Kontrollrummet

Bellmanfestivalen, snacktråd!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tjenare Mollberg spelades in så här. Jag gjorde en grund med sång och gitarr och skickade till egget. Under tiden han jobbade med banjo, trummor, sång och tin whistle spelade jag in ståbas och dragspel. Är inget vidare bra på tvåradigt durspel så det fick bli en hand i taget... :rolleyes:

Kom på att egget kanske behövde basspåret för att synka trummorna emot, så jag gjorde en ny grund och skickade. Men han fick den inte för jag skickade av misstag den nya grunden till Roffe!  :P Detta uppdagades först när trumspåret var lagt, så trummor och bas är inspelade helt oberoende av varandra. Men de lirar så bra ihop som om vi stod i samma lokal.
 
När jag satte ihop alla spår och hörde resultatet så blev jag inspirerad av banjospelet och letade fram min mandolin. Jag kan fem-sex ackord på mandolin, och det visade sig vara precis dom som behövdes!  ^_^

DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjenare Mollberg spelades in så här. Jag gjorde en grund med sång och gitarr och skickade till egget. Under tiden han jobbade med banjo, trummor, sång och tin whistle spelade jag in ståbas och dragspel. Är inget vidare bra på tvåradigt durspel så det fick bli en hand i taget... :rolleyes:

Kom på att egget kanske behövde basspåret för att synka trummorna emot, så jag gjorde en ny grund och skickade. Men han fick den inte för jag skickade av misstag den nya grunden till Roffe!  :P Detta uppdagades först när trumspåret var lagt, så trummor och bas är inspelade helt oberoende av varandra. Men de lirar så bra ihop som om vi stod i samma lokal.
 
När jag satte ihop alla spår och hörde resultatet så blev jag inspirerad av banjospelet och letade fram min mandolin. Jag kan fem-sex ackord på mandolin, och det visade sig vara precis dom som behövdes!  ^_^


Kul story :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En liten kommentar från något jag läst i röstningstråden, att vi missat att återgestalta textens innehåll med arrangemang.

Vi gör en lite mindre humoristisk tolkning än bellman. SOm jag skrev nånstans, så är det ju en "drinking & shagging song".

I klartext så handlar det ju om rätt tuffa tag på fyllan på slutet. Väljer man vinkeln fylla, prostitution, ångest och ånger ihop med fyllesex så tycker jag iallafall att vi tagit med en hel del av detta i arret. jag kan lägga ut om varför en hel del av sakerna är med, men det är väl oviktigt :)


Wernborgs engelska variant tycker jag är bra med, man behöver inte bara förlora nyanser i en översättning, man skapar också nya, och texten får en ny innebörd :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det där med Bellmans texter är väl ett kapitel för sig. Finns säkert lika många åsikter som lyssnare dessutom.

Jag kan iofs inte min Bellman. Alls. Men den sång jag valde, Epistel 12 : Gråt fader Berg, tycker jag textmässigt inte är något särskilt märkvärdig alls. Tycker inte alls jag begick något slags övergrepp genom att dels plocka bort en vers och dels översätta den första. Texterna, eller åtminstone epistel 12 har inte riktigt klarat tidens tand som jag ser det. Då tycker jag också man kan ta sig större friheter att tolka.

Tanken med mitt bidrag var att försätta lyssnaren i en slags sinnesstämning i första versen för att i andra versen förändra densamma genom att ändra både språk och vinkel på arret en hel del.

Oavsett vad jag tycker eller inte tycker om Bellman så blev det en väldigt trevlig festival. Kul att det kom så mycket bra tolkningar från denna torftiga musik.  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eggs: Du ska lägga en röst till på slutet  och flytta upp alla som fick 4p eller lägre, ett snäpp :)

(5p ska nämligen också delas ut :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Eggs: Du ska lägga en röst till på slutet  och flytta upp alla som fick 4p eller lägre, ett snäpp :)

(5p ska nämligen också delas ut :)

Tack för att du håller koll på mig. Förvirringen är som vanligt maximal  :wub:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vill först skriva om Plinkas och mitt bidrag. Vi bestämde oss att göra nåt tillsammans i september, sen kom forumfestivalen så lägligt så vi hakade på den. Vi kom fram till att "Ulla min Ulla" går att göra mycket med. Det var väldigt mysigt att sjunga med Plinka och få göra körer  till hennes ljuva stämma & arr, en stor fröjd :D

Sen kom Emulator och jag i samspråk om att göra en Bellman till denna festival, vi har ju gjort en annan Bellman tidigare, "Märk hur vår skugga" för några år sen utanför Forumfestivalerna.
Nu var det dax att göra en ny tolkning av "Liksom en herdinna" tyckte vi, så sagt och gjort; Emu skickade mig en helt fantastisk bakgrund, och jag skulle lägga leadsång och stämmor dan därpå, jätteroligt! Men-det vara ju bara det, att halsflussen slog till dan därpå, så leadsången fick jag till, och sen en överstämma, men hade ju velat lägga mer kör, men det gick bara inte att komplettera sen då jag tappade rösten i ca 2 veckor. Men jag är så glad att vi fick till det här som är.

Väldigt rolig tävling och härligt tema det här, det är Bellman värd :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vill först skriva om Plinkas och mitt bidrag. Vi bestämde oss att göra nåt tillsammans i september, sen kom forumfestivalen så lägligt så vi hakade på den. Vi kom fram till att "Ulla min Ulla" går att göra mycket med. Det var väldigt mysigt att sjunga med Plinka och få göra körer  till hennes ljuva stämma & arr, en stor fröjd :D


Väldigt rolig tävling och härligt tema det här, det är Bellman värd :wub:

/Marre
Håller med, rolig tävling och kul med så många bidrag! Glad att jag fick samarbeta med dig Marre, som hjälpte till att välja en bra låt(med dina kunskaper och sångerfarenheter kring Bellman, som jag inte har), och sen att få mixa våra stämmor(som jag sen länge har funderat över hur de skulle låta ihop), en stor fröjd för mig med! <3
Plinkar på en låt...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Visste ni att rösta heter Stem på danska?  :)
Det är därför danskarna före varje spännande omröstning brukar ta sig ett stemjärn!  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Återkommer kanske med poäng, förmodligen gör jag det. :-)
  :D


Light head och alla andra. Sista rycket!!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fick en påminnelse av Marre om röstning.
Tyvärr har jag inte en chans att lyssna igenom alla dessa och ännu mindre rösta
Rodnar av skam men får bita huvudet av den och lyssna i lugn och ro i efterhand i stället
Eftersom jag är Bellman-freak så vet jag ju hur det ska låta :)
Skyller på att jag har fullt upp med att mixa några låtar med folk som är inblandade i denna festival som jag vill ha klara nu i helgen - och dom också tror jag.

ps
hoppas att min oskötsamhet inte påverkar resultatet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, min tolkning av Käraste Bröder då. Jag ville jag göra den för jag tycker texten är häftig. En bra beskrivning av ett riktigt fylleslag, men samtidigt så känns det konstigt att "se" dessa fyllon dansa menuett på tå...

Så det råa ville jag illustrera med nedstämda gitarrer och det fjolliga med harpsichord. Det finns en leadgitarr också som på ett ställe övergår till en väldigt illa spelad fiol (av undertecknad såklart). Illustrationen där är såklart den raglande fiolspelmannen.

Synd bara att jag inte kan mixa metal ordentligt, eller klarar att growla.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ta inte det här på fel sätt Cykeln, men jag tror det var Freddy som sa ung. "Medverkar man i en festival och inte röstar, bör ens bidrag slopas!"

Och jag håller helt och hållet med. Alla andra som röstar kan rösta på ditt bidrag men inte på sitt eget, det blir jävligt skevt om du inte lägger dina röster (och inte på din egen)

Borde vara en forumfestivalregel det ovanstående.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eggs: Du ska lägga en röst till på slutet  och flytta upp alla som fick 4p eller lägre, ett snäpp :)

(5p ska nämligen också delas ut :)
Wernborg 5 poäng! Är du full eller?............  :wub:

Gubbe lelle :) Han ändrade ju efter mitt påpekande, förstår du väl :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ta inte det här på fel sätt Cykeln, men jag tror det var Freddy som sa ung. "Medverkar man i en festival och inte röstar, bör ens bidrag slopas!"

Och jag håller helt och hållet med. Alla andra som röstar kan rösta på ditt bidrag men inte på sitt eget, det blir jävligt skevt om du inte lägger dina röster (och inte på din egen)

Borde vara en forumfestivalregel det ovanstående.

Pxm kommer rösta?  ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En röstare per bidrag förstås :) Går väl ihop aritmetiskt även för dig? ;)


F ö får pxm också rösta om han vill. Vi är ju inte precis här för att vinna ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Ta inte det här på fel sätt Cykeln, men jag tror det var Freddy som sa ung. "Medverkar man i en festival och inte röstar, bör ens bidrag slopas!"

Och jag håller helt och hållet med. Alla andra som röstar kan rösta på ditt bidrag men inte på sitt eget, det blir jävligt skevt om du inte lägger dina röster (och inte på din egen)

Borde vara en forumfestivalregel det ovanstående.

Tycker inte det borde vara tvång, röstar ofta inte själv även om jag har varit med i tävlingen. Ser inget fel med det.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tvång??? Det är väl för sjutton vanlig hederlig respekt du visar mot övriga på startfältet när du röstar! :angry:

Det här forumet stannar jag inte kvar länge till på, om den här utvecklingen fortsätter. Inte menat mot dig personligen Hellfog, men håller med diverse folk här som under lång tid klagat på att klientelet bara blir sämre och sämre. Och nu börjar det märkas utanför demoavdelningen också. :(
« Senast ändrad: 10.11.2013, 13:36:53 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag är med Divi, är man med så borde man rösta. Inte på grund av tvång eller så, utan snarare bondvett :D Sedan kan man ju som cykeln få ont om tid, och det kvittar såklart, det kommer inte skapa krig, eller svält i större delar av världen för att man är med och inte röstar.

Jag röstar inte för uteslutning av bidrag vars upphovsmän inte röstar, men tycker det är synd att man inte gör det.

Jag lade ner festivaldeltagandet för länge sedan när W skrev en ärlig recension av hela startfältet och fick oändliga mängder skit för att han var ärlig. Nu kontaktade Marre mig och jag har tyckt det varit kul att vara med denna gång. Hoppas det inte behöver bli nån storm av detta nu.

Forumet går ju kräftgång lite nu och då, och jag tror festivalerna är ett bra sätt att hålla det levande trots allt.


Och vart tog du vägen lighthead? Vore ju underbart att läsa din recension efter den där cliffhangern :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Att undlåta att rösta när eget bidrag är i startfältet är faktiskt inget problem alls generellt. Däremot är sammanhanget man gör det i av betydelse. KR har ett mindre antal aktiva medlemmar. Att inte rösta ger dels färre omdömen (och alla älskar omdömen om sina låtar) dels kan det ses politiskt rävigt. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Yes.

Jag tycker nästan det är bättre att även deltagare får ge 12p till sitt eget bidrag i så fall. Det löser problemet med folk som saknar bondläpps-vett :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rensat röstningstråden igen och flyttat allt till denna tråd.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En röstare per bidrag förstås :) Går väl ihop aritmetiskt även för dig? ;)


F ö får pxm också rösta om han vill. Vi är ju inte precis här för att vinna ;)

Jadå. Retas bara.  ;)

För övrigt håller jag med. Är man med röstar man. Men hinner/glömmer man är det inte hela världen heller.

 :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sant. Vi gör ju det här för att ha roligt. Det får man (jag) inte glömma. Hehe.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Eggs: Du ska lägga en röst till på slutet  och flytta upp alla som fick 4p eller lägre, ett snäpp :)

(5p ska nämligen också delas ut :)
Wernborg 5 poäng! Är du full eller?............  :wub:

Gubbe lelle :) Han ändrade ju efter mitt påpekande, förstår du väl :)

I Sundbyberg där jag bor.......... Tänkte inte på det!

Hälsar
Onykter göbbe!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Förresten så lovade/hotade ju jag med att bjuda på en Bellmanhistoria om vi vann...så nu får jag stå mitt kast!
Här kommer ett par...dåliga såklart:

Det var en gång rysken, tysken och Bellman. De tävlade om vem som hade längst flaggstång.
Rysken sa:
 - Min flaggstång är så lång att den når upp till molnen.
Då sa tysken:
 - Min flaggstång är så hög att den når upp till rymden.
Då sa Bellman:
 - ...äch det var väl inget, min flaggstång är så hög att den petar gud i arslet.
Då sa rysken och tysken samtidigt:
 - Då är det därför det varit sådant jävla skitväder hela jävla veckan...
--------------------------------------------------


 
Bellman köper ut på apoteket
   


 Bellman gick in på apoteket och bad att få köpa vitamintabletter.
 - Ska det vara A, B eller C???
 - Det spelar ingen roll, jag har aldrig lärt mig läsa...
 
-----------------------
Så var det gjort    :rolleyes:
Plinkar på en låt...