Vissa är anhängare av judendomen och andra av kristendomen.
Själv är jag anhängare av jungfrudomen

Nåvål, gutår och så vidare. Här kommer mina tankar kring de insända bidragen i nummerordning.
Kriterierna för poängsättning är enligt följande: Sångprestationer, mixar och arr = bra grejer
Allt annat är kasst. En instrumental tolkning av Bellman innebär att man totalmissat vad Bellman handlar om.

I min mening är texterna ca dubbelt så bra som melodierna. Repetition måste medföra variation, såvida man inte har något annat (som arr och sång/text) att fästa uppmärksamheten på. I Bellmans fall är det texten som gör att man står ut med mer än tre verser! Och gärna med teater när man sjunger Bellman, som Åkerströms tolkningar! (Jag gillar hans tolkningar bäst.)
Bellman är inte med i festivalen så vilken epistel/sång jag tycker är bäst, ingår inte som kriterium i poängsättningen, men har ändå noterat det i kolumnen längst till vänster (1-5, där 5 är bäst), mest för att kolla.
Låt mig introducera Tabellen Tabellman

Tabellen Tabellmantabell (poäng på skala 1-5 där 5 är grymt, 1 är intetsägande):
Sång Mix och arr SUmma! Epistelns braighet (i mitt tycke)
1.Angrods fjäril - Gillar inte riktigt arret. Det låter som en cembalo (harpsichord på engelska?) och det är ju tidesenligt, och basens pizzicaton (om det är det) fanns ju på barocken med. Jag tror det helt enkelt är dåliga samples, och det dra ner betyget lite

Sången låter lite högtravande (vilket inte alls behöver vara dåligt) men pga en hel del suringar så duger inte det som ursäkt.

BETYG: 1 2 3 4
2.Asti lunkar - Fint arr. Det låter pga av arret lika mycket bellman som asti

Sången är jättefin, men den speglar inte innehållet i texten (i mitt tycke). Du låter ju inte ens arg när han rycker remman ur hans trut

Men en mjuk sångprestation är det och jättefin tolkning!

BETYG: 3-4 4 7½ 4
3.Cykeln glimmar - Man blir glad av det här. Arret är passande. Glad visa och er sång återspeglar detta perfekt!

Bra sjunget i övrigt också!
Arret traditionellt och fullt funktionellt!

BETYG: 5 3-4 8½ 5
4.pxm's och mn moder. Jag ska träna på denna epistel tills jag blir någorlunda tonsäker. Har ju min sånglärare. Inget upplägg på spotify i detta skick! Det är bra teater dock och tack till pxm för gitarrfilen! Tack!

Och tack ock så till er som ger mig en 1 poänger och inser värdet av teatermässig sång när det gäller bellman!
Morgonte: Jag kan texten utantill till en hel del av bellmans epistlar, t ex denna och glimmande nymf nedan.

Det är (mestadels) teater, vid två ställen sjunger jag fel, pga missar i mitt minne
ALLTSÅ, jag hade texten framför mig och kollade ofta! MEN DET ÄR SANT att jag har den i huvudet också
(Disclaimer för att man hör papper-prassel i mp3an 
BETYG: - - - 5
5.Eddis nyfm - Roligt med google

Mix och arr åt skogen. Falsk sång men +1 poäng för google

Fan vad skoj det var att lyssna på

Din klang (vid sång) är underbar också. Wernis kommer inte ens i närheten

(Jag förklarar vad jag menar sen när jag skriver om hans bidrag.) Men han har ju definitivt en tränad sångröst så han vinner ju förstås ändå..

Varför inte gå till sångpedagog? T ex min eller nåt
Min favoritepistel/sång i Bellmans katalog.
BETYG: 2 2 4 5+
6. Eggs fader Berg - Otroligt skön tolkning på skånska och arrets stegring. Monoton förstås (oavsett stegring tyvärr) och jag ogillar detta faktum. Men den här epistel behöver verkligen detta faktum du införde så du får ändå 5p för arret! Jag är en sån som anser att Bellman bör sjungas på Stockholmska helst! Det är ju stockholmsmiljöer från den tiden som skildras. Men börjar ändra mig var gång jag hör din tolkning.

