Att STIM:a låtarna ger inget skydd, utan det handlar bara om att du får betalt när låtarna spelas i radio/TV etc.
För att skydda dina rättigheter och se till att ingen stjäl låtarna och sätter sitt eget namn som upphovsman, så behöver du ha arkiverat daterade kopior hos en jurist eller liknande - eller poststämplade oöppnade brev som du har skickat som REK med mottagningsbevis till dig själv, så att det går att bevisa vid en eventuell domstolsförhandling att du hade gjort en viss låt det datumet. Jag har för mig att Svenska Musikerförbundet har någon arkiveringstjänst också, som kan fungera som bevis.
Att registrera sina verk hos STIM säger ju inget om hur låten går, utan bara att du har gjort en låt med ett visst namn i en viss genre och med en viss längd - och registrerat den ett visst datum. Någon annan kan ju också registrera en helt annan låt med samma namn under samma genre och med samma längd, utan att låtarna har det allra minsta som är likt.
Nackdelar med STIM? Det skulle väl vara att man automatiskt låter STIM ta hand om att dra in pengar till dig för ALLA verk utom de du registrerar som LIB - och att vissa företag som tillhandahåller biblioteksmusik (som används som bakgrund i reklam, TV-serier och annat), inte godkänner att man även är med i STIM. Samtidigt ger dessa en ganska dålig ersättning och ofta bara som en engångssumma, så att det troligen inte är någon nackdel när man summerar det hela...
Alternativ finns inte i Sverige, eftersom STIM är den svenska förening som tar hand om detta, helt enkelt. Det är en oberoende förening som ägs av sina medlemmar och även om de kan upplevas som lite stelbanta och gammaldags ibland, så fungerar det väldigt bra för det mesta. Alternativet är alltså att vara utanför STIM och inte få betalt för offentligt framförande av låtarna.
Bra sammanfattat Claes!
Upphovsrätten träder i kraft i samma ögonblick som du skapar någonting, för musiker i samma veva som du skriver låten. Så teorin behöver du inte göra mer än att skriva en låt för att du ska äga rätten till den. Men i praktiken blir det lite knivigare ifall någon påstår att du har plagierat en låt eller att någon menar att det er dom som skrivit låten. Då står ord mot ord. Och i samtliga bort, med undantag för ärekränkning så vitt jag vet, så ligger bevisbördan på den som anklagar någon för brott. Så att i det avseendet så är det ju bra att ha någon form av daterad kopia av något slag arkiverad någon stans så att du kan bevisa att du har skrivit låten om du tycker att någon stulit din låt.
Och som redan sagts i denna tråd så har STIM inte mycket med detta att göra, hos STIM registrerar du bara låt titel och att det är du som skrivit verket. Mer vill inte STIM veta. Det STIM sedan gör är att bevaka så att du får pengar för din låt. Detta förutsätter att musikrapporteringen sker av dom som spelar låten, hur detta fungerar och hur detta sköts kan vi diskutera en annan gång. Men om vi utgår från att musikrapporteringen sköts som den ska så får du alltså betalt för när din låt spelas.
Alternativet till STIM är att du själv får bevaka dina rättigheter och skicka en faktura osv till dom som spelat din låt. Vilket jag tror att du vill slippa om du är som jag helst vill ägna dig åt att musicera.
Själv tycker jag att STIM har fått ett oförtjänt dåligt rykte, många ser STIM som något som dåligt och att det bara kostar pengar. Men som sagt STIM ägs av sina medlemmar och bevakar sina medlemmars ekonomiska intresse.
Och efter som att det egentligen inte kostar någonting för dig som upphovsman så ser jag få, om ens några (?) nackdelar med att inte vara STIM ansluten om man skriver musik.
OBSERVERA! Att STIM bara bevakar dina ekonomiska intressen om du är låtskrivare, är du musiker och medverkar på inspelningar ska du vara SAMI ansluten som är ett liknade organ för musiker. Och man kan var medlem i båda, men det tänker jag inte gå in på mer här.
Förlåt för långt inlägg

Men jag hoppas att ni hängde med i mitt resonemang trots att det kanske vart en smula juridiskt. Annars är det bara fråga, och om någon är intresserad av att lära sig mer kan jag gärna hålla en kortare "kurs" om det finns tillräckligt många intresserade