Kontrollrummet

Bimbambop - Svalornas terrass

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
LÅTNAMN: Svalorrnas terrass
ARTIST/GRUPP: Emotionell dissonans
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3 min
KOMPOSITÖR: bimbam
PRODUCENT: bimbam
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3 VBR

Tjosan. Får väl lira upp ett stycke på detta forumet.
Detta är lite sånt där filmiskt (?) stuff som jag fnular med ibland för att... ja, för att det är tufft  B) Och nej, det är ingen bas och det ska inte vara det och inget "riktigt" trumkomp heller, det ska vara så här  :ph34r:
Färdig demo - dvs i aint gonna work it over  :D

/ Mats
« Senast ändrad: 02.03.2007, 09:55:06 by Anders »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Vackert stycke detta.Sitter mest och njuter.Helt klart filmiskt..Härlig rums feeling.
Jag sitter med 18-18000 hz lurar,kaggen känns i huvudet...Men då det är en färdig mix så..får jag väl byta till mina andra lurar.. :D

Mvh
Micael


Utloggad carl cadello

Underbart!
Men, (som dommarna säger i lets dance) "trumkompet" får mig att minnas en bilfärd i danmark med föraren som i två timmar stampade takten med gaspedalen. Jag mådde klart illa. Lite synd på en vacker resa.  ;)


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Ruskigt snyggt. Ett vackert stycke som är riktigt trollskt. Detta är klockren filmmusik. Inget melodi som tar tag i en, utan snarare ett stycke som sätter stämningen. Det är ruskigt bra!
http://pingvinfilm.se


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil

pirateKING: Oj, Tack. Kul att du gillar det

carl cadello:P

Harmonica mike: Ja, kanske har jag underestimated the power of bastrumman, men.. nae jag tycker det är tufft så it stays  B)

Tack för era lyssningar och comments! Uppskattas


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena häftigt minsann passande intro till en Beck eller Wallander film vi kanske skulle kompa du och jag  :D kolla in min Blipp blopp låt i ofärdiga demos. Är detta månne gjort i Acid? Jäkla storslaget och vackert, på samma gång spännande och dramatiskt.
Göran


DåligtGehör

  • Gäst
Jag förstår vad CC menar med trummorna. Det låter märkligt "anatomiskt" lätt åksjukt om baskaggen. Den drar ner stämningen rätt kraftigt, i vad som annars är en skön maklig rörelse i stiltjen.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tjena, gillade soundet tror jag skall sno det till någon låt framöver ;).

Den är skön att lyssna på men lite statisk och dominant känns klockan som går hela tiden. Lite mer lättare och luft hade gjort sig hur man nu gör det, kanske lite mer staccato i anslagen. Men du skall ju inte göra något mer ändå, det är många sköna slingor i den. 
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad tsmalmbe

Det är vackert det här. Oberoende av om du tänker göra nåt eller inte, skulle jag tänka i framtiden på relationen mellan volym/tryck och pumpandet. Nu låter det som om materialet skulle vara sidechainat gentemot bastrumman. Kanske det är det och jag inte bara förstår mig på?

Fin stämning. Tillräckligt kort för att inte bli boring.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Nästan lite Philip Glass över det. Bra. Fattar inte riktigt trummorna heller. Är det nån compressor över rubbet som stör? Eller vad är det för effekt som gör att när kaggen slår så svajar allt annat till?
Max 300; tecken återstår


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil

Burnin Sven: Nej Göran, inget Acid här. Där förekommer onekligen viss cut and paste but it´s all Sonar, som alltid  B)

stajo: det ska ju vara lite statiskt på nåt sätt.. lite mer luft hade kanske vart smurf.

DåligtGehör: Tänk, jag tyckte baskaggen var genialisk  :P

tsmalmbe: Well, om det är sajdchajnat mot kaggen så är det helt unintentional. Jag har aldrig fattat vad sajdchajning är för något. Så det är snarare nog jag som inte förstår mig på  ;)

dede: Asså, först var det inga trummor på denna. Sen tänkte jag att bara lite, så då la jag en försiktig kagge och virvel. Sen tänkte jag att näe, en fet kagge. Så då blev det en mustigare kagge med en hel del delay på. Kanske är det delayet på den överdimensionerade kaggen som ger den svajande effekten? Och ja, bland annat Glass och Tangerine Dream snurrade ofta på tallriken under det tidiga 80-talet och har säkert haft en viss undermedveten påverkan på delar av mitt skapande.

Kanske har jag fel, det vore inte helt oväntat  ;) , men jag tyckte att kaggen (och det alldeles för stora rummet på guran) bidrog, genom att vara slightly "fel" till en förhöjd helhetseffekt.

Tackar allra hjärtligast för lyssningar och feedback!



Utloggad tsmalmbe

Nästan lite Philip Glass över det. Bra. Fattar inte riktigt trummorna heller. Är det nån compressor över rubbet som stör? Eller vad är det för effekt som gör att när kaggen slår så svajar allt annat till?

Jag tippar att allt är tvångsmatat genom en limiter på slutet, och att de starka basfrekvenserna helt enkelt överstyr limitern.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
Nästan lite Philip Glass över det. Bra. Fattar inte riktigt trummorna heller. Är det nån compressor över rubbet som stör? Eller vad är det för effekt som gör att när kaggen slår så svajar allt annat till?

Jag tippar att allt är tvångsmatat genom en limiter på slutet, och att de starka basfrekvenserna helt enkelt överstyr limitern.



Ja, du vet säkert mer än jag om sånt - så du har sannolikt rätt  :D  :D   :D

/ Mats


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön vintrug stämning men skall det inte hända mer? Ackordloopen blir lite enahanda i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Ja, du vet säkert mer än jag om sånt - så du har sannolikt rätt  :D  :D   :D

Det där svaret var ju inte lite episkt. Typ som att fråga Joe Cocker om han gjorde musik på 60-talet.

 :lol:

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
skall det inte hända mer?

Nej, nej det är ju redan på gränsen till att hända för mycket. Det här är faktiskt väldigt chillad musik och en kontrast, en motreaktion, mot det förbiflimmrande snuttifieringssamhället  -_-

(Eller så tog inspirationen slut?  <_<)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
stämningsfullt. älskar det. ok att det svajar till, men för övrigt älskar jag bastrumman.

sköna gitarrer. oerhört suggestivt rakt igenom, får en massa känslor direkt och bilder i huvvet av det här. slutar nice.


bra detta!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil

Emulator: Äntligen nån som gillar kaggen, det blir det en tumme för  :P

tsmalmbe: "som att fråga Joe Cocker om han gjorde musik på 60-talet"  :lol:  :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hoppsan :)


Det är ofta så att jag blir förtjust i en ide, en känsla i någon låt....håller själv på med en låt nu där jag har TRAVAT equar och reverb och compressorer på varandra för att ge rätvisa åt en kagga jag pitchat ner långt. Så till den milda grad att jag fick flytta tillslagen en sextondel för att ljudet skulle funka i synk :D

du får lyssna sen när den postas, men det ör npn vecka eller två kvar tills dess! :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Vackert! Skönt stycke musik med sköna gitarrer. kanske det skulle hända lite, lite mer men va fan....man är väl bara skadad av dagens tempo och infokaos.....Baskaggen stör mig INTE!
Shysst stycke Bimpa! :D