Forum > Färdiga produktioner

MaxB - På väg på tåg

<< < (3/16) > >>

MaxB:

--- Citat från: Lazarus skrivet 14.10.2013, 15:30:12 ---Visst, jag fixar några varianter. Några riktigt långsamma genom att köra 56BPM istället kanske?!
Jag stämmer både tampura och tablas till E. Du får dom bägge separat, det blir nog bäst.

--- Slut citat ---

Det låter suveränt, tack!

--- Citat från: Asti skrivet 14.10.2013, 15:52:01 ---Skön bakgrund med pianot och den akustiska gitarren!
Sången/kören känns för långsam och utdragen, ungefär som om man spelar upp det på lägre hastighet än det spelats in....
Kan tänka mig din resonatorgitarr komma insmygandes eller en försiktig orgel.
Påminner nog lite om låten jag var med och sjöng på när jag tänker efter.... :unsure:
Jag tror det skulle kunna funka med enbart piano- och gitarrbakgrunden och en nära,
försiktig sång, men inte så släpig som nu. Fokusera på den intima, suggestiva känslan.

--- Slut citat ---

Tror att du och jag tänker i samma banor här.
Jag vill ha en eller två gitarrer som låter som nuvarande gitarr precis i början - med lite olika ljudkaraktär på gitarrerna.
Gillar själv också pianots långsamma spel tillsammans med gitarrkompet.
Kan tänka mig att ersätta de långsamma körerna med slide enligt tanken jag fick på lunchen, då jag gick och övningssjöng längs en trafikerad väg.
"Leadsången" är för långsam i den här inspelningen, inte bra. På lunchen fick jag inspiration till hur den sången kan fungera (bättre).
Visst är den här låten/ackordsföljden nära den låten där du sjöng kör, i augusti!  B)
Jag tror det ska räcka med ett komp uppbyggt med pianot och gitarrkompet och slide och lite loopar med indiska ljud, från Lazarus.
Jag vill använda en ren och len sångröst - inget rasp i rösten i den här...

ynot:
Tja Max

Gillar sången dvs rösterna, någon lite högre stämma bitvis hade nog inte skadat

tycker det är många som vill säga e.f#m  hade nog gått på pianot o en stråk bas. gitarren blir lite för mycket lägereld för mig

Gillar ansatsen
AG
Tony

tigersoul:
Råder inget tvivel om det, version 1 ska du fortsätta med. Körerna behöver styras upp lite, de börjar o slutar lite fel i tid här o var men förmodar det var en känd slaskeffekt :P Inget fel på harmonierna, också snöat in på "nu ska jag ha något ANNORLUNDA" men det blir ofta inte bra, det här går alldeles utmärkt!

MaxB:
Borttagen länk

Igår kväll fortsatte jag spåna - för det är verkligen vad jag gör- spånar vilt. Med hjälp av spånet kommer idéer och gårdagens spån har givit nya idéer i skallen, idéer jag vill förverkliga med lite indiska instrumentljud och fortsatt enkel instrumentsättning. Stämmor har jag tänkt vara shanting eller nånting som liknar Aaaaaaaauuuuuuuuuuum från många munkar som sitter och mediterar tillsammans med indiska instrumentljud.
Text ska bli nånting i närheten av vad jag sjungit hittills men förenklat och så rent det bara går.

--- Citat från: ynot skrivet 14.10.2013, 18:33:40 ---Tja Max Gillar sången dvs rösterna, någon lite högre stämma bitvis hade nog inte skadat
tycker det är många som vill säga e.f#m  hade nog gått på pianot o en stråk bas. gitarren blir lite för mycket lägereld för mig Gillar ansatsen

--- Slut citat ---

Kanske hög stämma kanske låg? Stråkbas hmm tror inte jag har nån bra sån men jag har ju egentligen tillgång till många häftiga ljud om jag bara sätter mig och letar runt. Gitarren ska vara kvar men spela fyra gånger så sällan och de andra tre gitarrslagen i senaste versionen kan blir ekosvar från kompgitarren.

--- Citat från: tigersoul skrivet 15.10.2013, 11:25:15 ---Råder inget tvivel om det, version 1 ska du fortsätta med. Körerna behöver styras upp lite, de börjar o slutar lite fel i tid här o var men förmodar det var en känd slaskeffekt :P Inget fel på harmonierna, också snöat in på "nu ska jag ha något ANNORLUNDA" men det blir ofta inte bra, det här går alldeles utmärkt!

--- Slut citat ---

Kan bli annorlunda och i slutänden kanske inte för annorlunda, får se var jag hamnar i progressmaskinen...

Marsall:
Drömsk o gott..Lyssnat på version 1 o den sista med text...Sitter på ett tåg".. En drömsk känsla jag får är att du kan göra den lite Bolero"aktig ökande i frekvens o mer pålägg o intensivare sång o körer tunga släppackordsgitarrer 2-3 ackord efter sångmelodinvart ... Eller så behåller du lugnet i den som nu o man får låta sig tas med sittandes på ett moln.. över stilla havet" :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion