Kontrollrummet

Eddi- Nothing I can do

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tänkte att jag måste ju få till nån låt där röstpitchen sitter - så här är ett utkast på en ny låt.

Frågan är alltså håller den här pitchen - jag måste nog sjunga om ändå pga av lite kråkigt emellanåt.

Jag har inte melodynat eller nåt.

Tankar på utveckling av låten givetvis också välkomna :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

i mina öron gick pitchen ur (i spelar tid )
7
15
27
35
45
51
62
74
85
101

 någon var ett vibrato som kom i fel svängning

sången lite för hög svårt att höra kompet
känns som du freestylar lite på några wailningar
tipps nöt in 1-7   11-17   20-26  30-28 osv  o ta om tills dom sitter stenhårt

håller själv på med det
o svävar ofta på tonen
allt gott i ton träsket

Tony
 
att leva är att dö


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar den här lugna balladen mycket!
Vill kompa på gitarr med lite licks på den här låten - säg inte nej, säg ja!  :rolleyes:
Ett vackert parti, innehåller en vacker sväng på pianot som senast jag hörde den svängen, spelades av inga mindre än den ärovördiga italienska gruppen PFM.
Undrar om deras simpla villa gitarrmelodi skulle göra sig där?

Har inte koncentrerat mig på sångens pitch alls, bara gillar låten.
Öva sången massor av gånger så kryper oväntad stabilitet i sångmelodin fram.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det här kan verkligen bli något, värt att jobba vidare med. Fin ballad.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker inte det är produktivt att börja lyssna specifikt och kritiskt efter pitch. OM pitchen är märkbart dålig någonstans så märker man det o åtgärdar det, annars låter man det vara tycker jag. Jag var också pitch-polis förut men börjat lägga det på hyllan o åtgärdar när det är ett problem istället. Är också medveten om vad som oftast händer när man sjunger pitchinriktat, det blir ingen känsla o skit i övrigt.

Det är svårt att bedöma också. Låter det bra? Ja! Kan jag höra små pitchfel här o var om jag börjar leta? Absolut, o det kan man i det mesta om det inte är melodajnat till perfektion o då blir det istället iskallt. Rätta mig gärna någon om jag tänker fel här.

Du fick lite förslag från ynot på specifika platser.

Låten i övrigt gillar jag, så jobba vidare med den istället o säg upp dig från pitchpolisen :P Fan du som har så skön röst, börja peta med pitch  :angry: :wacko:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag är helt på tigersoul's linje här. Visst finns det lite glidningar här men inte mer än dom flesta gör sig skyldiga till. Jag brukar oftast bara bry mig om när jag svajar ordentligt. Bäst är att sjunga rätt från början :rolleyes:, men risken med att tänka för mkt på pitch är ju att man glömmer känslan. Näst bäst är om du har tillgång till något pitchprogram där du kan redigera enskilda noter (Melodyne, Cubase Variaudio, senare versioner av Autotune), då kan man fixa det värsta och låta resten va.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker inte att det alltid behöver vara 100% pitch-korrekt, men det får
naturligtvis inte heller vara alltför surt! Låten som sådan är trevlig.
Här tycker jag det är ganska surt där du går upp i tonhöjd på något ställe.(15-17 sek)
Det är inte så störande med lite svaj i de lägre frekvenserna.
Men jag är säker på att du kan sätta sången bättre om du försöker!
I övrigt tycker jag sången är lite för stark och kunde få lite mer reverb, att trummorna
kan varieras mer, att en elbas ska läggas till och att kanske en plockande elgitarr skulle platsa.
Ett stick är ju heller aldrig fel...
/Asti t.f. Sur gubbe
« Senast ändrad: 23.10.2013, 12:46:28 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hellre rätta enstaka toner här o var med melodyne än o kämpa med att sjunga om det pitchkorrekt men STELT o dött. Det är dock lätt att rätta för MYCKET, kan inte rekommendera att ta ctrl-a o räta ut allt, snarare brukar jag gå loss på någon enstaka ton här o där o inte hela kluster av toner. Det brukar ge ett närmast totalt transparant resultat.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

