Forum > Demolåtar

Gypsystile, Cajun, Nytt projekt

<< < (6/9) > >>

MaxB:

--- Citat från: Henric skrivet 13.10.2013, 11:37:03 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 13.10.2013, 11:28:25 ---Sorry att jag ledde dig in i dansbandsfållan, finskt dansband blev det.
Det här är bra som en sån låt.

Mixen får du titta mera på. Spontant tycker jag det låter bra men... det finns en trumma som tar massor av energi från alla andra instrument och sången. Den finns i de lägre frekvenserna och i nuvarande lyssning har den mycket mer energi än basgitarren. Du ska hitta vilken eller vilka trummor förutom kicken, som ligger i de lägre frekvenserna och tygla de andra så att de hörs utan att de stjäl all energi från alla andra.

Är det en vänsterhänt trummis? Som lyssnare från dansgolvet hör jag oftast hi-hat:en till höger och pukorna till vänster.

Den som är värst ligger ute till höger och är troligen största golvpukan! Kan du manuellt eq:a om den så att den låter men inte dundrar och bumlar, så kanske det är det enda som behövs.

--- Slut citat ---
Måste i såna fall rent logiskt vara någon av pukorna, inget jag reagerat över, men ska ha detta i åminnelse när jag gör dom sista justeringarna....samtidigt sitter mycket av beguinn feelingen i just pukorna...tack för kommentaren! :wacko:

--- Slut citat ---

Eftersom pukorna ska höras, kan du göra som jag föreslog. Men ha inte kvar pukorna i de frekvenser som basgitarr och kick behöver. De behöver dessa frekvenser för att kunna leverera sin energi. Om pukorna ska höras och du vill ha kvar dem i de lägre frekvenserna - är du tvungen att, som du redan gjort sänka volym på sång, dragspel och basgitarr mer än du egentligen vill, för att inte mätarna ska visa rött. Jag tror övriga instrument redan nu har lägre volym än de ska ha i helheten!

Men jag har inte bästa högtalarna så du får hoppas att andra som kan det här ger bättre förklaring eller frikänner pukorna!  :lol:

bjurte:
Gillar kompet och rythmerna mycket, men tycker nog inte att Dansbands-sången passar in riktigt till resten av musiken..
Vill höra lite mer 'Rasp' i rösten.. ;)

Henric:

--- Citat från: bjurte skrivet 14.10.2013, 13:48:57 ---Gillar kompet och rythmerna mycket, men tycker nog inte att Dansbands-sången passar in riktigt till resten av musiken..
Vill höra lite mer 'Rasp' i rösten.. ;)

--- Slut citat ---

Jag tycker att han sjunger med bravur!  :wub:

Henric:
Nu är kören på plats - har fått en slidegitarr också av en polare, den ska jag försöka mixa in så småningom!  :rolleyes:

MaxB:
Hör att pukorna fortfarande bumlar där ute och jag noterar att ingen annan verifierat att det kan innebära ett problem, som gärna korrigeras.
Inte heller nån som säger att det inte är ett problem.

Det innebär
a) att jag är den enda som ser ett problem där. Eller så betyder det
b) att jag är den enda som ids kommentera det med goda intentioner.  B)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion