Kontrollrummet

"The project could not be replaced"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Senaste tiden då jag plockat fram olika projekt i mitt Cubase5 och spelat/spelat in så dyker plötsligt meddelandet upp: "The project could not be replaced. It has been stored as new file Låtnamnet-02.cpr instead". Vilket betyder att varje låt jag varit inne och lyssnat i eller spelat in i finns sparade i massa nya tappningar tex Sommarvisa, sommarvisa-01, sommarvisa-02 osv i det oändliga. Så om jag har ett projekt igång under en timmes tid så hinner den sparas  cirka 3 gånger. Vad kan ha hänt och hur åtgärdar man det?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kan filen vara skrivskyddad möjligen?
Skylten kommer aldrig upp när jag sparar manuellt och det kan jag göra hur mycket som helst. Det är bara plötsligt med cirka 20 minuters mellanrum skylten dyker upp när jag arbetar i låten. Hur man skrivskyddar eller tar bort skrivskydd vet jag inte.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan filen vara skrivskyddad möjligen?
Skylten kommer aldrig upp när jag sparar manuellt och det kan jag göra hur mycket som helst. Det är bara plötsligt med cirka 20 minuters mellanrum skylten dyker upp när jag arbetar i låten. Hur man skrivskyddar eller tar bort skrivskydd vet jag inte.

Den du efter en timme sparar manuellt, heter den då efter en timme "sommarvisa" eller "sommarvisa-02" (där 2 är ett möjligt löpnummer som är högre)?

Öppnar du initialt projektet via "Den här datorn" eller Utforskaren eller startar du först Cubase och därifrån öppnar "sommarvisa" då du börjar arbeta?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Den du efter en timme sparar manuellt, heter den då efter en timme "sommarvisa" eller "sommarvisa-02" (där 2 är ett möjligt löpnummer som är högre)?

Öppnar du initialt projektet via "Den här datorn" eller Utforskaren eller startar du först Cubase och därifrån öppnar "sommarvisa" då du börjar arbeta?
Det spelar ingen roll om jag öppnar Cubase först och får upp listan på "recent projekts" eller går in på "den här datorn" och navigerar mej fram. I Recent projects kan det stå exempelvis: Sommarvisa-07, Sommarvisa-03, poplåt-08, poplåt-05, Sommarvisa-02 osv. Går jag in via "den här datorn" och öppnar projektmappen Sommarvisa ligger där 10 st cpr-filer från sommarvisa-01 till sommarvisa10. Samma sak i övriga projektmappar med flera cpr-filer på samma låt.

När jag manuellt sparar låten klickar jag på "spara" och då behåller den det senaste numret den hade innan jag klickade.

Kanske dags uppdatera till Cubase7 så kanske det försvinner. Kanske då även blir av med en annan olägenhet som jag inte blivit av med trots att jag följt råd som skrivits i forumet där andra drabbats. Midinoterna blir dubbla när jag spelar in så jag får sitta och plocka bort dubbletterna manuellt not för not.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den du efter en timme sparar manuellt, heter den då efter en timme "sommarvisa" eller "sommarvisa-02" (där 2 är ett möjligt löpnummer som är högre)?

Öppnar du initialt projektet via "Den här datorn" eller Utforskaren eller startar du först Cubase och därifrån öppnar "sommarvisa" då du börjar arbeta?
Det spelar ingen roll om jag öppnar Cubase först och får upp listan på "recent projekts" eller går in på "den här datorn" och navigerar mej fram. I Recent projects kan det stå exempelvis: Sommarvisa-07, Sommarvisa-03, poplåt-08, poplåt-05, Sommarvisa-02 osv. Går jag in via "den här datorn" och öppnar projektmappen Sommarvisa ligger där 10 st cpr-filer från sommarvisa-01 till sommarvisa10. Samma sak i övriga projektmappar med flera cpr-filer på samma låt.
När jag manuellt sparar låten klickar jag på "spara" och då behåller den det senaste numret den hade innan jag klickade.
Kanske dags uppdatera till Cubase7 så kanske det försvinner. Kanske då även blir av med en annan olägenhet som jag inte blivit av med trots att jag följt råd som skrivits i forumet där andra drabbats. Midinoterna blir dubbla när jag spelar in så jag får sitta och plocka bort dubbletterna manuellt not för not.

Tack för exakta svar på exakta frågor. Båda är ovanliga nuförtiden.  :lol:
Tyvärr vet jag inte varför men visst ser det ut som Cubase använder en autosparfunktion och ger ny fil varje gång. Det verkar fiffigt om man själv glömmer att spara regelbundet och det kraschar. Låter inte som ett stort problem att Cubase autosparar men det borde man kunna stänga av i Cubase om det inte är önskat. Men att det ger felmeddelande samtidigt verkar dumt. Dubbla midinoter är däremot besvärligt. Finns väl en fiffig funktion i Cubase som kan ta bort dubletter?

Uppgradera eller...(hemska tanke) nedgradera, som jag...  B)
Lycka till!
« Senast ändrad: 21.11.2013, 10:29:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Den du efter en timme sparar manuellt, heter den då efter en timme "sommarvisa" eller "sommarvisa-02" (där 2 är ett möjligt löpnummer som är högre)?

Öppnar du initialt projektet via "Den här datorn" eller Utforskaren eller startar du först Cubase och därifrån öppnar "sommarvisa" då du börjar arbeta?
Det spelar ingen roll om jag öppnar Cubase först och får upp listan på "recent projekts" eller går in på "den här datorn" och navigerar mej fram. I Recent projects kan det stå exempelvis: Sommarvisa-07, Sommarvisa-03, poplåt-08, poplåt-05, Sommarvisa-02 osv. Går jag in via "den här datorn" och öppnar projektmappen Sommarvisa ligger där 10 st cpr-filer från sommarvisa-01 till sommarvisa10. Samma sak i övriga projektmappar med flera cpr-filer på samma låt.
När jag manuellt sparar låten klickar jag på "spara" och då behåller den det senaste numret den hade innan jag klickade.
Kanske dags uppdatera till Cubase7 så kanske det försvinner. Kanske då även blir av med en annan olägenhet som jag inte blivit av med trots att jag följt råd som skrivits i forumet där andra drabbats. Midinoterna blir dubbla när jag spelar in så jag får sitta och plocka bort dubbletterna manuellt not för not.

Tack för exakta svar på exakta frågor. Båda är ovanliga nuförtiden.  :lol:
Tyvärr vet jag inte varför men visst ser det ut som Cubase använder en autosparfunktion och ger ny fil varje gång. Det verkar fiffigt om man själv glömmer att spara regelbundet och det kraschar.

Låter inte som ett stort problem att Cubase autosparar men det borde man kunna stänga av i Cubase om det inte är önskat. Men att den ger felmeddelande samtidigt verkar dumt. Uppgradera eller...(hemska tanke) nedgradera, som jag...  B)
Lycka till!

Fast autospar sparar inte som .cpr utan som .bak efter ett tidsintervall som man själv bestämmer. När du sen sparar manuellt så plockas .bak filerna bort. Vet inte om det finns en autobackup funktion (med tanke på felmeddelandet). Men en sådan funktion bör ju inte vara inställd på 20min utan kanske varannan dag eller så. Själv så speglar jag min projektmapp till extern hårddisk och till molnet (Bitcasa) så jag har inte kollat upp om en sådan funktion finns. Jag kan ju försöka komma ihåg att kolla när jag får tillfälle, men jag sitter på 7:an så det kan ju finnas vissa skillnader.

Ang. Dubletter. Kör du emulerad midi-input, all midi-inputs eller den dedikerade inputen för din midicontroller? Kör den dedikerade. Att plocka bort dubletterna manuellt känns jobbigt. Funkar inte "delete doubles"? MIDI-->functions-->delete doubles (tror jag, sitter på tåget så jag är inte helt hundra på sökvägen)
« Senast ändrad: 21.11.2013, 10:37:18 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om det är så att filerna är skrivskyddade så högerklickar du på en sådan fil och väljer Egenskaper. Där kan du kryssa av skrivskydd.

Jag tror i och för sig inte att det är problemet.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om det är så att filerna är skrivskyddade så högerklickar du på en sådan fil och väljer Egenskaper. Där kan du kryssa av skrivskydd.
Jag tror i och för sig inte att det är problemet.

Nej precis, varenda gång det skapas en ny version kommer meddelande om att den inte kan spara... och det blir ett nytt versionsnummer. Men 91:an kan ju själv spara filen med samma namn som den sista automatsparade versionen. Jag tänkte tidigare på det nya med "Förhandsgranskningsfunktionen" i Utforskaren (eller "Den här datorn") som kommit i och med Win7. Om den funktionen är aktiverad och man öppnar ett Word- eller Excel-dokument i Utforskaren eller "Den här datorn" så kan filen vara låst av förhandsgranskningen. Många har då upptäckt att de inte kan spara filen med samma namn.
« Senast ändrad: 21.11.2013, 14:58:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det märkliga är ju att meddelandet kommer upp utan att jag för tillfället gör nåt speciellt i låten utom möjligen lyssnar igenom, spolar eller liknande, dvs jag har inte spelat in något. Nu är det ju inte svårare än att bara deleata versionerna med lägre nummer än den sista.  Jag har inte Windows 7 utan Vista. Jag ska i kväll kolla lite med dom förslag som nämnts ( och angående midinoter-tack för det) även testa med gamla projekt gjorda i SX3 och se hur dom uppför sig. 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Texten ger tre träffar på Google varav denna tråd är en. Måste vara ett otroligt ovanlig fel.  :D

Citera
That usually occurs when Cubase has already hit a problem and it tries to prevent you making the problem worse by overwriting your original project file.

Härifrån:
http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Cat=&Number=888955&Main=888741

Får du detta fel om du skapar ett helt nytt projekt också?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det är inte så att du har fler konton i Vista? Cubase installerat i ett kontos behörighet, sen jobbar du inloggad som någon annan? Write Permissions och sånt trassel. Lång boll kanske men lite beroende på hur man satt säkerheten i Windows så kan väl slikt skit hända.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad BenjaminJakobsen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Exakt samma problem uppstod för mig efter att jag uppgraderat studiodatorn. Jag löste det genom att gå in på diskens egenskaper>säkerhet>avancerat>ändra behörigheter... Markera din användare och redigera till "fullständig behörighet".

Hoppas att det hjälpte!



Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Exakt samma problem uppstod för mig efter att jag uppgraderat studiodatorn. Jag löste det genom att gå in på diskens egenskaper>säkerhet>avancerat>ändra behörigheter... Markera din användare och redigera till "fullständig behörighet".

Hoppas att det hjälpte!

Sen detta hände har jag ny dator samt Cubase 7,5 så problemet är inte kvar.
Men händer det igen ska jag prova din lösning!  :)