Forum > Demolåtar
Rattlesnake - the frozen shore
ynot:
börjar lite trevande saknar lite sustain pedal. men tar sig i mitten o blir riktigt intressant
gott jobbat
Tony
Tokai:
Det har gått en månad, det är december, inte så kallt, ingen snö här i Skåne, bäva månne den dag när feelingen från detta pianostycke slår in!
Moll till dur, och dur till moll - det är livet i ett nötskal! Fint spelat Roger!
Rattlesnake:
--- Citat från: Plinka skrivet 16.12.2013, 12:01:48 ---Den är riktigt mysig nu. Har du ändrat i harmonierna? De är väldigt intressanta i alla fall, och mellanpartiet fungerar fint :)
Cellon som smyger sig in till höger är klockren, mysmys, ev kunde du automatisera panoreringen på den så att den kryper lite närmre mitten eftersom ;)
--- Slut citat ---
Hej Plinka, kul att du tycker den blev bättre. Nej ,jag har inte ändrat i harmonierna. Cellon gör kanske en treklang till fyrklang på något ställe, men i övrigt är det nog precis samma stycke. Det kanske låter "mer rätt" ju fler gånger man lyssnar på det? :)
--- Citat från: Eddi skrivet 17.12.2013, 02:48:27 ---Jo du har nog rätt att durklangen gör att det sticker ut lite - jag har vant mig vid dom - blev väl bara så överraskad förstagången. Mycket bättre/softare anslag nu - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.
Än mer njutbar nu alltså :D
--- Slut citat ---
Tack Eddi, kul att du också uppskattar det än mer. :)
Psst, jag håller med dig - cellister ska inte hålla på och springa omkring som om det vore nån jäkla circus! ;)
--- Citat från: Plinka skrivet 18.12.2013, 14:15:05 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 17.12.2013, 02:48:27 ---... - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.
--- Slut citat ---
Vem har bestämt att cellisten ska sitta till höger?
--- Slut citat ---
Jag! :D
Det finns faktiskt en anledning till panoreringen. Pianot är inspelat i pianistens perspektiv, med bastonerna åt vänster. Tyckte det blev bättre balanserat att lägga cellon åt motsatt håll. :)
--- Citat från: ynot skrivet 18.12.2013, 15:18:01 ---börjar lite trevande saknar lite sustain pedal. men tar sig i mitten o blir riktigt intressant
gott jobbat
Tony
--- Slut citat ---
Hej Tony,
Tack för lyssning och kommentar! Har faktiskt skalat bort en del sustainpedal då några (och även jag) tyckte att det var lite för mycket av den på första versionen jag lade upp. Jag älskar sustainpedalljudet, men vet också att det blir väldigt lätt tröttsamt för öronen när alltför många ackord flyter i varandra.
--- Citat från: Tokai skrivet 18.12.2013, 22:01:46 ---Det har gått en månad, det är december, inte så kallt, ingen snö här i Skåne, bäva månne den dag när feelingen från detta pianostycke slår in!
Moll till dur, och dur till moll - det är livet i ett nötskal! Fint spelat Roger!
--- Slut citat ---
Tack Tokai,
Jag tycker det är roligt och spännande att leka i gränslandet mellan dur och moll, vilket jag för första gången blev medveten om genom baksidestexten på Jan Johanssons klassiska skiva "Jazz på svenska". Och så ger det den där melankoliska känslan som så bra beskriver november... I december ska allt vara glada polskor och mazurkor och allt är förstört! :angry: :D
Rattlesnake:
Jo, hej igen. :)
Kunde inte låta bli att göra en orkestral variant av detta stycke. Är nog helt trogen originalversionens partier, temposkiftningar och stämmor, men har kompletterat en del som förhoppningsvis inte sabbar tanken med originalet.
Något som kunde göras bättre?
Eddi:
Ok jag fattade liksom ingenting vadå orkestralt? Tills jag kom till sista posten där en orkester fanns. Du kanske ska slänga in SC i första posten också så man ser den där.
I alla fall ja den orkestrala versionen ger ju ett helt annat perspektiv och låter riktigt bra - den ensamma cellon i pianoversionen tyckte jag var riktigt nice och den försvann en hel del i den orkestrala versionen - jag hör den inte alls faktiskt och det tycker jag är synd - den kanske finns med men som sagt den försvinner likaså pianot som ju är utbytt - jag gillar ju piano så det är väl därför jag saknar det. Men summasummarum så visst låter det hela bättre orkestralt så är det ju. :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida