Jo ja det är ju en smakfråga så klart. Jag tycker nog att det finns flera fördelar med NI:s trummor. Grundjuden är mycket bra, men det är väl egentligen de flesta trumpluggar nu för tiden.
Ljuden är väldigt lite processade vilket gör att man får greja med dem för att få till rätt ljud, men detta gör också att man slipper överdriven kompressor som t e x grundljuden i AD lider lite av i mina öron.
NI:s Abby road trummor är också stämbara så du kan tex stämma ner virveln om den är för hög eller låg.
I Studio drums ingår tre kits så det är inte en hel massa att välja på men eftersom grunderna låter så bra så kan man med lätthet förändra ljudet utifrån sina behov och anpassa dem till olika genres och stilar. Det finns ett par presets med varje kit, men det är hyfsat blygsamt i jämförelse med Superior drummer eller AD. Man skall dosk inte låta sig luras av detta utan de är som sagt lätt att förändra ljudet som man vill.
Det fins flera varianter 50´s 60´s 70´s 80´s och modern drummer och så Studio drummer som jag tycker låter bäst. DE andra kitsen är mer om man vill efterlika en speciell tidsera. Detta är ju kontaktinstrument efterosm de tillverkas av NI, vet inte hur de fungerar i andra sammanhang men gissar att man får med Kontakplayer om man köper dem.
JAg har generellt inget emot AD de är användbara om man vill få det att låta lite processat vilket ju är en målsättning ibland. Studio kitten slås nog inte av något annat jag hört i krispighet och renhet, förutom de där jättebilioteken som är på över hundra GB, men nu snackar vi överkurs för hemstudios
Till syvende och sist så handlar det ju om vilka ljudideal man har d v s smak och tycke men de är absolut värda att kolla in om du shoppar trumljud.