Kontrollrummet

Hur göra till/från på effekt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Skulle försöka mig på att göra automation på - sätt igång filter/stäng av filter. Alltså leka lite Avicii och det är inte lätt när man är gubbe... :-)

Följande:

Mac-dator alltså Logic X
Vill lägga en gitarreffekt på ett spår och vissa delar men sedan skall den bort i mellan åt.

Har i o f s en låt där jag vill göra samman sak på nästan alla spår.... Vill undvika några typ sångspår och körspår. Hur gör man då.

Alltså två liknande problem med ett och samma mål.....slå på och slå av en effekt (guitarpro)

Möjligt? Omöjligt?

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du vill lägga på en och samma effekt på nästan alla spår kan du gruppera spåren som ska effektas och lägga effekten på hela den gruppen.

Hur man rent praktiskt går tillväga just i Logic kan jag inte uttala mig om.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Om det är olika effekter på varje spår lägger du filtret som insert på respektive kanal och automatiserar bypass. Är det samma effekt kan man skicka spåren till en aux-kanal och lägga filtret på aux-kanalen.

Ursäkta om det är för tech-talk:igt! Säg till om du behöver en "walk through" ;)
« Senast ändrad: 20.11.2013, 09:05:07 by HasseFX »


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Tackar till er båda....

Jag har tänkt i båda era banor. Fundering ett var att gruppera och sedan lägga en insett effekt på den grupperade kanalen. Detta skall jag testa... Men sen är det ju det här med effekt på och av. Vissa delar med filter och någon del utan...

Din aux id'e borde ju också fungera lika bra... Så gör jag ju ofta med reverb - tänkte int på de. Men återigen att bypassa är inte så lätt. Slog på automation på kanal och valde bypass på guitarpro.... Men med volym och pan dra man på linjen och väljer förändringar. Hur gör man on/off bypass, som automation?

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bypass är kanske inte självklart att det kan automatiseras om inte pluggen har en knapp för det. Jag kan inte göra bypass på pluggen i sig själv i min DAW.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bypass är kanske inte självklart att det kan automatiseras om inte pluggen har en knapp för det. Jag kan inte göra bypass på pluggen i sig själv i min DAW.

.....men pluggen måste väl ändå sitta på en insert och eller send-slot i själva DAW, det är ju isf själva sloten man bypassar oavsett vilken plugg där sitter i den.  :unsure: (så funkar det i Cubase iaf, men tycker ju att Logic borde ha samma funktion. )


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bypass är kanske inte självklart att det kan automatiseras om inte pluggen har en knapp för det. Jag kan inte göra bypass på pluggen i sig själv i min DAW.

.....men pluggen måste väl ändå sitta på en insert och eller send-slot i själva DAW, det är ju isf själva sloten man bypassar oavsett vilken plugg där sitter i den.  :unsure: (så funkar det i Cubase iaf, men tycker ju att Logic borde ha samma funktion. )
Vet inte med Logic som sagt. Har inte lyckats bypassa "sloten" med automatisering i Reaper.
Det är ju lätt gjort att automatisera inblandning i mix dock. Blir ju nästan samma sak, men bypass är det ju inte.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Automatiserad bypass av godtycklig insert-slot (oavsett vad du lagt där) är enkelt i Logic. Bilden visar hur man kommer åt det:

- Klicka på "Volume, rulla till "Main" i menyn och välj vilken insert du vill by-passa i  submenyn.

Notera att insert-sloten är numrerade från #1 och uppåt och följer ordningen på hur du lagt insert-effekterna. Byter du plats på två effekter i inserts så hänger automationen inte med ;)  I bildexemplet - bypassar jag Insert #2 så är det kompressorn jag kopplar förbi.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Vilket forum....

Behöver man hjälp är det hit man skall gå.....stort TACK. Detta kan bli lite småfräckt...


Thanks
Göran