Kontrollrummet

Popkör vsti - vilken?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Har börjat kolla lite på kör-vsti. Det är lätt att hitta koralorienterade och angeliska kören, men att hitta bra samplade med annat än aa-oo-ee-ii och påhittiga vsti-tweakmöjlgheter är det värre med. Jag har hittar Realivox, http://realitone.com/realivox .

Är det nån som har ett bättre tips?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den du länkar till låter ju både kul och i vissa samplingar, rent galen. Man kan undra hur mycket jobb det är med att skruva olika artikulationer, hur enkelt det är.
Rösterna i den här låter användbara och tillför säkert massor man inte kan få fram själv med egen körsång.
Även galna röster kan vara användbara, tack vare att de låter galet. Jag har en sån mellotronröst som heter "Female voice". För mig är den så rätt, för att den är så galet fel på något sätt...  :wub:
« Senast ändrad: 06.11.2013, 07:39:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Möjligen att vissa vocaloid-röster skulle kunna funka att göra kör av. Men dom är ju gjorda som solister, så det kan hända man behöver flera olika.

http://vocaloid.wikia.com/wiki/Vocaloid_Wiki
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vet att jag inte svarar på frågan, men ni vet väl att det är helande friskvård att sjunga i kör, så varför använda en plugg när man kan sjunga sin kör själv(och tillsammans med andra) och samtidigt ägna sig åt friskvård  :rolleyes:
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet att jag inte svarar på frågan, men ni vet väl att det är helande friskvård att sjunga i kör, så varför använda en plugg när man kan sjunga sin kör själv(och tillsammans med andra) och samtidigt ägna sig åt friskvård  :rolleyes:

Alla vågar inte tro att de kan och att det faktiskt fungerar. 
Jag sjunger i kör med mig själv och känner mig som en hel(ad) kör.
Det är skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vet att jag inte svarar på frågan, men ni vet väl att det är helande friskvård att sjunga i kör, så varför använda en plugg när man kan sjunga sin kör själv(och tillsammans med andra) och samtidigt ägna sig åt friskvård  :rolleyes:

Alla vågar inte tro att de kan och att det faktiskt fungerar. 
Jag sjunger i kör med mig själv och känner mig som en hel(ad) kör.
Det är skönt!
:D Perfekt, jag hörde det, du lät både helad och hel kör!
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet att jag inte svarar på frågan, men ni vet väl att det är helande friskvård att sjunga i kör, så varför använda en plugg när man kan sjunga sin kör själv(och tillsammans med andra) och samtidigt ägna sig åt friskvård  :rolleyes:

Alla vågar inte tro att de kan och att det faktiskt fungerar. 
Jag sjunger i kör med mig själv och känner mig som en hel(ad) kör.
Det är skönt!
:D Perfekt, jag hörde det, du lät både helad och hel kör!

Helkörd...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
 :lol:

Helkörd övningskör
Plinkar på en låt...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
EWQL har ju sin gamla symphonic quire med wordbuilder. Men det låter ju inte helt realistiskt och ganska symfoniskt så att säga:




Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har börjat kolla lite på kör-vsti. Det är lätt att hitta koralorienterade och angeliska kören, men att hitta bra samplade med annat än aa-oo-ee-ii och påhittiga vsti-tweakmöjlgheter är det värre med. Jag har hittar Realivox, http://realitone.com/realivox .

Är det nån som har ett bättre tips?
Också intresserad. För något år sen spanade jag också runt efter samplad pop kör men utan framgång. Den där Realivox du hittat verkar rätt ok. Märkligt att det inte finns fler och bättre (?) sampling bibblor med inriktning på just modern musik och backing. Symfonsika körer finns det ju hyllmetrar av.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har börjat kolla lite på kör-vsti. Det är lätt att hitta koralorienterade och angeliska kören, men att hitta bra samplade med annat än aa-oo-ee-ii och påhittiga vsti-tweakmöjlgheter är det värre med. Jag har hittar Realivox, http://realitone.com/realivox .

Är det nån som har ett bättre tips?
Också intresserad. För något år sen spanade jag också runt efter samplad pop kör men utan framgång. Den där Realivox du hittat verkar rätt ok. Märkligt att det inte finns fler och bättre (?) sampling bibblor med inriktning på just modern musik och backing. Symfonsika körer finns det ju hyllmetrar av.

Du har ju mej ju!  :P   :wub:
« Senast ändrad: 06.11.2013, 20:55:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har börjat kolla lite på kör-vsti. Det är lätt att hitta koralorienterade och angeliska kören, men att hitta bra samplade med annat än aa-oo-ee-ii och påhittiga vsti-tweakmöjlgheter är det värre med. Jag har hittar Realivox, http://realitone.com/realivox .

Är det nån som har ett bättre tips?
Också intresserad. För något år sen spanade jag också runt efter samplad pop kör men utan framgång. Den där Realivox du hittat verkar rätt ok. Märkligt att det inte finns fler och bättre (?) sampling bibblor med inriktning på just modern musik och backing. Symfonsika körer finns det ju hyllmetrar av.


Du har ju mej ju!  :P   :wub:

Finns du samplad?  :P
Men faktiskt, till och från så samarbetar jag med en duktig låtskrivare Bosse som ofta lägger ett lager med egen backing till sina låtar och jag har länge tänkt att jag ska sampla av honom så slipper han en massa jobb.  Göra en en Bosse-tron helt enkelt. Dessutom blev det lättare testa olika backing arr. Loopa några sekunder av alla vokaler och kanske ta med några av de vanligaste konsonant "attackerna". Meeee, kaaaa, paaaa, etc. Peace of cake, några timmars pyssel bara.

Dags för en Maxotron kanske   :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Den idén skulle kunna utökas till samverkansprojekt med ett antal gubbar som trallar i var sin hemstudio enligt förutbestämt konsonant-och vokalschema eller en mall som någon gjort. Typ

1. Komma fram till vilka fraser och vilka toner som behöver sjungas in, vad filer skall heta m.m.
2. Spela in en förlaga med fraser enligt 1. I denna process blir det lite lessons learned och lite justering av fraser och toner och rekommendationer hur det skall sjungas för att det skall bli spelbart.
3. Distribuera förlagan till hugade gubbar och gummor
4. Dessa spelar in fraserna enligt mall (lyssnar hur det skall låta och bidrar med sin timbre)
5. Uppladdning av all input till en gemensam molntapp.
6. Ladda ner, blanda timbre efter tycke och smak och använd i lämplig sampler.
7. Om det är någon som är dängare på Kontakt 5 och andra liknande mojänger så knackas också en passande app.

Lite crowdmaking således...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
En Kontrollo-tron med KR medlemmar  :lol: Svindlande tanke.

Har funderat en del på hur man skulle göra ett enkelt backing sample biliotek. Lär väl inte få min kompis Bosse att ställa upp men teoretiskt.
Backing som följer text funkar inte så det går bort. Finns väl någon plugg som försöker med text (Vocaloid?) har jag för mig.
Vokaler alltså. Behöver man alla? Gissar att man sällan har behov av ett loopat "y" "i" eller "ö" t.ex.
Skippar man konsonanterna, det skull blir rätt råddigt att göra en Kontakt patch med och utan konsonanter, så borde det räck med att sampla (t.ex a,e,o,u) var tredje/fjärde ton i spannet 2 oktaver. 2 tagningar på ton  ska det nog vara för köreffekten. Lite lagom pitch uppsnyggning i Melodyne, loopning (<- mesta pysslet) och sen mappa upp till Kontakt och Save as. Kontakt är skitenkel att jobba med så länge man inte vill skripta patcher.


Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu blev jag också nyfiken på att skapa/använda en maxo-tron eller kontrollo-tron
Möjligen ska jag bidra med att bygga eller flera soundfonter (sf2-filer) om någon vill använda sfz-plugen för ändamålet. Men det är förstås inte nödvändigt om alla har kontakt.

Om man gör 15 sekunders samplingar (istället för "traditionella" 8 sekunders förenklar det för att slippa skapa loop-punkter. Det har ju fungerat med 8 sekunders tidigare  ;)

Citera
2 tagningar på ton  ska det nog vara för köreffekten
Om vi får några kontroll-röster så räcker det med en stämma per hen eftersom man sen kan blanda några av dessa i varje patch.

Female four kontrollo-choir
Female two kontrollo-choir
Male eight kontrollo-choir
Male four kontrollo-choir
Male two kontrollo-choir
Mixed big male-female kontrollo-choir

Dessutom kan man lägga oohhh på (drygt) två oktaver på keyboard och (drygt) två oktaver aahhh från samma frekvensomfång men lägga dessa på oktaverna ovanför, så är det superenkelt att gå från ooohhh-kör till aaahhh-kör då man spelar. Då kan den som spelar, blanda kören så att en del sjunger oohh och andra aaahhh samtidigt.

Om vi dessutom samplar rösterna 1) tysta 2) starkare kunde man få in två layers i samma ton också.
Tror inte det skulle behövas fler nyanser, det kan räcka. Då kan en oohh:are eller aahh:are sjunga solostämman lite starkare än de andra med hjälp av ett anslagskänsligt keyboard.

Skojigt att ha. Tyckte jag bitvis lät som en chamberlin-kör här:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_onlyChoir44kHz_stereo[/mp3]
Samplade ett piano vi hade 2007 med dålig ljudkvalité och gjorde en "skumt-piano"-soundfont som demas här nedanför.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_torparpiano_sample.mp3[/mp3]
På en ton hör man ett klirr från kötet och på en annan, en avlägsen hostning ute i köket.
Här är soundfonten om nån galen vill ha ett skumt piano: http://max.shivas.se/music/MaxB_torparpiano.SF2
« Senast ändrad: 08.11.2013, 09:57:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Nu blev jag också nyfiken på att skapa/använda en maxo-tron eller kontrollo-tron...

Om vi får några kontroll-röster så räcker det med en stämma per hen eftersom man sen kan blanda några av dessa i varje patch.

Kanonidé! Skapa en ny tråd för den! :wub:

...men det blir nog bättre (och enklare) att använda våra egna röster än att leta på hönor för ändamålet. Alla bor ju inte på landet, Max! :P
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu blev jag också nyfiken på att skapa/använda en maxo-tron eller kontrollo-tron...

Om vi får några kontroll-röster så räcker det med en stämma per hen eftersom man sen kan blanda några av dessa i varje patch.

Kanonidé! Skapa en ny tråd för den! :wub:

...men det blir nog bättre (och enklare) att använda våra egna röster än att leta på hönor för ändamålet. Alla bor ju inte på landet, Max! :P

Jag tycker att Hönorna ska få leva i sin naturliga miljö !!
Kackel kör ?? :D

AGDA /T.f. Högsta Hönset
« Senast ändrad: 08.11.2013, 13:32:29 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu blev jag också nyfiken på att skapa/använda en maxo-tron eller kontrollo-tron...

Om vi får några kontroll-röster så räcker det med en stämma per hen eftersom man sen kan blanda några av dessa i varje patch.

Kanonidé! Skapa en ny tråd för den! :wub:

...men det blir nog bättre (och enklare) att använda våra egna röster än att leta på hönor för ändamålet. Alla bor ju inte på landet, Max! :P

Jag tycker att Hönorna ska få leva i sin naturliga miljö !!
Kackel kör ?? :D

AGDA /T.f. Högsta Hönset
Med fjäderreverb som enda tillåtna effekt...
/Asti ruvande vd på Skalbolaget AB
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det ikväll en typ av prototyp ska skapas? Är inspirationen den rätta? Hmmm
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nu blev jag också nyfiken på att skapa/använda en maxo-tron eller kontrollo-tron...

Om vi får några kontroll-röster så räcker det med en stämma per hen eftersom man sen kan blanda några av dessa i varje patch.

Kanonidé! Skapa en ny tråd för den! :wub:

...men det blir nog bättre (och enklare) att använda våra egna röster än att leta på hönor för ändamålet. Alla bor ju inte på landet, Max! :P

Jag tycker att Hönorna ska få leva i sin naturliga miljö !!
Kackel kör ?? :D

AGDA /T.f. Högsta Hönset
Med fjäderreverb som enda tillåtna effekt...
/Asti ruvande vd på Skalbolaget AB
Jag har en ensam höna ni kan ta. Hennes kompisar blev uppätna av ormvråkarna. Hon bjuder säkert gärna upp till kackel om hon får en vän, tex en ruvande vd...  :rolleyes:
Plinkar på en låt...


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Jag slog till på tjejerna (trots den tveksamma och lätt sexistiska framtoningen). Stadigt jobb vad det verkar: 7 st rar-filer som tillsammans väger 6,3Gb. Nu väntar jag bara på mailet med de viktiga filerna så jag kan börja testa...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag slog till på tjejerna (trots den tveksamma och lätt sexistiska framtoningen). Stadigt jobb vad det verkar: 7 st rar-filer som tillsammans väger 6,3Gb. Nu väntar jag bara på mailet med de viktiga filerna så jag kan börja testa...

Små nätta filer hör jag...
Tack för inspirationen som kickade igång mig - fixar själv vidare med mina egna enkla små kör-filer...
« Senast ändrad: 10.11.2013, 01:00:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag slog till på tjejerna (trots den tveksamma och lätt sexistiska framtoningen). Stadigt jobb vad det verkar: 7 st rar-filer som tillsammans väger 6,3Gb. Nu väntar jag bara på mailet med de viktiga filerna så jag kan börja testa...
Vill också ha. FILDELA !
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist