Kontrollrummet

Asti - En stackares klagan (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja det är bättre nu på trumfronten. Fast jag skulle fortfarande vilja att du fimpar några av virvelslagen i verserna, tror det blir luftigare då - och svängigare.
Ang lyssning känner jag igen problemen. Förvånad att du använder PC-högtalare. Såna kan man kanske ha som komplement. Själv har jag problem med dom aktiva högtalarna, dom är säkert inte bra, jag förstår mig inte på dom. Nu har jag hifi- högtalarna bredvid och altererar mellan bägge. Hörlurar endast för korrigeringar (oljud etc). "Mp3 hörlurar" för att kolla in basen. Det är en svår balansgång. Bästa är nog att referenslyssna på annan s.a.s kommersiell musik.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja det är bättre nu på trumfronten. Fast jag skulle fortfarande vilja att du fimpar några av virvelslagen i verserna, tror det blir luftigare då - och svängigare.
Ang lyssning känner jag igen problemen. Förvånad att du använder PC-högtalare. Såna kan man kanske ha som komplement. Själv har jag problem med dom aktiva högtalarna, dom är säkert inte bra, jag förstår mig inte på dom. Nu har jag hifi- högtalarna bredvid och altererar mellan bägge. Hörlurar endast för korrigeringar (oljud etc). "Mp3 hörlurar" för att kolla in basen. Det är en svår balansgång. Bästa är nog att referenslyssna på annan s.a.s kommersiell musik.
Få se om jag orkar ge mig på trummorna igen....men du har säkert rätt!
Jag har aktiva monitorer, men dom låter inte bra i min "studio". Blir överdriven bas
och för "burkigt", bumligt ljud. Tror att det har delvis med rummet att göra.
Hörlurarna tycker jag funkar bra för att bl.a. kontrollera separationen av instrumenten
och få en bra bredd i mixen. Men idealet är förstås att ha bra monitorer i en bra studio!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skulle passa till vilken Peter Birro-tv-serie som helst. Lite halvalkoholiserat förortskta tongångar.

Stort medhåll om trummorna. Tämligen statiska. Fortfarande efter ändringar.

Svårt utan vettiga loopar eller tillgång till trummis, men lite jazzigare spel överlag på trummorna ligger på min önskelista.

Riktigt cool låt. Gitarrtemat är makalöst bra.

Kändes som det fattades fyra takter i slutet för att det skulle gå "jämnt upp". Blev lite avhugget.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Tror att det har delvis med rummet att göra.


Rummet ja. Min "studio" är det klassiska sovrummet. (sover i vardagsrummet). Bokhyllar med böcker i oordning, för att skapa mindre reflexioner, några madrasser bakom högtalarna - väldigt amatörmässigt. Men va fan ska man göra? Är ingen akustikexpert precis.
Rummet är nog tyvärr viktigare än modellen på högtalarna.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja, som varande svenskar är det väl bäst att vi gör en "lagom-mix" som vi tror passar alla!  :)
Nejdå, vi har väl alla våra personliga favorittillvägagångssätt som funkar tillräckligt bra för var och en.
Jag brukar som sagt mixa i hörlurar och försöka ta hänsyn till egenskaper som jag av erfarenhet vet låter annorlunda i externa högtalare.
Sedan är det ju en annan sak att jag skulle vilja kunna mer om mixning och mastring. Men det kanske man lär sig mer om någon gång...?


Det måste ju ändå finnas någon slags magi vi inte har tillgång till riktigt då de flesta komersiella mixar tycks låta bra på de flesta uppspelningar. Så hur f-n gör de, någon som vet? För jag tycker då inte det är lätt och jag tror inte det ligger i att de har monitorer för 15.000 styck för så mycket kan det ju inte ligga i det.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skulle passa till vilken Peter Birro-tv-serie som helst. Lite halvalkoholiserat förortskta tongångar.

Stort medhåll om trummorna. Tämligen statiska. Fortfarande efter ändringar.

Svårt utan vettiga loopar eller tillgång till trummis, men lite jazzigare spel överlag på trummorna ligger på min önskelista.

Riktigt cool låt. Gitarrtemat är makalöst bra.

Kändes som det fattades fyra takter i slutet för att det skulle gå "jämnt upp". Blev lite avhugget.
".. halvalkoholiserat förortskta tongångar" - Du har inga höga tankar om min tillvaro i Vetlanda!  :D
Skämt åsido, jag får väl ta en dust med trummorna när jag uppbådat tillräckligt med energi,
verkar vara den allmänna meningen. Slutdelen innehåller lika många takter som övriga instrumentalpartier,
så jag är inte riktigt med på vad du menar där...men jag ska kolla!
Kul att du gillar gitarrtemat, som inom parantes även innehåller ett piano, men det hoppas jag framgår!
Tack för kommentar och tips!
/Asti t.f. Halvalkoholiserad Förortsbo
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ser att jag missat att svara här!
Tokai - Sovrummet tror jag inte jag vågar göra om till studio, då blir det nog protester... :)
           Men det går ju att göra en del med enkla medel, som du beskriver. Heltäckningsmattor, gardiner etc....
tigersoul - Kanske inte magi, men kunskap om t.ex hur olika instrument interfererar spelar förstås in, men en
                förutsättning är väl trots allt att man kan höra hur det låter i en "opåverkad" miljö.
                Nej, det är inte lätt det där med mixning...

/Asti t.f. Opåverkad
« Senast ändrad: 02.12.2013, 22:25:12 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja det är inte lätt, men nu tror jag iaf det blev bättre i denna mix med den virvlande trumman ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för sympatier tigersoul!  :)
Nu har jag i alla fall sänkt virvelkaggen ytterligare i hela låten,
samt höjt hi-haten, vilket jag tror ger lite lugnare och mer
varierade trummor. Kommer inte längre med den utan får anse
den klar nu.
/Asti t.f. Klarerare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för sympatier tigersoul!  :)
Nu har jag i alla fall sänkt virvelkaggen ytterligare i hela låten,
samt höjt hi-haten, vilket jag tror ger lite lugnare och mer
varierade trummor. Kommer inte längre med den utan får anse
den klar nu.
/Asti t.f. Klarerare

Jag håller med nu kan den gott få läggas in under färdiga ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för sympatier tigersoul!  :)
Nu har jag i alla fall sänkt virvelkaggen ytterligare i hela låten,
samt höjt hi-haten, vilket jag tror ger lite lugnare och mer
varierade trummor. Kommer inte längre med den utan får anse
den klar nu.
/Asti t.f. Klarerare

Jag håller med nu kan den gott få läggas in under färdiga ;)
Tack för trägen feedback! Skönt att du tycker så!
/Asti t.f. Färdigunderläggare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt Asti! Vilka fina harmonier! Jag tänker lite på Wiehes Linsdanserskan. Så där oväntade toner och ackord. Härligt driv i kompet, mellanpartiet gillar jag mycket, svänger bra!. Jag tycker du har fått till denna perfekt. Trummorna är toppen i mina öron. Kan inte hitta nåt att klaga på. Habilt hantverk kombinerat med känsla.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för sympatier tigersoul!  :)
Nu har jag i alla fall sänkt virvelkaggen ytterligare i hela låten,
samt höjt hi-haten, vilket jag tror ger lite lugnare och mer
varierade trummor. Kommer inte längre med den utan får anse
den klar nu.
/Asti t.f. Klarerare

Jag håller med nu kan den gott få läggas in under färdiga ;)
Tack för trägen feedback! Skönt att du tycker så!
/Asti t.f. Färdigunderläggare
'

Oja klart vi måste vara lite trägna här i all positiv bemärkelse :P :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt Asti! Vilka fina harmonier! Jag tänker lite på Wiehes Linsdanserskan. Så där oväntade toner och ackord. Härligt driv i kompet, mellanpartiet gillar jag mycket, svänger bra!. Jag tycker du har fått till denna perfekt. Trummorna är toppen i mina öron. Kan inte hitta nåt att klaga på. Habilt hantverk kombinerat med känsla.
Är själv nöjd med instrumentalpartierna framför allt. Text och sång är väl inget som sticker ut.
Har lyssnat på "Lindansaren", men den är ju t.ex uppbyggd med synthar och går inte i valstakt,
så det är väl i så fall kanske de lite "avvikande" tonerna i instrumentaldelen som påminner....?
Jättekul att du gillar låten, inklusive trummorna!  Har kanske fått till dom till slut... :)
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Har lyssnat på "Lindansaren", men den är ju t.ex uppbyggd med synthar och går inte i valstakt,
så det är väl i så fall kanske de lite "avvikande" tonerna i instrumentaldelen som påminner....?

Ja just, de oväntade tonerna och ackorden. Svag för sånt.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har lyssnat på "Lindansaren", men den är ju t.ex uppbyggd med synthar och går inte i valstakt,
så det är väl i så fall kanske de lite "avvikande" tonerna i instrumentaldelen som påminner....?

Ja just, de oväntade tonerna och ackorden. Svag för sånt.  :)

Det är jag med!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten