Forum > Färdiga produktioner

Tokai - När du kommer hem till mig

<< < (6/8) > >>

HasseFX:
Fin låt, med föredömlig HiFi-produktion med dagens kvasi-analoga mått mätt! Det gör ju att allting hörs, på gott och ont - mest gott i detta fall. Gillar den något annorlunda instrumenteringen, som verkligen utnyttjar platsen på den stora HiFi-scenen. Angående arret - som påpekats, lite longörer i mellanpartierna - du nämner någon sångfras som inte kom med. Kanske någon liten melodifigur från något av instrumenten istället? Låt sången vara - det låter riktigt bra - effekter och "60-talande" blir bara påklistrat. Om något ska förbättras så är det pianospelandet. Arr och sound är bra, men det låter väldigt mekaniskt och MIDI, speciellt i introt. Stråkarna låter överlag riktigt bra - speciellt snyggt med den lägre oktaven! På något ställe låter det artificiellt dock. Kan "uppvägas" med något ytterligare instrument i fokus... Men har du inte förväxlat vers 2 och 3? Att chatten kommer före besvikelsen?  ;)

Tokai:

--- Citat från: cykeln skrivet 04.01.2014, 12:19:59 ---Ljuvilg låt!
Särskilt refrängen, ja och särskilt versen och b-partiet
Dock är jag lite tveksam till stråkljudet - kanske stråkarna överhuvud
Skulle önska mig en naked version (javisst ja julen är över)

--- Slut citat ---

Tackar, tackar!
Visst kan man ta bort stråkarna. Ville testa ett slags 60-tals arr som jag är lite förtjust i. Nån låt måste man väl ha med såna också väl? Tyvärr kommer nog en naken version att blottlägga mina brister som pianist allt för tydligt

--- Citat från: HasseFX skrivet 04.01.2014, 12:38:23 ---Fin låt, med föredömlig HiFi-produktion med dagens kvasi-analoga mått mätt! Det gör ju att allting hörs, på gott och ont - mest gott i detta fall. Gillar den något annorlunda instrumenteringen, som verkligen utnyttjar platsen på den stora HiFi-scenen. Angående arret - som påpekats, lite longörer i mellanpartierna - du nämner någon sångfras som inte kom med. Kanske någon liten melodifigur från något av instrumenten istället? Låt sången vara - det låter riktigt bra - effekter och "60-talande" blir bara påklistrat. Om något ska förbättras så är det pianospelandet. Arr och sound är bra, men det låter väldigt mekaniskt och MIDI, speciellt i introt. Stråkarna låter överlag riktigt bra - speciellt snyggt med den lägre oktaven! På något ställe låter det artificiellt dock. Kan "uppvägas" med något ytterligare instrument i fokus... Men har du inte förväxlat vers 2 och 3? Att chatten kommer före besvikelsen?  ;)

--- Slut citat ---

Tack för en gedigen analys!
Vad gäller mellanpartiet så ska ju gitarren liksom ersätta den uteblivna sången, även om den senare var annorlunda. Men tror jag ska skippa första gången, istället gå rätt in i refrängen och bara ha med den före sista refr.
Pianot ÄR midi. Och jag är inte pianist tyvärr. Men jag fattar. Ska se om jag kan få till det bättre.
Jag förstår dina tankar om B-partiet (chatten). Väldigt observant måste jag säga! Jag ville ha ett ställe som berättade lite bakgrundshistoria, men jag kunde inte lägga ett b-parti direkt efter första versen, det skulle bli för tidigt. Nu betraktar jag nog det stället mer som återblick, typ det kunde ju ha blivit så bra... eller nåt.  Det gör ju låten också extra sentimental + den sånglösa refrängen med tårdrypande stråkar.

Dividend:
Jo, det är en riktigt trevlig lyssning. Jag gillar dina låtar nästan alltid, även om jag inte kan göra sånt här själv. (OCh kommer aldrig att göra det heller. ;) )

Har inga råd och om jag hade några hade du inte velat höra dom :D

Tummen upp!

Tokai:

--- Citat från: Dividend skrivet 08.01.2014, 11:04:16 ---Jo, det är en riktigt trevlig lyssning. Jag gillar dina låtar nästan alltid, även om jag inte kan göra sånt här själv. (OCh kommer aldrig att göra det heller. ;) )

Har inga råd och om jag hade några hade du inte velat höra dom :D

Tummen upp!

--- Slut citat ---

Jag gillar att testa lite olika stilar, instrumenteringar, arr osv. Bara för att se om jag kan fixa det. Väldigt egocentriskt egentligen, väl medveten om att det inte går hem överallt
Men efter några månaders slit vill man med skräckblandad förtjusning ändå dela med sig.

Kul att du gillar!

palm:
En låt med charm...

Här följer Kristianstadjuryns funderingar (endast en deltagare dock)

Introt hade jag spelat om och använt sustainpedalen så det glider mer ihop, tonerna alltså.

Vers 1 är bara så kanon - gillar det stötiga pianot och får (nu kan jag ha fel) Jacob Hellström känsla, kan blanda ihop det med någon annan. Namn är inte min grej.
Men jag hade sagt till basisten att få ta det lite lugnare under hela vers 1 och ge lyssnaren en chans att hålla fokus på sången och texten, mitt förslag.
När andra versen kommer så skall basisten får lite mer frihet, de blir så kinkiga annars.

Det känns som det finns lite mellanpartier här och lite där och det är JAG väldigt ovan vid och därmed hade jag nog också tagit bort dem - men det handlar mer om smak, tycke och vana.

En charmig låt som gillas!

/Palm

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion