Kontrollrummet

Genesis cover: Supper's Ready - part1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN:Supper's Ready - Genesis Foxtrot album -72
GENRE: Progressive Rock
LÅTLÄNGD: ca 7min
SÅNG: MaxB
BACKING MaxB
FLÖJT: Jonte
TRUMMOR: hagis
GITARRER, BAS, MIDI, PROD: Bribedant
INSPELNINGSÅR: Planerat i många år, glad att det blev klart före julen 2013  ;)

Skulle kunna skriva en essä om varför och hur en cover på Supper's Ready men det är nog mest en intern process i huvudet på mig som föga skulle intressera KR forumet. Men hursomhelst, med sina talanger och lite bättre utanför perspektiv än jag haft har MaxB, hagis och Jonte höjt ribban för det här projektet så att jag vart tvungen att tjacka en 12strängad och ta gitarrlektioner  :P. Stort tack till ovan nämnda. Supper's Ready part 2 och 3 är på gång (blir väl klart till nästa jul som MaxB påpekat...  :D )

Min idé på lång sikt är att göra ungefär en CD's längd med covers på min personliga favoriter från 70talet. Inte bara engelsk progg, finns en massa  :wub: spår från olika band, Atomic Rooster, Cream, P.Floyd, Deep Purple. The Tubes...
Så mycket bra låtar, så lite tid...



« Senast ändrad: 10.11.2013, 01:10:34 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju haft nöjet av att höra utvecklingen under tiden ni har jobbat med detta men det är helt underbart att få höra detta klart. Det finns massor med "band" som försökt efterlikna Genesis men få har lyckats. Det har ni gjort när det gäller känslan och utförandet musikaliskt och väldigt nära röstmässigt Gabriel med MaxB.

Jag är helt såld på detta upplägg - det är helt fantastiskt och troget originalet.

17 tummar upp ungefär :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
17 tuppar härifrån oxå!  :lol:
Dags att sova!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Grymt bra jobbat  :)

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Härlig musik!! kan inte säga mkt dåligt om detta, möjligen känns sången lite torr stundtals (reverbmässigt) och vissa partier känns det som man kunde göra en tagning till o kanske titta lite mer på körer etc. Men inga stora grejor, på det hela mycket trevlig lyssning!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ett märkligt fenomen på kr med såna här stora produktioner - närmare 100 har kollat tråden men knappt fem har kommenterat.
Förmodligen är det så fantastiskt att man inte hittar ord. Eller så pallar man inte att lyssna på en låt som är närmare 12 minuter.
För mig är i alla fall det här bland de bästa 12 minutrarna musik, som någonsin skapats och här har jag möjlighet att vara med.
Det känns oerhört stort och jag är oändligt tacksam att jag får vara del av det här. Tack Bribedant, du anonyma musikmagiker.
« Senast ändrad: 10.11.2013, 22:59:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det är ett märkligt fenomen på kr med såna här stora produktioner - närmare 100 har kollat tråden men knappt fem har kommenterat.
Förmodligen är det så fantastiskt att man inte hittar ord. Eller så pallar man inte att lyssna på en låt som är närmare 12 minuter.
För mig är i alla fall det här bland de bästa 12 minutrarna musik, som någonsin skapats och här har jag möjlighet att vara med.
Det känns oerhört stort och jag är oändligt tacksam att jag får vara del av det här. Tack Bribedant, du anonyma musikmagiker.

Äsch  :D Tack för snälla ord ni ovan. Låten är i en rätt smal genre och för lång,  11 min faktiskt, för att engagera andra än de mest inbitna britt progg entusiasterna. tigersoul har dessutom rätt i att det finns utrymme för mer avancerad instrument hantering av mig och fler mix sessioner. Men jag lägger den här "Part 1" på "färdiga", jag kommer nog inte så mycket längre just nu. Personligen rätt nöjd med att ha satt så mycket av den här fantastiska musiken live, med guran i knät och med fingrarna på ett keyboard. Addera sen live insatser från övriga medverkande så blev det hela en rätt organisk och mänskligt "o-tajt" lyssning. Det var inte planen från början. Hade laddat upp med samplade 12 strängade och AD drums och hela arsenalen, men det blev alltså mycket mer levande än förväntat. Fast jag vet hur det kommer att kännas när alla 25 minuterna är klara, då kommer jag att vilja sätta om rubbet från början för jag vet då hur det kan göras bättre  :P Kan tillägga att instuderingen av Supper's Ready var extremt intressant och väldigt lärorikt. Det gitarr tabbar som finns på detta stycke är urdåliga, rent felaktiga i vissa delar så det har blivit att lyssna typ två tre lager ned i originalet och snoka igenom nätet efter gamla videos och inspelningar. Max hittade t.ex en guldklimp, en snubbe på youtube som lirar och gastar sig igenom hela Supper's på piano. Med rätt harmisar och allt. Sånt är kul och det hjälper. ps. Max backingsång är asläcker
« Senast ändrad: 11.11.2013, 00:54:17 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min enda invändning är att orgel och moog-kombinerade räkan vid 6.37 är lite för hög i volym i mixen. Tycker mig ha hört och uppskattat den något lägre i helheten i de versioner jag lyssnat på. Men kanske spelar mitt minne mig ett spratt eller så är det här den konstnärliga friheten spelar in.

