Kontrollrummet

bollkalle: Remix/Cover på Backstreet Boys - Everybody

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tjena! Den här låten är nån sorts blandning av house, electro, disco, pojkband och allt möjligt. Demon är färdig, men vill gärna ha lite kommentarer på ljudet och mixningen. :)

LÅTNAMN: Backstreet Boys - Everybody (Cover/Remix)
ARTIST/GRUPP: That's What We Said
GENRE: House, electro
LÅTLÄNGD: 5:25
KOMPOSITÖR: Backstreet Boys
PRODUCENT: Vi
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: Soundcloud
OMSLAG:

Här är länken till låten på Soundcloud! Lyssna och kom med kritik på mixningen och ljudet, osv. Hade varit väldigt tacksamt :)
https://soundcloud.com/thats-what-we-said/backstreet-boys-everybody

Mvh bollkalle


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Det låter helt ok tycker jag. Inga direkta missar någonstans.

Problemet är ju att ni har valt att göra en cover på en sådär überprocessad låt, där ljudingenjörer kan sitta några timmar med melodyne för att fila bort hårklyverier på sångspår, och ägna rätt lång tid till att slipa på soundet.

Så det låter lite för tunnt om denna, och framförallt så låter sången blek i jämförelse med orginalet. En elak jämförelse, men så är det. inte dålig sång, men lite avslut här och där som inte limmar 100%, lite svengelskt här och var, och nån sur ton eller missad dub.

Det är inte alls dåligt, men detta är ju risken ni tar med en sover som dennam -att man osökt jämför med orginalet.

Jag tycker ni skall göra en mer egen variant istället, se till att ha något som sticker ut. Dista sången lite? på med gitarr genom hela låten, kanske göra den mindre disco och mer indie. Vete fåglarne, men något eget. Då jämför man inte.


Nu låter det som värsta gnället, och det var egentligen int meningen. Det är riktigt bra gjort, och hade det inte varit en cover på juste en sån här låt hade jag nog inte reagerat på småsakerna.

Välkommen hit btw :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Jag gillar inte att sången är båda falsk och väldigt otight. Kompar emu där, i en klinisk production som denna skall det inte finnas några fel alls i sången. Framförallt då bakgrunden är ganska minimalistisk.

Sedan är ju hela låten distad från början till slut vilket åtminstone för mig gör att jag helt enkelt inte orkar till slut.

Sen så verkar det som om ni velat göra 3-4 remixar av denna och kokat ihop allt i samma remix. Grejen hänger inte ihop helt enkelt, den röda tråden saknas.
« Senast ändrad: 30.12.2013, 10:08:10 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 36 och 40 slår det igenom digitaldist eller något i vänster hörlur.

För att få körstämmor mer livfulla och proffsigare skulle något behövas... Vet inte säkert vad som behövs men att ha mindre volym på den egna körsången i lurarna, då man sätter en stämma gör i alla fall att jag har lättare att ta i, då jag spelar in en ny körstämma (istället för att hålla tillbaka kraften i körsången). Nu håller ni tillbaka körstämmorna så att de låter försiktiga istället för ösiga.

Jag har till skillnad mot andra inte hört originalet och det är troligen en fördel.
Förbättrade körstämmor tror jag skulle ge en hel del.
Keep it up - never give up!
« Senast ändrad: 30.12.2013, 11:39:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Tack för all kritik! Jag håller med om det mesta ni säger, t.ex. sången kanske inte är den bästa. Men t.ex. att det låter som att vi vill få in flera remixer i en låt, tycker jag snarare är positivt. det är lite det jag vill uppnå. Att bara mixa ihop allt som finns till en stor röra.

Det där med disten märkte jag också nu. Tror det beror på ojämna volymnivåer och att jag höjt totalvolymen för högt. Känns som ett typiskt nybörjarmisstag, och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det utan att sänka volymen så sjukt mycket.

Jag tror körsången är lite torr, jag vill egentligen att det ska låta som en stor kör men nu låter det bara som två personer som står och körar.

Tack så mycket för alla tips! :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja vid 36 och 40 är riktiga dist-smällar som måste väck. Sången kan nog bli bättre.
Låten har inte den briljans som originalet har - men det är nog svårt att efterhärma antar jag?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Alltså, jag vet inte vad du menar med briljans, originalet är ju 10x bättre producerad, men denna låten är väl mer experimentell i stilar och sånt. Jag vet inte riktigt om vi försöker härma eller göra vår egen version. Det är nånting mitt emellan.

Här kommer ny version: https://soundcloud.com/thats-what-we-said/backstreet-boys-everybody-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Alltså, jag vet inte vad du menar med briljans, originalet är ju 10x bättre producerad, men denna låten är väl mer experimentell i stilar och sånt. Jag vet inte riktigt om vi försöker härma eller göra vår egen version. Det är nånting mitt emellan.

Här kommer ny version: https://soundcloud.com/thats-what-we-said/backstreet-boys-everybody-1
Tja med briljans menar jag att jag tex tycker att den låter rätt instängd - släpp ut mixen!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bollkalle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Jag förstår fortfarande inte dessa bransch-ord...förklara gärna mer vad du menar med "instängd" och "släpp ut"... ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag förstår fortfarande inte dessa bransch-ord...förklara gärna mer vad du menar med "instängd" och "släpp ut"... ;)
Tja som jag upplever det så finns den en liten filt över det som dämpar ljudet - gör den klarare ... kan kanske lösa det hela - men det är ju bara min smak det
/G
Kör hårt - så länge det ryker!