i mina öron gick pitchen ur (i spelar tid )
7
15
27
35
45
51
62
74
85
101

 någon var ett vibrato som kom i fel svängning

sången lite för hög svårt att höra kompet
känns som du freestylar lite på några wailningar
tipps nöt in 1-7   11-17   20-26  30-28 osv  o ta om tills dom sitter stenhårt

håller själv på med det
o svävar ofta på tonen
allt gott i ton träsket

Tony
 
Tack Tony för analysen, en hel del av tidsangivelserna är jag dock helt tyst men jag tror ändå jag vet var du menar. Jag har kollat med Cubase Pitch & Correct och där ser man tydligt att min röst är så knarrig så den tar upp till tre noter på samma sjung - ser ut som en berg- o dalbana och det är väl tveksamt om jag kan sjunga så mycket "rakare".

Gillar den här lugna balladen mycket!
Vill kompa på gitarr med lite licks på den här låten - säg inte nej, säg ja!  :rolleyes:
Ett vackert parti, innehåller en vacker sväng på pianot som senast jag hörde den svängen, spelades av inga mindre än den ärovördiga italienska gruppen PFM.
Undrar om deras simpla villa gitarrmelodi skulle göra sig där?

Har inte koncentrerat mig på sångens pitch alls, bara gillar låten.
Öva sången massor av gånger så kryper oväntad stabilitet i sångmelodin fram.
Ser fram emot både kör och gura.

Det här kan verkligen bli något, värt att jobba vidare med. Fin ballad.  :)
/Roffe H
Tack för tyck Roffe :)

Jag tycker inte det är produktivt att börja lyssna specifikt och kritiskt efter pitch. OM pitchen är märkbart dålig någonstans så märker man det o åtgärdar det, annars låter man det vara tycker jag. Jag var också pitch-polis förut men börjat lägga det på hyllan o åtgärdar när det är ett problem istället. Är också medveten om vad som oftast händer när man sjunger pitchinriktat, det blir ingen känsla o skit i övrigt.

Det är svårt att bedöma också. Låter det bra? Ja! Kan jag höra små pitchfel här o var om jag börjar leta? Absolut, o det kan man i det mesta om det inte är melodajnat till perfektion o då blir det istället iskallt. Rätta mig gärna någon om jag tänker fel här.

Du fick lite förslag från ynot på specifika platser.

Låten i övrigt gillar jag, så jobba vidare med den istället o säg upp dig från pitchpolisen :P Fan du som har så skön röst, börja peta med pitch  :angry: :wacko:
Jo du har nog rätt man kan ju dölja allt i en violinskog också kanske :)
Tack för tyck Tiger

Jag är helt på tigersoul's linje här. Visst finns det lite glidningar här men inte mer än dom flesta gör sig skyldiga till. Jag brukar oftast bara bry mig om när jag svajar ordentligt. Bäst är att sjunga rätt från början :rolleyes:, men risken med att tänka för mkt på pitch är ju att man glömmer känslan. Näst bäst är om du har tillgång till något pitchprogram där du kan redigera enskilda noter (Melodyne, Cubase Variaudio, senare versioner av Autotune), då kan man fixa det värsta och låta resten va.
Just det Variaudio heter väl det som huserar i Cubase. Jag har försökt att dra lite men det blir inte så stor skillnad (ej upplagt här)
Tack för tyck Earl Grey :D

Tycker inte att det alltid behöver vara 100% pitch-korrekt, men det får
naturligtvis inte heller vara alltför surt! Låten som sådan är trevlig.
Här tycker jag det är ganska surt där du går upp i tonhöjd på något ställe.(15-17 sek)
Det är inte så störande med lite svaj i de lägre frekvenserna.
Men jag är säker på att du kan sätta sången bättre om du försöker!
I övrigt tycker jag sången är lite för stark och kunde få lite mer reverb, att trummorna
kan varieras mer, att en elbas ska läggas till och att kanske en plockande elgitarr skulle platsa.
Ett stick är ju heller aldrig fel...
/Asti t.f. Sur gubbe
Jo det finns inte ens ett försök att mixa här så rösten är för hög och mer ska dit men vad återstår att se - ang. sången hm lite honungste kanske gör susen?
Tack för tyck Asti :D

Mycket bra låtidé!
Tack för pep Josef :D

Hellre rätta enstaka toner här o var med melodyne än o kämpa med att sjunga om det pitchkorrekt men STELT o dött. Det är dock lätt att rätta för MYCKET, kan inte rekommendera att ta ctrl-a o räta ut allt, snarare brukar jag gå loss på någon enstaka ton här o där o inte hela kluster av toner. Det brukar ge ett närmast totalt transparant resultat.
Det där med ctr-a funkar det i typ melodyn? Vore ju smutt egentligen men tar väl aningens av själen antar jag.
Tack igen :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Variaudio fungerar utmärkt för korrigeringar, vet jag inte riktigt vad du (inte) lyckats med :P

Nä men ärligt talat, du har en helskön röst, aldrig tänkt på dina inspelningar som ett exempel på dålig pitchkontroll.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar den här lugna balladen mycket!
Vill kompa på gitarr med lite licks på den här låten - säg inte nej, säg ja!  :rolleyes:
Ett vackert parti, innehåller en vacker sväng på pianot som senast jag hörde den svängen, spelades av inga mindre än den ärovördiga italienska gruppen PFM.
Undrar om deras simpla villa gitarrmelodi skulle göra sig där?

Har inte koncentrerat mig på sångens pitch alls, bara gillar låten.
Öva sången massor av gånger så kryper oväntad stabilitet i sångmelodin fram.

Vill plocka fram det jag tänkte på med PFM



Typ så här vill jag kompa på gitarren:
« Senast ändrad: 23.10.2013, 23:52:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag vet inget om sång  men jag tycker detta lät intressant och bra...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Trevligt gitarrspel, vart är like knappen? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du har och jag har alltid tyckt 'En jäkligt skön och personlig grundton'
Ibland surar det ut lite, men oftast känns det som du inte riktigt hör kompet i bakgrunden..
Prova att höja kompet så du får anstränga dig mer, sedan har jag även läst någonstans om att lätta lite på ena sidan av lurarna
så att man hör sig själv akustiskt oxo kan hjälpa.
Skön låt annars, PFM hör jag inte, men väl Elton John när han var som bäst..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt gitarrspel, vart är like knappen? :P

Skriv en kommentar under klippet på youtube om du har ett youtube-konto :P
Finns nån här i världen som jag inte känner (spansktalande/sydamerika?) som ofta kommenterar i positiva ordalag. Det är lite skoj...

Du har och jag har alltid tyckt 'En jäkligt skön och personlig grundton'
Ibland surar det ut lite, men oftast känns det som du inte riktigt hör kompet i bakgrunden..
Prova att höja kompet så du får anstränga dig mer, sedan har jag även läst någonstans om att lätta lite på ena sidan av lurarna
så att man hör sig själv akustiskt oxo kan hjälpa.
Skön låt annars, PFM hör jag inte, men väl Elton John när han var som bäst..

Visst har Eddi skön ton, lite som en oslipad diamant, ibland. Kanske träningssak eller teknik med lurarna som du säger. Det finns ju några parametrar att spela med: Hög eller låg volym i lurarna/hög eller låg volym på bakgrunden/den egna sången, läcka vid sidan av ena luren för att höra egna rösten i rummet.
« Senast ändrad: 24.10.2013, 11:31:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är det ännu skönare ton från Eddi. Tror det ligger i pipen att trummor och bas ska komplettera den underbara sången. Jag har blivit kär i denna leadvocal. I can't help it!

[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/music/NothingTest2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 26.10.2013, 22:32:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så snyggt, fortsätt på denna.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu javlans"e ni igång med nåt riktigt Nice..grabbs!..härligt gitarrspel o skön krispig sång.. :).. Hur får ni till det förresten? Sådär krispigt ..Det låter fina firre iaf..


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag håller med resten, sträva inte efter helt perfekt pitch när du har så skön och personlig röst, men helt klart är det bra att sjunga o sjunga och bra att gå in på ett pitchprogram ibland och kontrollera hur det ser ut, det är lärorikt  :D
Låten tycker jag är värd att göra klart, jättebra!
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så snyggt, fortsätt på denna.  B)

Galet bra sång - i all sin imperfektionism!

Nu javlans"e ni igång med nåt riktigt Nice..grabbs!..härligt gitarrspel o skön krispig sång.. :).. Hur får ni till det förresten? Sådär krispigt ..Det låter fina firre iaf..

Vi har faktiskt samma modell på mikrofon och micpreamp, Eddi och jag. Röde NT1-mikrofon och vad hette preamp:en den där röda?

Jag håller med resten, sträva inte efter helt perfekt pitch när du har så skön och personlig röst, men helt klart är det bra att sjunga o sjunga och bra att gå in på ett pitchprogram ibland och kontrollera hur det ser ut, det är lärorikt  :D
Låten tycker jag är värd att göra klart, jättebra!

Då jag sjunger lyssnar jag mig fram till vilka toner jag vill sänka eller höja och tar en i taget. Bäst om inte för många ligger helt galet för det kan ta tid...
Låten fortsätter skapas bakom kulisserna. Underbart att den dök upp från Eddi!
« Senast ändrad: 29.10.2013, 01:04:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt/lir å sång ... men i min lyssning är sången väldigt vass.
Det är ett fult klipp vid 104.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låtgrund. Tycker inte sången är något stort problem. Du har karaktär och det är värt en hel del.

Jobba på!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det var ett jävla tjat om pitch *slår näven i bordet* nä då jag skämtar bara, men gott folk, om det låter bra, så är det bra ;)

Och det här låter bra! Är det någon ton som är lite väl sur så är det väl bara att peta till den. Vi är lite roliga vi amatörer för vi har nästan en hatisk relation till pitchkorrigerande åtgärder medan artister i storstudios får en overhaul på i princip varenda pip de ger ifrån sig som ska gå till skiva. Såg en video en gång från en känd producent, glömt vem, som visade hur ett typiskt projekt med en stor artist såg ut vad gäller redigering, effekter och likn. Minns inte vilken mjukvara de använde, men han satt i princip och petade på VARJE ton i vokalspåren även om det handlade om ytterst lite många gånger. Han bedyrade för övrigt hur mycket viktigare det var att artisten klev in i vokalbåset och la några få tagningar med full känsla som man sen får rätt en aning istället för att göra 50 omtagningar där känslan bara försvinner mer och mer för varje omgång. Så var det med den saken :P

Jag finner röstljudet en aning uppdraget på diskanten, men vande mig innan låtens slut. Annars jättetrevligt, saknar lite bas o trummor :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Maxen har hållit igång tråden och även placerat ut delresultat där hans fina guror och körer hör. Tack alla för inputs - det har hjälpt oss i vårt fortsatta värv.

Trummor o percussion finns och en av tre basar just nu - vi ska jämföra lite. Sången är pitchkorrektad vid några ställen- inte så många faktiskt.

Snart blir den klar för utlägg håll ut :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Maxen har hållit igång tråden och även placerat ut delresultat där hans fina guror och körer hör. Tack alla för inputs - det har hjälpt oss i vårt fortsatta värv. Trummor o percussion finns och en av tre basar just nu - vi ska jämföra lite. Sången är pitchkorrektad vid några ställen- inte så många faktiskt. Snart blir den klar för utlägg håll ut :D

En annan jobbar och hinner inte lägga basar till höger och vänster under arbetstid.  B)
Men uj vad jag vill spela bas på den här.  :D
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag gillart.

Om jag skulle få bestämma, så behöll jag det nakna och "ruffa".

Fint!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, riktigt bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har det hänt nåt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Veldig bra låt i utgangspunktet  :)
Det er herlig befriende når ikke alt er perfekt. Tenker på sangen, litt sjarmigt skjevt her og der gir bare mer sjel til låten.

Jeg tror det er "farlig" å legge på for mye på denne låten. Synes första versjonen er best, MaxB gjør en bra jobb, men jeg tror ikke det gjör låten bedre.

Piano, cello etter hvert, og litt skjev vokal - Thats it, finito!  :)

/Sigmund


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Veldig bra låt i utgangspunktet  :)
Det er herlig befriende når ikke alt er perfekt. Tenker på sangen, litt sjarmigt skjevt her og der gir bare mer sjel til låten.

Jeg tror det er "farlig" å legge på for mye på denne låten. Synes första versjonen er best, MaxB gjør en bra jobb, men jeg tror ikke det gjör låten bedre.

Piano, cello etter hvert, og litt skjev vokal - Thats it, finito!  :)

/Sigmund

Tack för synpunkter Sigmunds men låten är nog redan klar och återfinns I denna tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=35693.0
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se