Kontrollrummet

Dividend - Pianostycke för 6 basuner, 1 piano och en orkester (Uppdaterad)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN:Pianostycke för 6 basuner, 1 piano och en orkester
ARTIST/GRUPP: Dividend (Per Rosqvist)
GENRE: ja du... Poppig sibeliusliknande musik enligt någon
LÅTLÄNGD: 4:52
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Nu är den färdig (annars dödar jag en panda).
Har antimidifierat alla instrument nu. Fixat violinerna neråt en oktav och några andra saker.
Har bestämt mig för att den är utan brister nu och färdig. Vägrar arbeta mer på den.
Får tacka Emulator och Equality som jag fick förslag från, när jag fastnat. Och Llauma för sjutton vid annat tillfälle.


Stycke för 6 basuner och 1 piano  :lol: (och orkester)

Vad anses?  ^_^
« Senast ändrad: 04.03.2007, 04:28:58 by Anders »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad carl cadello

Coolt!

Ibland får jag för mig att du improviserar hela tiden. Men hur skulle det gå till? Med en hel orkester...

Violinerna skulle kunna sänkas en oktav, tycker jag. Speciellt de i slutet. Det blir lite "pipigt"

Saknar en botten med mer violas kanske cellos

Arret är lite som Talking Heads gör: Alla instrumenten spelar sitt stycke - samtidigt och helt olika, men endå tillsammans. Som sagt Coolt!


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hallå där!
Har lyssnat en del på dina alster på Forum men jag tror inte jag kommenterat något. Det låter alltid lite asieninfluerat det du gör och det slår an en sträng hos mig. Jag har pluggat i Japan och banne mig om jag inte levt ett tidigare liv i Kina  ;)  Stundtals lyssnar jag och försöker begripa mig på din komposition, och stundtals gör mitt hjärta ont (vet inte varför jag blir så berörd/sorgsen). Det sistnämnda är ett gott betyg  :)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Coolt!
Ibland får jag för mig att du improviserar hela tiden. Men hur skulle det gå till? Med en hel orkester...

Hehe.

Citera
Violinerna skulle kunna sänkas en oktav, tycker jag. Speciellt de i slutet. Det blir lite "pipigt"

Ja på några ställen är de lite skräniga. Dessutom låter inte "samplingarna" så realistiska däruppe. Åtminstone inte om spåret de spelas på, spelar solo.;)

Citera
Saknar en botten med mer violas kanske cellos

Där finns mycket kontrabas, men de är väldigt låga i mixen hör jag nu. Där det inte finns basar finns det cellos.

Citera
Arret är lite som Talking Heads gör: Alla instrumenten spelar sitt stycke - samtidigt och helt olika, men endå tillsammans. Som sagt Coolt!

Tackar :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hallå där!
Har lyssnat en del på dina alster på Forum men jag tror inte jag kommenterat något. Det låter alltid lite asieninfluerat det du gör och det slår an en sträng hos mig. Jag har pluggat i Japan och banne mig om jag inte levt ett tidigare liv i Kina  ;) 

Det är för att jag gillar kinesernas traditionella musik. :) Men kanske inte enbart.. Det är lätt att falla tillbaka på nåt sätt (för mig).
Coolt att du har pluggat i Japan. Kan du japanska?

Citera
Stundtals lyssnar jag och försöker begripa mig på din komposition, och stundtals gör mitt hjärta ont (vet inte varför jag blir så berörd/sorgsen). Det sistnämnda är ett gott betyg  :)

oj. Verkligen? Jag som tycker den är så glad jämfört med mina "räddakungariketriddarn"-låtar. :) Postar väl Triumph snart här, som väl blir min sista i den genren på ett bra tag ;)

Att beröra någon med sin konst, är väl det bästa betyg man kan få skulle jag tro!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Llauma

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Llåtmakare
    • Visa profil
Jag måste hålla med de tidigare talarna. Ibland känns det improviserat och taget ur luften utan nå riktig tråd i låten. Stundals är det riktigt vackert och välkomponerat. Du jobbar snabbt, men kanske lite väl snabbt. Du har kunnandet att skapa nåt ruskigt bra men du verkar inte riktigt ha samma nivå på ditt tålamod. Låten? Jo den är bra men som helhet tycker jag inte att den lever upp till din och låtens potential.
Mina musikprojekt:
Llauma
The Social Dissidents


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Jag måste hålla med de tidigare talarna. Ibland känns det improviserat och taget ur luften utan nå riktig tråd i låten.
Delar är "improviserade", om du menar de som inte är lätttillgängliga eller stirriga, men det finns en anledning till att jag behöll dem ;). Håller mig till samma tonart också rakt igenom. Det är inte särskilt avantgarde egentligen. Nog med försvarstal ;) Tack för ärlig kommentar!

Citera
Du har kunnandet att skapa nåt ruskigt bra men du verkar inte riktigt ha samma nivå på ditt tålamod. Låten? Jo den är bra men som helhet tycker jag inte att den lever upp till din och låtens potential

Ja, vem vet. Imorgon jag kanske lyssnar och inte fattar vad för skräp jag skapat. :) Har faktiskt hänt :)
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Jag gillar att lyssna på denna. Den låter glad men också tankfull.

En spännande och bra blandning av väst och öst.

Hurivida den är färdig eller inte vet jag inte. Jag skulle gärna höra den med riktigt bra samplebibliotek... eller ännu hellre att du samlar ihop en orkester därborta och gör en "riktigt" inspelning.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar att lyssna på denna. Den låter glad men också tankfull.

Tackar!

Citera
Hurivida den är färdig eller inte vet jag inte. Jag skulle gärna höra den med riktigt bra samplebibliotek...

Definitivt kompositionsmässigt färdig. Nåt jag stör mig på är att pianot har inte kan spela legato. Skall kolla om det går att fixa... Ja, då satt man där igen.

Citera
eller ännu hellre att du samlar ihop en orkester därborta och gör en "riktigt" inspelning.

Förmodligen enklare iaf ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det känns mer moget och genomtänkt. Högre klass på något sätt. Intressant utan att vara påträngande. I bakgrunden utan att vara tråkigt. Mer harmonier? Roligare ljud? Träning ger färdighet?

Gott jobb hur som helst och njutbart! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det känns mer moget och genomtänkt. Högre klass på något sätt. Intressant utan att vara påträngande. I bakgrunden utan att vara tråkigt. Mer harmonier? Roligare ljud? Träning ger färdighet?

Gott jobb hur som helst och njutbart! :)

Tackar. Började tröttna på sagan om ringen-musik ;) Det är svaret på dina frågor...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Klart njutbart :P
Jag är också lite nyfiken på förhållandet mellan planering och improvisation, känns som att åtminstone pianot är improviserat ibland.
Bra att stycket inte känns förutsägbart.

/martin
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tackar!
Att improvisera bra kräver ju också eftertanke.  :)
Improvisera dåligt skulle väl vara att slumpmässigt sätta noter.
Bra, vore väl om det låter bra när man hört det några gånger.

Jag tycker det har en helhet, även om det tog någon extra genomlyssning att fatta vissa av grejerna. Mycket skräp fick försvinna dock.

Det är lustigare med låtar där det händer saker, håller med.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sådärja!

Lite komplex och svårlyssnade pianomelodier som jag inte alls gillade vid första lyssningen, men som med så mycket annan komplex musik växxer den allteftersom man lever sig in och lär sig melodier.

Jag gillar harmonierna med de andra instrumenten, och slutet funkar bra.

Däremot ÄR det nog svårt att få en ritkigt 100% pianospelarkänsla med din musmetod? eller kan ju bero på samplingar etc. men det är petitesser, jag gillar det här, funkar kalas som bakgrund vid strösurfande :)


bra jobb!

Skulle vilja att du köper hem kör-plugin jag hört och utmanar carmina burana ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Pianot är lysande. Både i anslag och ton. Absolut bland det bästa jag hört på forumet! Kompet tycker jag fortfarande låter sunkigt. Mixen är inte 100 heller.  Känns som att du koncentrerat dig på en grej som du är riktigt bra på och tänkt att resten ordnar sig...........?
Max 300; tecken återstår


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Pianot är lysande. Både i anslag och ton. Absolut bland det bästa jag hört på forumet!

Det är ju just det pianot inte är. Anslagen är väl ok men kan inte spela legato! Tror det var just det som gjorde att pianisten jag känner tyckte det var skräp.

Citera
Kompet tycker jag fortfarande låter sunkigt. Mixen är inte 100 heller.


Hmm, att du tycker orkestern i övrigt låter sunkigt kan jag inte göra så mycket åt, och mixen.

Citera
Känns som att du koncentrerat dig på en grej som du är riktigt bra på och tänkt att resten ordnar sig...........?

Vad är det som jag är riktigt bra på??? Jag är under medel på att spela piano.

Tackar dock för dissningen, den var en av de bästa jag fått! :) Ärlighet varar längst!
« Senast ändrad: 03.03.2007, 14:37:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Lite komplex och svårlyssnade pianomelodier som jag inte alls gillade vid första lyssningen, men som med så mycket annan komplex musik växxer den allteftersom man lever sig in och lär sig melodier.

Jo, inte alla som vet om det. Gillar ju Wagner, men det krävs att man sätter sig och verkligen lyssnar för att förstå sig på hur jävla genialiska hans verk är. För någon som inte gjort det, låter det ju bara som skräniga kärringar och orkestern låter kaos.

Citera
Däremot ÄR det nog svårt att få en ritkigt 100% pianospelarkänsla med din musmetod? eller kan ju bero på samplingar etc. men det är petitesser, jag gillar det här, funkar kalas som bakgrund vid strösurfande :)

En kompis lånade ut pianoplugg med legato till mig. Förmodligen skall man väl programmera och greja med den, verkar proffsig, för att det skall låta RIKTIGT bra. Men jag pallar inte med det. Det räcker med att den spelar noterna så länge som jag klickat in dem.
[/quote]

Citera
bra jobb!
Skulle vilja att du köper hem kör-plugin jag hört och utmanar carmina burana ;)

Tack!
Öh vilken plugg är det? Om du menar EWQL symphonic choires ligger den på 8 dvd, det är för mycket. (Och dyrt) Där skall man kunna få körerna att sjunga ord.  :wacko: (Dock inte enstaka sångare.) Fett som fan, men jag väntar på light-versionen tror jag. Om den någonsin kommer. Väntat ett tag.

Carmina burana-kantaten, är nice. Men det finns bättre av Bach t ex. Hans bästa vet jag inte vad den heter men de sjunger religiöst och fruktansvärt medryckande. Tror det är "Gott du stark und herlich bist" den brukar kallas. Nonsenstext men bra musik!

Kantat? Det heter oratorium...
« Senast ändrad: 04.03.2007, 09:41:13 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Första pianonoterna är grymt bra! Börjar precis så som jag "vill" att de skall börja, känns naturligt.

Vid 1.26 så spelar du en ton upprepat ett par ggr, kan ud försöka lägga lite mer "känsla" i de anslagen? Mer dynamiskt spel s.a.s.

Stråkarna känns naturligt väl integrerade till stycket.


Fortfarande lite jobbig dist här å där. Men bättre än det var vid tidigare versioner.

3.17 och framåt är väldigt bra. Gillar melodin som fn.

Vet inte vad jag skall säga, hittar inte mycket som är dåligt, kanske det där med disten. Pianot drunknar lite lite i slutpartiet.

Grymt bra!

Avslutningen från


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Fortfarande lite jobbig dist här å där.

Citera
Vet inte vad jag skall säga, hittar inte mycket som är dåligt, kanske det där med disten. Pianot drunknar lite lite i slutpartiet.

Att pianot drunknar är ju inte så konstigt när hela orkestern spelar. Funderade på att ta bort det helt och hållet, eller bara banka treklanger med det.

Det där med disten är lite mysko. Mixern når inte "över det röda" när pianot distar, men det är speciellt när många noter spelas, i synnerhet höga sådana.. Nån som vet vad detta kan bero på?
I vilket fall som helst får låten vara så här. Inget tålamod ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Lyssnar nu!


Man hör ju direkt att det är du som spelar iaf! :)

Fint intro. Det "skurrar" till i mina högtalare vid 58 sec. Antingen är det mina högtalare som inte vill spela piano ljud så ljust, eller så är det nått skumt du gjort. Red ut :)

Lyssnar vidare...


Du fångar mitt intresse. Jag vill lyssna mer. :) Det är bra

Stör mig på pianoljudet. Låter så jäkla "fyrkantigt"

Fina stråkar dock. Vissa stråkar går för långt ner i mitt tycke. För mörkt på vissa ställen.


Annars tycker jag det låter som en fin Japansk hymne av nått slag.


(Fiksa piano ljudet för sjutton!!!!)


Mvh



Kenneth F


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KEnta K: Ok ok ok, skall försöka. Hittills har jag försökt allt jag förmått, med hjälp av Light head. Skall fråga runt..

Tack förresten! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Fiksa piano ljudet för sjutton!!!!

Fiksat nu :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Citera
Pianot är lysande. Både i anslag och ton. Absolut bland det bästa jag hört på forumet!

Det är ju just det pianot inte är. Anslagen är väl ok men kan inte spela legato! Tror det var just det som gjorde att pianisten jag känner tyckte det var skräp.

Citera
Kompet tycker jag fortfarande låter sunkigt. Mixen är inte 100 heller.


Hmm, att du tycker orkestern i övrigt låter sunkigt kan jag inte göra så mycket åt, och mixen.

Citera
Känns som att du koncentrerat dig på en grej som du är riktigt bra på och tänkt att resten ordnar sig...........?

Vad är det som jag är riktigt bra på??? Jag är under medel på att spela piano.

Tackar dock för dissningen, den var en av de bästa jag fått! :) Ärlighet varar längst!

Det var aldrig menat som nån dissning. Själv har jag problem med Gubben Noa. Lyssnat igen dock. Jo kanske är det anslaget som gör att jag gillar pianot. Det räcker väl? Legatot kan andra sköta. Piano är bäst som rytminstrument. Och du har en härlig attack. Riktigt: Döda, döda, döda. Det är min smak. Min "dissning" av kompet kvarstår tills vidare. :D Det är ju en smaksak. Men samma attack i kompet som på pianot så är du i hamn.
Max 300; tecken återstår


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Det var aldrig menat som nån dissning. Själv har jag problem med Gubben Noa.

Haha!

Citera
Lyssnat igen dock. Jo kanske är det anslaget som gör att jag gillar pianot. Det räcker väl? Legatot kan andra sköta. Piano är bäst som rytminstrument. Och du har en härlig attack. Riktigt: Döda, döda, döda. Det är min smak. Min "dissning" av kompet kvarstår tills vidare.  Det är ju en smaksak. Men samma attack i kompet som på pianot så är du i hamn.

Ok, då förstår jag. Men, men, men det är ju tänkt som en vacker, mjuk visa ;) Lyssnar Kursk, under halvfärdiga demos, om du vill ha döda, döda, döda
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Känns som jag har kommenterat denna tidigare eller också bara lyssnat utan att komma till skott.
Fina klanger och känner igen en del kinesiskt från den tiden på 70- och 80-talet då jag lyssnade på
kort- och mellanvågsradio (DX-ing) och hörde radiostationer från den del av världen där du befinner dig.
Uppfattade det väldigt exotiskt då men det var på traditionella instrument. Pentatoniskt är vackert men har
lite svårt att få melodistruktur här. Krävs kanske ytterligare lyssningar. Snyggt arrat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Citera
Det var aldrig menat som nån dissning. Själv har jag problem med Gubben Noa.

Haha!

Citera
Lyssnat igen dock. Jo kanske är det anslaget som gör att jag gillar pianot. Det räcker väl? Legatot kan andra sköta. Piano är bäst som rytminstrument. Och du har en härlig attack. Riktigt: Döda, döda, döda. Det är min smak. Min "dissning" av kompet kvarstår tills vidare.  Det är ju en smaksak. Men samma attack i kompet som på pianot så är du i hamn.

Ok, då förstår jag. Men, men, men det är ju tänkt som en vacker, mjuk visa ;) Lyssnar Kursk, under halvfärdiga demos, om du vill ha döda, döda, döda
Rusar dit direkt!
 ;)
Max 300; tecken återstår


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Jävligt snöigt att skriva orkestermusik i Sibelius-anda! Typ en sån grej man INTE gör för att man tror man skall få skivkontrakt på det. Bra.
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Svårt.
Känslan detta ger är att stycket far sin egen väg helt utan guidning. Det är väl det som flera känner som improivisation, även om det kanske är mindre improviserat än det låter.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jävligt snöigt att skriva orkestermusik i Sibelius-anda! Typ en sån grej man INTE gör för att man tror man skall få skivkontrakt på det. Bra.

Visst är det bra? Ser ner på folk som skriver musik i syfte att få skivkontrakt.  :D Hur seriös skall man vara? Noll, menar jag. Bara ha kul. Åtm. skriver jag musik för att det ger mig oändlig eufori, eller nåt. Sen kul om folk skriver snälla grejer om det sen...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Per!
Stor överraskning när jag bläddrade i KR:s historik och kom över denna pärla. Den har har du satt opp långt innan jag kom med på KR, så därför har jag inte kommenterat tidigare.

En absolut skön komposition, variationer och snyggt arr, ett storverk detta! Definitivt TOPP-5 bland dina låter, enligt min lilla åsikt!
Så den är värd att ställa på podiet igen en gång! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Per!
Stor överraskning när jag bläddrade i KR:s historik och kom över denna pärla. Den har har du satt opp långt innan jag kom med på KR, så därför har jag inte kommenterat tidigare.

En absolut skön komposition, variationer och snyggt arr, ett storverk detta! Definitivt TOPP-5 bland dina låter, enligt min lilla åsikt!
Så den är värd att ställa på podiet igen en gång! :)


h.  Johan

:) Kul att vissa förstår sig på denna "improviserade" låt.... Tack!
https://soundcloud.com/user7789882