skulle passa till lead. Hur är Jupiter 8 i sammanhanget. Har möjlighet att komma över den, öh billigt...  :o
z3ta+ tycker jag hittills verkat mest intressant och tycker t ex det här ljudet är ganska maffigt:

https://app.box.com/s/brc7ddq5glvan50zxm2t

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjo! Man ska vara glad om man kommer över en Jupiter 8 överhuvudtaget. Begärt pris är bara att betala. Helst en med midi.. The best of the best  :) Om du inte slår till så hojta!
« Senast ändrad: 24.12.2013, 23:27:45 by Clemens »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja det va coolt doktorn!
Reason blir bara too much för min arma musikdator. Hoppas på att hitta de rätta sounden i de mjukissynthar jag redan har plus kanske någon mer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ett tips för unika ljud är att välja ett med en grundkaraktör du gillar. Jag kör ofta ett flöjtljud med AT så man får till det där vassa i slutet. Sedan sätter man igång med effekter. Långa kedjor. Sist, kompressor på löjliga nivåer, gravt utstyrd flanger och delay, och till sist hör man inte flöjten.

Testa att ta ett mediokert ljud, typ nån pruttsynth och prova dig fram. De soundscapes jag blivit mest nöjd med genom åren är de som har helt egensnickrade ljud som är skruvade så nära det önskade ljuden som det varit möjligt.

God jul :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Tyckte det lät (delvis) som om ljudet skulle kommit från det berömda ljudkortet i Commendor 64:an. Men det kan ju ha använts i ett flertal synthar på 80-talet. En rocker som jag hör ingen större skillnad på artificiella ljud vare sig från Polar-studion eller Depesh Mood. En Moog kan jag kanske känna igen, eftersom jag har Claude Denims album från början av 70-talet. Annars är jag lost i ljuddjungeln!
Tycker egentligen att musik ska spelas manuellt och live. Få upplevelser går upp mot det, antingen från scen eller med en malt i hand!  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tyckte det lät (delvis) som om ljudet skulle kommit från det berömda ljudkortet i Commendor 64:an. Men det kan ju ha använts i ett flertal synthar på 80-talet. En rocker som jag hör ingen större skillnad på artificiella ljud vare sig från Polar-studion eller Depesh Mood. En Moog kan jag kanske känna igen, eftersom jag har Claude Denims album från början av 70-talet. Annars är jag lost i ljuddjungeln!
Tycker egentligen att musik ska spelas manuellt och live. Få upplevelser går upp mot det, antingen från scen eller med en malt i hand!  :D

Nej jag vill ha allt i presetsen!
Skämtar bara. Jo jag gjorde så i Pentagonsynthen men glömde att spara inställningarna efter ganska lång tids rattande...
Angrod, fattar hur du menar men ett snyggt ljud är ett snyggt ljud oavsett hur det presenteras.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Juno 1 kom senare än 1983.
DX7 var den första synten med FM syntes som man hade råd att köpa.
Den kunde göra extrema sound jämfört med gammal analog subtraktiv syntes. Mitt första studiojobb var at programrea DX7.
Ett mer klassiskt ljud är detta, kombon JX8P och DX7 igen, nu har DX7an fått hjälp av en Eventide H3000 Harmonizer.
H3000 är en grym burk för alla möjliga coola effekter.

Precis som Clemens redan sagt så kan en TX816 låta fet själv. Det är 8 stycken DX7 i ett rack, en bladesynt.
Jag hade ett 816 rack, har åmgrat många gånger att jag sålde det. Men tur som det är har jag köpt mig en mjukis som fixar mitt 816 rack igen. Jag kan till och med ladda in mina gamla 816 patchar i denna grunka. 
Senare modeller av DX7 kunde låta mjukt och fett som en analog synt.
En av mina syntfavoriter, fast den är hopplös att göra ljud på. :)
Den och just Rolands JX8P.

Bitley har gjort en cool demo som rätt bra ger en bild vad JX8P klarar av. Den är min favorit analoga polysynt.

Uj, blev lite carried away verkar det som...

Bitleys bit är helt underbar.