Kontrollrummet

(parentes) - Sith

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej!

Har jobbat med denna låten i en evighet känns det som, men nu tror jag att jag sätter punkt.
Ett försök till att göra stor, pompös, pretantiös rock-opera wannabe låt.

LÅTNAMN: Sith (arbetsnamn... skrev den direkt efter att ha sett Star wars 3 smile Har dock inget med texten att göra)
ARTIST/GRUPP: (parentes)
GENRE: Rock?
LÅTLÄNGD: 7:34
KOMPOSITÖR: (parentes)
PRODUCENT: Kristoffer
EV. MEDVERKANDE: Kristoffer - Sång, gitarrer, Absynth och stråkar, Henrik - Gitarr, Erik - Trummor, Robin - bas, Stefan - Körsång, orgel och stråkar i mittsektionen.
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3
Låten hittar ni här: http://www.parentes.nu/SithF%E4rdigKanske.mp3


Hur har jag lyckats med mixen? Känner mig just nu väldigt nöjd, men kanske har man inte riktigt fått avstånd till det hela ännu. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei lyssnar o skriver
Känns väldigt bekannt denna låt, har kanske kommenterat den i nåt väldigt tidigt skede...??
Härlig chorus med orgeln som drar iväg, gillar sounden extremt, skitsnyggt, ordentlig B4. Sångstämman kunde lyftas aningen.
Och ett bättre åskväder måste du hitta, med ordentligt djupt muller.
Wow, snygga strings.  Hela arret är topwork. Ja det låter proffs om detta. Delen från 6:14 snygg men känns lite vass, lyssnar med lurar. Trummisen jobbar åxå snyggt.
Sången i versen e kanske lite för nära, tar lixåm lite mycket space.
Det ju inte ofta jag har sagt att bättre åska så blir detta kalas, men så är det. :D
Jäkla snyggt jobbat grabbs!
Nu vet jag med säkerhet att jag har kommenterat detta förr, hängde upp sig på åskan då åxå :lol: :D

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ja visst sjutton... åskan var det ju!
Jag jobbade med den ett tag och lade på sub-bas FX men den blev så odistinkt så jag tog bort det. Sen glömde jag av åskan lite grann, men det är klart att den borde låta bättre.

Intressant vad du skriver om att det låter vasst runt 6:14. Kan inte lyssna nu exakt vart det är men om det är där jag tror det är (outrot när trummorna spelar china-cymbal) så lade jag på extra diskant på cymbalerna där. Kanske var ett misstag?

Får klura lite på sången. Den är väldigt svår att få fram i verserna eftersom den ligger så mörkt och soft. Svårt att få den att tränga igenom. Därav den stora platsen i mixen.

Nu fick jag lite att tänka på. Tack för att du tog dig tid Mahan.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
7:36 minuter :) Gillar långa låtar...
Lite Opeth-influenser? Dream Theater... Välspelat iallafall. Sången låter bra och sitter, kanske höjas liiite.

Orkestern kommer in omärkligt (jag skriver medan jag lyssnar), och sammantaget; fint hantverk, bra sång och gosiga violiner. (Kanske ligger en oktav för högt, men ni kanske vill ha det så?)

Väldigt bra!

Edit: Slutet är inihelvetes bra :D
« Senast ändrad: 01.08.2007, 09:54:44 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack för kommentarerna Dividend! Visst är det så att både Opeth och Dream theater står i CD-hyllan. Vad var det som avslöjade oss?

Jag tyckte det var bra att stråkarna låg en oktav upp eftersóm de urskiljde sig från gitarrerna då. Sången är ju klurig volymmässigt. Den ligger så lågt (tonhöjd) att det är svårt att få den att tränga igenom.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Hur bra som helst, snyggt lirat och proddat!

Det enda är att sången skulle upp i volym och även på nåt vis integreras i musiken kanske med delay eller equa in den på nåt vis.

Orglen som kommer vid 3:20 skulle varit skrikigare med mer dist och reverb kanske typ som Deep Purple.

Kanske att trummorna skulle varit något torrare oxå märks mest vid partiet från ca 6:00 och framåt.

Well done!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för kommentarerna Dividend! Visst är det så att både Opeth och Dream theater står i CD-hyllan. Vad var det som avslöjade oss?

De höga ambitionerna :D. Nämen influenserna gick och urskilja lätt, men svårt att peka på exakt vad. :)

Citera
Jag tyckte det var bra att stråkarna låg en oktav upp eftersóm de urskiljde sig från gitarrerna då.

Jo, kanske det. Men jag tror de gör det en oktav ner också? Här ligger de ibland så högt att det känns obehagligt ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gott intro. Sen kom ett svängigt groove jag inte alls väntat mig, men det var gött.

Tycker att sången ligger för långt bak i mixen. Ska jag vara riktigt ärlig behöver ni en ny sångare eller kläm åt klockpaketet på den nuvarande. Vad jag menar är att sången behöver mycket mer attityd för att matcha musiken som kanon. Kanske är det bara tonarten för låten som inte faller sångaren på läppen?

Åh, vad jag gillar dessa skiftningar i musiken. Fast stråkpartiet vid fem minuter blir lite väl långt kanske.

Men var är alla solopartier som i alla fall i min värld är obligatoriska i progressiv rock?

Håller med Dividend om stråkarna. Dom blir jobbiga i längden i den tonläget.

Gott som attans. / Wernborg


Utloggad tsmalmbe

Metallica meets Morricone.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Mixen: Basfattigt är det här. Lite illa. Sången låter dämpad, och jag gillar inte dess panorering. Bas och vox i mitten, resten kan panoreras fritt. Sångne borde ekvaliseras och fås fram tydligare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
OJoj... mycket att tänka på.
Sång: japp den har varit ett problem. Hade vi spelat in låten nu så skulle jag ha höjt den. Denna låga tonart gör att sången blir väldigt svår att få kräm på. Ännu värre blir det i replokalen, men där kan vi iallafall höjja den (tonart).
Jag har en idé som jag förut valde bort men som kanske är värd att testa. Funderade på att dubba sången med en falsett-stämma en oktav över den vanliga sången. Steven Wilson i Porcupine tree gör ofta det för att det skall låta som om han sjunger ljusare/med mer tryck än vad han faktiskt gör. Appropå panorering så är den panorerad i mitten men dubbad höger/vänster. Får kolla nivåerna på dubbarna igen då. Eller skall man sjunga om hela låten? Hmm... nu blev jag fundersam.

Basfattigt? Jag har hela tiden fått hålla tillbaks basen för att jag varit rädd att det varit för mycket. Hmm... får referens lyssna lite till mot andra låtar.

Stråkarna: Ok, jag får ta och testa hur de låter en oktav ner.


freddy

  • Gäst
Det här var riktigt grymt!
Gillar både opeth och DT, hehe. Spontant kändes introt som metallica, kanske lite "call of ktulu". Sen blev det mycket opeth-vibbar när sången kommer in, fast lite mer pop. Ljudbilden är rätt bra, tycker den passar bra till låten. Inte mycket mer att tillägga. Snyggt jobbat.