Stolta stad ska ju dock nog sjungas på stockholmska.

BETYG: 3-4 5 8½ 2
7. Emu och hans nymf glimmar - SPLENDID arrangment!

Och mixmässigt mästerverket i denna festival! Jag hör inte några falskingar i Marres sången, däremot är vibratot kanske lite yvigt. Dessutom vet jag att Emu kört lite autotuner på delar av sången = inte falskt. Logisk bevisföring

Däremot ska hon nog upp 1 eller 2 snäpp. Jag ogillar den här episteln, fin melodi men som är för repitiv och en text som är delvis humoristisk. Marre sjunger som en 5:a men avdrag för både henne och Emu, för att texten humorn inte framgår i en så här seriös tolkning.
Fast den går i moll.
BETYG: 4½ 4½ 9 2
8. Eqs sol glimmar - Hör en del falskingar, men det blir bättre längre fram i tolkningen. Sätt sången innan du hamnar på spotify!

Snyggt pianosolo!!! Riktigt fint. Tillförde arret mycket (i mina öron!).
BETYG: 3 4½ 7½ 3
9. Morgonte träder fram - Fin sångprestation. Lite tråkigt arrat. Ingen variation eller stegring av arret. Men berörande sång (och text)!

Och nästan sakralt på ett väldigt skönt sätt!
BETYG: 4 2 6 3
10. Rattles bröder skruvar sin fiol: Sången passar epistelns text. Glatt och bra sjunget.
Punkarret är sisådär

BETYG: 4½ 2 6½ 3
11. Asti och roffe - Instrumental tolkning, snyggt snyggt arrat!
BETYG: 0 4 4 4
12. Plinka och Marre - Dessa nymfer har ett otroligt skönt arr och grymma sångprestationer!
BETYG: 5 4½ 9½ 4
13 morgonteet och Eddan cyklar runt på januari-isen.

Vet inte hur jag ska förhålla mig till denna acapellatolkning med harpsichord och väl en gitarr.
Föreslår att harpsan och gitarren slopas

BETYG: 3 2 5 4
14. Rattle o eggs huvud i nyllet på Mollberg: Snyggt dialogat! Och bra sjunget. Men kanske lite mer teater?! Det är ju en dialog! OPERA!

BETYG: 4 3 7 5
15. Roffe o Jocke vilar: Instrumental tolkning. och snyggt arrat! Fina utsvävningar på saxen - liksom på den förra!
BETYG: 0 4 4 4
16. 12 st Wernis epistlar: Jag gillar inte din rösts klang riktigt. Men det vägs upp av att du är jävligt tonsäcker (sådana man placerar noter i och knyter ihop och bär runt in på operahus t ex). Du lyckas nog fånga känslan i 12ans lyric väldigt bra också! Fattar inte varför första versen sjöngs på engelska.
Grymt arr! Trots alla andra brister!

OJ OJ OJ, va många de är!!!
erhumm... En örfil kan undvikas vid nästa vägmärke där jag står om du är snäll och (fattar du inte vad jag skrev, så kommer jag inte förklara vad jag menar om du inte accepterar följande poäng)

:
BETYG: 3 5 8 3
Bidrag 12:Plinka & Marre 12 p
Bidrag 7: Emu & Marre 10 p
Bidrag 3: Cykeln 8 p
Bidrag 6: Eggs 6 p
Bidrag 16: Wernborg 5 p
Bidrag 2: Asti 4 p
Bidrag 8: Eq 3 p
Bidrag 14: Eggs & Rattle 2 p
Bidrag 10: Rattle 1 p
Jag singlade slant om de som fick lika poäng.