Kontrollrummet

pxm & ynot "Insane Daycare Lullaby"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ögonblickets invigelse och känlsan i stunden, närvarandes skapandes i nuet redigerar och editerar bort för det mesta....det är tråkigt för det finns så mycket känsla i improvisationen , en kraft som kommer starkare fram.
Det är viktigare än att hålla allt snortight tycker jag, en improvisation  måste upplevas och den här finns det mycket känsla och power i,,,,,
Det var det första jag tänkte när jag hörde den här filen, överraskad att ynot bjussar så på sig själv, Jag fick filen för att klippa och klistra men ville , liksom, förstöra den där kraften i den. Jag vet inte heller riktigt hur man passar in, ibland är det litet baktakt men det gör ingenting. Det känns som om det passar ibland. Dock tror jag  att filen ligger litet annorlunda i ynots mix än i min så den är kanske bättre, eller "mer" rätt, för det var ju en livetagning med ett backingtrack....

Kompet är en 8 takters bluesvamp i A, 80 knyck, inte helt 100 den  heller men den är smått redigerad bara. Jag vill ha det där äkta kvar.Oftast ligger man ju litet framför eller litet bakom klickt beroendes på när man spelar och om man inte sjungit/spelat blues till det förr och är van vid 12 tackers är det lätt att missa turnarounden i varje repris eller få en litet förskjutning och ta det  var 16;e takt istället, vilket i o f s går utmärkt men fraseringarna kan kännas långa om man inte är van vid det. Det här är ynots första försök på en 8 takters och kanske det enda, jag fick filen efter ung. 10 min.

Jag tycker att det är ett bra första försök.

Nu bor inte jag och ynot i samma stad eller har likadana rum att sjunga och spela i..Den  ena filen hade mer än de andra. Så jag försökte med en gate men det var fortfarande för mycket rum, upptäckte att litet rum på mastern fick instrumenten i samma rum..Mixen är litet fuktig, men inte så at det stör hoppas jag.
Ett  strukturerat och komponerat progressivt bluesgroove möter den vilda kraften ynot läger i improvisationen.
Nu får jag väl sluta skriva ändå, jag låter för fan lyrisk...Ni hajjar vad vi vill, åtminstone jag som mixade vill, åstadkomma med
denna mix.........

Vill ni att jag skall mixa om, lägga till, ta bort effekter så säg till eller om ni vill att jag skall klippa i filen så berätta vart i sek avsnittet ligger och vad jag sedan skall göra med det. Jag är ingen erfarn mixare , men det här är mitt första problem i en mix (som jag själv hör och vet om) och skulle behöva litet feedback på hur jag skall lösa det..Jag kan lägga ut ynots live tagning också om ni vill...
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
cool   :D 

blir lite fundersam om det är morötter som knapras,,

rock on

Mvh ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rytmisk experimentiell konstmusik på hög nivå! Jag lutar mig inte tillbaka och lyssnar utan sitter på helspänn.
Jag upplever att ni är i samma rum och tid men jag är inte så känslig i örat.

Ni är galna!
Helskönt att ni är det tillsammans i en inspelning!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Som sagt var det bara morötter som knaprades? helt galet :P man lyssnar med fascination på sången o funderar över sångarens mentala tillstånd alternativt livsöde *skrattar*
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Ja det var Peez jag knaprade
sjöng när sonen var på toa
På första lysningen
Försökte hitta någon sonicyouth vibb letat nog fortfarande

Pendlar mellan att hata mig själv att aldrig kunna vara tyst
Till att tycka att vissa fraseringar är lysande
Lite som mitt livsöde med andra ord

Funderar på att sjunga lite mer kontrollerat på låten
Har alltid varigt en stor fan av PMS à unskyll pxm låtar

Tills nästa tripp
Puss o kram
att leva är att dö


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja det var Peez jag knaprade
sjöng när sonen var på toa
På första lysningen
Försökte hitta någon sonicyouth vibb letat nog fortfarande

Pendlar mellan att hata mig själv att aldrig kunna vara tyst
Till att tycka att vissa fraseringar är lysande
Lite som mitt livsöde med andra ord

Funderar på att sjunga lite mer kontrollerat på låten
Har alltid varigt en stor fan av PMS à unskyll pxm låtar

Tills nästa tripp
Puss o kram

Kan hålla med om att vissa fraseringar var mkt intressanta, o det är samma för oss alla: jobba jobba jobba för att slipa upp helheten. Få har väl allt klart från start, o om man nu hade det skulle man troligen vara uttråkad.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Ja det var Peez jag knaprade
sjöng när sonen var på toa
På första lysningen
Försökte hitta någon sonicyouth vibb letat nog fortfarande

Pendlar mellan att hata mig själv att aldrig kunna vara tyst
Till att tycka att vissa fraseringar är lysande
Lite som mitt livsöde med andra ord

Funderar på att sjunga lite mer kontrollerat på låten
Har alltid varigt en stor fan av PMS à unskyll pxm låtar

Tills nästa tripp
Puss o kram

jag tycker du gör en lysande sång insatts
ni gör en mycket annorlunda blues   
far beyond driven galen
kan inte låta bli att dra på smilbanden och förundras
Bra jobbat till er båda ! pxm och ynot

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Här har man inte tråkigt.  :D
Häftigt. Liite mer struktur, en stilla önskan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Riktigt coolt det här!

Går ju att utveckla till nåt riktigt fräckt..

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trodde inte jag skulle säga detta nånsin, men ynot känns som struktur, kontroll och ordning i den här soppan.

Tyvärr är det så ruskigt otajt och surt på instrumenten här och vara tt upplevelsen går bort. Om man skiter i helheten och bara lyssnar efter guldkorn så finns det en hel del. Framförallt tycker jag rörmeckaren från vargön gör några riktigt grymma fraser.

Men det måste bli tajtare bakom. Improvisation i all ära är ju otroligt när det drabbar en, men det måste vara på beat. Att spela som ett urverk ÄR INTE TRÅKIGT alls :) Kolla alla grymma musiker som är berömda för sina solon och utsvävningar och livespelningar och allt, de kör tajt. De kan glida lite ibland -men väldigt kontrollerat.

Jag tror att euforin du känner från jamsession inte når ut på samma sätt till oss, som upplever det för otajt. (eller oss, jag menar jag väl)

Jag har hört grejor du har gjort som är mer tajta, och för lyssnaren är det bättre alla gånger.

Behåll de absolut bästa bitarna som är dig mest kär, och spela om annat. Låten kommer vinna grymt på det. Känslorna är det ju minsann inget fel på, men låt oss andra få uppleva det också, och det tror jag bara vi gör om det limmar bättre.


my 2 cents :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag älskar det här
MEN
otajtheter (rytmiska missar) är av ONDO
Skalor och jazzmässig "atonalitet" är av GODO

jävligt skön låt om rytmiken rättas
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilket galet stycke, blir faktiskt full i skratt ibland, framför allt av Ynots påhittiga sjungande! Ja det känns definitivt improviserat och experimentellt, och kanske skulle få längre hållbarhetstid av lite mer mer struktur trots allt. Men tummen upp ändå, kul samarbete!
Plinkar på en låt...