Kontrollrummet

pxm - "Rythm Study" En Jazzblues/Jumpblues etude som utforskar swing/jazzrythm.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 :)

Tänkte inte diskutera swing med er men gör det i a f... :) Några vill spela raka 4:or både shuffle & swing och jag skall lära mig spela så här istället. Det här är vad man bör veta innan man ger sig i kast med exotiska skalor, guidetoner (voiceleading) och färgningar av ackord. Har missat det p g a att jag  mest lyssnar på Fusion och p g a att jag inte känner någon jazzmusiker att vägleda mig. Skulle allt vara raka 4:or hade man inte behövt skriva swing eller shuffle i partitaturen. Det hade räckt att skriva 4/4 då... Ämnet känns angeläget för mig, att jag förstår och att ni förstår så att ni inte spelar swing/shuffle till raka 4:or. Så vill jag att ni ska förstå vad jag kommer att försöka spela från och med nu. Det känns viktigt för mig. Jag petar ned litet allmänt om beats och rythms utan att gå in på djupet och bli för teoretisk.

Detta öppnade en ny dimension av förståelse i mitt musiklyssnande och hoppas kunna utveckla det i min egen spelstil också.
Jag lyssnar på jazz ibland och tycker att det är intressant  att veta vad jag lyssnar till, vad musikerna gör egentligen.
Sedan så vill jag att mina försök att spela ur the Real Book skall låta något så när likt orginalet. Att bara ta ut svängarna hur som helst får att få det svänga duger inte för det är inte så musikerna gör. Att få "Oh, when the Saints" att svänga är i o f s enkelt men varför gör det det ?? Vad är det man gör då egentligen ?? Dessa  rythm´s och beats är att likna vid digitala jazzlicks eller arpeggios, menar att de finns och mönstren man lär sig passar in. Precis som ett digitalt lick som du kan anpassa till vilken tonart som helst.

Så jag tänker försöka förklara och demonstrera med en etude vad jag kommer att försöka mig på ett tag nu.
Lägger ut mitt studieexempel...Jag köpte en interaktiv bok där ämnet behandlades (sedan har jag Googlat och även lyssnat mycket) och det här är ett studie exempel. Valde att snickra ihop en enkel blues som vamp, så att alla kan hänga med...Att lära sig spela Jumpblues är ett råd för att snabbt och enkelt lära sig och förstå swing. Bluesharmonierna/ackordsföljden i blues är ju nästan alla bekant med.

Jag tycker att mycket av KR:s jazz och blues låter konstig. Den är brara, men konstig ibland. Min jazz t ex låter Fusion hur än jag gör...Och min blues låter som om den har utgått från någon slags progressiv blues. Ibland är det så, ibland inte..
Svänget är inte alltid där liksom, även om det mesta är välspelat på KR. Jag vet nu varför det blir fel för oss
även om vi nu skulle ha riktigt jazzsväng på kompet..Det är ganska lätt att rätta till, faktiskt och
jag tänkte inte skriva något ang. teorin bakom swing/shuffle. Men det är ett ack så enkelt trix,  helt
grundläggande för melodier/solon/improvisationer i swing/shuffle, så jag delar det med er i a f, (annars känner jag mig taskig):

I swing och shuffle är 2:an och 4 downbeat (Hihat och virvel) och i jazz och de kommer släpandes någonstans emellan metronomens 2;a och 4:a och dess kommande åttondel. Ståbasen/basgitarren kan släpa (Rubato-att medvetet ligga litet före eller efter taktslaget/markeringen) ytterligare något på dessa downbeats. I jazz (swing) börjar man oftast insteget till frasen/melodin på 2:an, eller 4;an, medans man i blues (shuffle) vanligen börjar det på 4:an.
1:an och 3;an är uppbeats (Ride och för 3:an Ride och kagge. Riden skall spela 8 delar.) och man landar fraserna på någon av de taktslagen.

Så här räknar man swing;1 & A 2 & A 3 & A 4 & A och man spelar på (gitarr eller piano ur rythmsektionen); 1 A2 A3 A4 A. Man spelar alltså inte "&" men med fördröjning på 2:an och3:an. I det här exemplet uttrycker/spelar jag inte A3 och har jag varit försiktig markeringarna släpar bara med en 16 del. Det är ca 75-76% swing. Det gäller för alla instrument i den här etuden. Ville inte göra det allt för svårt i det här exemplet eftersom jag också försöker demonstrera olika beats och rythm´s som går in i swing. Det är viktigt att man förstår allt det rätt och jag tror det blir enklare att uppfatta med en 76% swing för de som är vana vid raka 4/4 än att börja med 100% swing.

Att 2:an och 4:an är downbeats är något att ha i huvudet om man skall spela licks med toner ur en Bebop skala där passertonen alltid skall ligga på upbeats. Och inte  bara då,,,,blues sevenths och större ackord, använder voiceleading(guidenotes, ledtoner) för en smooth linje(Guidelines), ii-V7-I, melodisk moll skala och dess modus, bopskalorna och de vanliga skalorna i blues; dorisk, mixolydisk, heltons och dim skalorna, i all ära men utan jazzrythm blir det inte jazz. Då blir det Rock Jazz Fusion !!!!!

Det här spåret/låten innehåller grunderna för rythm i Jazz och Blues.....
Brukar alltid göra en etude (en etude är utbildande och demonstrerar eller övar upp någonting) med all ny teori. För att förstå den och dess funktion hos alla instrumenten i litet band. En ensambles rythmsektion skall ju leverera beat, puls, groove och harmoniskt (ackord) matrial, för monstret ( am. slang för the  superior player) att spela låtens head eller improvisera till. Både solosektion och rythmsektionens katter använder dessa beats till denna rythm. Eg. ska det vara 8 delar på riden om allt skall vara rätt och riktigt men jag fick inte till det i Groove Agent  :lol: Det är vanligt att variera jazzrythm, bara man har grundstenarna kvar så jag klarar mig kanske undan med det ?
Nu jag skall öva på detta och Charleston några månader/ett halvår nu... :)

Jag tycker RockJazzFusion är enklare för då spelar man jazzteorin till Rocktrummor,,,eller, ja, åtminstone till en rak 4/4.
Och jag är uppväxt på 70 & 80 talet så det är väl det man är mest familjär med...
Rocktrummor, 4/4, alltså.....

Studie exempel med rätt placerad son clave, ett afrikanskt beat som går in i jazzrythm (som är adaptiv - även till udda  takter- t ex spelar man raka 4:or fungerar det om man spelar det dubbelt så sakta mot vad swinget går i. Så det går trots allt på ett vis att använda raka 4:or ändå. Att den är adaptiv gör att den går att variera.) och som man kan spela t ex ett solo eller melodi till, kommer imorgon....Det är natt nu så jag kan inte spela clave´just nu..De låter högt som fan...Jag tog leadgitarren istället och spelade in claven...Jag spelade Bossa licks (Sambabeats till jazzrythm) 2 repriser och 2 repriser lick´s med jazzrythm:s Rolls Royce, nämligen Charleston, med leadgitarren- så man får flytande melodier och improvisationer över swinget.

Måste lära mig detta för man kan inte spela jazz utan korrekta ii-V7-I;or,rätt swing och fraseringar till melodier/solon i
son clave eller samba (Jag har en liten fördel av att ha varit med i en  sambagrupp för många år sedan). ...Även om jag helst spelar, och vill spela, Rock Jazz Fusion..Men det här ämnet, jazzrythm´s och polyrytmik, är verkligen intressant. Vill gärna titta på Jocke´s studie i ämnet, hur man upplever beats som släpar på 2;an och 4;an....En del upplevde dem tydligen som raka 4:or om jag förstod Jocke rätt.(?)

Jag spelar Vanilla Beats till Jazzrythm i Bluesetuden i den här ordningen:

1 rep - akomp.
2 rep - shuffle
2 rep - Charleston (Charleston "vandrar" runt i jazzrythm´s repriser)
2 rep - 3 olika sambatakter/grundtakterna
2 rep - son clave 3:2 & 2:3.

Claven kan börja på både 2:an eller på 1:an beroendes på vilken effekt man är ute efter. Börjar clave´n på 1:an kallas det för "tung etta" Det gör att tex ett gitarrlick som spelar i son clave alltså ges möjlighet att då börja sitt lick på 1;an.
Lindy Hop, vanlig 8:a går i son clave 3:2 till swing. Vanlig 6:a, Lindy Hop är son clave 2:3 plus en :3 till över 5&6.
Bo Diddley´s Beat är en sorts son clave´3:2.

Andra beats som är vanliga att spela till  jazzrythm är Rhumba(clave), Bossa Nova, Mambo och Montuno. Själv har jag dock bara en vag ide´om dessa clave´s/beats/rythm´s ännu. Tänker lära mig använda de jag spelar i denna blues/etude ordentligt först. Jag tror inte jag kommer att försöka spela så mycket Latin Jazz, men det kan vara bra att känna till dem något sånär i a f. Brasiliansk folkmusik spelar ibland hela stycken, fraser med en åttondels förskjutning. Det kallas för offbeat. Kan vara bra att känna till för att förstå vad musikerna eg. sysslar med i Latin Jazz.

En jazzsång rythm brukar innehålla synkoper ,förkjutning av takten med en t ex en 8:ondel. Man hoppar över en åttondel och markerar nästa effektfullt med t ex en cymbal. Kanske även någon anticipitation, vilket betyder en tidigare markering, med t ex en åttondel.

Det låter för djävligt  :lol: (jag kan inte programmera trummor, kan inte arra och inte mixa) men det duger som en grov skiss till vad jag menar. Om man övar på detta ett tag kan man göra fina rytmiska riff och licks utifrån dessa beats och rythms när man spelar swing. Jag är övertygad om att detta är fin och värdefullt för alla jazzkatter och blueshundar att kunna...Kvantiserar ni ett VSTi trumspår (gärna swing eller shuffle) i Cubase men 76-100% swing kommer spåret att delas upp  i sådan här swing. I kvantiseringsrutan ser du hur % i swing är uppdelat på en takt. Mycket praktiskt och enkelt att studera. Kolla det !!! Önskar att Cubase metronom ändrades till swing då. I Natives Studio Drummer finns motsvarande en kontroll som låter dig ställa in % swing. Den här bluesen/etuden går i 75% swing, vilket innebär att 2:an och 4:an släper med en 16;del. Tempot är 120 bmp. Tonarten är A. Det var någon känd jazzmusiker , kommer inte ihåg vilken just nu, som sagt "You can play allmost anything as long as you remember to swing the notes."

Jazz är nästan aldrig statisk som denna blues är. Jazz tycker jag är definitionen av improvisation; skapande/komponerande i ögonblicket. Den lever här och just nu. Harmonierna/ackorden t ex kan färgas, spelas i olika inversioner, bytas mot substitut, spelas med lite annan rytmik. Basen har många möjligheter till variation både tonmässigt som i rytmiken t.ex  annat rubato, Trummisen kan variera jazzrythm på flera sätt, t ex med  synkoper, anticipitationer, eller ta in claven eller en sambatakt i spelet, osv. Trummisen i jazz har oftast mycket att göra och panoreras till höger kanal, basen i mitten, 50% panning till vänster av piano eller rythmgitarr och längst ut till vänster saxofonen eller sologitarren. Alltså på samma vis man som publik till ett small band hör musiken live. Det är den vanligaste orkesteruppställningen för just small bands/small ensembles. Reverb/rum kan läggas sparsamt på gitarr och piano i mixen men enbart om de spelar solo. Aldrig när de spelar akompangemanget och aldrig på mastern. Det suddar ut rubato ´s detaljer och det vill man inte. Dessutom vill man att varje katt i en small ensemble/small band skall kunna uppfattas klart och tydligt var för sig. Man använder sig aldrig av dubbar i jazz. Referenslyssning John Coltrane´s klassiska album " A Love Supreme". 

Oftast är inte swinget bestämt i förväg i % eller 16 delar utan man spelar det på känsla av dagsformen. Man brukar dock lägga 2;an och 4:an så nära nästkommande 8;del som möjligt i praktiken. Men man strävar efter 100%swing vilket är lika med att släpa downbeats, 2;an och 4;an alltså, en 16:ondel plus en 32:on del.  Kom ihåg bara att basen spelar rubato på downbeats och ligger något efter Hihat och virveln. Det är basen som skall göra 100%, Virveln kan ligga på ca 38 % vilket motsvarar att släpa med  en 32;e del. Övriga instrument lägger sig någonstans däremellan. På 76% swing kanske, som den här bluesetuden enhetligt lunkar på, alltså, som sagt, men släpar downbeats med en 16:on del.

Det gäller för musikerna, katterna, att vara lyhörd för att ligga rätt i låten som är i ständig förändring och känslig inför det egna valet av variationer så att det stämmer överens med helheten, så att katterna hittar den dagens sound och swing. Att kunna vara här och nu för att lyssna är en viktig egenskap för en katt.

Låtens head/ tema brukar inleda en jazzlåt med 2 repriser, sedan kommer vampen som solisterna skall improvisera till. Vampen är den enda  delen som kan vara stabil, statisk. Ibland avslutar man även med ett interludium och en repris av låtens head. Lois Armstrong sade "Never play the same thing exactly the same way twice".

Andra vanliga former/strukturer på jazzlåtar är 52 takters sång enligt ett AABA schema och jazzblues.

Jammar man spelar man enbart vampen, kanhända precis skapad och etablerad bland jammedlemarna och så reharmoniserar man vampen i ögonblicket invigelse samt turas om att vara solist och improvisera till den.

Dock, i Berklee´s  kurs i improvisation som hålls över nätet lär Gary Burton att man kan återupprepa en fras max 3 ggr för att etablera den hos publiken, om den är ovan att lyssna på jazzimprovisationer, innan man börjar leka med frasens toner rytmik och ornamentera med övriga skal och passertoner. Detta för att den ovane publiken då ska lättare att förstå och ta till sig improvisationen. Nu är det oftast så att jazz publiken till stora delar oftast är väldigt kunnig och uppskattande. Det är åtminstone vad jag hört och även sett vid de få jazzsessioner jag varit på. Improvisationernas kvalitet och vinnande av lyssnarna brukar mätas av applåderna som brukar ges efter varje soloinsats.

Eftersom låtens vanilj ackord (grundackord) alltid är desamma precis som låtens head och kanske även ett interludium (mellanspel) gäller det för varje musiker att veta olika sätt att variera på. Du kan aldrig lära dig för mycket teori,  den innebär mer frihet att spela en jazzlåt såsom man själv vill framföra just sin del av den. Teorin ger också frihet och möjligheter i praktiken bl a för solisterna att improvisera över låtens vamp. Som publik, lyssnare ger teorin förståelse för musikernas arbete, kreativitet och kunnande på sitt instruments område. Man förstår deras konstnärskap bättre och kan rätt uppskatta det. Nu vet ni litet om swing, shuffle och den vanligaste rytmiken i jazz. Ni har nu förhoppningsvis blivit mer medvetna och därmed bättre lyssnare och uppskattare av jazzmusik.
Ni har blivit litet mer hip !!! :)

PS !!!!
Letar fortfarande en jazzmetronom......Det finns på Youtube och på filer och CD:s att köpa men ingen riktig fysisk metronom, vad jag vet...
« Senast ändrad: 25.10.2013, 15:46:36 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bumpar denna !!!
Tror att den är läsvärd och att det står viktiga och intressanta saker i trådhuvudet för
KR medlemmarna.

mvh
« Senast ändrad: 12.10.2013, 12:00:07 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/