Kontrollrummet

Är hörlurar bra för mixning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har fel - han har rätt.
Jag blundar - och mixar vidare med lurar.
Undrar om jag borde köpa närfältare...
Men de kostar ju en massa...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De mixar jag gör på natten när min sambo vill sova, sker i mina öppna Ultrasone Pro2900-lurar. När jag lyssnar i monitorerna nästa dag, så är mixarna faktiskt helt ok, även om en del justeringar behövs. Jag skulle därför säga att det till stor del är en vanesak också - och inte något obestridligt faktum att man inte kan göra bra mixar med lurar.
Monitorer är alltid bäst enligt min mening också, men då medföljer ju det "lilla" problemet med akustikbehandling också...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
Det går att mixa med hörlurar om man är väldigt, väldigt, väldigt duktig på det och kan lurarna.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Intressant ämnet. Sedan jag köpt riktiga närfältare mixar jag mycket mer i mina lurar. Vetetusan hur det kunde bli så. Idén var att det skulle bli tvärt om. Det är nog så att jag inte kan dra på lika mycket med närfältarna som med gamla hifi grejerna jag mixade på. Sitter i för stort rum och saknar verkligen att kunna dunka på ordenligt ibland. Då åker lurarna på.

Det jag märkt är att mixar jag via närfältarna justerar jag ofta detaljer när jag kontroll lyssnar i lurar men aldrig tvärt om. Mixat i lurar låter bra i närfältarna också. hmm  :huh:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Man ska nog inte dra på för fullt när man mixar. Inte ens proffsen gör det. Mixar man nattetid och är trött så tycker man det låter bra tills man lyssnar dagen efter. :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Lurar lurar en!  :rolleyes:

Nu är jag ingen super duper mixare, kanske tvärt om, men jag har fått en del tips av olika ljudtekniker. Ett är precis tvärt om att dra på. Det är att lyssna med låg volym och succesivt sänka den när man fått till en, enligt en själv bra mix. Då hörs nivåskillnaderna på de olika spåren lättare. En bra mix ska låta bra i alla olika volymnivåer och man får då också en bild av hur det kommer att låta genom olika ljudsystem.
Har jag gott om tid tar jag med mig mixen ut i bilen och lyssna igenom den där. Ofta kommer jag då på vissa ytterligare justeringar!  ;)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Man ska absolut inte ha för starkt ljud när man mixar! Hörseln tröttas ut mycket snabbare då och man går miste om detaljer.
Sitter man väldigt länge, så bör man också ta paus då och då för att vila hörseln. Det kan också vara bra att lyssna på annat lite i bakgrunden när man tar paus för att kolla att man inte har skruvat bort sig helt när man återvänder till mixen.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Min erfarenhet säger att det går utmärkt om man lärt känna sina lurar ordentligt, var väldigt jobbigt ett tag när jag bytt lurar, men med referenslyssning i stereo och monitorer, helst några olika, då det låter så olika på olika anläggningar så lär man sig dra slutsatser kring sin mixning.
Jag litar inte helt på studiomonitorerna(kör med mindre Fostex, har fortfarande inte kommit längre med att investera i nya) heller, då jag inte tycker att de återger hela registret(om man nu inte har baslåda/sub i sin studio vilket inte jag har).

Men alltså, i min ena anläggning(PA med 12" baslåda) får jag bra punch, men lågbas återges inte så snyggt. I den andra anläggningen som vi bla använder till hemmabiolyssning har vi ett par stora Dali, samt två 12" basar och en 15" sub, får jag ju helt annan och mullrigare lyssning. Och min väninna spelar upp sin musik på ngt som kan liknas vid en klockradio... :blink:
Jag slutar aldrig att grunna över detta problem -att musiken spelas upp helt olika!!

Öppna lurar är skönt, man hör tydligt alla detaljer, och öronen blir inte så trötta  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min erfarenhet säger att det går utmärkt om man lärt känna sina lurar ordentligt, var väldigt jobbigt ett tag när jag bytt lurar, men med referenslyssning i stereo och monitorer, helst några olika, då det låter så olika på olika anläggningar så lär man sig dra slutsatser kring sin mixning.
Jag litar inte helt på studiomonitorerna(kör med mindre Fostex, har fortfarande inte kommit längre med att investera i nya) heller, då jag inte tycker att de återger hela registret(om man nu inte har baslåda/sub i sin studio vilket inte jag har).

Men alltså, i min ena anläggning(PA med 12" baslåda) får jag bra punch, men lågbas återges inte så snyggt. I den andra anläggningen som vi bla använder till hemmabiolyssning har vi ett par stora Dali, samt två 12" basar och en 15" sub, får jag ju helt annan och mullrigare lyssning. Och min väninna spelar upp sin musik på ngt som kan liknas vid en klockradio... :blink:
Jag slutar aldrig att grunna över detta problem -att musiken spelas upp helt olika!!

Öppna lurar är skönt, man hör tydligt alla detaljer, och öronen blir inte så trötta  :D
Vad har du för lurar Plinka?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Min erfarenhet säger att det går utmärkt om man lärt känna sina lurar ordentligt, var väldigt jobbigt ett tag när jag bytt lurar, men med referenslyssning i stereo och monitorer, helst några olika, då det låter så olika på olika anläggningar så lär man sig dra slutsatser kring sin mixning.
Jag litar inte helt på studiomonitorerna(kör med mindre Fostex, har fortfarande inte kommit längre med att investera i nya) heller, då jag inte tycker att de återger hela registret(om man nu inte har baslåda/sub i sin studio vilket inte jag har).

Men alltså, i min ena anläggning(PA med 12" baslåda) får jag bra punch, men lågbas återges inte så snyggt. I den andra anläggningen som vi bla använder till hemmabiolyssning har vi ett par stora Dali, samt två 12" basar och en 15" sub, får jag ju helt annan och mullrigare lyssning. Och min väninna spelar upp sin musik på ngt som kan liknas vid en klockradio... :blink:
Jag slutar aldrig att grunna över detta problem -att musiken spelas upp helt olika!!

Öppna lurar är skönt, man hör tydligt alla detaljer, och öronen blir inte så trötta  :D
Vad har du för lurar Plinka?

Nu kör jag med AKG K601  ;) Har äntligen börjat lära mig dom  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Jag skulle aldrig kunna göra bra mixar i hörlurar  :P Men jag jobbar bara med monitorer, jag brukar dock lyssna på mina mixar i olika lurar för att höra hur det låter.

Jag har diskuterat den här frågan med profitionella producenter jag träffat i mina dagar och alla tyvärr sågar att mixa i lurar.
Personligen tror jag att det funkar men allt hänger på att man ska lära sig sin lyssning :)

« Senast ändrad: 05.12.2013, 13:45:43 by Scar Fraction Studio »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag mixar bara med lurar pg familjära skäl   :ph34r: :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag har knappt använt annat än: lurar.

-Har heller aldrig lyckats göra en bra mix:)

Jag kanske borde köpa monitorer igen. :P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nej, för mixning bör man helst ha en mixer!
Hörlurar är däremot bra för att lyssna på olika ljud, t.ex musik.
Det är i alla fall min personliga uppfattning.
/Asti t.f. Förutfattare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sticker ut hackan en aning men, min gissning är att det lyssnas betydligt mer i lurar än högtalare generellt sett. Hos musik konsumenten alltså. Och skulle det liras plattor på en stereo så är det någon sketen micro anläggning "designad" för att streama kompressionskvaddad musik. Låter det bra i musikproducentens (förhoppningsvis bra) lurar låter det nog bra i andras också.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Blir mest lurar för mig också (Beyer DT250). Köpte ett par Yamaha 8" monitorer för nåt år sen men lurarna åker på för det mesta.
/Hagis


