Kontrollrummet

Windows 7 licensiering - kommer jag att få problem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu var det länge sedan (flera år ju...) jag jobbade med datorer och det här har jag inte koll på...

Köpte för ett par år sedan Windows 7 Home Premium Family pack. Den medger licenser för 3 datorer på samma kod och stödjer upp till 16Gb RAM - tyckte det räckte. Att det skulle handla om uppgradering nämndes inte någonstans...

Nu skulle jag blåsa på den på en dator som jag kört XP på men köpt med Vista. Däremot ville jag ha en lite större disk så jag tog fram en annan som jag kört 2000 server på. För säkerhets skull blåste jag rent den och scannade igenom den ett par gånger efter skadade sektorer... Trodde jag var förståndig men Windows 7 accepterar inte Licens-koden för att den inte hittat en gammal licens på hårddisken under installationen... På något sätt knixade jag till slut igång den genom att dra ur nätverkskabeln under verifieringen... Funderar nu på om jag kommer att få problem framöver och tvingas installera om Vista för att sedan uppgradera till 7:an... I så fall kan jag ju lika väl göra det innan jag börjar använda datorn...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Försök göra aktiveringen så fort som möjligt så får du se.
Det enda som händer är att de svarar att din windows inte kunde aktiveras
Och det enda som händer då är att du inte får några uppgraderingar, inget windows live, inget windows firewall osv
Själva operativet kommer fortsätta funka


Med det sagt
Jag är datornörd.
Jag hade dragit hem en SSD disk och installerat om operativet på den, använt stora vanliga disken som D och sagt till alla program att installera sig på D:\Program Files\ osv

SSDerna gör underverk med startiden. Har bytt på alla mina datorer. Den sämsta botade på tre minuter och 40 sekunder. Nu är den uppe på 34 sekunder.
En dator som tar tre minuter att starta använder man ju inte.
34 sekunder funkar att vänta (det är barnens dator, jag har bestämt att barnen kan vänta så länge)

De datorerna som tog 34 sekunder att starta med gamla disken bootar nu på fyra sekunder.
Jag har bestämt att jag orkar vänta fyra sekunder :)  Det är härligt att vara vuxen :)

Nuförtiden får du ju dessutom 240gb ssd för 1300 kr. För två år sen kostade 64 gb så mycket, och det är svårt att klara operativet på bara 64 :)
Välj intel, kingston eller Samsung, de funkar utan uppgradering av flashen
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MZ-7TE250BW
OCZ däremot, det finns en anledning till att den är billigast. Är du konfortable med att flasha bios i hårdvara funkar de, annars ta nån som är färdig från början.

/Datornörden


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om det inte funkar att aktivera över Internet ringer du 020 - 140 00 15 till Microsofts aktiveringscenter så hjälper dom dig.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tack för era svar! :)

Försök göra aktiveringen så fort som möjligt så får du se.
Det enda som händer är att de svarar att din windows inte kunde aktiveras
Och det enda som händer då är att du inte får några uppgraderingar, inget windows live, inget windows firewall osv
Själva operativet kommer fortsätta funka

Ser nu att det står "29 dagar till aktivering" i systeminformationen. Problemet är ju att installationen förväntade sig att likt en uppgradering hitta en gammal licens på disken och eftersom jag noggrant formatterat den så fanns det ingen... Då accepterar inte installationen av 7:an sin egen aktiveringskod... Hittade i natt en supportsida på Microsoft som handlade om installation på ny disk... får läsa lite noggrannare idag! ;-)

Med det sagt
Jag är datornörd.
Jag hade dragit hem en SSD disk och installerat om operativet på den, använt stora vanliga disken som D och sagt till alla program att installera sig på D:\Program Files\ osv

SSDerna gör underverk med startiden. Har bytt på alla mina datorer. Den sämsta botade på tre minuter och 40 sekunder. Nu är den uppe på 34 sekunder.
En dator som tar tre minuter att starta använder man ju inte.
34 sekunder funkar att vänta (det är barnens dator, jag har bestämt att barnen kan vänta så länge)

De datorerna som tog 34 sekunder att starta med gamla disken bootar nu på fyra sekunder.
Jag har bestämt att jag orkar vänta fyra sekunder :)  Det är härligt att vara vuxen :)

Nuförtiden får du ju dessutom 240gb ssd för 1300 kr. För två år sen kostade 64 gb så mycket, och det är svårt att klara operativet på bara 64 :)
Välj intel, kingston eller Samsung, de funkar utan uppgradering av flashen
https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MZ-7TE250BW
OCZ däremot, det finns en anledning till att den är billigast. Är du konfortable med att flasha bios i hårdvara funkar de, annars ta nån som är färdig från början.

