Forum > Färdiga produktioner
pxm "Tripped Over Blues"
pxm:
eh , hittade detta på ett bluesforum
There are different types of shuffle rhythms. The two most common forms are the Chicago shuffle, with the bass drum on the second and fourth beat like 1-2-3-4 and the Texas shuffle (double shuffle) emphasizing the first and third beat like 1-2-3-4. Examples for the Chicago shuffle are Key To The Highway or Sweet Home Chicago and for the Texas shuffle Reconsider Baby, Crossroads (Cream version) or Everyday I Have The Blues. If you ask a drummer be prepared for a long discussion. If any.
pxm:
Jag gjorde en ny version, jag flyttade tillbaka trumorna och lade på clave , son clave 2:3 så att ingen blir förvirrad av takten.....Wernis har helt rätt om Texasblues, de börjar på sk "Tung etta", son clave 3:2 alltså, medan jag vill ha Chicagostuket...
Sedan så låg ju gitarrerna efter clave 2:3 från början så det lät litet off när kaggen gick på 1;an och 3;an. Tror att det har att göra med vilken sorts blues och jazz man lyssnar mest på....Sedan stämde inte rythm med sambatakten vilket jazzrythm skall göra....
mvh
Wernborg:
--- Citat från: pxm skrivet 25.10.2013, 02:12:04 ---eh , hittade detta på ett bluesforum
There are different types of shuffle rhythms. The two most common forms are the Chicago shuffle, with the bass drum on the second and fourth beat like 1-2-3-4 and the Texas shuffle (double shuffle) emphasizing the first and third beat like 1-2-3-4. Examples for the Chicago shuffle are Key To The Highway or Sweet Home Chicago and for the Texas shuffle Reconsider Baby, Crossroads (Cream version) or Everyday I Have The Blues. If you ask a drummer be prepared for a long discussion. If any.
--- Slut citat ---
Var det inte Jump Blues du sökte?
Chicagoblues går mycket långsammare. Sen har du ofta shuffle på virveln hela tiden. Som ett tåg.
Texasblues är ju enklare i sin uppbyggnad. Tänk ZZ-top.
Om du verkligen vill ha betoning på 2 och 4 på bastrumma så måste du få resten av kompet i ordentlig shuffle. Det låter helskumt annars. Åtminstone inte som blues.
Lyssna (!) på exemplen du själv skrev här tidigare.
Rock on!!!
pxm:
Jo, eg är det Jumpblues, som går i Swing/Jazzrythm... Chicagobluesen långsammare som i Last Train home av Pat Metheny...
Håller på attt lyssna igenom exemplen och läsa igenom mitt matriel igen.......
Gitarrer och bas är spelad efter den här rythm från början där allt börjar på 2;an...Det var därför jag ändrade tillbaka....
Har en del att göra idag men återkommer ikväll.. :)
mvh
pxm:
Ändrar tillbaka igen, Wernis har rätt, det är bara det att jag tycker det är konstigt att inte downbeats ligger på kaggen.
Men nu har jag både lyssnat och läst och det är så... :)
mvh
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida