Kontrollrummet

Kiefz - Reaching Forever Higher

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Jag är först och främst intresserad av att höra vad ni tycker om mixen då jag är ganska oerfaren på att mixa och låten inte är helt seriöst skriven eller komponerad men alla tips och åsikter är välkomna. :)

Det här är alltså en ganska oseriös powermetallåt som jag och två kamrater pillade ihop i somras. Det är våran första låt inom genren och antagligen den sista. Det hela började med att vi satte oss en kväll med planen att skulle skriva ett par (lite mer seriösa) texter tillsammans och sedan komponera musik till dem. Tyvärr var vi lite för oinspirerade och trötta för att skriva snygga och seriösa texter, så barnsliga som vi är så skrev vi en fånig riddartext istället :D ..och har man väl skrivit en färdig text är det ju lika bra göra musik till den också, så någon dag senare satte vi ihop ett par riff som är ungefär lika originella som texten.

Jonas Myrström: Text, musik, sång, körsång, programmering, gitarrer och det andra (vänstra) gitarrsolot (2:37-3:10).
Emil Englund: Text, musik och körsång.
Daniel Öhman: Text, musik och det först (högra) gitarrsolot (2:03-2:37).
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:25:09 by tsmalmbe »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAG ÄLSKAR NÄR DET DISTAR!!!!!! (i introt)

Det låter inte power metal. KAnske texten då?  Mer "true" metal (typ iron maiden, manowar)... Hade aldrig hört talas om att det fanns en subgenre till metal som hette "true" innan nån sa det i förra veckan...

Tillbaka till låten. SKall inte analysera. Den är BRA! SÅngen perfekt till såna här låtar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jamen här har vi väldigt gott ös!
Intressant och modigt använd orgel på metallavdelningen, snyggt, autopanoreringen kunde vara aningen långsammare. Sången e snygg, fast kunde pressa o ge ännu mer. Stämmorna har för mycket reverb och kunde panoreras aningen mer ut från centrum. Grymma soolon, spelkunniga grabbar här, volymen lite ner på solona. Virveltrumman har bra sound med sticker lite ut volymmässigt. Snygga sound på gurorna.

Det var min opinion efter tre lyssningar, lite slipning och vi har en kalaslåt här! :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
JAG ÄLSKAR NÄR DET DISTAR!!!!!! (i introt)

Det låter inte power metal. KAnske texten då?  Mer "true" metal (typ iron maiden, manowar)... Hade aldrig hört talas om att det fanns en subgenre till metal som hette "true" innan nån sa det i förra veckan...

Tillbaka till låten. SKall inte analysera. Den är BRA! SÅngen perfekt till såna här låtar.

True metal alltså? Aldrig hört talas om den genren tidigare men Manowar (som jag trodde var något av definitionen till powermetal) var ju helt klart något av "förebilderna" när vi skrev låten så det förklara kanske en del. Kul att du gillade sången! Jag är inte en så van hårdrockssångare så känns väldigt kul att rösten uppskattas, då vet jag ju att det går åt rätt håll. Tackar för synpunkterna! :)

Jamen här har vi väldigt gott ös!
Intressant och modigt använd orgel på metallavdelningen, snyggt, autopanoreringen kunde vara aningen långsammare. Sången e snygg, fast kunde pressa o ge ännu mer. Stämmorna har för mycket reverb och kunde panoreras aningen mer ut från centrum. Grymma soolon, spelkunniga grabbar här, volymen lite ner på solona. Virveltrumman har bra sound med sticker lite ut volymmässigt. Snygga sound på gurorna.

Det var min opinion efter tre lyssningar, lite slipning och vi har en kalaslåt här! :)


h.  mahan

Jo, jag funderade förut på om jag ta bort autopanoreringen helt men det skulle nog vara bättre att göra som du säger att bara sakta ned den istället, jag ska prova det!

Jag är, som jag skrev här ovan, tidigare inte så rutinerad på hårdrockssång, så för tillfället tror jag att jag har svårt att lägga mer kraft bakom. Jag har helt enkelt inte nog bra teknik. Men det är kul att ni tycker det låter bra! :D

Jag misstänker att du menar refrängkören? För den tycker jag själv att det låter som att den saknar lite stereobredd men saken är den att alla de 8 spåren som "kören" ligger på är panorerade fullt ut åt sidorna redan. Men det kanske blir bättre om jag sprider ut dem mer. Ska prova göra om det iaf.

Det där att solona kan vara lite för starka kan säkert stämma, man blir nog lite skadad som gitarrist men jag vet inte om jag vill hålla med dig när det kommer till virveln, höjde ju den lite ganska nyligen för att jag tyckte den var för klen.. men, men jag får väll ta och tänka över det :)

Tackar så mycket!


Utloggad tsmalmbe

Bra sound, men mixen lämnar att önskalite. Trummorna ör dödskomprimerade, och låga. Mera power i virveln (=mindre kompressor). Hihatten låter för cleant, den skall spelas inte pajas! Mera kompressor på körerrna, och HPF, sen mera volym på körpaketet. Mer kompressor på sången också. Vig gitarrsolona blir det en lopsidig effekt, pga. att panorering är så extrem. Låt gitarren vara mer i mitten, ge den lite mera delay eller nån annan enkel effekt, så sprider den sig av bara farten. Solona är lite långe, och de två solona kunde ha något mitt emellan.

Nu är det en power-låt, men en softis-mix.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
riktigt bra trummorna äts upp i sticket efter refrängerna..sången lite hög i verserna.. blir lite på näsan.sedan kunde det varigt lite mer attityd i sången på verserna för mig i alla fall.
men med mixning asv detta kommer det lång...
lite melodifestival metal... kanke nått o skicka .. ;)

tony

att leva är att dö


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Bra sound, men mixen lämnar att önskalite. Trummorna ör dödskomprimerade, och låga. Mera power i virveln (=mindre kompressor). Hihatten låter för cleant, den skall spelas inte pajas! Mera kompressor på körerrna, och HPF, sen mera volym på körpaketet. Mer kompressor på sången också. Vig gitarrsolona blir det en lopsidig effekt, pga. att panorering är så extrem. Låt gitarren vara mer i mitten, ge den lite mera delay eller nån annan enkel effekt, så sprider den sig av bara farten. Solona är lite långe, och de två solona kunde ha något mitt emellan.

Nu är det en power-låt, men en softis-mix.


Ok, blir en del att jobba på men jag har lite frågor först :)
* Hihatten för clean? Jag förstår inte riktigt hur du menar eller vad jag han göra åt det.
* Hur komprimerar jag bäst kören? Borde jag komprimera var spår för sig eller alla spåren tillsammans (eller både och?)? Bor de jag använda en vanlig kompressor eller en multibandskompressor?
* HPF?


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
riktigt bra trummorna äts upp i sticket efter refrängerna..sången lite hög i verserna.. blir lite på näsan.sedan kunde det varigt lite mer attityd i sången på verserna för mig i alla fall.
men med mixning asv detta kommer det lång...
lite melodifestival metal... kanke nått o skicka .. ;)

tony



Haha! melodifestivalen ja, den är juh helt klart fånig nog. :D
Lutar lite åt att jag ska ta och göra om mixen helt, får se om jag tar och lägger om verssången när jag ändå håller på.


Utloggad tsmalmbe

Ok, blir en del att jobba på men jag har lite frågor först :)
* Hihatten för clean? Jag förstår inte riktigt hur du menar eller vad jag han göra åt det.
* Hur komprimerar jag bäst kören? Borde jag komprimera var spår för sig eller alla spåren tillsammans (eller både och?)? Bor de jag använda en vanlig kompressor eller en multibandskompressor?
* HPF?

- Ge lite dist åt hihatten, alternativt välj ett hihat-sound som är spelat mera slappt, laidback.
- Kör ut körspåren till en grupp, lägg på ett HPF (High Pass Filter), och skär bort allt under 200Hz, varefter du komprimerar med en trevlig kompressor. Testa med Endorphin, där kan du leka med M/S-mode också, och på så sätt bredda ut kören ytterligare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Då så, då har jag tillslut haft lite tid över till att få till en ny mix. Hela mixen är omgjord från början, har spelat om alla kompgitarrer, plus en del småändringar i programmeringen. Förutom att jag såklart har försökt tänka på det som ni sagt om mixen så försökte jag även få till ett lite naturligare sound den här gången då jag tyckte att den gamla mixen på något vis kändes lite kall och stel, men jag vet inte riktigt om jag tycker att jag lyckades. Det vore i vilket fall som helst trevligt med lite kommentarer på den nya mixen också så jag vet vad som gått åt rätt håll och vad som inte har gjort det. :)
« Senast ändrad: 12.09.2007, 02:01:04 by kiefz »


Utloggad tsmalmbe

Administrativ notis: Uppdatera originalfilen i det första inlägget istället för att lägga upp en ny.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=faq#faq_4
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Administrativ notis: Uppdatera originalfilen i det första inlägget istället för att lägga upp en ny.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=faq#faq_4


Ok, tänkte om det kanske var någon som ville referenslyssna på gamla mixen, men jag  ska ändra det.


Utloggad tsmalmbe

Nåja, soundet är väldigt mycket mera professionellt nu.

Nivåer:
* körerna hoppar på en, fixa det: skär med eq bort allt under 300Hz, komprimera skiten ur det.
* Sången är snäll, och kanske bra så. Lite mera kompressor, och lite mindre nivå.
* Höj gitarrsolot, det är bra, och förtjänar mera volym.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Nåja, soundet är väldigt mycket mera professionellt nu.

Nivåer:
* körerna hoppar på en, fixa det: skär med eq bort allt under 300Hz, komprimera skiten ur det.
* Sången är snäll, och kanske bra så. Lite mera kompressor, och lite mindre nivå.
* Höj gitarrsolot, det är bra, och förtjänar mera volym.


Tackar! :)

Kan det vara för att det ligger två spår från "sånggruppen" samtidigt som kören som kanske ger intrycket av att kören låter för basig? Och ännu mer kompressor på kören alltså, känns som att det det blir väldigt mycke kompressor, ska prova!


Utloggad tsmalmbe

Kan det vara för att det ligger två spår från "sånggruppen" samtidigt som kören som kanske ger intrycket av att kören låter för basig? Och ännu mer kompressor på kören alltså, känns som att det det blir väldigt mycke kompressor, ska prova!

Kören låter inte för basig. Men den låter för dominant. Det är normalt att man klipper bort låga frekvenser för att få mera jämnt tryck i körerna, utan att äta upp av vokalistens utrymme. Samma gäller för kompressorn.

Anyway, vid körpartierna är sången överlag väldigt mcyket högre än i resten av låten. Högt eller lågt, det är smaksak, men varierande volym under låten, det är inte bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
Ah ok, på så vis alltså, då förstår jag lite bättre. Tack en en gång! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Right on Kiefs!

Detta låter ruskigt färdigt nu, jisses om solisten vågade sig på en oktav högre på nåt ställe, testa i varje fall.
Sågade lite på stämmornas reverb i förra versionen, kunde minskas ännu aningen.

Kommenterar nu småpetigt, sånt som är smaksaker,
låten är skitsnygg, mera sånt! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............