Kontrollrummet

Filer som distar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Hei folkens!

Jeg og Plinka utveksler noen filer og har et teknisk problem med en vokalfil  :blink:.
Vokalen til Plinka er, som ni vet, flott, men når jeg får filen så distar den lite.
Filen distar ikke hos Plinka, men den gjör det hos meg. Har lastet den ned flere ganger.
Nivåerna er okej, og det er en wav fil.

Har dere noen tips? Kan det skje noe med filen når den lastes opp og ned via en fildelingstjeneste?


/Sigmund


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den kanske inte går igenom tullarna in till Norge?  :rolleyes:
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den kanske inte går igenom tullarna in till Norge?  :rolleyes:

Använder ni gräddfilen till Norge?   :P

Hur låter den filen om du Plinka lyssnar på bara den filen i något annat program?
Om Plinka renderar om filen o medvetet sänker utsignalen till maximalt -1dB kan det bli bättre?
Se till att du inte har några effekter på sångspåret eller mastern.
Skickade du mp3a, så skicka wave-fil istället.

« Senast ändrad: 10.10.2013, 10:58:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Off course, det er problemet, vi er utenfor EU..


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jaja, jag har mixat ner den till en 24 bitars wav utan effekter, som jag brukar, och dubbelcheckat flera gånger att volymen inte är för hög, SAMT lyssnat på filen med ett par andra program. Men har nu gjort om hela proceduren, och ska prova att dela via Dropbox, så får vi se om det funkar. Annars beror det nog på att ni i Norge inte är med i EU...
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Samarbeten över gränserna är inte så enkla som man kan tro.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Ser ut som Plinka har löst det nå. Måtte bare fylle ut utförselsdeklarationer etc, + mutor til norska tullare..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ser ut som Plinka har löst det nå. Måtte bare fylle ut utförselsdeklarationer etc, + mutor til norska tullare..

Om det är en stor lastbil som kör ut filen till dig, kanske den kommer först i eftermiddag.  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaja, jag har mixat ner den till en 24 bitars wav utan effekter, som jag brukar, och dubbelcheckat flera gånger att volymen inte är för hög, SAMT lyssnat på filen med ett par andra program. Men har nu gjort om hela proceduren, och ska prova att dela via Dropbox, så får vi se om det funkar. Annars beror det nog på att ni i Norge inte är med i EU...

24 bitar ska ju kunna räcka för både headroom och lågt brus... är det den filen du skickar? Vi haft en del diskussioner förr om klippning och en var så bra att den blev "klistrad" - där kan finnas ledtrådar - lycka till i tullen! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 - lycka till i tullen! ;)


Vem har "tullat" på filen?

Håll oss uppdaterade!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Redningen ble Schengen avtalen.. Filen er endelig passert tullen. Jeg laster den av bilen i kveld og legger ut bevis på kontrollrummet.. :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
+20dB i tull?  :lol:

Vet inte om det är värt något i sammanhanget, men jag har märkt att mixar ibland kan dista på vissa ljudkort. Ett fullmatat projekt med många saker som låter samtidigt kan dista om jag lyssnar på det genom min Guitarport, men kanske inte om jag använder det inbyggda kortet eller zoomportans. Latencyinställningar kan kanske också göra att det blir överbelastningar i form av dist i lyssningen, dist som helt enkelt inte finns.

Men i det här fallet kan det ju också vara så att bara en av er uppfattar disten, vi är ju olika känsliga för sådant. Om överstyrningen skett i steget innan A/D-omvandligen hjälper det ju inte att nivåerna är OK på det inspelade.

Enda sättet att få ett svar är att lägga upp filen och fråga om någon mer än du hör disten.  :)
DON'T PANIC