Kontrollrummet

Håller på att spela in med bandet, mixar för fullt. Men behöver er hjälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Hej hopp.
Vi håller på för fullt att lira in ett gäng låtar med bandet. Roligt som fanken, men nu känner jag att jag har kört fast lite i mixningen.
Så jag behöver eran hjälp att komma vidare i ljudsnideriet.

 


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Måste vara otroligt svårt att mixa den låten med så mycket som ska höras samtidigt. När man ser den ljudkorven blir man ju rädd att det ska låta klippt, men jag tycker inte det gör det. Tycker bara det låter riktigt imponerande fett & köttigt, vet hur svårt det är att få trummor att tappa trycket när de ska samsas med brötiga gitarrer, men dessa trummor går igenom. Gitarrer och sång med, även om sången kanske skulle vara en aning högre.

Vad är det du vill komma vidare med? Mix eller arr? Mixmässigt tycker jag du är hemma, men frågan är om du inte ska skala av några gitarrer på vissa ställen för att det ska trycka till där det verkligen behövs. Nu är det ju full spetta hela vägen och efter två minuter nånstans har man vant sig vid ljudmattan och då låter det inte lika köttigt längre.
DON'T PANIC


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Ja det är ett pillande och trixande utan Dess like för att få allt att höras ordentligt må jag då säga :-)
Det jag känner jag behöver hjälp med är väll egentligen att lyfta mixen lite till.
Så att det inte ska bli ansträngande att lyssna på om man säger så.

Du har nog rätt i det med gitarrerna , dom kanske behöver skalas  av lite för att få fram dynamiken lite mer.

För att få virvel och kagge att tränga igenom mixen så har jag använt mig rätt mycket av sidechain multibandskomressor.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 640
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, här var det fullt ös rätt igenom!  :) Måste vara rätt svårmixat!
För min del tycker jag ljudbilden är lite "vass". Dra ner lite i höga mellanregistret
och höj också elbasen, som är för anonym i mitt tycke.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det är ett pillande och trixande utan Dess like för att få allt att höras ordentligt må jag då säga :-)
Det jag känner jag behöver hjälp med är väll egentligen att lyfta mixen lite till.
Så att det inte ska bli ansträngande att lyssna på om man säger så.

Du har nog rätt i det med gitarrerna , dom kanske behöver skalas  av lite för att få fram dynamiken lite mer.

För att få virvel och kagge att tränga igenom mixen så har jag använt mig rätt mycket av sidechain multibandskomressor.

Vilket drag!  B)
Förstår att det är ett pillande för att få allt att höras då det är så mycket ljud som ska få plats, från början till slut.
Jag saknar något lugnare parti men förstår att det ska vara fullt ös hela tiden, från början till slut.
Då man visuellt ser att "korven" är så här tät, förstår man att den kan vara ansträngande att lyssna på om man säger så.  ;)
Kan man tänka sig att sänka, istället för att lyfta mixen lite till för att göra lyssningen mindre ansträngande? Nackdelen är att man inte vinner loudnesskriget.
Om man backar lite på allt och sen vid lyssning drar drar upp volymen istället, så att resultatet blir lika hög volym som innan, kanske det inte är så ansträngande att lyssna på?
MaxB t.f. bakåtsträvare
« Senast ändrad: 11.12.2013, 18:22:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
 :lol: jeez, vilket ös. Vågfromen i den här genren bruka se ut som en tegelsten men spåret behöver verkligen lite mer dynamik. Och aningen mer botten som nån sa ovan. Det ena hänger väl ihop med det andra liksom. Jag vet att det är skittrist att backa limiter "trycket" 4,5,6 db men det finns en del att vinna. Gäller ioförsig att våga släppa upp dynamiken lite på de individuella spåren också. Förövrigt låter väldig kompetent lirat. Jag har en soft spot för sånt här brölbrak. Gillar.
« Senast ändrad: 12.12.2013, 00:30:17 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 251
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lite svårt att höra vad som sjungs :unsure:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En dipp vid 50 eller 60 hZ för hela mixen, en eq på masterbussen alltså, vore kanske inte fel ????
För en tydligare ljudbild med mer dynamik... :)
Om ni inte vill ändra för mycket i mixen tänkte jag..
Prova det i a f !!!

mvh
« Senast ändrad: 11.12.2013, 21:19:28 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Hej på dig bra ös i låten, ska komma med lite råd åt dig.
Jag vill påpeka att jag inte vill såga dig utan bara hjälpa dig på traven.
Mixen över lag är alldeles för muddig nu är alldeles för mkt saker i ljudbilden överallt.

Jag är mer eller mindre expert på just den här typ av musik.

Men ska ge dig några råd som många i den här världen faller på.

1. Du har alldeles för mkt dist på gitarrerna. (mindre dist ger tydlighet och mer tyngd i längden)
2. Hur många gitarrdubbar gör du på exempel kompet, här göra många fel och tror att hur fler man har dess fetare ljud får du, svar ja, det får du men i slutet kommer allt låta gröt och du förlorar tyngden. Nu låter dina gitarrer bara burk och som arga jävla myggor.
3. Trummorna behöver komma fram mer. Du måste våga skära bort bas frekvenser som är onödiga och gäller generellt på mkt.  Kaggen behöver du skala av runt 200 -500 och bosta 4k, nu låter den pappkartong, samt virveln behöver du jobba med. Samt basen behöver komma fram mer och få plats.
4.Sången behöver absolut komma fram mer. En vanlig lyssnare, lyssnar till 85% på sången. Det låter lite som er sångare är jävligt ansträngd och inte är van att skrika. Det går alltid skita till det lite och få det lite hjälp på traven.
5.Nu pumpar hela mixen.



Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kan bra finfin när den blir klar.. :) ..Du har fått fina tips av Scar redan ...

Om möjligt Tips : Lyssna på Katatonias 2 senaste plattor helt lysande örongodis ljudbild (om inte bra tips så e dom svinbra..(också..  :D   rock on"


Utloggad nestergaard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Tack så mycket för alla råd!!
Hur bra som helst. Man lär sig tonvis av att lära och ta in vad andra ger en för råd.
Jag har försökt att tänka på vad ni har sagt här i tråden och mixat om låten från början.

Blev det till det bättre?




Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bättre-gitarrerna och trummorna kommer fram mer men nu hör jag inte basen....... :)
En mix till med litet mer tryck i basen,,,,,,snälla !!!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad nestergaard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Hehe, det ska ske! :)

Är det den låga basen du saknar, eller är det att du inte hör vad den gör. Alltså dom högre frekvenserna?


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Båda delarna-jag uppfattar den inte nu... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/




Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket bättre !!! Nu är det litet botten i låten...
det blev bra-basen skall ju inte vara alltför framträdande i sådan här musik..
Så jag tycker nog basen ligger på lagom nivå nu.......
Bra låt förresten.... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/