Har du medvetet lagt den så högt?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ojoj, det var fantastiska 11 minuter  :wub:
Otroligt bra insatser av alla inblandade, gitarren och det avancerade arret så bra gjort, och fjöjten ej att förglömma!
Och till MaxB, så grymt du fixar sången!
Lite skumma orglar på ett par ställen, men antar att det ska vara så.
Förstår att denna läggs till färdiga nu, men kan inte låta bli att tänka på hur nice det dessutom hade varit med körer på vissa ställen(Max är ju duktig på att köra med sig själv), som någon skrev  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Veldig bra jobbat, også en av mine favoritter dette  :)

Enig med Max angående orgelet..

/Sigmund



Lazarus

  • Gäst
Jag håller med dom flesta andra: Starka insatser från samtliga. Shit, som gammal Genesis-freak skulle jag vilja vara med på det här tåget  :P

Dock tycker jag mixen behöver jobbas på lite. Det känns som om alla instrument ligger i stort sett lika högt.


Mvh
Lazarus


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Mycket snyggt! Har lyssnat MÅNGA gånger på orginalet och denna håller hela vägen. Väntar med spänning på "...with the guards of Magog swarming around..."


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Har lite svårt för sådan här Ton för Ton karbonkopie musik !!
Med det avklarat. B) Så kan jag villigt erkänna att Selling England och Foxtrot Lätt platsar på min topp tio Albumlista.
Resten av deras katalog är oxo Ok, men inte i samma klass..
Detta är väldigt skickligt och kompetent utfört och jag håller med om att Keybord delarna är lite 'stela' och skevt mixade.
Beundransvärt att ni tar er igenom detta stycke med äran i behåll.
Men... Det blir ju mer som en 'teaser' för att plocka fram originalet istället. ;)

Flåt.. Men se det inte som en sågning, ni är bra...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ah va kul. Kreativa kommentarer, my favourite

Min enda invändning är att orgel och moog-kombinerade räkan vid 6.37 är lite för hög i volym i mixen. Tycker mig ha hört och uppskattat den något lägre i helheten i de versioner jag lyssnat på. Men kanske spelar mitt minne mig ett spratt eller så är det här den konstnärliga friheten spelar in.

Har du medvetet lagt den så högt?

Helt rätt, för hög orgel. Inte konstnärlig frihet, mer konstig klantighet möjligen. Bör nog fixas.
Den där jvla N.I. B4 pluggen, har aldrig varit nöjd med hur den sitter i en mix. Den är dessutom ojämn på så sätt att vissa toner kan få för sig att dominera i ett ackord. Rotade fram allt jag har i orgelväg, min gamla D50 synt var orgelkandidat ett tag men det är B4 pluggen som lirar. Det är trots allt bra mycket enklare med pluggar än att börja rigga hårdvara.

Ojoj, det var fantastiska 11 minuter  :wub:
Otroligt bra insatser av alla inblandade, gitarren och det avancerade arret så bra gjort, och fjöjten ej att förglömma!
Och till MaxB, så grymt du fixar sången!
Lite skumma orglar på ett par ställen, men antar att det ska vara så.
Förstår att denna läggs till färdiga nu, men kan inte låta bli att tänka på hur nice det dessutom hade varit med körer på vissa ställen(Max är ju duktig på att köra med sig själv), som någon skrev  :)

Tack Plinka. MaxB är en förutsättning för Supper's projektet så jag hoppas han hänger med några verser till  :D Det är skitbra att ha ett bollplank som kan materialet "by hart". Rent tur jag hittad MaxB som tar eget initiativ på den vokala delen och dessutom inte bangar för att leverera nya spår om det blev något problem. Vi har haft våra duster om editering och pitch korr och annat tekniskt blaj men jag har lärt mig att så småningom kommer det ett sångspår som är "nailed it". Tack Max.

Jag håller med dom flesta andra: Starka insatser från samtliga. Shit, som gammal Genesis-freak skulle jag vilja vara med på det här tåget  :P

Dock tycker jag mixen behöver jobbas på lite. Det känns som om alla instrument ligger i stort sett lika högt.


Mvh
Lazarus

Du råkar inte lira Cello?  :D
Intressant ang. mixen. Det går rejält upp och ned i dynamiken på den här delen av Supper's. Tysta stycken, ett litet crescendo här, en accent där, och så brakar hela skiten igång så nålen hoppade i vinylen, och sen tvärstopp till pianissimo. Det här var faktisk knepigt att mixa snyggt (= skit bakom spakarna). Sen finns den individuella balansen mellan instrument och sång vid en viss given punkt. Där finns det säker förbättringar att göra. Just nu är jag så insnöad på Supper's Part1 så det är svårt att ha en överblick. Öronen ska få vila en tid. Brain reset.
Det finns en alldeles speciell magi i mixen på Genesis original spår på Foxtrot plattan och det är en bra fingervisning för hur ungefär matcha de olika stämmorna mot varandra. Det är i det här fallet musikens "atmosfär" jag letar efter. Att försöka kalkylera originalmixen är ingen kul idé. Den finns ju liksom redan...


Mycket snyggt! Har lyssnat MÅNGA gånger på orginalet och denna håller hela vägen. Väntar med spänning på "...with the guards of Magog swarming around..."

Exakt. Det är dit jag vill också. Apocalypse in 9/8. omfg det ska bli kul :lol:

Har lite svårt för sådan här Ton för Ton karbonkopie musik !!
Med det avklarat. B) Så kan jag villigt erkänna att Selling England och Foxtrot Lätt platsar på min topp tio Albumlista.
Resten av deras katalog är oxo Ok, men inte i samma klass..
Detta är väldigt skickligt och kompetent utfört och jag håller med om att Keybord delarna är lite 'stela' och skevt mixade.
Beundransvärt att ni tar er igenom detta stycke med äran i behåll.
Men... Det blir ju mer som en 'teaser' för att plocka fram originalet istället. ;)

Flåt.. Men se det inte som en sågning, ni är bra...

Kul att medelåldern på KR är så hög att den här gamla 70tals genren finns med i bagaget hos så många.
Ingen sågning uppfattad men point taken. Själva suget jag hade var att lira igenom Supper's (och lite andra gamla progg tracks förhoppningsvis) som de är nedtecknade, vilket de ioför sig sällan är  <_< . Det blir ändå tycker jag läckert annorlunda mot originalet när de medverkandes personliga tolkning hörs. Det är det roliga när man lyssnar med lite distans till spektaklet. hagis på trummorna t.ex, han har fri händer att röja som han vill med skinnen och det sitter alltid kanon till slut. Det yxiga keyb liret beror nog på att det är jag och mycket midi tyvärr. Ta ut det Bank håller på med rent tekniskt i musiken är inget stort problem, dessutom finns det en del bra info på nätet. Men sen att återskapa någon slags human feeling via pianorullen i midi...  :( det är där det skiter sig.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag lyssnade inte bara en utan TVÅ gånger, är väl inga problem att den är 12 minuter lång? man kan ju göra annat samtidigt om man så önskar te.x läsa kommentarer lämpligen ;) Men visst lever vi ett stressamhälle där något som kräver 12 minuters uppmärksamhet känns som allt för mycket för många.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har börjat lyssna mer aktivt på sången på de följande 11 minutrarna av Suppers Ready och det blir en tuff match.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jäklar vad läckert!
Nu ska jag vara en party pooper...är det helt OK att damma ut covers, hm, brukar inte vara det på andra forum!?

Men kul med detta ambitiösa projekt.
Snygg sångsröst...som trummis så saknar jag trummorna då dom kommer in, lite volymsvaga, låter rätt OK i ljudbilden, Genesis hade en lite ful virvel i mina öron eran är GREAT!

Som COVER 5/5!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jäklar vad läckert!
Nu ska jag vara en party pooper...är det helt OK att damma ut covers, hm, brukar inte vara det på andra forum!?
Men kul med detta ambitiösa projekt.
Snygg sångsröst...som trummis så saknar jag trummorna då dom kommer in, lite volymsvaga, låter rätt OK i ljudbilden, Genesis hade en lite ful virvel i mina öron eran är GREAT!
Som COVER 5/5!

Tack! Det är ett häftigt projekt, som har växt i ambitionsnivå hela tiden och det är inte över.

Bra att du påminner om det här med covers. Tomas Malmberg har sagt okej till att lägga cover på annan server och länka till den här.
Men han har sagt att vi inte ska ladda upp covers på kontrollrummet-server och det respekterar vi alla. Jag sa till Holgers tröst också här:
Holgers Tröst - Somliga går med trasiga skor
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har börjat lyssna mer aktivt på sången på de följande 11 minutrarna av Suppers Ready och det blir en tuff match.
Jo jag har funderat på det också. Willow Farm är fan ingen barnlek på lead OCH backingen. Det är ett rätt 'teatraliskt" stycke musik. Kommer behöva funderas lite och möjligen äska hjälp av ett par teaterapor att sjunga backingstämman. 

