Kontrollrummet

Alatar - Vårdans

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
LÅTNAMN: Vårdans
GENRE: Piano
LÅTLÄNGD: 1:46
KOMPOSITÖR: Alatar
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2013-11-24


Här kommer jag med en ny pianolåt. Jag kom på låten i våras, därav också namnet. Den är folkmusikinspirerad och ursprungligen hade jag tänkt att spela in den med fioler. Men eftersom jag inte kan spela fiol, så blir det en pianoversion. :)

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2013/Vardans9.mp3[/mp3]
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin vårlåt! Snyggt framfört och skön klang i pianot!
Jag kan tänka mig att denna skulle funka bra även i något långsammare tempo.
/Asti t.f. Långsam
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, varför inte långsammare?

Det är fina harmonier och melodier men ingen vila.

Gör den gärna långsammare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Fint! Men det går lite sakta? Sen låter det som att sustainpedalen behandlas lite hipp som happ.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett fint utkast, men jag håller med de övriga om att det kunde gå lite saktare.
Något långsammare så är det en fröjd för örat :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tanken är väl kanske att ska vara som älvens dans genom vårlandskapet? :P Men kanske ändå skulle dra ner tempot o så göra lite drill här o där för att få samma effekt  :wub:

Annars fint, hör nästan en kvinnoröst sjunga "lej-lej-lejaaa" rop i bakgrunden? Nä det är nog bara jag som är galen..
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmm, väldigt vacker är den  :)
Jag tycker du ska utveckla den, kanske lite stråk och sång skulle sitta fint, och som redan nämnts, kanske något lägre tempo, sen är den hemma!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Väldigt fin och mycket bra spelat....
Jag tycker inte att den går för fort
utan är litet fartfylld och sprittig som våren kan vara..
:)
mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag tycker tempot är bra. Får mig att tänka på vårfester på skolan... fast det var länge sen.
Skön låt

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket vackert, ser också fram emot våren...tempot är ok, "det är ju vår". Kul att du kommit igång igen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för alla kommentarer!

Det är noterat, att många hade anmärkningar angående tempot. Skall tänka på det, nästa gång jag försöker mig på denna. Vet dock inte riktigt när det kommer bli. Här har det nämligen börjat snöa idag och vårkänslorna vill inte riktigt infinna sig  :P

Pianot är förresten en VST: "Galaxy Vintage D", ifall någon undrar. Den har en fin jazzig klang.
www.alatarmusic.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Den har jag också klinkat på den är inte tokig. :-) tycker de här enorma 70gb libbarna för piano är lite overkill.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön o nedvarvande lugn blev man..topp  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härligt spel Alatar och visst är det våren som sprudlar i melodin, i vissa passager känns den lite stressad så jag är för en långsammare version med violiner och allt om du gör den på nytt framåt våren :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker att A-temat går i helt rätt hastighet. Tycker man det går långsamt, behöver man hörselapparat :D

Däremot kan du sänka tempot när det övergår i B-temat (tycket mig ana ett sådant, outvecklat), varefter du återgår till A igen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Dynamiskt lirat och ett stycke med melodi. Gott jobb.
« Senast ändrad: 27.11.2013, 22:35:31 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Den har jag också klinkat på den är inte tokig. :-) tycker de här enorma 70gb libbarna för piano är lite overkill.

Jo, inte bara att pianot är litet, det låter även bättre än de flesta andra, tycker jag. Det enda som det inte är riktigt lika bra på är upprepade stackaton.

Skön o nedvarvande lugn blev man..topp  :)

Tackar!

Härligt spel Alatar och visst är det våren som sprudlar i melodin, i vissa passager känns den lite stressad så jag är för en långsammare version med violiner och allt om du gör den på nytt framåt våren :D

Tack  :D Jo, jag skall nog testa en långsammare version. Violiner vet jag dock inte. Här skulle det behövas "folkmusikvioliner" men jag känner ingen som kan spela sådana... VST tror jag inte funkar här...

Jag tycker att A-temat går i helt rätt hastighet. Tycker man det går långsamt, behöver man hörselapparat :D
Däremot kan du sänka tempot när det övergår i B-temat (tycket mig ana ett sådant, outvecklat), varefter du återgår till A igen.

Jo, och just nu ökar jag hastigheten på A-temat efterhand.Tempot precis i allra börja av A-temat är kanske lagom....

Dynamiskt lirat och ett stycket med melodi. Gott jobb.

Roligt att du gillar :)
www.alatarmusic.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Man kan inte få allt, men som sagt överlag låter det riktigt bra. Kan rekommendera alicia keys piano också hur dumt det än må verka.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skönt att höra någon som kan spela riktig piano, förmodligen från början till slut. Skulle jag göra detta i midi tog det nog ett halvår om ens det.
Vackert litet stycke - och ja, jag suktar efter nåt instrument som fyller på. En cello känns så förutbestämt. Varför inte nån synthpad? Jag vill också ha nån klang av något instrument som skapar nån slags disharmoni. Vårkänslor är mångbottnade.
Tycker tempot är bra överlag


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Skönt att höra någon som kan spela riktig piano, förmodligen från början till slut. Skulle jag göra detta i midi tog det nog ett halvår om ens det.
Vackert litet stycke - och ja, jag suktar efter nåt instrument som fyller på. En cello känns så förutbestämt. Varför inte nån synthpad? Jag vill också ha nån klang av något instrument som skapar nån slags disharmoni. Vårkänslor är mångbottnade.
Tycker tempot är bra överlag

Tack :-)
Och jo, det är inspelat i en tagning. Men jag får erkänna, att jag fixade till lite felspelade toner i efterhand (allt är ju midi  :D )
www.alatarmusic.com


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
snyggt !  går den inte lite fort ?
eller i alla fall i början. skulle det inte vara snyggt med ett tempo som ökas allt eftersom ?
och med fler instrument vet inte vad det heter men scottsk vissla och gitarr och,, ja du är nog med på noterna.
vilket fall bra detta
Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
snyggt !  går den inte lite fort ?
eller i alla fall i början. skulle det inte vara snyggt med ett tempo som ökas allt eftersom ?
och med fler instrument vet inte vad det heter men scottsk vissla och gitarr och,, ja du är nog med på noterna.
vilket fall bra detta
Mvh Ola

Jo, den går ganska fort. Blev medryckt i stundens hetta :-) Brukar bli så med mig ibland.
Tack för tipset kring extra instrument.
Har för avsikt att spela in en långsammare version någon gång framöver. Kanske när det återigen blir vår.
www.alatarmusic.com