Kontrollrummet

Nätlagring och direktlänkar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vet att vi haft uppe detta förr men jag hittar inte tråden... Å andra sidan händer saker så fort på det här området att det som sagts förr kanske är inaktuellt redan? Nätlagring är ju otroligt praktiskt och jag skulle vilka diskutera olika tips om hur man använder det på bästa sätt.

Allt fler av mina vänner använder dropbox. Ibland får jag till och med upp en playknapp för musikfiler men har inte klurat på hur det går till... Tycker att det kanske inte ska behöva vara nödvändigt att ladda ner allt man vill lyssna på... Kikade på en "How to..."- sida och anar att det finns mycket som går att göra som jag inte satt mig in i... Men låt oss inte begränsa tråden till dropbox - har du tips om detta - upp på bordet med dem! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kör ju one.com för harmonisnurran och för att lagra mp3 på bl. a. ett flertal festivaler från KR. Upptäckte häromdagen att jag aktiverat deras cloud-tjänst som man får med abonnemanget och hela jobb-datorn finns replikerad där med 20Gb funderar på att skifta det till musikdatorn men då räcker väl inte volymen som totalt för mig är 30Gb.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kör ju one.com för harmonisnurran och för att lagra mp3 på bl. a. ett flertal festivaler från KR. Upptäckte häromdagen att jag aktiverat deras cloud-tjänst som man får med abonnemanget och hela jobb-datorn finns replikerad där med 20Gb funderar på att skifta det till musikdatorn men då räcker väl inte volymen som totalt för mig är 30Gb.

Va bra att det funkar för dig - du kanske kan köpa till mer kapacitet? Det pågår ju en tråd om obegränsad lagring men det är till ett pris... Jag har inget emot gratistjänster. Fortfarande får jag plats med backup av 10 års musik på ung 100Mb. För mig som har dålig bandbredd är inte nätlagring som backup ett alternativ och jag håller på att sätta upp en nätverksdisk (NAS). Jag tänker mer ur perspektivet hur man enklast samarbetar och var man hittar de funktioner som är praktiska och användbara.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ska man få tillgång till direktlänkar till mp3-er funkar det inte med dropbox, skydrive, googledrive etc. Det gör att man inte kan bädda in länken i en flashspelare tex. Som den som finns här på Kontrollrummet.  Då får man helt enkelt lägga upp en länk till sidan där man kan starta/ladda ner låten.

Eget webbhotell kostar några kronor men har trots det sällan lika roliga funktioner som Dropbox, Skydrive etc. där man kan ha samarbetsytor och dela länkar mm.

På One.com har man möjlighet att skapa en enkel hemsida och även en blogg. Galleri för bilder går att lägga upp också, men personligen tycker jag allt sådan känns som onödigt lull-lull. Det har "man" ju Facebook till.

Kanske återkommer...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ska man få tillgång till direktlänkar till mp3-er funkar det inte med dropbox, skydrive, googledrive etc. Det gör att man inte kan bädda in länken i en flashspelare tex. Som den som finns här på Kontrollrummet.  Då får man helt enkelt lägga upp en länk till sidan där man kan starta/ladda ner låten.

Eget webbhotell kostar några kronor men har trots det sällan lika roliga funktioner som Dropbox, Skydrive etc. där man kan ha samarbetsytor och dela länkar mm.

På One.com har man möjlighet att skapa en enkel hemsida och även en blogg. Galleri för bilder går att lägga upp också, men personligen tycker jag allt sådan känns som onödigt lull-lull. Det har "man" ju Facebook till.

Kanske återkommer...


Så combon Dropbox (att jobba i) och Soundcloud (att publicera på) kanske inte är så tokig i dagens läge?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Soundcloud är ju inte heller direktlänkar så om man inte är intressad av SCs community så kan det kvitta tycker jag. Sen är SC roligare u andra sammanhang. Tycker tex det ser skojigare ut att länka till ScSpelare på Facebook än att använda direktlänk. :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Soundcloud är ju inte heller direktlänkar så om man inte är intressad av SCs community så kan det kvitta tycker jag. Sen är SC roligare u andra sammanhang. Tycker tex det ser skojigare ut att länka till ScSpelare på Facebook än att använda direktlänk. :)

Facebook tog ju bort sin player för direktlänkar ung när de gav stöd för Soundcloud... som också har stöd tex här. Det börjar nästan bli lite standard. Att min FTP är nere stör mig inte så hemskt mycket även om det är trist att gamla länkar inte funkar... Hoppas de jobbar på att få fart på den! ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1