Kontrollrummet

equality & Ola - Winter med Olas gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Winter
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: ambient?
LÅTLÄNGD: 03:12
KOMPOSITÖR: eq
PRODUCENT: eq
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Sonar kommer ju med tonvis av synthljud. Har väl knappt använt en promille av det. Jag tillhör väl fel kundkrets helt enkelt. Måste ju kolla vad som finns och detta plockades fram från lagerhyllan med förhoppning att platsa bland synthnördarna.  :rolleyes: :D

140111: Ola lade på kryddstarka gitarrslingor. Lite psykodelia med baklängesgitarr(!) bl a och slutet fick en rejäl urladdning!  :D

Winter med Ola: https://app.box.com/s/ul4xznsim7y3rdh1isdj





Urspungsversion:
« Senast ändrad: 12.01.2014, 02:13:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ah, lyssnade just på denna, ju !!!! :)
Esbjörn Svensson goes synth...
Gillar sounden i inledningen, påminner litet om Steve Vai´s guraspel tidigt 90-tal....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dom där penta-grejorna menar du? Ja, jag nog hört det från processsad gitarr också.
Hade tänkt ta tillbaka dessa på slutet, när grundtemat kommer igen men det fanns inte plats.
Tack pxm!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Blir den med på julskivan ????

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte mycket till jullåt men vintrig kanske lite? Antartica hette nämligen brusljuden från Dimension Pro i början .
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt skönt, jazzigt stycke! Svänger fint och har snygga harmoniskiftningar.
Gillar verkligen synthbasen! Pianot i kombination med synthen ger också ett
fint uttryck till melodislingan. Den "väsande" synthen tycker jag kunde tonas ner.
Hi-hat:en(?) tror jag skulle med fördel kunna ersättas av cymbal och ride.
Jag får också Esbjörn Svensson-vibbar, men även lite Weather Report....
Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Asti!
Ja, trummorna är till stor del försummade. Du har rätt i att den där hi hatten är lite trist och det skall väl in lite fills här och där. Vässynthen skall nog tuktas ja.
Köpte upp mig till Sonar X3 nu och den känns stabilare än tvåan som kraschade ideligen så att man nästan tappade lusten. Men sju synthspår klarar den inte rakt av, syntbasen hamnade i otakt på nåt sätt och med förlängd latency synkade den bättre men då gick det inte att spela till den. Man får köra lättare syntar och sedan byta till de tyngre när låten börjar bli klar. Kul med WR, plattorna gick varma hos mig för sisådär trettio år sedan. Håller än idag tycker jag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Bitvis väldigt fint. Men ibland lite för spretigt. Och jag tycker att den "fläktande" synten (samma som hörs i allra början) borde tonas ned.
www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Alatar! Jo jag får göra nåt åt den där helikoptern. Den skulle markera skiftningarna tänkte jag men får väl hitta på nåt annat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
eh, jag gillar det soundet...... :wub: :lol:
tycker det är djärvt !!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx pxm. Tänkte ett tag på en baklängescymbal men det är lite "slitet"...?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
EQ´s experimentlåda har kommit fram hör jag - intressanta ljud och omväxlande - jag gillar bruset jag med - i slutet kommer lite Marockanska rytmer in - ja majsigt på det hela. Var hade du tänkt ta denna vidare på för åktur?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Här var troll staven framme, vilka vidunderliga harmonier :-) jag hör kyliga körer och kanske lite vocals men inte nödvändigtvis. Udda och spännande lyssning.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oj vilken spännande produktion! Den kräver dock en del från lyssnaren, där finns harmoni och flow, men också vissa ljud som nästan stressar en. Äh, får nog återkomma efter ytterligare en lyssning  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
saknar lite topp i mixen lite mer crisp
riktigt najs annars skulle sitta perfekt med en gura på  :)

synt on
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
piano lire på hög nivå sedan kommer eq vändningar som är så häftiga
gillar konceptet o låten
alot
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Intressant.
Tycker det är bra. Jag försöker tänka att det är som det är, men kan inte låta bli att fundera över varthän. Syftet. Men det behöver inte finnas nåt. Bra lite skoj med synthar. Och det är bra gjort, har inget att kritisera. Kanske som Ola tycker, nåt i det övre spektrumet som skimrar? Tycker helikoptern är nice. Kan tänka mig låten som bakgrundsmusik till nåt tv program, typ 112 - på liv och död. Äh, glöm det.
Vad som jag gillar mest är du testar olika saker. Att du vågar. Sen kommer du att hitta en kombination till ditt lås som öppnar upp allt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att lyssna på då jag sitter och läser.
Dygnet har för få timmar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för fina svar! Respons kommer. Lägger upp en ny version så länge.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sköna disharmoniska slingor  o skönt beat ..Min smak verkligen...  :) Behövs ingen sång på denna Men det skulle va häftigt om det blev  ;)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Spännande, det händer mycket men ändå ingenting.
Gillar stämningen som skapas..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Känns väldigt genomarbetat. Snygga och smakliga ljudblandningar hela vägen, störs inte på att något inte passar eller skaver.
Pianots enkelhet imponerar med känslan och träffsäkerheten. En resa genom flera kontinenter och tider.
I mina öron är den här färdig.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
intressant. Som ett stycke för en klassisk akustisk sättning spelat på synth.

Kanske kunde peta iin lite mer småtrix på ljuden här och var, men det behövs kanske inte.

Sen undrar jag om Ultravox kanske kör sonar. Lyssna på basen :o



hörs i inledningen!


Peta lite i trummorna oxo, lite för platta nu, fast det kanske skall vara lite kuliss till de snygga melodierna som rattle beskriver så bra.

Bra jobbat!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Gillar! :) Jag tycker det är spännande när två "världar" möts! Det finns en god skandinavisk tradition - Egba, Palle Mikkelborg och Nils Petter Molvaer är mästarna! Du får in en hel del folmusikvibbar i ditt stycke dessutom :)

Pianot kunde få svänga och kontrastera lite mer jazzigt i min smak. Låter som det är kvantiserar eller kanske lite väl försiktigt spelat...

Vill gärna höra mer av dylikt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bitvis väldigt fint. Men ibland lite för spretigt. Och jag tycker att den "fläktande" synten (samma som hörs i allra början) borde tonas ned.

Försökt att hålla ihop det bättre i den andra versionen. Kunde inte riktigt släppa "fläkten".  :rolleyes:

EQ´s experimentlåda har kommit fram hör jag - intressanta ljud och omväxlande - jag gillar bruset jag med - i slutet kommer lite Marockanska rytmer in - ja majsigt på det hela. Var hade du tänkt ta denna vidare på för åktur?


Inte en aning Eddi. Om det går att få in sång (inte min!) på denna vore ju kul. Kvalet till Marockotoppen?  :lol: Kul att du gillade bruset.

Här var troll staven framme, vilka vidunderliga harmonier :-) jag hör kyliga körer och kanske lite vocals men inte nödvändigtvis. Udda och spännande lyssning.

Tack Tigern! Kul att du tycker så. Vore häftigt med kör, ja.

Oj vilken spännande produktion! Den kräver dock en del från lyssnaren, där finns harmoni och flow, men också vissa ljud som nästan stressar en. Äh, får nog återkomma efter ytterligare en lyssning  :)

Jo första verren var nog i rörigaste laget iaf för topplistan  :P. Kanske mer struktur nu? Du är alltid välkommen att  lyssna igen!  :)

saknar lite topp i mixen lite mer crisp
riktigt najs annars skulle sitta perfekt med en gura på  :)

synt on

Ja gärna din gura! Har mixat om med en eq på mastern som jag aldrig brukar röra annars. Yes, let's synthonize!

piano lire på hög nivå sedan kommer eq vändningar som är så häftiga
gillar konceptet o låten
alot


 :wub: Blir glad för värmande ord som får snöstormen att vända.

Intressant.
Tycker det är bra. Jag försöker tänka att det är som det är, men kan inte låta bli att fundera över varthän. Syftet. Men det behöver inte finnas nåt. Bra lite skoj med synthar. Och det är bra gjort, har inget att kritisera. Kanske som Ola tycker, nåt i det övre spektrumet som skimrar? Tycker helikoptern är nice. Kan tänka mig låten som bakgrundsmusik till nåt tv program, typ 112 - på liv och död. Äh, glöm det.
Vad som jag gillar mest är du testar olika saker. Att du vågar. Sen kommer du att hitta en kombination till ditt lås som öppnar upp allt.

Ja, varför inte till nån filmsnutt? Hallå Chris David!!  :D Nja, jag vet inte. Har absolut inget högre syfte annat än att låta fantasin dra iväg. Barnsligt och kul på samma gång oftast. Fint skrivet det där om låset, eja vore man där. Som sagt lite annan diskant nu. Fin recension, tackar särskilt!

Skönt att lyssna på då jag sitter och läser.
Dygnet har för få timmar...

Tack för att du ändå tog dig tid för att lyssna och plita dit några rader!

Sköna disharmoniska slingor  o skönt beat ..Min smak verkligen...  :) Behövs ingen sång på denna Men det skulle va häftigt om det blev  ;)

Din sång och Olas gitarr låter jättespännande! Öppen källkod till denna som sagt. Kul att du gillar't!

Spännande, det händer mycket men ändå ingenting.
Gillar stämningen som skapas..

Nej, den är lite kvasi-/pseudo-nånting. Funderar på om övergångarna kan göras annorluna.  Kanske behövs rörliga bilder till denna så man faktiskt kan se att  nånting händer. Förutsatt att det är rätt bilder då förstås. Intressanta och träffsäkra synpunkter. Kul att det finns stämning.

Känns väldigt genomarbetat. Snygga och smakliga ljudblandningar hela vägen, störs inte på att något inte passar eller skaver.
Pianots enkelhet imponerar med känslan och träffsäkerheten. En resa genom flera kontinenter och tider.
I mina öron är den här färdig.

Häftigt med resan du beskriver! "Färdig" låter också gott. Skulle nog vilja putsa en del ytterligare (trummor, breaks, etc).

intressant. Som ett stycke för en klassisk akustisk sättning spelat på synth.

Kanske kunde peta iin lite mer småtrix på ljuden här och var, men det behövs kanske inte.

Sen undrar jag om Ultravox kanske kör sonar. Lyssna på basen :o

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s3nF9S6f740

hörs i inledningen!


Peta lite i trummorna oxo, lite för platta nu, fast det kanske skall vara lite kuliss till de snygga melodierna som rattle beskriver så bra.

Bra jobbat!



Tack för U-voxklippet. I ärlighetens namn är inte allt Sonar. Arpeggiobasen är Trilian men det finns väl gott om såna basar i synthvärlden? Du har absolut rätt i klassisk akustisk musik spelad på synth och det speglar väl min bakgrund. Skarpörat må jag säga! Ganska häftigt att märka hur det finns genvägar i synthvärlden till det som skulle vara ett hästjobb att åstadkomma med akustiska instrument och då menar jag inte bara riktiga sådana utan även samplade. Trummorna ja  :( Lär mig!  :) och gärna dina trix i övrigt!

Tack som f.. alla för trevliga och tankeväckande kommentarer!   

 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar! :) Jag tycker det är spännande när två "världar" möts! Det finns en god skandinavisk tradition - Egba, Palle Mikkelborg och Nils Petter Molvaer är mästarna! Du får in en hel del folmusikvibbar i ditt stycke dessutom :)

Pianot kunde få svänga och kontrastera lite mer jazzigt i min smak. Låter som det är kvantiserar eller kanske lite väl försiktigt spelat...

Vill gärna höra mer av dylikt!

Du hann före med ditt inlägg Hasse! Jo det blir snabbt felspel om jag försöker improvisera men visst, det hade nog varit en behövlig kontrast då stycket stenhårt kvantiserat för att dra mot techno, tänkte jag.  :unsure: Pianot dessutom "skruvat" med en mix av Alkicia Keyes och Dim Pro:s spooky piano.  Förebild är annars Dave Grusin. Egba (Stefan Nilsson på klaviatur?) lyssnade jag mycket på förr i tiden. Samlas och Coste Apetreas (med olika konstellationer) vinyler gick varma också. Molvaer och Mikkelborg får jag kolla upp. Tack för uppmuntrande ord med intressanta tips! 
« Senast ändrad: 07.12.2013, 02:49:36 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
la på lite gura om du ville ha.
kul var det  :D
« Senast ändrad: 07.12.2013, 12:22:59 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, oj!  :lol: :wub:. Låten tog en helt annan riktning! Häftig! Skulle nog behöva förlängas för att allt skall få plats liksom. En del suveräna mackor serverar du. Kan jag få "låna" spåren och greja lite?  -_- :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
jo låten är lite kort  :angry: hinner ju inte sola ordentligt  :D nä då

visst kan du få lite spår. fixar det lite senare. nu ska jag snickra hus.
Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Lyssnade på första. Tyckte den var jättebra som bakgrund men saknade nått som rörde på sig i centrum, sång eller nått.
Lyssnade på andra.
Där satt den
Helt perfekt!
 :wub:
/Josef


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kanske kan bygga upp något som är en blandning av vocals o synthar körmässigt? latjat med det en gång med hyfsat resultat ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnade på första. Tyckte den var jättebra som bakgrund men saknade nått som rörde på sig i centrum, sång eller nått.
Lyssnade på andra.
Där satt den
Helt perfekt!
 :wub:
/Josef

"Den andra" är det med Olas gura? OK. Fina mackor men jag skulle vilje rumstrera lite med denna innan sjösättning. Tack J!

Kanske kan bygga upp något som är en blandning av vocals o synthar körmässigt? latjat med det en gång med hyfsat resultat ;)

Tycker också det låter väldigt intressant. Försöker först mixa ihop med Ola gura nu och ser vad som kommer ut. Tack igen tigern!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Yes! Hänger ihop bättre så här!  :D Nu börjar det verkligen likna nåt. Tycker att det där helikopterljudet som kommer in vid 123(tror jag det var) inte ska öka lika mycket i styrka, utan stanna lite längre bak, och gärna med ngn delay-effekt eller nåt så att den nästan tonar tillbaka ut också...men det är jag det  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Avancerade" harmonier som hänger ihop bra.

Citattecknen är där för att de egentligen inte är avancerade :) men för att utge sig för att vara synthpop.

Har inte så mycket att komma med, tycker det var roligt att följa låten från början till slut.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Plinka: Tack för att du ville lyssna igen! Ska se över helikoptern där du angav. Kanske skall den tona ut. Måste be Ola om gurafilerna också. Mucke nu...  :ph34r: :)
Divid: Citattecknen är nog på sin plats. Uppfattade någon form av underhållsvärde i denna hos dig? Sånt är alltid roligt! Thnx Per!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves