Forum > Färdiga produktioner

MaxB - På väg på tåg

<< < (4/16) > >>

MaxB:
Edit 2013-10-18
Version tre bortplockad. Spånar vidare med version 4 för att försöka hitta något att bygga vidare på.  Den här versionen är inte särskilt meditativ utan mer stressad. Förut ville jag inte ha ackordsbyten så ofta n vill jag nog att de ska komma oftare...  :wacko:
Borttagen länk

--- Citat från: Marsall skrivet 15.10.2013, 18:01:57 ---Drömsk o gott..Lyssnat på version 1 o den sista med text...Sitter på ett tåg".. En drömsk känsla jag får är att du kan göra den lite Bolero"aktig ökande i frekvens o mer pålägg o intensivare sång o körer tunga släppackordsgitarrer 2-3 ackord efter sångmelodinvart ... Eller så behåller du lugnet i den som nu o man får låta sig tas med sittandes på ett moln.. över stilla havet" :)

--- Slut citat ---

Ja, Bolero har jag också tänkt på då jag lyssnat och spelat.

Plinka:
Asch, jag har missat denna från början, och nu kan jag inte höra de första versionerna... :(
Blev så intresserad när jag såg titeln, detta är ju liksom lite mitt område... :rolleyes:

Men utgår från det jag kunde lyssna på! Jättebra intro med det meditativa röstljudet där, tycker egentligen du skulle spinna vidare utifrån det, och verkligen låta den få bli en meditativ upplevelse. Och det betyder tyvärr att sången med text måste bort, det fungerar inte att meditera till, kanske kan den platsa i någon annan låt, för tycker ändå att det krockar med introt.
Rytmerna fungerar dock.
Ljudande som här, samt upprepande mantran, chanting, är mer ursprungligt och är redan laddade med årtusenden av helande energi från tusen och åter tusen människor, ursprungsfolk, shamaner, healers... Därför är de så kraftfulla!
Hoppas du fortsätter på den vägen :D

Har faktiskt själv en plan att sätta igång nu och skapa meditationsmusik, ska bli riktigt mysigt så här på vintern!

spacetrucker:
För mig var detta kanske inte så avslappnande, närmast förbryllande  :lol:. Gillar dock "låten". Snygga sound du har här. Fint ljudlandskap som förde mig nånstans österut... Kul och annorlunda.... mer annorlunda musik åt folket!

// Space

Roffe H:
Håller med spacetrucker lite när det gäller avslappnandet...men fasen så intressant och snyggt, många läckra instrument och mäktiga körer och sång. Gillar!  :D
Bra att du behåller sången (texten).  :)
/Roffe H

MaxB:
Plinka

Jag vill göra något sånt också men den här idén har nu tagit en lite annan vändning med mig. Ser ut som det kan bli en textversion, naturligtvis "based on a true story"  B)

Spacetrucker

Inte avslappnande, håller med. Jag gillar ljudet då tablas och gitarr kommer in första gången. Det är det drivet jag på något sätt hoppas raffinera. Borde ha med dunket från rälsen också, kanske i början men framför allt i slutet.

Roffe H

Instrument här, är: tablas och tampura, två akustiska gitarrer och taurusbas (en gammal gratis-VSTi)
Sången är som sagt "based on a true story". Jag gick några dagar senare på en konsert med henne i storyn.

Lyssning på version 4 denna fredagsmorgon på pendeltåget gav inriktningen mot en snabb låt med text, istället för en lugn avslappningslåt. Hoppas kunna genomföra idéerna här nedanför och då blir det snabbare ackordsbyten och inte så långa transportsträckor...

(Ljud från en järnvägsstation där tåget lämnar perrongen)
Chanting-intro som nu - men bara 35 sek
Tabla och gitarriff som nu - men bara 8 sekunder (2:a ljusa slaget på tabla ska komma snabbare i den här delen åtminstonde)
Vers 1
E                                      F#m           F#m                    E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg -                 -   mot nya mål
     E                                     F#m       F#m                     E
Jag sitter på ett tåg - jag är på väg -             - till en annan värld
    E                                                  F#m          A                                                 E
En kvinna slår sig ner - på platsen mitt emot - jag ser att hon förstår - att hon hjälper mig (kort avhuggen sång på "mig")
     A                G#m             A                          H                E                   
Jag blundar - jag blundar - jag blundar - men jag ser - att hon ser
       A                  G#m              A                        H                   E                   
Hon blundar - hon blundar - hon blundar - men hon ser - vad som sker

mellanspel
   E                                   F#m      F#m                       E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg -             - till en annan värld

Avslutande chant (och ljudet från tåget som försvinner i fjärran)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion