Kontrollrummet

Bra plug med akustiska instrument?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Börjar tycka det är bökigt med dessa synthar (Protheus 2, Virtuoso 2000, JV-1080) som står kopplade med midisladdar runt datorn och borde ersätta dem med plug-in istället. Precis som jag har EZ- och AD-drumspluggarna. Mina synthar innehåller i stort sett bara akustiska instrument och det är endast sådana jag använder. Så vad är lämplig ersättning med färdiga ljud? Det ska vara så enkelt att man med ett klick byter och provar instrument efter instrument som spelar melodislingan som går. Trillian tex (med basar) som jag köpte för några år sen var så invecklad så jag har aldrig lyckats använda den.  Grand 3 har jag så pianon behöver inte vara med, men antagligen blir det väl frågan om orkesterplug. Då finns kanske inte instrument med som tex dragspel, munspel och diverse stränginstrument. Och hur är det, brukar datorn klara spela upp när det blir många vst-instrument samtidigt?


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Kolla in Native Instruments dom har en del bra pluggar, men just akustiska instrument är svårt att få trovärdiga som VST och dom bibliotek som är bra är ofta väldigt dyra av förklarliga själ. Det är nästan enklare att lära sig att spela dom instrument som du inte har tillgång till i datorn. Som du nämner så har du ju piano och så vidare i datorn, men gitarr och så är nästan enklare att lära sig och det blir ofta mycket bättre om man spelar på riktigt.

Men som sagt Native Instruments har en del bra pluggar vill jag minnas.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja vilka instrument är det du vet att du saknar, som en plugg ska ersätta?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Att Trillian skulle vara invecklad håller jag inte med om, den är så invecklad man gör den till. Om man bara vill spela upp de basar som ligger med, så kan det inte bli enklare. NI har bra pianon/flyglar, Gitarrer funkar väl, mest som  bakgrund, komp. Ofta får man ratta till dem så man får fram ett schysst ljud. Speca lite vad det är för ljud du letar efter  :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det jag skulle behöva är huvudsakligen allt som finns i orkestrar. Stråkar, enskilda, kvartetter som stråkmattor, samma sak med blås. Orkestersyntharna jag har måste vara över 15 år och jag har inte kollat mjukvarumarknaden något vidare förutom bland slagverk. Gitarr och elbas behövs inte på plug för det spelar jag själv. Att jag skaffade Trillian var för ståbasens skull. Jag tror att det var de långa inladdningstiderna också som gjorde att jag ledsnade på Trillian. Hur är det annars med orkesterpluggar, måste varje ljud laddas in för sig, eller prickar man för en bank ljud som laddas in? Som exempelvis EZ med sina olika plugar.  


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Det jag skulle behöva är huvudsakligen allt som finns i orkestrar. Stråkar, enskilda, kvartetter som stråkmattor, samma sak med blås. Orkestersyntharna jag har måste vara över 15 år och jag har inte kollat mjukvarumarknaden något vidare förutom bland slagverk. Gitarr och elbas behövs inte på plug för det spelar jag själv. Att jag skaffade Trillian var för ståbasens skull. Jag tror att det var de långa inladdningstiderna också som gjorde att jag ledsnade på Trillian. Hur är det annars med orkesterpluggar, måste varje ljud laddas in för sig, eller prickar man för en bank ljud som laddas in? Som exempelvis EZ med sina olika plugar.  

Native Instruments Komplete tror jag det heter, har enligt min erfarenhet väldigt bra stråkar och många andra symfoniorkesterljud!


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
NI Kontakt är vad jag skulle satsa på. Vill man köpa hela Komplete-packet är det iofs bra, men inte så väldigt mycket akustiska instrument. Börja med att utforska dom medföljande ljuden till Kontakt och köp till vad du tycker saknas.

Orkesterpluggar finns ju en hel del i olika prisklasser. Det ska finnas en egen tråd på Kr för dom. Sök!
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad JohnRick

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • Drums Come True
Som sagt - Komplete från NI är ju givet. Du kan också kolla på EastWests grejer som har ett av de bättre orkesterbiblioteken och något av de bästa stråk- och pianoljuden:
http://www.soundsonline-europe.com/2013-EU-Classical-and-Orchestral


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack för alla svar! EastWest verkar mycket intressant då det är endast akustiska instrument. Ska kolla om jag hittar demos och kan se hur pass lättanvänt det är också.  :)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hej,

Jag anser fortfarande efter MÅNGA år att EastWest Colossus är den mest kompletta pluggen man kan äga.

Den är förvisso stor (35gb tror jag)  men den innehåller verkligen allt och är väldigt smidig, eftersom du kan använda 8 ljud på separerade kanaler samtidigt på i samma plugg.

Lycka till !

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Som sagt - Komplete från NI är ju givet. Du kan också kolla på EastWests grejer som har ett av de bättre orkesterbiblioteken och något av de bästa stråk- och pianoljuden:
http://www.soundsonline-europe.com/2013-EU-Classical-and-Orchestral

EastWest ja, dom hade jag glömt! Det är också bra grejer. Och välkommen hit JohnRick, verkar som att du är lite överallt nu för tiden ;)


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
EastWests Complete Composers Collection 2 hos soundsonline som du länkade till JohnRick är väldigt intressant. Man köper en hårddisk där allt är installerat och väljer vilka plugar man vill ha installerade. Riktigt bra pris jämfört med att köpa enstaka pluggar. Gäller bara att bestämma sig för vilka.  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
+1 på Kontakt. Biblioteket som medföljer är brett.

När man har öppnat dörren till Kontaktvärlden öppnar sig nya möjligheter att få tag på andra instrument gratis eller väldigt billigt. Många utvecklare arbetar med Kontaktplattformen, men de mindre aktörerna har inte råd att licensiera sina pluggar så de fungerar mot gratisvarianten Kontakt player.

Hur är det annars med orkesterpluggar, måste varje ljud laddas in för sig, eller prickar man för en bank ljud som laddas in? .  
Är olika för olika pluggar. De flesta kan man välja enstaka instrument och t o m enstaka artikulationer, andra pluggar har möjlighet att ladda in fördefinierade grupper av ljud. Om man vet med sig att man kommer att vilja arbeta med en grupp instrument ofta, så kan man alltid i Cubase (eller vilket DAW man nu har) skapa en mall som man laddar in varje gång man börjar på ett nytt projekt. Det är ju det smidigaste, allt är redan grovmixat och klart, och man slipper det tradiga och kreativitetshämmande momentet att leta rätt på ett visst ljud.

Och hur är det, brukar datorn klara spela upp när det blir många vst-instrument samtidigt?
Beror naturligtvis på hur många instrument det är frågan om, och vilken dator man har. Men generellt sätt är det mängden RAM som sätter begränsningarna, och det är ju förhållandevis billigt att uppgradera. Berätta vad du har för burk, så ska vi nog kunna estimera hur mycket du klarar att ladda in.
DON'T PANIC


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hej Rattlesnake!
Datorn är en PC med Intel Core i7, 2,67 GHz och 6 GB Ram.

Undrar vilken som är användarvänligast då, Native instruments eller EastWest. Ett gammalt Battery 2 som ju är från NI är inte alls lika smidigt som exempelvis AD Drums och EZ, varför jag aldrig använder det längre. Önskvärt tycker jag är att man klickar fram ett ljud i taget och låter spela den melodi som går i loop. Sen kan man förstås gå in och pilla med anslag, glidningar mm när man väl valt ett ljud.



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Rattlesnake!
Datorn är en PC med Intel Core i7, 2,67 GHz och 6 GB Ram.

Undrar vilken som är användarvänligast då, Native instruments eller EastWest. Ett gammalt Battery 2 som ju är från NI är inte alls lika smidigt som exempelvis AD Drums och EZ, varför jag aldrig använder det längre. Önskvärt tycker jag är att man klickar fram ett ljud i taget och låter spela den melodi som går i loop. Sen kan man förstås gå in och pilla med anslag, glidningar mm när man väl valt ett ljud.


Inga dåliga grejor.  :)
Jag tror du kan ladda in uppemot 40 mjukvaruinstrument/artikulationer innan den protesterar (baserat på att jag har 16 GB RAM, laddar in 70 instrument i min orkestermall och har ca 50% minnesutnyttjande). Och då du verkar ha en rätt ny burk så kan det ju vara värt att kosta på lite mer RAM om det skulle behövas.

Battery har jag ingen erfarenhet av. Jag har både Play (Eastwest) och Kontakt, och tycker ingen av dem är riktigt logisk/användarvänlig. Inte superkomplicerade heller, men det är inte det som är deras styrka, om jag säger så. Av de "motorer" jag känner till föredrar jag främst Aria (Garritan) sedan Vienna instrument när vi pratar logiska gränssnitt.

DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kör du med Cubase 6 eller senare så följer ju Halion Sonic SE med och då kanske det här kan vara ett prisvärt alternativ:

Symphonic Orchestra.
http://www.steinberg.net/en/landing_pages/halion_symphonic_orchestra_vst_sound_instrument_set_kaufen



Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kör du med Cubase 6 eller senare så följer ju Halion Sonic SE med och då kanske det här kan vara ett prisvärt alternativ:

Symphonic Orchestra.
http://www.steinberg.net/en/landing_pages/halion_symphonic_orchestra_vst_sound_instrument_set_kaufen

Jag har Cubase 5 och detta är ju ett billigare alternativ förstås. Är det mer lättanvänt än EastWest och Natives är det intressant. Skulle önska man kunde ladda hem en trialversion av både EastWest och Natives instrument.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag har Cubase 5 och detta är ju ett billigare alternativ förstås. Är det mer lättanvänt än EastWest och Natives är det intressant. Skulle önska man kunde ladda hem en trialversion av både EastWest och Natives instrument.

Vet inte hur det är med EastWest, men NI Kontakt Player finns ju - precis vad du efterfrågar.  :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vet inte hur det är med EastWest, men NI Kontakt Player finns ju - precis vad du efterfrågar.  :)
Då kollar jag in det!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du letar efter en smör och bröd synt låter det som. Goliath är väl efterföljaren till Colossus som nämndes ovan. Kan också vara värd att kolla in om du har pengar. Fast den går nog lös på tre fyra tusen.
http://www.soundsonline.com/Goliath
 
VAd gäller användarvänlighet så är ju halion enklast så klart. Förmodligen billigast också.

Men jag är också mest såld på Kontakt. Dels därför att grundinstrumenten låter så pass bra som de gör och dels för att det finns så många expansionsmöjligheter och den är inte svår att sköta eller ladda instrument i. Det är i stort sett en rack ochman laddar in det instrument man vill ha. Vill man sedan nörda loss bland ljud, eq, kopressors osv så finns det enorma möjligheter men man måste inte.

Battery har jag använt en hel del, men för mig är den mer av en programerbar trumsynt. Jag hade iofs studiotrummorna som man kunde köpa till för en herrans massa år sedan, men de nya kitsen från native instruments som går under arbetsnamnet Abby road är svårslagna för popmusik. NI:s studio drummer låter också mycket bra. Nya Abby roads 50`s drummer skulle jag gärna äga om jag hade kosing.
http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/drums/abbey-road-50s-drummer/
 :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Du letar efter en smör och bröd synt låter det som. Goliath är väl efterföljaren till Colossus som nämndes ovan. Kan också vara värd att kolla in om du har pengar. Fast den går nog lös på tre fyra tusen.
http://www.soundsonline.com/Goliath
 
VAd gäller användarvänlighet så är ju halion enklast så klart. Förmodligen billigast också.

Men jag är också mest såld på Kontakt. Dels därför att grundinstrumenten låter så pass bra som de gör och dels för att det finns så många expansionsmöjligheter och den är inte svår att sköta eller ladda instrument i. Det är i stort sett en rack ochman laddar in det instrument man vill ha. Vill man sedan nörda loss bland ljud, eq, kopressors osv så finns det enorma möjligheter men man måste inte.

Battery har jag använt en hel del, men för mig är den mer av en programerbar trumsynt. Jag hade iofs studiotrummorna som man kunde köpa till för en herrans massa år sedan, men de nya kitsen från native instruments som går under arbetsnamnet Abby road är svårslagna för popmusik. NI:s studio drummer låter också mycket bra. Nya Abby roads 50`s drummer skulle jag gärna äga om jag hade kosing.
http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/drums/abbey-road-50s-drummer/
 :)

EastWest säljer ju under namnet Complete Composers Collection2 en samling ur deras sortiment som man får plocka ihop själv med minst 7 titlar. Där kan man välja bland annat Goliath, Hollywood strings Gold mm för cirka 6000:- och får allt installerat på hårddisk. Låter som man får mycket för pengarna, så det är intressant.
Har inte hört Natives trumpluggar, jag har ju EZ och AD med alla deras varianter utom electric drums. Skiljer sig Natives trummor mycket från dessa?
http://www.soundsonline-europe.com/CCC2


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Du letar efter en smör och bröd synt låter det som. Goliath är väl efterföljaren till Colossus som nämndes ovan. Kan också vara värd att kolla in om du har pengar. Fast den går nog lös på tre fyra tusen.
http://www.soundsonline.com/Goliath
 
VAd gäller användarvänlighet så är ju halion enklast så klart. Förmodligen billigast också.

Men jag är också mest såld på Kontakt. Dels därför att grundinstrumenten låter så pass bra som de gör och dels för att det finns så många expansionsmöjligheter och den är inte svår att sköta eller ladda instrument i. Det är i stort sett en rack ochman laddar in det instrument man vill ha. Vill man sedan nörda loss bland ljud, eq, kopressors osv så finns det enorma möjligheter men man måste inte.

Battery har jag använt en hel del, men för mig är den mer av en programerbar trumsynt. Jag hade iofs studiotrummorna som man kunde köpa till för en herrans massa år sedan, men de nya kitsen från native instruments som går under arbetsnamnet Abby road är svårslagna för popmusik. NI:s studio drummer låter också mycket bra. Nya Abby roads 50`s drummer skulle jag gärna äga om jag hade kosing.
http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/drums/abbey-road-50s-drummer/
 :)

EastWest säljer ju under namnet Complete Composers Collection2 en samling ur deras sortiment som man får plocka ihop själv med minst 7 titlar. Där kan man välja bland annat Goliath, Hollywood strings Gold mm för cirka 6000:- och får allt installerat på hårddisk. Låter som man får mycket för pengarna, så det är intressant.
Har inte hört Natives trumpluggar, jag har ju EZ och AD med alla deras varianter utom electric drums. Skiljer sig Natives trummor mycket från dessa?
http://www.soundsonline-europe.com/CCC2
Låter onekligen som ett väldigt lockande erbjudande...
Två små varningar bara. När jag köpte ett orkesterbibliotek på disk från EW för några år sedan kom det surt efter, när ett brev kom ifrån tullen ville ha 20(?)% moms. Sedan har inte Playmotorn det bästa ryktet vad gäller stabilitet, men det kanske är löst nu.
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo ja det är ju en smakfråga så klart. Jag tycker nog att det finns flera fördelar med NI:s trummor. Grundjuden är mycket bra, men det är väl egentligen de flesta trumpluggar nu för tiden.
Ljuden är väldigt lite processade vilket gör att man får greja med dem för att få till rätt ljud, men detta gör också att man slipper överdriven kompressor som t e x grundljuden i AD lider lite av i mina öron.
NI:s Abby road trummor är också stämbara så du kan tex stämma ner virveln om den är för hög eller låg.
I Studio drums ingår tre kits så det är inte en hel massa att välja på men eftersom grunderna låter så bra så kan man med lätthet förändra ljudet utifrån sina behov och anpassa dem till olika genres och stilar. Det finns ett par presets med varje kit, men det är hyfsat blygsamt i jämförelse med Superior drummer eller AD. Man skall dosk inte låta sig luras av detta utan de är som sagt lätt att förändra ljudet som man vill.  

