Kontrollrummet

Inte undra på att vi har sån svada...^^

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Vill du lära ditt barn att läsa bättre, så kan musikträning vara till hjälp. Det menar forskare bakom en ny studie som undersökt hur förmågan att hålla takten hänger ihop med förmågan att tolka språkliga ljud."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rytm-kopplad-till-sprakformaga
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Intressant. Troligen gör musik och andra konstarter mer nytta än vi kan förstå. Är inte förvånad över kopplingen mellan rytmen och språket, tror de använder sig av det inom waldorfpedagogiken, där jag också vet att de ofta lär ut matematik genom musik, där är ju kopplingen också väldigt tydlig. Vad gäller språket använder de sig också av en slags rörelsedans som kallas eurytmi, där de lär sig språket med hela kroppen, till musik.  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tror tyvärr att den fyrkantigt formella skolan kan ha ihjäl många barns nyfikenhet och lust att lära, Plinka. :(  Barns språkutveckling är ju fullständigt grundläggande för begreppsbildning och abstrakt tänkande. Det grundläggs väldigt tidigt och det kan vara för sent att ta det på allvar först i skolan...

Särskrivning kan vara jäkligt roligt, Niklas! ;) Många (särskilt lärare) blir så förbannade och det finns ju tom grupper mot särskrivning på Facebook... Visst ska vi uttrycka oss så att andra förstår men det är ju lite arrogant och respektlöst att märka ord när man fattar budskapet... ;)

Tydligen hanterar hjärnan språk på flera olika ställen. Man kan visst lära människor som förlorat talförmågan pga en stroke att kommunicera genom att sjunga! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är inte förvånad över kopplingen mellan rytmen och språket, tror de använder sig av det inom waldorfpedagogiken, där jag också vet att de ofta lär ut matematik genom musik, där är ju kopplingen också väldigt tydlig. Vad gäller språket använder de sig också av en slags rörelsedans som kallas eurytmi, där de lär sig språket med hela kroppen, till musik.  :)

Aha här är alltså en skolform eller pedagogik som förstår och tar tillvara på kunnandet, till skillnad mot den typ av skola som Jocke sen refererar till, som uppenbarligen saknar den kopplingen. Kommer inte ihåg om våra barns Montessori-pedagogik i skolan gjorde den kopplingen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är det kanske därför man önskar att taktlösa personer borde kunna uttrycka sig bättre... :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Är det kanske därför man önskar att taktlösa personer borde kunna uttrycka sig bättre... :unsure:

 :lol:

Är inte förvånad över kopplingen mellan rytmen och språket, tror de använder sig av det inom waldorfpedagogiken, där jag också vet att de ofta lär ut matematik genom musik, där är ju kopplingen också väldigt tydlig. Vad gäller språket använder de sig också av en slags rörelsedans som kallas eurytmi, där de lär sig språket med hela kroppen, till musik.  :)

Aha här är alltså en skolform eller pedagogik som förstår och tar tillvara på kunnandet, till skillnad mot den typ av skola som Jocke sen refererar till, som uppenbarligen saknar den kopplingen. Kommer inte ihåg om våra barns Montessori-pedagogik i skolan gjorde den kopplingen...

Det är väl så att "alternativ" pedagogik mer utgår från barnens perspektiv och musik kanske inte är den enda sak som kan underlätta...??? Vi har ju rytm i oss av naturen - hjärtats slag eller takten vi går/springer i... Gjorde en fördjupning om läsinlärning när jag gick på lärarhögskolan. Åkte 10 mil (enkel väg) för att lära om ett projekt som tog tag i språkutveckling/läsning redan när barnen var 2 år. Blev förvånad och besviken när varken lärare eller klasskamrater på lärarhögskolan var ett smack intresserade och jag tappade sugen.. Har inte jobbat en enda dag som lärare... :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det kanske därför man önskar att taktlösa personer borde kunna uttrycka sig bättre... :unsure:

 :lol:

Är inte förvånad över kopplingen mellan rytmen och språket, tror de använder sig av det inom waldorfpedagogiken, där jag också vet att de ofta lär ut matematik genom musik, där är ju kopplingen också väldigt tydlig. Vad gäller språket använder de sig också av en slags rörelsedans som kallas eurytmi, där de lär sig språket med hela kroppen, till musik.  :)

Aha här är alltså en skolform eller pedagogik som förstår och tar tillvara på kunnandet, till skillnad mot den typ av skola som Jocke sen refererar till, som uppenbarligen saknar den kopplingen. Kommer inte ihåg om våra barns Montessori-pedagogik i skolan gjorde den kopplingen...

Det är väl så att "alternativ" pedagogik mer utgår från barnens perspektiv och musik kanske inte är den enda sak som kan underlätta...??? Vi har ju rytm i oss av naturen - hjärtats slag eller takten vi går/springer i... Gjorde en fördjupning om läsinlärning när jag gick på lärarhögskolan. Åkte 10 mil (enkel väg) för att lära om ett projekt som tog tag i språkutveckling/läsning redan när barnen var 2 år. Blev förvånad och besviken när varken lärare eller klasskamrater på lärarhögskolan var ett smack intresserade och jag tappade sugen.. Har inte jobbat en enda dag som lärare... :(

Minns inte exakt hur det gick till för våra barn men sonen lärde dottern läsa. Han var nog fem eller sex år då det skedde och hon två år yngre än honom.
De gick på samma Montessori-inspirerade dagis och fortsatte sen med Montessoripedagogiken och det material man använder där, under hela grundskolan.
« Senast ändrad: 21.09.2013, 16:35:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D
« Senast ändrad: 21.09.2013, 17:17:31 by jonnerstone »


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D

Okej okej! Det men det finns ju ett samband att jag är musiker, spelar även andra instrument men är trummis i själ och hjärta. Och har valt trummor som mitt instrument, med det sagt menade jag absolut inte att jag skulle vara bättre än låt säga en pianist på språk. Det sambandet jag såg var egentligen att jag alltid har spelat ett instrument och har alltid tyckt att det vart kul med språk! Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog och jag tror ni hakar upp er på att jag skrev att jag var trummis. Jag hade nog haft lika "lätt" för språk om jag valt att spela gitarr.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D

Okej okej! Det men det finns ju ett samband att jag är musiker, spelar även andra instrument men är trummis i själ och hjärta. Och har valt trummor som mitt instrument, med det sagt menade jag absolut inte att jag skulle vara bättre än låt säga en pianist på språk. Det sambandet jag såg var egentligen att jag alltid har spelat ett instrument och har alltid tyckt att det vart kul med språk! Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog och jag tror ni hakar upp er på att jag skrev att jag var trummis. Jag hade nog haft lika "lätt" för språk om jag valt att spela gitarr.


Jodå, jag förstod vad du menade första gången. Jag var bara sugen på att retas lite, därav smileyn i slutet av mitt förra inlägg   :)
Det är svårt att vara ironisk via text, men det hindrar ju inte en från att fortsätta prova  :D


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hah! Det är därför man är trummis ;)  Skämt åsido, intressant! Jag har alltid haft relativt lätt för språk, har inte behövt träna speciellt mycket för att klara svenska och engelska proven i skolan. Därmed inte sagt att jag något språkgeni eller alltid stavar rätt och skriver grammatiskt korrekt. Jag brukar vara duktig på att särskriva… Men det kan alltså finnas ett samband med att jag är trummis och att jag haft "lätt" för språk.
Jag tror inte det finns någon korrelation trummis - lätt för språk

Din ironi förstod jag! Det var värre med Eddi's…  :rolleyes:


Håller med, dom pratar ju om rytmik. Varför skulle en trummis vara mer rytmisk än låt säga en pianist? En trummis är ju ganska basal, man använder armar och ben. En pianist/organist använder armar och ben plus sina tio fingrar för att förmedla både ton och rytmik. Så pianister behärskar således alla språk   :D

Okej okej! Det men det finns ju ett samband att jag är musiker, spelar även andra instrument men är trummis i själ och hjärta. Och har valt trummor som mitt instrument, med det sagt menade jag absolut inte att jag skulle vara bättre än låt säga en pianist på språk. Det sambandet jag såg var egentligen att jag alltid har spelat ett instrument och har alltid tyckt att det vart kul med språk! Jag uttryckte mig kanske inte tydligt nog och jag tror ni hakar upp er på att jag skrev att jag var trummis. Jag hade nog haft lika "lätt" för språk om jag valt att spela gitarr.


Jodå, jag förstod vad du menade första gången. Jag var bara sugen på att retas lite, därav smileyn i slutet av mitt förra inlägg   :)
Det är svårt att vara ironisk via text, men det hindrar ju inte en från att fortsätta prova  :D


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com