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mixar också mest i lurar (Beyer DT250 här med). Stör ingen och man har bättre koll på detaljer och i mitt fall basbalans. Helheten och stereoperspektivet kan bli lidande dock, men det är väl i mycket en erfarenhetsfråga. Undantaget är när man mixar med band, då använder jag nästan bara monitorerna. Ska man kunna diskutera mixen bör man ju höra samma sak.  :rolleyes: Det blir ju en omställning att mixa på det sättet då, och det tror jag är en stor anledning varför proffsen mixar med monitorer - de måste vara beredda på att kunna mixa med kunder.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mixar med både ock. Mest i lurar, men inte alltför sällan i bara monitorer också. OM jag bara använt lurar i flera sessioner som sträcker sig över ett par dagar, referenslyssnar jag alltid utan ett par gånger innan jag gör nåt med låten, som att lägga upp eller annat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)

/G

Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.

Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.

Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.

Nu hänger jag inte med? Fånigt?


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.
Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.
Nu hänger jag inte med? Fånigt?

Jag menar, jag accepterar att jag mixar i lurar och har ibland trott att det kan vara lika bra så får jag gång på gång veta att det inte är lika bra och så säger jag okej jag fattar att det inte är lika bra men jag gör det ändå. Det är fånigt av mig. Jag borde ju satsa på att köpa närfältare och sitta framför dem så jag får bättre mixar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag mixar uteslutande i lurar. Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden. Jag tror som Scar ... att det går att göra bra mixar i lurar men det gäller att lära sig sina lurar och lyssning. Min filosofi är att använda likadana lurar hela tiden när man köper nya .. annars måste man börja om på 0 i sin lyssning :)
Jag håller med dig, jag tror inte att lurar vs monitorer är avgörande för en mix. Det handlar helt enkelt om man kan sin lyssning eller ej. Själv växlar jag konstan mellan lurar och monitorer när jag mixar. För att få lite olika perspektiv på mixen. Vissa saker hör man tydligare i lurar och vissa saker hörs tydligare i monitorerna och vice versa. Det handlar om att hitta an balans där det låter bra både i lurar och monitorer anser jag.
Vad fånigt. Vi är massor som mixar i lurar och ändå säger många av oss att vi vet att det inte är bättre.
Gillar konstaterandet från Gurano och instämmer: Jag gör inte jättebra mixar men de duger åt mig - strävar så klart att få dem bättre hela tiden.
Nu hänger jag inte med? Fånigt?

Jag menar, jag accepterar att jag mixar i lurar och har ibland trott att det kan vara lika bra så får jag gång på gång veta att det inte är lika bra och så säger jag okej jag fattar att det inte är lika bra men jag gör det ändå. Det är fånigt av mig. Jag borde ju satsa på att köpa närfältare och sitta framför dem så jag får bättre mixar.

Aha då hänger jag med. Som sagt jag tror ingen mix mår bra av enbart det ena eller det andra. Som sagt jag hoppar ständigt fram och åter mellan de båda när jag mixar. Och som sagt om man kan sin lyssning så bör det spela mindre roll. Kan man sin lyssning vet man också hur man ska "kompensera" där lyssningen har sina brister om du förstår vad jag menar?


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag har nyligen köpt monitorer. Innan dess har jag alltid lyssnad i lurar. Och jag tycker, att det är lättare att få en uppfattning om helhetsbilden, när jag lyssnar i monitorer. Trodde inte jag heller innan, men så är det för mig iaf.
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men hur billigt kan man komma undan? Borde det räcka med att koppla till en stereoanläggning från 70-talet med bra stereohögtalare från 1900-talet eller måste det i ett mindre rum vara närfältare för 2000? Eller 4000kr?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Har nyss investerat iny dator o daw lär väl ta lite tid innan man lär sig dawen..Så i väntan o nu till jul tänkte jag investera lite till ..Tar gärna emot tips o gärna länk till både bra lurar närfältare? och gärna tips monitorer.. Behöver inte va det allra värsta monitorerna men lagom pris o bra om det nu kan gå hand i hanske? :)

Beyer dt250 verkar användbara lurar iaf ..check!

Tack på förhand  :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Men hur billigt kan man komma undan? Borde det räcka med att koppla till en stereoanläggning från 70-talet med bra stereohögtalare från 1900-talet eller måste det i ett mindre rum vara närfältare för 2000? Eller 4000kr?
Äh glöm 70 talet, finns massor med högkvalitativa hifistärkare från 2000 talet på Blocket. Små närfältare har rätt begränsat användningsområde. De är ju till för att ta bort lyssningsrummet ur ekvationen och det gör ju lurar också så... Det blir oftast lurar vid mix för mig. Närfältarna får mest spela Spotify låtar medans jag städar studion  :D Ska installera en schysst hifi anläggning i studion igen.
« Senast ändrad: 13.12.2013, 18:40:25 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Har nyss investerat iny dator o daw lär väl ta lite tid innan man lär sig dawen..Så i väntan o nu till jul tänkte jag investera lite till ..Tar gärna emot tips o gärna länk till både bra lurar närfältare? och gärna tips monitorer.. Behöver inte va det allra värsta monitorerna men lagom pris o bra om det nu kan gå hand i hanske? :)

Beyer dt250 verkar användbara lurar iaf ..check!

Tack på förhand  :)


DT250 är väldigt bra och man skiter inte på sig i förskräckelse när man sen lyssnar i monitorer om man mixat i dom. (Lurarna alltså.) Man brukar får hålla lite kolla på transienter och lite saker som sticker ut - men inte farligt. Jag har två par, bra för mig då jag har dubbel uppsättning öron.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag producerar och mixar ca 9 plattor per år i lurar, och inte vilka som helst, utan ett par "sketna" sennheiserlurar för runt 700:-

Varför?

Jo... för jag har lärt mig dem, har sjukt bra referensöron i dessa lurar, så mitt tips, jobba med samma prylar och försök att ha olika referenspunkter EFTER sen, som bilen, hemma, iphonelurar osv.
Låter det bra överallt, så är du ju i hamn liksom.

:)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag producerar och mixar ca 9 plattor per år i lurar, och inte vilka som helst, utan ett par "sketna" sennheiserlurar för runt 700:-

Varför?

Jo... för jag har lärt mig dem, har sjukt bra referensöron i dessa lurar, så mitt tips, jobba med samma prylar och försök att ha olika referenspunkter EFTER sen, som bilen, hemma, iphonelurar osv.
Låter det bra överallt, så är du ju i hamn liksom.

:)
Vilka zeenheiser har du?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
:)
[/quote]
Vilka zeenheiser har du?
[/quote]

HD429  :lol: :P :wub:

Fanns nog för runt 300 spänn nu tom, tror jag gav 6-700 för mina DÅ :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
:)
Vilka zeenheiser har du?
[/quote]

HD429  :lol: :P :wub:

Fanns nog för runt 300 spänn nu tom, tror jag gav 6-700 för mina DÅ :)
[/quote]

Blev nyfiken - inte under 550 kr i Sverige i dagsläget...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
:)
Vilka zeenheiser har du?

HD429  :lol: :P :wub:

Fanns nog för runt 300 spänn nu tom, tror jag gav 6-700 för mina DÅ :)
[/quote]

Blev nyfiken - inte under 550 kr i Sverige i dagsläget...
[/quote]
Nu tänker jag högt - jag kan tänka mig att Perras HD429 ungefär matchar mina gamla lurar HD465 som jag också lärde mig att hantera men jag ville ändå ha något som var mer studio och köpte HD380Pro och det är vansinnigt stor skillnad när det gäller uppdelningen i mellanregister och bas i dessa jämfört med mina tidigare, så där blir mixningen betydligt enklare faktiskt men jag känner att jag förlorar på de högre frekvenserna som inte går fram lika bra i Pro utan är mer förlåtande så - jag kommer att mixa med mina nya lurar men kolla med mina gamla vad gäller det höga registret i framtiden. Men det är nog som Perra säger när man kan sina lurar så funkar det fast det tar nog åtskilliga timmar i anspråk.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se