Jäklar vad läckert!
Nu ska jag vara en party pooper...är det helt OK att damma ut covers, hm, brukar inte vara det på andra forum!?

Men kul med detta ambitiösa projekt.
Snygg sångsröst...som trummis så saknar jag trummorna då dom kommer in, lite volymsvaga, låter rätt OK i ljudbilden, Genesis hade en lite ful virvel i mina öron eran är GREAT!

Som COVER 5/5!

Tack aROCKER. 5/5 najs. Jag lägger som sagt inte upp cover spåren på KR's server. Soundcloud är servern och jag förväntar mig faktiskt att kunna bli bannad från SC anytime. Ligger tusentals covers på SC så jag vetetusan hur kinkiga de är ang. covers.

Och jag som tycker Collins Ludwig? Gretsch? set från tidiga 70 tal låter så bra, virvel och allt. Speciellt Selling England har ett schysst trumsound i mina öron. hagis har riggat och lirat in trummorna i sin egen studio. Det låter riktigt bra och med seriös hårdvara hela signalvägen. Vikten av att ha rätt kompisar i närheten kan inte nog understrykas  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är bara att bita tänderna i det, del 2 dvs, väntar med spänning :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättebra! MaxB (?) gör ett verkligt bra sångjobb här!

Thumbs up!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jättebra! MaxB (?) gör ett verkligt bra sångjobb här!

Thumbs up!
Jupp its me singing. Sjöng den som karaoke hos er i början av sommaren oxå. Men minns inte om du var framme då.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad dannepop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Underbart bra!
I klass med Steve Hacket Live som jag såg på Nalen!

D


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
År det bara jag som inte ser Soundcloudlänken? Försöker lyssna på ipad....

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
År det bara jag som inte ser Soundcloudlänken? Försöker lyssna på ipad....

En som är ute på turne nu, noterade samma sak:
Den vill inte spela när jag klickar på pilen. Är det för att jag använder min Ipad?

Jag svarade:
Skulle kunna vara nån flashplayer på soundcloud som Mac inte stöder... Kan du kopiera adressen och öppna sidan på soundcloud?
https://soundcloud.com/bribedant/suppers-ready-pt1-091113

Sen lyckades han:
Nu kunde jag lyssna. Ni måste haft jävligt kul! Har sjungit SR 67 gånger live nu och det är alltid ett äventyr. Ha det gott och lycka till! Nad


Nad sjunger låten tillsammans med en annan snubbe...
« Senast ändrad: 14.11.2013, 16:47:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Direktlänken funkade, lysande jobb måste man ju säga.   :P :lol: :wub:

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ang soundcloud länkar: FUNGERAR INTE på Ipad, men bifoga alltid en länk under själva spelaren så fungerar det även för dessa personer om de trycker på länken. Orsak: flash.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Nu kunde jag lyssna. Ni måste haft jävligt kul! Har sjungit SR 67 gånger live nu och det är alltid ett äventyr. Ha det gott och lycka till! Nad


 :blink: ...  :D

Nad och den andra snubben kommer till Nalen och lirar igen i vår. Missade sist. Ska fan ha plåt denna gång.
« Senast ändrad: 15.11.2013, 19:44:24 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Nu kunde jag lyssna. Ni måste haft jävligt kul! Har sjungit SR 67 gånger live nu och det är alltid ett äventyr. Ha det gott och lycka till! Nad

:blink: ...  :D
Nad och den andra snubben kommer till Nalen och lirar igen i vår. Missade sist. Ska fan ha plåt denna gång.

Om du är mer på, än jag, vill jag du köper en extra plåt. Jag betalar dig gärna före eller efter. Men jag har en förmåga att fatta försent om jag ska köpa själv.
Antar att Eddi är intresserad också. Snälla informera mig gärna om biljettsläpp! Undrar om NAD kan ge backstagepass?

Och visst är det häftigt att en vän, som gör samma sak som vi - men gör det tillsammans med den där snubben, Steve Hacket, har lyssnat på vår tolkning.
Det känns ganska nära, på något sätt!

Det som är svårast (kommer 4.50 in i vår version) är det som
kommer 5.15 in i det här klippet, att ligga kvar med styrka i
rösten på ordet "man" uppe på tonen A då man sjunger
C och B både innan och efter. Inte helt lätt för Nad heller.

« Senast ändrad: 16.11.2013, 00:53:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google