Forum > Färdiga produktioner

pxm "Tripped Over Blues"

<< < (4/11) > >>

pxm:
Nja, gitarren börjar ju fraserna på 2;an och landar dem på 1 eller 3.
Så det stämmer nog inte så bra i en vanlig 4/4.
Då måste jag spela om...
Det här är ju grunderna i jazzrythm jag programmerat.........

Får ta en vanlig 4/4 efter det att jag tittat i min Time Agent när jag
skall försöka mig på en Blues i Rock Jazz Fusion stil..
Kul ackorden gillas... :)..Det är  dom7 ackord i olika inversioner
med basen bortplockad....

mvh

Roffe H:

--- Citat från: pxm skrivet 24.10.2013, 18:20:41 ---Nja, gitarren börjar ju fraserna på 2;an och landar dem på 1 eller 3.
Så det stämmer nog inte så bra i en vanlig 4/4.
Då måste jag spela om...
Det här är ju grunderna i jazzrythm jag programmerat.........

Får ta en vanlig 4/4 efter det att jag tittat i min Time Agent när jag
skall försöka mig på en Blues i Rock Jazz Fusion stil..
Kul ackorden gillas... :)..Det är  dom7 ackord i olika inversioner
med basen bortplockad....

mvh

--- Slut citat ---

Det kanske inte blir jumpblues om du ändra virveln och basen enl. Wernborgs förslag? annars låter det vettigt, lite som jag var inne på, men visst, jag förstår att det är det lite jobbigt att göra om hela trumgrejen. :wacko:

Låter bättre nu i alla fall/Roffe H  :)

pxm:
Det skall ju vara jazzrythm till Jumpblues..
 Att göra om trummorna är inte så svårt men jag blir tvungen att spela om båda gitarrspåren då...
Så att de stämmer med trummorna.....
Så jag tycker det blir enklare att göra en helt ny blues , då....

Den här blev väldigt väl emottagen på 2 internationella forum b t w och jag har lagt upp den som backingtrack som svar på förfrågan...Om man vill testa att spela blues i jazzrythm med 75 % swing.....
Så jag får tacka  för hjälpen jag fick med denna. Det är såå roligt med blues !!!!  :)

Jag lägger upp ett backingtrack här också. Den går i A och i 120 bmp 75% (en 16:dels) swing.

Roffe H:
Ok, jag förstår...bra jobbat pxm.  :D
/Roffe H

Wernborg:
Klart du ska göra en ny blues..  :D

Men det där med bastrumma på två och fyra kan säkert finnas i nån jumpblues-låt, men hör nog inte till vanligheterna. Jag var tvungen att läsa på vilka artister som förknippades med Jumpblues. Inte så bekant med vad bluesens underindelningar kallas på fackspråk.  :D

Men det är ju egentligen vanlig boogie-woogie, eller tidig rock'n roll om man vill. Ofta utfört av storbandsorkestrar så gärna med lite jazziga inslag också då.

Stray cats / Brian Setzer blir ett lyssningstips för lite punkigare blues. Tydlig och enkelt att planka.

Rock on!!!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion