Kontrollrummet

STIM-medlem - eller inte - fördelar nackdelar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi har flera trådar från 2007 och framåt på det här ämnet men jag tycker det är dags att ta det ett varv till.

På radiointervjun som sänds på tisdag 8 oktober kanske Mulle uttrycker hur viktigt det är att jag STIM:ar mina låtar. Under intervjun satt han i 20 minuter och förklarade fördelarna och jag sa att jag verkligen ska kolla upp fördelarna/nackdelarna med hans monolog är troligen bortklippt. Mulle menade samtidigt att tanken på att skicka ett rekommenderat brev som man lämnar oöppnat inte längre har nån funktion.

Vad är fördelarna med ett medlemskap i STIM?
Vad är nackdelarna?
Vilka alternativ finns?

Är det flera av er som faktiskt får in pengar på er musik via STIM?
Ni andra som får in pengar på er musik, vilka vägar har ni gått?

Den här spinnup möjligheten på kontrollrummet, har den nån koppling som är besvärande för STIM:ad musik eller inte.
« Senast ändrad: 05.10.2013, 12:09:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
mycket bra fråga.
jag har fått för mig att det är mer intressant om man är en "stor" artist
en nobody som oss finns inga fördelar.
visst om det råka bli en suuuuper hit av en låt som spelas i alla världens hörn
blir det kanske lite surt men men
en annan blir ju bara glad om någon råkat lyssna och gilla det de hört
av de man gjort
finns så sjukt mycket bra musik som man troligen aldrig kommer
att hinna lyssna på. och man är lyckligt ovetande

inte mycket till svar men en tanke
Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nä, jag har aldrig tjänat en enda spänn och har väl i ärlighetens namn varit rätt usel på marknadsföring... För seriösa och krävande projekt har jag trots det registrerat de låtar som fått komma ut i offentligheten. Det är inte mycket jobb med det och det är inte för några eventuella pengar utan bara för att för att tillskriva mig rättigheterna till det jag själv åstadkommit.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Kan det vara så enkelt att om du gjort nåt som spelas offentligt av någon som skickar in STIM-rapporter, så har du nytta av en STIM-anslutning. Det inkluderar egna spelningar i andras regi, när din låt spelas på närradion eller spotify t ex. Hur mycket man får beror på hur många som lyssnar, så är det väldigt få så kanske det inte är värt besväret att rapportera in sina låtar... Men som Jocke skriver kan man ju göra det för att säkra rättigheterna också...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag stimmade en del låtar tidigare och när dom spelades på lokalradion
ramlade det in ungefär en hundring varje gång har jag för mig.
Hade dom spelats på riksradion hade det varit betydligt mer.
/Asti t.f. Lokalpatriot
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Att STIM:a låtarna ger inget skydd, utan det handlar bara om att du får betalt när låtarna spelas i radio/TV etc.

För att skydda dina rättigheter och se till att ingen stjäl låtarna och sätter sitt eget namn som upphovsman, så behöver du ha arkiverat daterade kopior hos en jurist eller liknande - eller poststämplade oöppnade brev som du har skickat som REK med mottagningsbevis till dig själv, så att det går att bevisa vid en eventuell domstolsförhandling att du hade gjort en viss låt det datumet. Jag har för mig att Svenska Musikerförbundet har någon arkiveringstjänst också, som kan fungera som bevis.
Att registrera sina verk hos STIM säger ju inget om hur låten går, utan bara att du har gjort en låt med ett visst namn i en viss genre och med en viss längd - och registrerat den ett visst datum. Någon annan kan ju också registrera en helt annan låt med samma namn under samma genre och med samma längd, utan att låtarna har det allra minsta som är likt.

Nackdelar med STIM? Det skulle väl vara att man automatiskt låter STIM ta hand om att dra in pengar till dig för ALLA verk utom de du registrerar som LIB - och att vissa företag som tillhandahåller biblioteksmusik (som används som bakgrund i reklam, TV-serier och annat), inte godkänner att man även är med i STIM. Samtidigt ger dessa en ganska dålig ersättning och ofta bara som en engångssumma, så att det troligen inte är någon nackdel när man summerar det hela...

Alternativ finns inte i Sverige, eftersom STIM är den svenska förening som tar hand om detta, helt enkelt. Det är en oberoende förening som ägs av sina medlemmar och även om de kan upplevas som lite stelbanta och gammaldags ibland, så fungerar det väldigt bra för det mesta. Alternativet är alltså att vara utanför STIM och inte få betalt för offentligt framförande av låtarna.
« Senast ändrad: 05.10.2013, 16:56:09 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Att STIM:a låtarna ger inget skydd, utan det handlar bara om att du får betalt när låtarna spelas i radio/TV etc.

För att skydda dina rättigheter och se till att ingen stjäl låtarna och sätter sitt eget namn som upphovsman, så behöver du ha arkiverat daterade kopior hos en jurist eller liknande - eller poststämplade oöppnade brev som du har skickat som REK med mottagningsbevis till dig själv, så att det går att bevisa vid en eventuell domstolsförhandling att du hade gjort en viss låt det datumet. Jag har för mig att Svenska Musikerförbundet har någon arkiveringstjänst också, som kan fungera som bevis.
Att registrera sina verk hos STIM säger ju inget om hur låten går, utan bara att du har gjort en låt med ett visst namn i en viss genre och med en viss längd - och registrerat den ett visst datum. Någon annan kan ju också registrera en helt annan låt med samma namn under samma genre och med samma längd, utan att låtarna har det allra minsta som är likt.

Nackdelar med STIM? Det skulle väl vara att man automatiskt låter STIM ta hand om att dra in pengar till dig för ALLA verk utom de du registrerar som LIB - och att vissa företag som tillhandahåller biblioteksmusik (som används som bakgrund i reklam, TV-serier och annat), inte godkänner att man även är med i STIM. Samtidigt ger dessa en ganska dålig ersättning och ofta bara som en engångssumma, så att det troligen inte är någon nackdel när man summerar det hela...

Alternativ finns inte i Sverige, eftersom STIM är den svenska förening som tar hand om detta, helt enkelt. Det är en oberoende förening som ägs av sina medlemmar och även om de kan upplevas som lite stelbanta och gammaldags ibland, så fungerar det väldigt bra för det mesta. Alternativet är alltså att vara utanför STIM och inte få betalt för offentligt framförande av låtarna.


Bra sammanfattat Claes!

Upphovsrätten träder i kraft i samma ögonblick som du skapar någonting, för musiker i samma veva som du skriver låten. Så teorin behöver du inte göra mer än att skriva en låt för att du ska äga rätten till den. Men i praktiken blir det lite knivigare ifall någon påstår att du har plagierat en låt eller att någon menar att det er dom som skrivit låten. Då står ord mot ord. Och i samtliga bort, med undantag för ärekränkning så vitt jag vet, så ligger bevisbördan på den som anklagar någon för brott. Så att i det avseendet så är det ju bra att ha någon form av daterad kopia av något slag arkiverad någon stans så att du kan bevisa att du har skrivit låten om du tycker att någon stulit din låt.

Och som redan sagts i denna tråd så har STIM inte mycket med detta att göra, hos STIM registrerar du bara låt titel och att det är du som skrivit verket. Mer vill inte STIM veta. Det STIM sedan gör är att bevaka så att du får pengar för din låt. Detta förutsätter att musikrapporteringen sker av dom som spelar låten, hur detta fungerar och hur detta sköts kan vi diskutera en annan gång. Men om vi utgår från att musikrapporteringen sköts som den ska så får du alltså betalt för när din låt spelas.

Alternativet till STIM är att du själv får bevaka dina rättigheter och skicka en faktura osv till dom som spelat din låt. Vilket jag tror att du vill slippa om du är som jag helst vill ägna dig åt att musicera.

Själv tycker jag att STIM har fått ett oförtjänt dåligt rykte, många ser STIM som något som dåligt och att det bara kostar pengar. Men som sagt STIM ägs av sina medlemmar och bevakar sina medlemmars ekonomiska intresse.

Och efter som att det egentligen inte kostar någonting för dig som upphovsman så ser jag få, om ens några (?) nackdelar med att inte vara STIM ansluten om man skriver musik.

OBSERVERA! Att STIM bara bevakar dina ekonomiska intressen om du är låtskrivare, är du musiker och medverkar på inspelningar ska du vara SAMI ansluten som är ett liknade organ för musiker. Och man kan var medlem i båda, men det tänker jag inte gå in på mer här.

Förlåt för långt inlägg :wub: Men jag hoppas att ni hängde med i mitt resonemang trots att det kanske vart en smula juridiskt. Annars är det bara fråga, och om någon är intresserad av att lära sig mer kan jag gärna hålla en kortare "kurs" om det finns tillräckligt många intresserade ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för ditt långa inlägg!
Jag har inte kollat på STIM:s egen hemsida ännu så några till dumma frågor kan jag ha.