/Datornörden


Jag har nog tänkt mig en SSD i studiodatorn så småningom. Än så länge funkar det bra att vara lite framsynt och trycka på on innan jag gör kaffe... ;-) Den här maskinen är min gamla studiodator som jag ska uppgradera och köra i 32-bitar för att kunna fortsätta använda en del gamla program som underhållsprogramen för Axon och Nord tex.

Har nog varit så där nördig och intresserad som du förut - nu vill jag bara att det ska funka... men är tämligen orädd för att meckla. ;)

Om det inte funkar att aktivera över Internet ringer du 020 - 140 00 15 till Microsofts aktiveringscenter så hjälper dom dig.

Toppen - tack! Det kan nog behövas men jag ska kika lite på den där sidan om installation på ny disk jag nämnde ovan först. Förr var MS otroligt svåra att få kontakt med - det var nog lättare att ringa Vatikanstaten då... bra med en sådan här tjänst! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket OS har Vatikanstaten?

Eddi (t.f. system request)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vilket OS har Vatikanstaten?

Eddi (t.f. system request)

OS? Du menar den där röken de släpper ut när de väljer påve?  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tänker inte gå över till Windows 8 - iaf inte nu... det här är illa nog.^^ Det är ett jäkla bök med gammal elektronik och "gammal" mjukvara är inte heller kul. :( Förstår förvisso att de måste krångla till det lite för att inte folk ska kopiera hejvilt...

Family-pack skulle innehålla 3 licenser och varken på hemsidan eller på kvittot nämns något om en uppgradering... lite vilseledande marknadsföring där.  :o Försökte använda websupporten men den kändes inte heller vid produkt-ID... Ringde supporten som Wernis föreslog och i första läget ber den att man matar in produkt-id... säkert samma databas som websupporten för den kände inte igen numret...:(  Blev kopplad vidare och fick rådet att installera om från skivan...  :wacko: Jaha... då hittar installationen en Windowsversion på hårddisken och kör klart!  :D De sa dock inget om att man måste köra en anpassad installation - den vanliga bara lägger av och skickar en tillbaka till föregående meny...

Sådana här trix kunde jag ju förr när man gjorde sådant här flera gånger i veckan men när det bara blir någon gång vartannat år så...

Vilket OS har Vatikanstaten?

Eddi (t.f. system request)

Sommar OS?  :unsure:

Lite oväntat...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fick du prata med en riktig människa?

Visst är det lite underligt...  :rolleyes:  :lol: Fick dock förklara 3 gånger att jag ordningsamt formatterat bort min gamla Windows innan han avslöjade sin "workaround"...^^ Tror att han är anställd där bara för att ha koll på det knepet!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snarare window iinstallationsgränssnitt som är knasigt. Ty anpassad är normalläget och borde vara default.  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snarare window iinstallationsgränssnitt som är knasigt. Ty anpassad är normalläget och borde vara default.  :)

Ja, visst är det lite stolligt att det inte var svårare att ta sig runt det här... Hade det inte varit för Cubase och några få gamla 32-bitars Windows-program hade jag nog gått på Open Source men börjar bli så till åren att det inte är så kul att lära om längre... Mycket hellre spelar jag och gör låtar! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Ja, visst är det lite stolligt att det inte var svårare att ta sig runt det här... Hade det inte varit för Cubase och några få gamla 32-bitars Windows-program hade jag nog gått på Open Source men börjar bli så till åren att det inte är så kul att lära om längre... Mycket hellre spelar jag och gör låtar! :)

Vi uppskattar att du väljer att spela och göra låtar!
:rolleyes:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, visst är det lite stolligt att det inte var svårare att ta sig runt det här... Hade det inte varit för Cubase och några få gamla 32-bitars Windows-program hade jag nog gått på Open Source men börjar bli så till åren att det inte är så kul att lära om längre... Mycket hellre spelar jag och gör låtar! :)

Vi uppskattar att du väljer att spela och göra låtar!
:rolleyes:

Tack Josef - det värmer alltid med lite uppskattning!  :wub:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har inte läst tråden, utan endast rubriken och min erfarenhet är följande: DU KOMMER ATT FÅ PROBLEM MED WIN7..... Jag har just nu min gamla XP-dator på rep. och längtar nåt alldeles sjukt efter den.. Min NYA dator med just Win7 gjorde att jag fullkomligt tröttnade, eftersom den ständigt fuckade upp Cubase (och allt annat) för mig...

Kör Du XP nu - uppdatera INTE...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har inte läst tråden, utan endast rubriken och min erfarenhet är följande: DU KOMMER ATT FÅ PROBLEM MED WIN7..... Jag har just nu min gamla XP-dator på rep. och längtar nåt alldeles sjukt efter den.. Min NYA dator med just Win7 gjorde att jag fullkomligt tröttnade, eftersom den ständigt fuckade upp Cubase (och allt annat) för mig...

Kör Du XP nu - uppdatera INTE...

Trist med problem Hogge! :( Hoppas du får ordning på det! :)
Det är min gamla studiodator som jag ska ha för 32-bitars program. Win7-64 har inte vållat mig några som helst bekymmer. Klarar mig inte med minneshanteringen i XP (max 4Gb) och gick i taket mest jämt sista tiden jag använde den... Om jag inte minns fel så finns det skrivbordsteman i Win7 som får den att se ut som XP - ja, i stora drag alltså.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har inte läst tråden, utan endast rubriken och min erfarenhet är följande: DU KOMMER ATT FÅ PROBLEM MED WIN7..... Jag har just nu min gamla XP-dator på rep. och längtar nåt alldeles sjukt efter den.. Min NYA dator med just Win7 gjorde att jag fullkomligt tröttnade, eftersom den ständigt fuckade upp Cubase (och allt annat) för mig...

Kör Du XP nu - uppdatera INTE...

Fast sånt där generaliserande "kör inte Win 7"  utrop gör ju ingen nytta. Det är inga problem med Win7 och DAW mjukvara. Förutsatt att det man kör är hyfsat modert och man inte blandar ev. 32/64 bits grejer hur som helst.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Har inte läst tråden, utan endast rubriken och min erfarenhet är följande: DU KOMMER ATT FÅ PROBLEM MED WIN7..... Jag har just nu min gamla XP-dator på rep. och längtar nåt alldeles sjukt efter den.. Min NYA dator med just Win7 gjorde att jag fullkomligt tröttnade, eftersom den ständigt fuckade upp Cubase (och allt annat) för mig...

Kör Du XP nu - uppdatera INTE...

Fast sånt där generaliserande "kör inte Win 7"  utrop gör ju ingen nytta. Det är inga problem med Win7 och DAW mjukvara. Förutsatt att det man kör är hyfsat modert och man inte blandar ev. 32/64 bits grejer hur som helst.

Jag tror att det som ger Hogge problem är att drivrutinerna för USB (och serieporten) har ändrats igen. I windows 7 ska dessa vara mycket stabilare och man ska kunna ha flera olika drivrutiner för samma USB port parallelt och Win7 ska välja rätt utifrån vad man ha stoppat in. Automagiskt.

Och just gammal studiohårdvara, som kopplas in både seriellt och via USB, funkar inte alltid automagiskt, utan behöver ha en och endast en, på ett och endast ett sätt, helst gärna också med manuella handpåläggningar för att ställa timeouts och hastigheter. Då kan det vara så att man behöver XP (professional) och inget annat.

Varför ett generellt "Win7 funkar inte", utrop, ibland kan vara befogade.
Även om det som du mycket riktigt påpekar, är lite väl generellt.
Jag gissade var problemet var :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har inte läst tråden, utan endast rubriken och min erfarenhet är följande: DU KOMMER ATT FÅ PROBLEM MED WIN7..... Jag har just nu min gamla XP-dator på rep. och längtar nåt alldeles sjukt efter den.. Min NYA dator med just Win7 gjorde att jag fullkomligt tröttnade, eftersom den ständigt fuckade upp Cubase (och allt annat) för mig...

Kör Du XP nu - uppdatera INTE...

Fast sånt där generaliserande "kör inte Win 7"  utrop gör ju ingen nytta. Det är inga problem med Win7 och DAW mjukvara. Förutsatt att det man kör är hyfsat modert och man inte blandar ev. 32/64 bits grejer hur som helst.

Jag tror att det som ger Hogge problem är att drivrutinerna för USB (och serieporten) har ändrats igen. I windows 7 ska dessa vara mycket stabilare och man ska kunna ha flera olika drivrutiner för samma USB port parallelt och Win7 ska välja rätt utifrån vad man ha stoppat in. Automagiskt.

Och just gammal studiohårdvara, som kopplas in både seriellt och via USB, funkar inte alltid automagiskt, utan behöver ha en och endast en, på ett och endast ett sätt, helst gärna också med manuella handpåläggningar för att ställa timeouts och hastigheter. Då kan det vara så att man behöver XP (professional) och inget annat.

Varför ett generellt "Win7 funkar inte", utrop, ibland kan vara befogade.
Även om det som du mycket riktigt påpekar, är lite väl generellt.
Jag gissade var problemet var :)

Minns jag rätt så kör Hogge med Line6 UX1/2. (Tyckte han svor över et sånt häromdagen... ;-) ) Om man installerar drivisarna från skivan som följer med är det naturligtvis gammal skit som inte fungerar något vidare med nyare operativ. Jag kör UX8 med senaste drivisar och det värsta problem jag haft var en USB-kabel som kopplade bort ljudkortet men det går väl knappast att skylla på vare sig OS, DAW eller ljudkort...???^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1