Det fins flera varianter 50´s 60´s 70´s 80´s och modern drummer och så Studio drummer som jag tycker låter bäst. DE andra kitsen är mer om man vill efterlika en speciell tidsera. Detta är ju kontaktinstrument efterosm de tillverkas av NI, vet inte hur de fungerar i andra sammanhang men gissar att man får med Kontakplayer om man köper dem.

JAg har generellt inget emot AD de är användbara om man vill få det att låta lite processat vilket ju är en målsättning ibland. Studio kitten slås nog inte av något annat jag hört i krispighet och renhet, förutom de där jättebilioteken som är på över hundra GB, men nu snackar vi överkurs för hemstudios

Till syvende och sist så handlar det ju om vilka ljudideal man har d v s smak och tycke men de är absolut värda att kolla in om du shoppar trumljud.  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förresten svårt när man inte får ladda hem demos. Det finns ju ofta ljudprov på försäljarens  hemsidorn, men de låter ofta så där fantastiskt bra.  Det finns ju som tur var många bra klipp på tuben där man hör hur det egentligen låter.

EGgs


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag köpte EastWest Complete Composers Collection2 med 7 titlar. Nu var det ju inte så lättanvänt som jag önskat. Jag vill i stort sett ha en färdig bank ljud och kunna växla mellan olika ljud i realtid för att se vilket som passar bäst för den midimelodi som jag spelat in i bakgrunden då bas, trummor, sång och gitarr finns på plats.

Externa syntharna jag har nu staplade på skrivbordet med sladdar och allt är skrymmande och har varit det i 15 år. Numera är ju datorerna så pass snabba att man kunde ha ljudbiblioteken i datorn istället.

 Kommer säkert någon gång sätta mej in i EastWest olka titlar men vad finns egentligen med betoning på akustiska instrument, som är så lättanvänt jag beskrivit ovan?   


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om du vill ha ett VSTi med snabbare inladdning men inte så bra ljud som hos EastWest, så kan Steinbergs Halion Sonic 2 vara ett alternativ. Massor med olika ljud av alla sorter och rimliga laddningstider.
Ytterligare ett alternativ kan IK Multimedias SampleTank 2 vara, men det har ganska många år på nacken vid det här laget...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tankade hem gratisversion av IK Multimedias SampleTank men har inte testat den än. Försöker i alla fall lära mig EastWest, den har ju fantastiskt bra ljud. Än så länge lyckas jag bara använda det som stand alone-program. Jag vill ju kunna använda det i Cubase, men där vill det inte komma upp i VST-instruments och jag hittar inga dll-filer att lägga i VSTPluginmappen. Har skrivit till soundsonline och frågat men inte fått svar, beror väl på mycket helger. Någon som har idé vad som felas?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har du installerat EastWest på rätt sätt, så kommer deras "EastWest - Play_VST" upp som val bland alla VSTi.
Gör den inte det så gå in på Plugin information under Devices-menyn och klicka på Update om du inte ser play_VST i listan, så borde den dyka upp sedan.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har du installerat EastWest på rätt sätt, så kommer deras "EastWest - Play_VST" upp som val bland alla VSTi.
Gör den inte det så gå in på Plugin information under Devices-menyn och klicka på Update om du inte ser play_VST i listan, så borde den dyka upp sedan.
Japp! Det löste sig!