Om jag går med i STIM, kostar det en årsavgift eller annat baserat på hur många låtar jag anmäler dit?
Räcker det med att jag skriver vem som gjort låten och låtens titel eller måste alla låtarna ha nån streckkod eller annat kopplad till sig?
Var fixar man sånt i så fall?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Allt är gratis. Inga streckkoder. Lätt att registrera/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag har precis själv kollat upp, och tänkte att det skadar väl inte att ansluta sig ;) Ett enkelt ansökningsformulär direkt på sidan, så automatmailas det ett kontrakt att skriva undert och skicka in. Tog max en minut ;)
http://www.stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Ga-med-i-Stim/Anslutningsformular/
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har precis själv kollat upp, och tänkte att det skadar väl inte att ansluta sig ;) Ett enkelt ansökningsformulär direkt på sidan, så automatmailas det ett kontrakt att skriva undert och skicka in. Tog max en minut ;)
http://www.stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Ga-med-i-Stim/Anslutningsformular/
Nej, så tänkte jag också och det kostar ju ingenting....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Tack för ditt långa inlägg!
Jag har inte kollat på STIM:s egen hemsida ännu så några till dumma frågor kan jag ha.

Om jag går med i STIM, kostar det en årsavgift eller annat baserat på hur många låtar jag anmäler dit?
Räcker det med att jag skriver vem som gjort låten och låtens titel eller måste alla låtarna ha nån streckkod eller annat kopplad till sig?
Var fixar man sånt i så fall?


Som medlem/upphovsman betalar du ingenting. Det är ju dom som spelar dina låtar som ska betala. Du registrerar bara låtens titel och vem som skrivit den. Efter som att du har rätt till ersättning ersättning som låtskrivare oavsett om låten är inspelad eller ej. Är den inte inspelad så har den ingen streckkod. För inspelade verk så är det först och främst SAMI och även NCB som bevakar rättigheterna. Jag kan hålla med om att det kan vara lite rörigt men det är egentligen inte så rörigt. Enkelt sammanfattat kan man göra så här:

Låtskrivare=Anmäl dina verk till STIM. Kostar inget och du behöver endast anmäla Upphovsman och låtitel. Du har i regel rätt till ersättning fort dit verk spelas. Vare sig det spelas live av dig eller någon annan artist eller om den finns inspelad, vare sig det är din egen skiva eller någon annans skiva och den spelas till exempel i radio etc.

Musiker som medverkar på INSPELNING= Vare sig du spelar dina egna låtar på en skiva eller spelar in covers så har du i regel rätt till ersättning så fort den inspelningen du medverkat på spelas offentligt. Din medverkan på en inspelning ska då anmälas på en så kallad Inspelningslista som skickas till SAMI, ofta är det producenten som sköter detta. Detta betalar du inte heller någonting för dig som medlem, vilket du blir så fort du har anmälts att du någon gång medverkar på en inspelning. Här behöver du anmäla något mer än vad du anmäler till STIM, bl.a Artist, katalog nummer, utgivningsår med mera. Detta kan du kolla direkt på SAMIs hemsida där man kan anmäla inspelningar direkt. OBSERVERA! Att detta gäller endast för en inspelning du medverkat på, som musiker på ett livegig har du bara rätt till gaget om du inte varit med och skrivit någon av låtarna som framförs.

Hoppas det klarnade något annars är det bara att fråga ;) Eller maila till kontakt@niklasjblixt.com


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte kommit till skott ännu. Är det nån (Plinka kanske) eller några som registrerat flera låtar hos STIM nu?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag har inte kommit till skott ännu. Är det nån (Plinka kanske) eller några som registrerat flera låtar hos STIM nu?
Jag har registrerade låtar sedan 90-talet
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har inte kommit till skott ännu. Är det nån (Plinka kanske) eller några som registrerat flera låtar hos STIM nu?

Jag har regat seriösa projekt sedan några år... men det blir ju inte så många! ;)

Tack till Claes och Niklas för klargörande - STIM var otroligt aktiva i samband med nedladdningsdebatten och jag övertolkade nog dem en del... ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag har inte kommit till skott ännu. Är det nån (Plinka kanske) eller några som registrerat flera låtar hos STIM nu?
Nej har inte kommit så långt. Jag anmälde mig som musikskapare på deras hemsida, skrev ut kontraktet, och sen blev kontraktet liggande på skrivaren....och väntar på en underskrift och att skickas in...längre har jag inte kommit... :rolleyes:
Plinkar på en låt...