Kontrollrummet

Sångmelodier - hur blir de till och finns gemensamma drag inom pop, jazz t ex?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KORT AVHANDLING OM KOMPOSITION AV MELODIER FÖR SÅNG! (Blif ikke afskrcäkta!) :D

Sångmelodier ja. En del av er vet att jag gärna skriver rätt så svårsjungna melodier, jag gillar att ibland hoppa mer än en ters upp eller ner och många noter. Ni kan ju se det här inlägget som något slags rehabilitering, nu när jag tag sånglektioiner också :D

Många förr hoppade av (ja 2-3 st i KRs historia tror jag det var) när de försökt sjunga nåt jag själv tyckte var lättsjunget där jag suttit på min kammare utan susning om sångteknik eller tonsäkerhet och så då får jag ur mig nåt jag tycker är enormt fint. Jag nynnar alltså nåt skitsnyggt, som jag skriver ner.
Inte en jävel klarar av att sjunga det på några försök. Inövningen tar mycket längre tid :D Även för de som har någon form av skolning och sjunger rent! (Vilket är intressant och märkligt, se nedan...)

Kornstad ska ju ha en eloge för att han sjöng in samma melodi över 100ggr utan att begära en förenkling!  Forest's heart, tror jag den hette. Och det blev skitbra, kanske nån tuner var inblandad på en not, men ändå! Han skulle bett mig förenkla melodin lite, enklare så. :)

Marre är också med på ett hörn (snygga stämmor)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23132.0

Det handlar om att tekniken verkar ge restriktioner!! Och det inser jag först nu.
Det är en sak och sitta och nynna en paganinifiol i 10bpm (avsedd för 230bpm), det låter inte bra. MEn det låter bra i min skalle och jag kan spela in eller klicka in det, det senare brukar gå snabbast.

Men nog om mig.

Problemet uppstår när en tekniskt begåvad sångare får ett material som en proffsviolinist (som INTE behöver spela enstämmigt, men oftast spelar de ju så. Bach skrev en del polyfoni för solofiol, värt att kolla upp för er som inte orkar läsa längre av det här..) Halvt klar:
 
Nu till det intressanta. Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Naturligtvis har varje instrument sina unika egenskaper. Man kan i teorin spela en 10-stämmig fuga på piano, men det har nog aldrig gjorts :) 10 stämmighet är dock jättevanligt, men omöjligt på en gitarr (?) eller fiol. 6, 4 väl?

Nä, en sångmelodi (i den här texten) är enstämmig, en följd av noter. Och jag bortser också från mongolisk flerstämmig sång här. Bara vanlig basic sång som de flesta sångare här, sjunger fram i nåt av ögonblick av inspiration. (Jag tror att det går till så.) Och då tillsammans med nåt band där man har harmoniken klar för sig. Samma med opera, fast de har ju mer komplicerade harmoniska byten och annat. Fast det behövs mer än en sopran (t ex 10 eller hur många Wagners valkyrior nu är) för att sjunga flerstämmigt. Nu är väl vissa altar, inget ont om Wagner - mycket tysk folkmusik (och det låter fint), men det partiet av Ringen är outhärdligt att lyssna på. SKa hitta ett youtube-klipp.

Sen blev Wagner kristen och gjorde nästan ännu värre musik.

Jag hittar inte den del av die Walküre (en opera) som är helt outhärdlig, MEN den här kommer rätt nära:



Nog med tjafs, nu till själva poängen. Vad utgör en bra OCH/ELLER lättsjungen sångmelodi (Enligt er). Det är alltså två frågor. En enklare: När är melodier lättsjungna. Svår fråga: När en melodi bra (FÖR ER!)
Jättemånga köpte Nirvanas skivor, men jag gillade inte deras melodier efter Cubain avled, t ex.
Jag har ju lite tankar, men ska inte skriva en avhandling.
Alla sångare eller andra som kan mer än mig, får gärna förklara noggrannare hur just hon/han arbetar. (Har man inte ens funderat över dessa frågor, kan man ju skriva nåt skämt istället. Asti får gärna göra både ock :D )

Mina iakttagelser:

0. En melodi avsedd för  sång kan ha text, artikuleras olika och fraseras på många sätta. Alla dessa påverkar lyssnarens stämning. Frasering har sången väl i och för sig gemensamt med de flesta andra instrument. Men i kombination med text är det nåt väldigt viktigt för proffsen (vad det verkar utifrån mitt snäva perspektiv) Vad anser ni om dessa tankar?

1. Inga alltför höga hopp eller nedgångar. (Det förekommer, men då bara 1, max 2 gånger under en hel vers. Helst ska melodin, notföljden gå upp eller ned för skalan ett steg i taget. (Vilket är skittråkigt bruk enligt mig, fantasilöst och blinka lilla stjärna-rip of upphöjt till 100, även om det kan ge upphov till helt okej melodier ibland!)
Men jag tycker nog det behövs lite innovation och oväntade händelser även i en sångmelodi. MEn hur mycket får man ta ut svängarna (anta en bra sångare som Jonnerstone eller de flesta här, Asti, Plinka, som låter så nära proffs man kan komma. Marre, Ynot mfl), vad mäktar t ex Jonnerstone med utan att behöva sjunga in 100 ggr för att det ska låta bra? Mycket individuellt men ändå; Vad är era tekniska tankar om sång?

1. Sångskapare gillar noter som upprepas. För mig förstärker det liksom nästa not. Är det dessutom en text till, då passar det ju väldigt bra om man ska förstärka sista ordet i versraden.
en kort A och en A som varar en halv takt. Ta-taaa! Det låter nästan verbalt, vissa typer (av väl använda notkombinationer, det finns mååånga notkombinationer av detta slag. Korta fraser som liksom "funkar" som t ex avslut på en vers eller refräng. Eller mitt i. Ett exempel är ju att hoppa från A-G-A-G-A-G väldigt snabbt. Trills kallas det när mozart gör det. Det är svårt att sjunga så snabbt som en trill på en fiol, en sångare gör det alltid långsammare. Kanske inom viss extremt teknisk opera, typ Bartoli. Cecilia heter hon i förnamn. Lägger in ett klipp.).



Inte det snabbaste jag hört av henne, men det första klippet jag hittade. Vivaldi. Koloratursångerskor som sjunger sopran eller alt är nog det närmaste man kommer ett mänskligt instrument. Därför också lite svårt (kan jag tycka) att få in någon känsla där. KAnske enklare om man kan italienska :)

Har inte läst (och kommer förmodligen aldrig läsa) en akademisk bok om hur sångmelodier bör tänkas ut och skrivas (Vem gör det? Det finns, jag har ett kapitel nånstans åtm!!). Klart är att det är enklare inom visa/pop om riff och komp existerar innan man kommer på vad som ska sjungas.

Nog med tankar. Hoppas på att väcka några andras. :)

Per
« Senast ändrad: 26.11.2013, 20:15:53 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
En enklare: När är melodier lättsjungna. Svår fråga: När en melodi bra

Väldigt bra frågor som jag också legat sömnlös över. Ibland bara kommer dom till en och ibland får man traggla utav bara håvete och så blir ändå inget bra.

Du var inne på att det är vanligt att det inte är för stora hopp och jag tror mycket ligger där. Fast bara för att det ska gå att få en vettig teknik i en sångmelodi och för att det inte ska låta för konstigt. Några udda toner här och där och något oväntat hopp gör att i alla fall jag hajjar till. Men om det blir utstuderat (och vem bestämmer det) och krystat så är det inte bra heller.

Jag tror att en sångmelodi till 95% bör vara sångbar. Alltså inte för skum tekniskt eller teoretisk. Jag brukar applicera "sångbar" även när jag spelar gitarr- och keyboardsolon. Det kräver iofs att man på förhand vet hur det kommer att låta när man spelar en ton, men har man den kunskapen så brukar instrumentsolon också bli roligare att lyssna på.

Så fråga ett har du nog redan svarat på. En melodi (tycker jag) är lättsjungen när man håller sig inom aktuellt ackord och inte använder för stora intervall.

Fråga två, när är en melodi bra. Ja du, svårt!! Den ska vara sångbar. Den bör också utmana lyssnaren harmoniskt här och där. Kanske också bjuda på oväntade fraseringar i förhållande till texten.

Kul ämne! Kanske återkommer....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
En enklare: När är melodier lättsjungna. Svår fråga: När en melodi bra
Väldigt bra frågor som jag också legat sömnlös över. Ibland bara kommer dom till en och ibland får man traggla utav bara håvete och så blir ändå inget bra.

Ja, det är därför man leds att fundera på det. Jag nämnde kapitlet i boken (som behandlar polyfoni). Idioten som skrivit den börjar med riktlinjer eller snarare REGLER (man får inte bryta mot dem i övningarna) vilket är helt galen pedagogik, enligt mig. Åtm. i konst.

Du var inne på att det är vanligt att det inte är för stora hopp och jag tror mycket ligger där. Fast bara för att det ska gå att få en vettig teknik i en sångmelodi och för att det inte ska låta för konstigt. Några udda toner här och där och något oväntat hopp gör att i alla fall jag hajjar till. Men om det blir utstuderat (och vem bestämmer det) och krystat så är det inte bra heller.

Alltså Cecilia i klippet ovan hoppar ju hej vilt (kanske inte som värst i just det klippet), men skolade sångare i barockstil är ju nästa kusliga att titta på, om man är mer van vid Ella F och "vanlig" sång, kanske t o m ser nån lätttillgänglig opera/operett ibland. Trollflöjtten har ju ett parti (Nattens drottning) med koloratursång som är jättekänd. Spelar man det på en oboe blir dock ingen impad :D
Jag tror att en sångmelodi till 95% bör vara sångbar. Alltså inte för skum tekniskt eller teoretisk. Jag brukar applicera "sångbar" även när jag spelar gitarr- och keyboardsolon.

Det har jag märkt faktiskt! Nackdelen är att det låter "lite" standard ofta. Känner en grym gitarrist som var riktigt bra förr (enligt folk omkring) men som bara spelar standardfraser idag.
Tycker det verkar som ett otäckt hål, oavsett musikinstrument. Försöker "alltid" med galna lösningar om jag plonkar nåt jag  nynnat som bara är upp och ned för moll/dur-skalan.

Men det är jag. Och det funkar faktiskt inte jätteofta. (Blir ett bra utfall av försöket.)


Det kräver iofs att man på förhand vet hur det kommer att låta när man spelar en ton, men har man den kunskapen så brukar instrumentsolon också bli roligare att lyssna på.

HAr du absolut gehör? I sammanhanget (om nåt spelas i t ex Am) hör jag hela skalan och speciellt tonen A hör jag direkt av nån anledning spelas, helt utan sammanhang. Vet ej varför. Inte C och inte nån annan Försökt mig på mixolydiskt och kyrkotonarter lite, men jag väntar lite. ;)
Jag är just nu inne på dels visor (för sång, enkel leadmelodi) och att skriva extremt svårmelodiösa instrumentala "stycken" för 3-4 instrument. Alltså med enkla harmonier (1, max 2 tonartsbyten) men med huvudinriktning att melodierna ska bli så grymma som möjligt.

Jag gillar att skriva knepiga melodier, gärna långa och invecklade men som ändå klaffar, som (åtm jag) tycker funkar. Därav denna tråd, faktiskt. Nog om mig, Mozart var grym på det där. 100-tals noter och det blir en fullständig melodi av det. Jätttesvprt.

Så fråga ett har du nog redan svarat på. En melodi (tycker jag) är lättsjungen när man håller sig inom aktuellt ackord och inte använder för stora intervall.

Fråga två, när är en melodi bra. Ja du, svårt!! Den ska vara sångbar. Den bör också utmana lyssnaren harmoniskt här och där. Kanske också bjuda på oväntade fraseringar i förhållande till texten.

Kul ämne! Kanske återkommer....

Du har nog helt rätt om punkt 1. KAnske. Rappare håller sig ju också till 2-3 toner, för artikulationens skull (eller är det bara styrkan på vissa stavelser som ändras???) . Growlare (många, inte alla) skriker faktiskt noter som man uppfattar om man lyssnar på sånt. Entombed och några polacker som heter Vader hör jag faktiskt vad de sjunger, mestadels. Och de använder toner, även om det liksom är surt hälften och det kanske också är det som eftersträvas.

Återkom när du vill! Skrev snabbt ned men känner att det borde finnas nåt mer viktigt  :blink:

Jag skriver nåt kort sen... Hoppas på fler inlägg och djupa tankar  :rolleyes:
« Senast ändrad: 28.11.2013, 14:22:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det kräver iofs att man på förhand vet hur det kommer att låta när man spelar en ton, men har man den kunskapen så brukar instrumentsolon också bli roligare att lyssna på.
HAr du absolut gehör?
Absolut inte!  :D
Men däremot ett hyfsat relativ gehör. Harmoniken har man ju klar för sig i en låt. Det är då inte svårt att sjunga ett C i tonarten C tex. Har man väl spelat eller sjungt ett C så är det inte svårt att föreställa sig hur ett D skulle låta. Typ så, grovt förenklat.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
PÅ ett sätt en intressant fråga
på ett annat inte

i mitt fall skriver jag musik efter sångmelodi
och sångmelodi utifrån  musiken
ändrar i musiken
ändrar i sång melodin

För    att
nå den känsla jag vill förmedla   vokaler konsonanter o stavelser av stor betydelse

jag är ju inte en sångare med tonsäkerhet ren röst o eoner i från skolad
jag är ingen sångare
o på andra sättet är jag en riktigt bra sångare

det jag inbillar mig som gör skillnaden är känslan som ligger bakom ord o melodi

så för han som skriver musiken kan det ju vara skit svårt att få med det från sångaren
för jag tror att det är viktigt
för om inte den finns. sjunger man inte om 100g tror jag för att träffa



ynot was here
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jävligt bra skrivet Tony. Poetiskt och (nog) sant för många sångare. Värt att begrunda.

Jag återkommer med frågor/tankar/eller annat om jag lyckas smälta detta till nåt jag kan bearbeta på det vis jag brukar tänka kring saker. :D

(Jag fattar, men svårt att skriva nåt vettigt svar förutom det jag skrivit redan. Gör musik dessutom)
https://soundcloud.com/user7789882



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag tycker det är precis som när man skriver en text, det ska finnas en rytm och en harmoni som lätt lägger sig tillrätta hos lyssnaren, går in i dennes system, det må vara ursprungligt eller beroende på vilken kulturtillhörighet den har. Hur avancerat och snyggt det än är, så är det inte säkert att det lägger sig tillrätta hos lyssnaren. Det måste förmedla en viss känsla, och då måste man först veta vilken känsla som ska förmedlas.
Plinkar på en låt...


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mycket bra reflektioner och resonemang du lyfter fram!

Jag har funderat på detta också, fast jag har så mycket mindre kunskap kring sång.. I vilket fall så fick jag en sorts "aha"-upplevelse när jag skulle göra en cover på en gammal 80-tals hit. Jag fick inte till det! Det bara funkade inte,, tills jag kom på att hela låten är skriven på gitarr. Jag lirar mer eller mindre enbart klaviatur och det är skillnaden på hur tonerna ligger som ger en så mer eller mindre väsensskild spelteknik att det faktiskt kan vara extremt svårt att "översätta".

Vart vill jag komma med detta?

Jo, det är samma med alla instrument. Dividend, dina kompositioner är relativt avancerade. Uppfattar det som att du skriver musik med ett par huvudprocesser ständigt i framkant. Musikalitet, Intelligens och Teoretisk kunskap. Sedan komponerar du inte på respektive instruments typiska sätt. Du kan mao utföra saker som teoretisk sätt skulle bli mycket svårare att framföra och ställer därmed högre krav på musiker, och sångare.

Det är en liten del,, en annan liten del är att dina kompositioner är lockande! De ger lyssnare en direkt känsla av att vilja deltaga. Musiken inspirerar kraftigt!

Lägger man ihop dessa två saker,, ja då får du många inspirerade sångröster som blivit inspirerade till att sjunga något som visar sig vara relativt avancerat.

En sak som jag kommit fram till ytterligare,, det föds otroligt mycket kreativitet ur begränsningar!


Svammel som vanligt.  :wub: :blink: :rolleyes: B) :unsure:


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillade verkligen Cecilia Bartolis tolkning av "Däck online"!  :)
Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte något att spela på ett instrument?
När melodin kräver en känsla du inte kan förmedla via ett instrument eller
om texten behövs som komplement för att beskriva det man vill uttrycka,
då måste det till sång. Så enkelt är det väl egentligen...?
När jag gör låtar sitter jag oftast med gitarren och försöker hitta sköna ackordsföljder
och en melodi till dessa, som harmonierar, men samtidigt sticker ut och lägger till nå´t extra.
Det är väl så de flesta gör antar jag? Stämningsläget i musiken ger oftast textens innehåll.
Ibland gör jag en färdig bakgrund, som jag i efterhand plockar ut en melodi till... Det är en kul utmaning.
När är melodier lättsjungna? När det inte är för aviga och stora hopp i melodin och dom ligger
inom tonomfånget man klarar att sjunga. För många toner alltför snabbt är ju inte heller enkelt!  :)
Jag fastnar ofta för melodier med tydliga fraseringar och halvt "atonala" toner. Helst i moll.  :D
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Ja, svaret är ännu enklare - sångmelodin måste kunna sjungas. Om man själv eller de man ber sjunga får problem att klara av den är det nog ett tecken på att man bör återvända till ritbordet. Även om man sätter sången på 100:e tagningen så är min erfarenhet att det  sällan låter speciellt bra i alla fall.

Det som generellt är krävande för en sångare är som flera har nämnt är stora hopp, speciellt om det är ett ovanligt intervall. Som sångare vill man också gärna kunna intonera in tonen. Man vill att långa toner skall ligga där ens röst låter som bäst, även om man kan gå både högre och lägre så finns det ingen kraft där så luften tar snabbt slut. Andningspauser bör ju också finnas.

Det lättaste att sjunga är oftast det tråkigaste: delar av skalor, begränsat omfång(inom en oktav), lagom långa toner. Men melodin ska fungera till harmonierna vilket är huvudsaken.

En observation just om pianomelodi* vs sångmelodi. En pianomelodi som inte är tänkt att sjungas tycker jag oftast har färre efterföljande repetitioner på samma ton. Vet inte om det beror på att man delar upp melodin på flera stavelser för att få med de ord man tänker sig. Är en pianomelodi uppstyckad efter sångstavelser så blir det på något märkligt vis en sång ändå:



Ett exempel på motsatsen, när inte stavelserna stämmer med melodin, och texten har blivit underordnad. Ett enstavigt ord dras ut på två toner. Enstaka gånger i en låt funkar och kan göra t o m göra sången mer intressant, men här blir det för mycket:




Sedan ställer du egentligen en helt annan fråga i rubriken än i löptexten. Den i rubriken kan jag dessvärre inte svara på. För mig är det inte melodin som i första hand styr genren, det tycker jag alla uppjazzade varianter på kända låtar i "Let's dance" vittnar om.

[off-topic]* En subdiskussion är ju naturligtvis vad som är en "pianomelodi". Ett pianostycke som månskenssonaten, har det egentlig mening en melodi? [/off-topic]

Edit: för att kunna posta inlägget var jag tvungen att korta ner rubriken!  :blink:
« Senast ändrad: 27.11.2013, 23:10:05 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Ja, svaret är ännu enklare - sångmelodin måste kunna sjungas. Om man själv eller de man ber sjunga får problem att klara av den är det nog ett tecken på att man bör återvända till ritbordet.

Svarar er resten sen, men måste inflika här att detta ju är ett löjligt påstående. Jag förstå omdu återgår till ritbordet om du inte kan sjunga nåt avancerat du tänkt ut, men om man skiver för Cecilia Bartoli? Smaka på den du.

Liksom det är inte så enkelt som det kan verka. Därför mitt långa inlägg.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MEN jag förstår naturligtvis att man i första hand utgår från egna erfarenheter och kunnande, liksom många av inläggen handlar om.

Du (Roger) beskrev det (som du gör lite för ofta för min smak) som om dina anekdoter är allmängiltiga. Nog om det.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej igen!

Tack för ditt inlägg Rattle, var något irritabel igår (Sov bara 3 timmar natten innan och så ett besök på folkoperan (trollflöjten) på kvällen, som i och för sig var jävligt bra. Borde filmatiseras. Bättre än (mycket bättre än) Bergman's gamla uppsättning!)

Väldigt bra tankar (förutom första två raderna :D ) och jag håller (nog) med om allt! Båda yt-exemplen illustrerar det hela perfekt.


Kort genomgång:

Ynot och Plinka är lite inne på samma generella tankegångar. Känslan (och jag håller med) är viktigast, dvs att det klaffar med arrangemang och text och stil på sången. :)

Tack också till Asti, jo det är så jag har antagit att det går till när man skapar melodin (som kombinerad singer/songwriter) som i ditt fall :)

HasseFX: :D Grymt ju! Tycker dock att killens sångmelodier är rätt "standard"  :unsure: Även om de är jävligt bra samtidigt. :)

Avslutar med LH (har klippt lite i citatet :) :

[...] I vilket fall så fick jag en sorts "aha"-upplevelse när jag skulle göra en cover på en gammal 80-tals hit. Jag fick inte till det! Det bara funkade inte,, tills jag kom på att hela låten är skriven på gitarr. Jag lirar mer eller mindre enbart klaviatur och det är skillnaden på hur tonerna ligger som ger en så mer eller mindre väsensskild spelteknik att det faktiskt kan vara extremt svårt att "översätta".

Det är just därför jag aldrig skriver för gitarr :D Närmast jag kommer är att ge en ackordsföljd till nån som KAN spela. :) De (virtuella) instrument jag nyttjar har jag rätt bra koll på. Någon klagar på att jag inte spelar (klickar) som en pianist ibland. Men JAG kan spela det på piano så vad är då problemet? :D Antar att om man tränat piano sen man var 5 år, så lär man sig ett tänk, även om det just vad gäller pianon finns mycket mer som kan göras, fast det lär ju pianotanten inte ut till ungen. Varför? Det är ju för fan matematiskt oändligt med möjliga klanger givet 10 fingrar och så många oktaver. Nackdelen med skolning och sorgligt! Another brick in the wall. :D

Vart vill jag komma med detta?

Jo, det är samma med alla instrument. Dividend, dina kompositioner är relativt avancerade. Uppfattar det som att du skriver musik med ett par huvudprocesser ständigt i framkant. Musikalitet, Intelligens och Teoretisk kunskap. Sedan komponerar du inte på respektive instruments typiska sätt. Du kan mao utföra saker som teoretisk sätt skulle bli mycket svårare att framföra och ställer därmed högre krav på musiker, och sångare.
Ja, det är ju därför mina instrumentala kvartetter (det är ju i princip enbart det och visor som jag lägger upp hrä) spelas av datorn. Ibland har jag gått över gränsen (10 snabba pizzz över 3 takter och sen ett snabbt byte till arco är omöjligt i 150bpm) och då ändrar jag det. Men om folk inte tror man spela som jag (i genomtänkt tillstånd) skrivit en fiol/cello rekommenderar jag att lyssna på några cellosviter av Bach.
Men alla bara håller på med sina jävla gitarrer här :D

Allvarligt talat, till visa och jazz och rock/pop passar gitarr väldigt bra. Dödsmetall också :D

[...]en annan liten del är att dina kompositioner är lockande! De ger lyssnare en direkt känsla av att vilja deltaga. Musiken inspirerar kraftigt!
Lägger man ihop dessa två saker,, ja då får du många inspirerade sångröster som blivit inspirerade till att sjunga något som visar sig vara relativt avancerat.

Tack för smickret, jag som trodde det berodde på alla dödshoten jag skickar runt :unsure: Oavsett vad, jag skriver det här för att i framtiden, eller imorgon, eller nu, kunna förenkla t ex en refräng (som är undeförstått "svår") så att den enklare kan sjungas av de som sjunger. Och tackar därför för alla svar.

Rattlesnakes inlägg tangerar nog fan bäst det ämne jag svamlar fram lite otydligt i första posten :D
 

En sak som jag kommit fram till ytterligare,, det föds otroligt mycket kreativitet ur begränsningar!
Svammel som vanligt.  :wub: :blink: :rolleyes: B) :unsure:

JA, FAN vad vi svamlar! Tack för dina ord och begränsningar är väl som nöden i talesättet "nöden är alla uppfinningars moder!"? Bättre att vara kreativ än att springa som en idiot så fort man är i nöd eller upplever begränsningar. Eller nåt.

Tack till allihop!
« Senast ändrad: 28.11.2013, 14:11:09 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Begränsningar, eller om jag kallar det regler föder annorlunda tänk. Inte för Divi då, men för mig.  ;)

Ordna gitarren/klaviaturen i en annorlunda stämning, bestäm tillåtna ackord på förhand, eller uteslut vissa, etc, etc...

Fast det är nog ett annat ämne.....


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Begränsningar, eller om jag kallar det regler föder annorlunda tänk. Inte för Divi då, men för mig.  ;)
Det leder till likriktning ju! :D Jo men visst, är man en kreativ person (en sån som kan studera ett begrepp ur många perspektiv <- är öppen helt enkelt) kan man ju bryta mot mönster eller "regler" som man fått lära sig. Men jag påstår ju att trial and error kan funka lika bra ofta. Ta 12-åringen som fått en gitarr av mamma och lär sig spela själv. Utan noter, kanske t o m utan tabulaturer osv. Det är ju dessa gränslösa individer som blir riktigt bra. (Eller?) Yngwie började väl inte studera klassiskt eller paganini förrän efter han spelat in sina bästa låtar. Idag låter ju inget bra, tycker jag:)

Jag lärde mig noter med en casiokeyboard och nåt trestämmigt notsättarprogram på en Atari ST och gick sen vidare med trackermusik, när jag lärt mig (Själv) harmonilära. Inte för att jag skulle vara gränslöst bäst eller nåt. MEn jag tror att det ofta är så det går till?

Allmän teori förenklar ju dock tillvaron ordentligt. Det faktum (postulat kanske man kan kalla det? Ordet är inte från musikens värld). I vilket fall, postulatet att pianon har ett gäng oktaver där 12 noter ingår i varje enligt ett system som man kallar vältempererat.
Bach sysslade med det bl a. Det var nåt faktiskt matematiskt fel med harmonierna. Nån cellist sa till mig att de vanliga stråkinstrumenten av den gamla typen kan spela mer harmoniskt (i Pythagoras matematisk modell för harmonik) än pianot kan.

Nu följer cello/fiol pianots pitch istället. Detta är alltså ett exempel på hur även "regler" och postulat ristade i sten kan ändras över tid. Men det berör ju ämnet
Att inte det går att ändra att t ex Bmoll inte ingår i Am/C-skalan (teori) innebär ju inte att jag kan kommar runt det?
Det som pianotanter lär ut är ju förhoppningsvis inte bara "postulat" och inte heller alls omöjliga att utvidga, ändra, förskjuta osv.. För den som är kreativ alltså.

Man kan ju byta tonart från t ex Am till nån där triaden Bm som ackord ingår.

Tror det finns nåt vettigt i det som står ovan :D
Ordna gitarren/klaviaturen i en annorlunda stämning, bestäm tillåtna ackord på förhand, eller uteslut vissa, etc, etc...

Fast det är nog ett annat ämne.....

Det blir ju också melodier och harmonier av det så, det hör väl hit på nåt imaginärt vis. :)
« Senast ändrad: 28.11.2013, 15:20:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Harmonisk moll och Melodisk moll som utvecklades ifrån harmonisk......

Edit;
Menar att  bla Jan Johansen gjorde en teknik känd genom sitt album "Jazz på Svenska", 1964, där han använde både stor och liten ters samtidigt för att få det klinga som de toner ett glissandoinstrument kan ta....Mycket svensk folkmusik är skriven i just Harmonisk moll ( samma skala Yngwie jobbar i ) och den samt Melodisk moll tilllåter altereringar dvs använda någon av de fyra tonerna utanför skalan med i ett 7 ackord, vilket också får fram dessa sound.......Du kan även komponera i Superimpositioner, två olika ackord spelade samtidigt, för att nå detta.....

Detta är vanligt inom jazz, klassiskt och folkmusik samt i worldmusic/etno.

Det finns regler även för detta och de leder inte till begränsingar utan erbjuder lösningar och fritt tänkande inom musiken...
Teori innehåller bara begränsingar i början-ju mer man lär sig ju friare blir man i sin kreativitet.......Hade jag inte vetat detta t ex skulle jag hållt med dig att det innbär ,för instrument med tempererad stämning, begränsaningar som inte glissandoinstrument har.....

Ver inte vad detta har med hur sångmelodi blir till men,,,,anyway....


mvh
« Senast ändrad: 28.11.2013, 17:00:03 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Begränsningar, eller om jag kallar det regler föder annorlunda tänk. Inte för Divi då, men för mig.  ;)
Det leder till likriktning ju! :D
Jo, men du får hitta på nya regler för varje låt.  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Begränsningar, eller om jag kallar det regler föder annorlunda tänk. Inte för Divi då, men för mig.  ;)
Det leder till likriktning ju! :D
Jo, men du får hitta på nya regler för varje låt.  :D

Det är ju godtycklighet inte regler :D  Pxm: svarar så fort jag hinner. Imorrn förmodligen. Intressant! Får nog slå upp 1 eller 2 ord efter att ha skummat igenom. Tack för tankar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag brukar inte ha regler när jag komponerar, men i festivalerna här på KR så är ju ibland upplägget att man ska följa något slags regelverk. Då tycker jag mig märka en skillnad i vad som kommer ut mot om jag inte haft reglerna. Inte alltid blir det bättre, men annorlunda. Och annorlunda kan vara bra. Ibland leder det vidare till oväntade saker. Typ så...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det är ju sant! Musik är lite som schack, att det finns givna regler, men så många möjliga kombinationer att antalet låtar/schackpartier går mot oändligheten.

Det svåra är väl att se utvägar om man stör sig på restriktionerna eller inte har förmågan att använda dem till sin fördel.

Eller nåt. Tillbaka till melodierna då, så är de ju också oändligt många men begränsat rätt rejält av dur/moll-skala och vad "konsumenten" vill höra. Tonartsbyten sker inte ofta i pop, dock iklassiskt, men då har vi haft 500 år på att vänja oss.

Äh, att trixa ihop en melodi (gör det just nu) blir alltid bäst om man har känslan/inspirationen . Analysen - om man orkar göra en - blir för tråkig :D

Finns sådana om man googlar:

http://www.mymusictheory.com/for-students/grade-5/58-12-composing-a-melody-general-tips

lite trist angreppssätt, men kanske bra om man inte kan. Tror JT hade problem med melodiskrivande. fast var riktigt bra på ljudbilder o soundscapes o dyl. Tycker att om man har en språkmelodi (tillägnat sig dialekt och språk) medför detta en kunskap om att skriva hyfsade notföljder.

(För överdriver man sin dialekt, t ex skånska, låter det som utkast till melodier. Kineserna har det extra lätt. Ofta väldigt bra på att sjunga pga de 4 eller 5 toner (en är tonlös) som finns inbyggt i deras språk. Svenskan har två toner, lång och kort. De kan dock ha svårt för annat än pentatonik, om de int eär unga och lyssnar på västlig populärmusik eller kinesiska grupper som spelar västmusik av typ rock eller rap eller vad som.)

Fan vad jag svamlar på. Kineser åsido, så är det märkligt att allai  en publik på en spelning kan få samma reaktion av motivet (sångmelodin + kanske text och komp) som den som skrev motivet.
Alla reagerar likadant.
« Senast ändrad: 28.11.2013, 22:03:51 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Teori innehåller bara begränsingar i början-ju mer man lär sig ju friare blir man i sin kreativitet.......

Very well put!!  B)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Ja, svaret är ännu enklare - sångmelodin måste kunna sjungas. Om man själv eller de man ber sjunga får problem att klara av den är det nog ett tecken på att man bör återvända till ritbordet.

Svarar er resten sen, men måste inflika här att detta ju är ett löjligt påstående. Jag förstå omdu återgår till ritbordet om du inte kan sjunga nåt avancerat du tänkt ut, men om man skiver för Cecilia Bartoli? Smaka på den du.

Det jag skriver är såklart alltid mina åsikter, jag har inte mer patent på sanningen än någon annan.

Det var inte meningen att kritisera dig med det jag skrev om 100 tagningar, det är bara vad jag själv har lärt mig genom åren. Jag är ingen riktig sångare, men har ibland fått sjunga lead åt andra låtskrivare (eller bara stämmor) som jag helt enkelt har varit obekväm med. Har funderat mycket på varför. Ibland är det för att melodin har varit kass helt enkelt, och ibland för att den inte känts naturlig. och naturligtvis för att jag inte är tillräckligt bra på vissa saker.

Det jag ville ha sagt, men som jag beskrev klumpigt, var att vill man ha sången att "låta bra", får man anpassa sitt skrivande efter de begränsningar den sångaren har. Lite som vad man får göra om man vill ha en samplad fiol eller trumpet att "låta bra". Bättre bibliotek gör jobbet lättare, men vet man inte alls hur det riktiga instrumentet spelar sina toner är det svårt att få något låta bra.

Vad gäller mitt sätt att komponera vill jag gärna ha konstruktiv kritik, men tänk även på att vi människor ofta överskattar hur mycket andra tänker och håller med oss. Vad som är kasst, simpelt och banalt för dig kanske inte är det för andra.

Jag tror att hur en melodi uppskattas mest beror på lyssnarens ramar. Men att förstå hur ramen ser ut för den lyssnare man vänder dig till, det är det svåra. Man måste dessutom ibland gå utanför den för att väcka intresse och skapa något nytt, men också hålla sig innanför för att få förståelse.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, jag håller med. Tycker ofta det skrivna ordet ger mig annat intryck när jag är trött eller irriterad på annat. T ex på kr. Här fick jag intrycket av någon som inte tänkt på de som är experter på sång och de som är jävligt dåliga :D Utan bara sig själv och så egocentrisk tror jag inte du är egentligen. :) Men dina synpunkter är intressanta ovan och i det förra inlägget..

Så skriver mer imorgon, till dig och de andra. Har en del saker som dök upp angående melodi-skapande, läst några av de där manualerna i hur de ska skrivas på nätet. De funkar ju (metodiken alltså) för en standardmelodi som är avsedd att tyckas om eller säljas.

Metoder som nog många vana melodiskapare känner till faktiskt. Kanske orkar lista och kommentera. Vet inte hur intressant det är dock.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jahopp.

Melodier ja. En sångmelodi kan ju vara bra, och medryckande eller vacker/tilltalande även spelad på piano.

Som vanligt känner jag att det är kombinationen av ljud och melodi som är det intressanta. jag har någon gång jämtfört med bilder. Om vi tänker oss att melodierna ligger i formen, med streck och struktur, typ en linjeskiss med blyerts, så kan arr/ljud vara färger. Mao kan en tråkig streckgubbeliknande historia bli fantasisk om hela skapelsen vibrerar i färg.

På något sätt är det så med musik för mig. Om vi nu tar melodin istället som något liggande ixy-planet, och sångtekniken/sångaren i z-planet så får man en komplex slutform som kan vara oerhört variationsrik. Om vi låter fraseringar/stön/utrryck/vibrato/falsettglidningar/övergång mellan huvudklang och annan klang dessutom vara färg, så blir det ännu mer komplext. LÄgg till att man kanske kan ha ytbeskaffenhet i form av teatraliskt framträdande så...ja. mer komplext.


Jag tror Tony var inne på det, att det är förmedlingen av något som är det viktiga. SÅ för mig kan jag inte säga att en viss sångmelodi är bra eller inte, utan sitt sammanhang. Vissa saker är ju bra rätt uppåner, visslandes eller spelat på piano, men i andra fall så beror det på hela uttrycket -inklusive text, som avgör.


Apropå sång med rätt stora hopp. Nån oktav eller mer brukar andy bell dra till frukost som få andra:




vid 55 sekunder är det halvknepigt att hänga med :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En tanke angående teorier:

Teorier som handlar om melodier eller harmonier har bara en del av hela dimensionen i sig. De nuddar inte ens vid den pallett av uttryck sångare har. Massive attacks rap är ett bra exempel. Helt pratad rap och ibland ligger en mer "ton" i ett ord, och det kan skicka iväg lyssnaren på en riktig schysst tripp av "aha". Bono är en annan man som kan använda sin röst till att göra något otroligt av en ganska enkel melodi. Man hör det ofta när andra gör covers av en u2-låt, att den kan låta lite platt och tråkig. Väl tillbaka till orginalet känns den oerhört mer varierad.

Sedan så är ju musikteori lite som reversed engineering. Det är inte riktigt så att vi människor bestämmt vad överlagring av vågor är.

2 cent till där ja.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jahopp.

Melodier ja. En sångmelodi kan ju vara bra, och medryckande eller vacker/tilltalande även spelad på piano.

Som vanligt känner jag att det är kombinationen av ljud och melodi som är det intressanta. jag har någon gång jämtfört med bilder. Om vi tänker oss att melodierna ligger i formen, med streck och struktur, typ en linjeskiss med blyerts, så kan arr/ljud vara färger. Mao kan en tråkig streckgubbeliknande historia bli fantasisk om hela skapelsen vibrerar i färg.

På något sätt är det så med musik för mig. Om vi nu tar melodin istället som något liggande ixy-planet, och sångtekniken/sångaren i z-planet så får man en komplex slutform som kan vara oerhört variationsrik. Om vi låter fraseringar/stön/utrryck/vibrato/falsettglidningar/övergång mellan huvudklang och annan klang dessutom vara färg, så blir det ännu mer komplext. LÄgg till att man kanske kan ha ytbeskaffenhet i form av teatraliskt framträdande så...ja. mer komplext.


Jag tror Tony var inne på det, att det är förmedlingen av något som är det viktiga. SÅ för mig kan jag inte säga att en viss sångmelodi är bra eller inte, utan sitt sammanhang. Vissa saker är ju bra rätt uppåner, visslandes eller spelat på piano, men i andra fall så beror det på hela uttrycket -inklusive text, som avgör.


Apropå sång med rätt stora hopp. Nån oktav eller mer brukar andy bell dra till frukost som få andra:

vid 55 sekunder är det halvknepigt att hänga med :)

Intressanta tankar, men jag vidhåller att det finns gemensamma drag hos viss typ av musik. Inom en viss genre, t ex svensk folkmusik, eller synthpop så föredrar lyssnarna vissa särdrag hos melodierna. MEn du har så klart rätt att "färgerna" enligt ovan är viktiga.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Absolut! Jag brukar tänka att många harmonier i folkmusik låter "mulldurigt". En speciell stämning i melodin. Så jag håller med om att en genre ofta har gemensamma drag i melodin. Men även att det som gör just en specifik melodi bra eller dålig kan ligge i så mycket annat än själva tonerna.

Men det skulle vara intressant at se lite data på vad de där genretypiska melodierna har för gemensam nämnare!
https://soundcloud.com/secondary-protocol